Live τώρα    
13°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
12.2°C14.4°C
3 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
11 °C
9.4°C11.1°C
3 BF 87%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
8.9°C16.0°C
5 BF 67%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
16.0°C16.0°C
3 BF 88%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
11 °C
10.0°C11.1°C
1 BF 87%
Γιάννης Αντωνιάδης, πρώην Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΠΙ: / Γιάννης Αντωνιάδης: Σταματήσαμε το φαγοπότι προς όφελος των δημιουργών
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Γιάννης Αντωνιάδης, πρώην Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΠΙ: / Γιάννης Αντωνιάδης: Σταματήσαμε το φαγοπότι προς όφελος των δημιουργών

Συνέντευξη στην Πόλυ Κρημνιώτη

 Η αντίδραση του πρώην Δ.Σ. του ΟΠΙ για τον "ακρωτηριασμό" του από την νομοπαρασκευαστική επιτροπή, η οποία πήρε και το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις και το προσωπικό του Οργανισμού, παράλληλα έβαλε εκ νέου στο κάδρο των πνευματικών δικαιωμάτων την πρώην διευθύντρια του ΟΠΙ Ειρήνη Σταματούδη ορίζοντάς τη πρόεδρο της επιτροπής.

Με τις κινήσεις αυτές, η νέα ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού προϊδεάζει για αλλαγή πλεύσης στον ευαίσθητο αυτό τομέα την ώρα που είναι ανοιχτά όλα τα κρίσιμα θέματα, όπως η αδειοδότηση της ΕΔΕΜ, η μεταφορά της δραστηριότητας της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης (ΕΥΕΔ) στον νέο φορέα των δημιουργών, τα θέματα με την "Αυτοδιαχείριση" και οι νομοθετικές προτάσεις για την ενσωμάτων Ευρωπαϊκών Οδηγιών.

"Για όλα αυτά τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τον χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα υπάρχουν εισηγήσεις και προτάσεις στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου" λέει ο Γιάννης Αντωνιάδης, πρώην πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΠΙ, επιχειρώντας να χαρτογραφήσει το τοπίο των πνευματικών δικαιωμάτων μετά τις τελευταίες εξελίξεις.

Απόλυτα επιτυχημένη

Το απερχόμενο Διοικητικό Συμβούλιο κλήθηκε να διαχειριστεί τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην πιο κρίσιμη και δύσκολη στιγμή του ΟΠΙ από τη σύστασή του, το 1993. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο μήνα της θητείας του, τον Μάιο του 2018, εισηγήθηκε την ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ΑΕΠΙ, η οποία είναι κομβική στιγμή στην ιστορία των πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, με τη σύσταση της ΕΥΕΔ, τον Ιούνιο του 2018, η τότε κυβέρνηση ανέλαβε να δημιουργήσει τις θεσμικές διαδικασίες μέσα από τις οποίες θα γίνει η μετάβαση από το καθεστώς της ΑΕΠΙ σε έναν νέο αυτοδιαχειριζόμενο από τους δημιουργούς Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης.

"Θεωρώ ότι η λειτουργία της ΕΥΕΔ είναι απόλυτα επιτυχημένη χάρη στη διαχειρίστριά της Μαριάνθη Βλάχου και το προσωπικό της. Οι δημιουργοί οφείλουν να γνωρίζουν ότι την ημέρα της αποπομπής μας στους τραπεζικούς λογαριασμούς της ΕΥΕΔ υπήρχαν 7.400.000 ευρώ επιπλέον των κονδυλίων που τους έχουν διανεμηθεί τον Δεκέμβριο του 2018 και τον Ιούλιο του 2019. Στις δύο αυτές διανομές οι δημιουργοί πήραν περίπου 4 εκατ. ευρώ από πνευματικά δικαιώματα. Συγκριτικά να αναφέρω ότι οι εισπράξεις της ‘Αυτοδιαχείρισης’, η οποία δραστηριοποιείται στον ίδιο τομέα, ήταν το 2018 1.778.000 ευρώ σύμφωνα με τη δημοσιευμένη έκθεση διαφάνειάς της. Σίγουρα τα ποσά αυτά είναι αρκετά λιγότερα από εκείνα που εισέπραττε η ΑΕΠΙ και γι' αυτό τον λόγο καταλαβαίνω τις όποιες ενστάσεις των δημιουργών, οι οποίοι πράγματι έχουν δει το εισόδημά τους να μειώνεται δραματικά τα τελευταία χρόνια" λέει ο Γιάννης Αντωνιάδης, διευκρινίζοντας ότι "η ΑΕΠΙ πριν το 2015 εισέπραττε πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Ένα μεγάλο ζήτημα βέβαια είναι πόσα απ' αυτά τα ποσά και πώς μοιράζονταν στους δημιουργούς. Το πόρισμα του διαχειριστικού ελέγχου που οδήγησε και στην ανάκληση της άδειάς της έδειξε ότι ένα σοβαρό μέρος από τις εισπράξεις δεν πήγαινε στους δημιουργούς".

Δεν ζημιώθηκε ο ΟΠΙ

Πρόσφατα, υπήρξε δημοσίευμα που φέρει τον ΟΠΙ να ζημιώθηκε από τη λειτουργία της ΕΥΕΔ. "Δεν είναι αληθές αυτό που γράφτηκε, καθώς η ΕΥΕΔ όπως και κάθε Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης δεν μπορεί να έχει ούτε κέρδη ούτε ζημία. Από τα ποσά που εισπράττει αφαιρεί τα λειτουργικά της έξοδα, και τα υπόλοιπα τα μοιράζει στους δημιουργούς - μέλη της. Η ζημιά στον ισολογισμό του ΟΠΙ οφείλεται στα περίφημα 120.000 ευρώ από τη δωρεά της ΑΕΠΙ προς τον Οργανισμό που είχε γίνει επί διεύθυνσης Σταματούδη. Το ποσό αυτό, μετά από δικαστήριο που έγινε τον Οκτώβριο του 2017 και η απόφασή του δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2018, δικαίωσε την ΑΕΠΙ και ο ΟΠΙ υποχρεώθηκε να αφαιρέσει από τα υπολογισθέντα ως έσοδα το ποσό αυτό συν τους τόκους, δηλαδή περίπου 200.000 ευρώ".

Ωστόσο, παρά τις διαβεβαιώσεις, ακόμα πλανάται στην ατμόσφαιρα το επιχείρημα που χρησιμοποιεί και η νυν κυβέρνηση, ότι με την ΕΥΕΔ έχει "κρατικοποιηθεί" το πνευματικό δικαίωμα. "Η σύσταση της ΕΥΕΔ είναι μια έκτακτη και προσωρινή κατάσταση, όπως ορίζει ρητά ο νόμος, λόγω της ανάκλησης της άδειας της ΑΕΠΙ, η οποία κατείχε πάνω από το 95% της αγοράς. Χωρίς τη σύσταση της ΕΥΕΔ, η οποία είναι υπηρεσία του ΟΠΙ, θα ήταν αδύνατο να υπάρχει πρόσβαση στο αρχείο της ΑΕΠΙ έτσι ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί η συλλογική διαχείριση στην Ελλάδα" διευκρινίζει ο πρ. πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΠΙ.

Μας πληροφορεί όμως για κάτι κομβικό. "Στα τέλη του 2018 έγινε καταγγελία στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της ΕΥΕΔ από την ‘Αυτοδιαχείριση’ και η προκαταρκτική θέση της Ε.Ε. είναι ότι δεν υπάρχει παράνομη κρατική ενίσχυση".

Όπως υπογραμμίζει ο Γ. Αντωνιάδης, "το προηγούμενο Διοικητικό Συμβούλιο αποπέμφθηκε περίπου δέκα ημέρες μετά την υποβολή εισήγησης προς την υπουργό Πολιτισμού για προσωρινή αναστολή της άδειας λειτουργίας της "Αυτοδιαχείρισης" για λόγους βιωσιμότητας. “Σας αναφέρω χαρακτηριστικά ότι το 2018, από το 1.778.712 ευρώ που εισέπραξε από μαγαζιά, ξενοδοχεία, κανάλια, ραδιοσταθμούς, μοίρασε στους δημιουργούς - μέλη της μόλις 12.075 ευρώ και τους υποσχέθηκε ότι θα μοιράσει ακόμα γύρω στις 300.000 ευρώ. Ταυτόχρονα ο προηγούμενος πρόεδρός της Γιάννης Γλέζος πήρε 60.000 ευρώ ως αμοιβή και υπήρχαν δαπάνες και έξοδα πολύ υψηλότερα από αυτά που ορίζει ο νόμος. Όλα τα παραπάνω στοιχεία, και πολλά ακόμα, προκύπτουν από τον διαχειριστικό έλεγχο που έκανε η Ernst & Young με εισήγηση του ΟΠΙ και εντολή της πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά" λέει και διευκρινίζει ότι "τόσο η ελληνική όσο και η ευρωπαϊκή νομοθεσία ορίζουν ότι οι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης πρέπει να λειτουργούν προς το συμφέρον των μελών τους, ενώ έχουν ένα ανώτατο πλαφόν δαπανών. Τα συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν σοβαρά θέματα βιωσιμότητας".

Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή

Ρωτάμε τον Γ. Αντωνιάδη για το μεγάλο διακύβευμα διεθνώς στον χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων, τη διαχείριση της καλλιτεχνικής δημιουργίας στο ψηφιακό περιβάλλον. "Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή θέτει πολλά και κρίσιμα ζητήματα γύρω από την κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων. Έχει ανοίξει ήδη στην Ε.Ε. ένας διάλογος ανάμεσα στις μεγάλες πλατφόρμες, Google, Amazon, Facebook, Apple, και τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης των δημιουργών. Τίθενται και ευρύτερα ζητήματα που αφορούν τον πολιτισμό, όπως για παράδειγμα στην Οδηγία της Ε.Ε. που εκκρεμεί προς ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία, υπάρχουν ειδικές διατάξεις για τις συλλογές των μουσείων και την ψηφιακή διαχείρισή τους. Καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι αυτό για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με τέτοιο πλούτο πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτόν τον καθοριστικό τομέα δεν διαχειρίζεται ο οργανισμός του Δημοσίου, δηλαδή ο ΟΠΙ, αλλά μια νομοπαρασκευαστική επιτροπή, αυτή που ορίστηκε τον προηγούμενο μήνα".

Ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζει ο Γιάννης Αντωνιάδης, ο ΟΠΙ "δεν περιορίστηκε μόνο στη διαχείριση των ‘καυτών’ θεμάτων γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα κυρίως της μουσικής δημιουργίας. Ασχολήθηκε με όλους τους ΟΣΔ που εκπροσωπούν πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα από όλο το φάσμα των τεχνών. Θεωρώ ότι έχει αφήσει θετικό αποτύπωμα στα πνευματικά δικαιώματα στην Ελλάδα".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL