Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
18.6°C21.8°C
3 BF 75%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ασθενής ομίχλη
15 °C
13.8°C16.2°C
3 BF 90%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
17.1°C20.0°C
1 BF 75%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
29 °C
24.4°C28.8°C
6 BF 24%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
15 °C
14.9°C15.7°C
0 BF 94%
Μιλούν στην "Αυγή" οι δύο Ελληνίδες που διακρίθηκαν στον Διεθνή Διαγωνισμό «Μαρία Κάλλας» / Η όπερα στην Ελλάδα της κρίσης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μιλούν στην "Αυγή" οι δύο Ελληνίδες που διακρίθηκαν στον Διεθνή Διαγωνισμό «Μαρία Κάλλας» / Η όπερα στην Ελλάδα της κρίσης

Η Νίνα και η Άννα, υψίφωνες και οι δύο, ανήκουν σε εκείνη την κατηγορία των καλλιτεχνών που δεν γίνονται εξώφυλλα σε περιοδικά και δεν απασχολούν συχνά τα Μέσα Ενημέρωσης. Είναι καλλιτέχνιδες του λυρικού τραγουδιού και τις γνωρίσαμε μέσα από τη συμμετοχή τους στο 38ο Διεθνές Grand Prix "Μαρία Κάλλας" - Όπερα, που έγινε πριν από λίγες ημέρες. Η συμμετοχή τους στον διαγωνισμό ήταν έκπληξη, αλλά ακόμα μεγαλύτερη και πιο ευχάριστη έκπληξη ήταν η είδηση ότι η Νίνα Κουφοχρήστου απέσπασε το τρίτο βραβείο και η Άννα Στυλιανάκη εύφημο μνεία. Μίλησαν στην "Αυγή" για τον διαγωνισμό, αλλά και για την όπερα στην Ελλάδα της κρίσης.

Συνέντευξη στη Μάνια Ζούση

«Η συμμετοχή σε μια τέτοια μεγάλη διοργάνωση είναι πάντα ευτυχής στιγμή για έναν καλλιτέχνη. Το τρίτο βραβείο μού έφερε ακόμη μεγαλύτερη συγκίνηση, γιατί αποτελεί την αναγνώριση των μέχρι τώρα κόπων μου και ενθάρρυνση να συνεχίσω αυτό που αγαπώ και τόσα χρόνια έχω σπουδάσει», δηλώνει η Νίνα Κουφοχρήστου. Για «πολύ μεγάλη και όμορφη εμπειρία» μιλά και η Άννα Στυλιανάκη, τονίζοντας: «Το γεγονός ότι μια επιτροπή, αποτελούμενη από τόσο μεγάλους διεθνείς καλλιτέχνες, μαέστρους και διευθυντές θεάτρων, με ψήφισε ώστε να φτάσω στον τελικό και με βράβευσε, είναι μεγάλη τιμή και χαρά και μου δίνει δύναμη να πάω παρακάτω».

* Διαγωνιστήκατε με καλλιτέχνες από άλλες χώρες. Τι εντύπωση σας άφησαν για τη μουσική τους παιδεία σε σχέση με την ελληνική πραγματικότητα;

Νίνα Κουφοχρήστου: Σε έναν τόσο απαιτητικό διαγωνισμό, το επίπεδο αυτών που συμμετέχουν είναι πολύ καλό. Στην πλειονότητά τους πρόκειται για τραγουδιστές που ήδη έχουν κάνει τα πρώτα τους επαγγελματικά βήματα σε σημαντικές σκηνές.  Κάποιοι ίσως μεγάλωσαν έχοντας την κλασική μουσική ως σημαντικό μέρος της σχολικής τους εκπαίδευσης, ενώ στην Ελλάδα δεν θα μπορούσαμε να πούμε κάτι τέτοιο. Δυστυχώς, η μουσική παιδεία δεν ανήκει στις βασικές προτεραιότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Παρόλα αυτά, η θέληση του ίδιου του καλλιτέχνη πάντα καλύπτει τη διαφορά.

Άννα Στυλιανάκη: Η παιδεία, σε μεγάλο βαθμό, είναι θέμα θέλησης και προσωπικής αναζήτησης. Η Ελλάδα υστερεί στο σύστημα σπουδών και όχι στους μουσικούς της. Έχοντας σπουδάσει στο εξωτερικό, μπορώ να πω, πως το σύστημα σπουδών έξω είναι πιο οργανωμένο, απαιτητικό και περιέχει περισσότερα μαθήματα. Ο στόχος να ιδρυθεί η Μουσική Ακαδημία "Μαρία Κάλλας" θεωρώ πως ανοίγει νέους ορίζοντες στην ελληνική πραγματικότητα.

* Με δεδομένο ότι είμαστε μια μικρή χώρα, δίχως ιδιαίτερη παράδοση στην όπερα, που επιπλέον πλήττεται από την κρίση, τι σκέψεις σας δημιουργούνται για την εξέλιξη της καριέρας σας;

Ν.Κ.: Για την εξέλιξη της καριέρας μου, με κρίση ή χωρίς, γνωρίζω ότι είναι αναπόφευκτο να λείψω από την πατρίδα μου για αρκετά χρόνια, όπως άλλωστε χρειάστηκε και για την τελειοποίηση των σπουδών μου, παρακολουθώντας δύο μεταπτυχιακά προγράμματα στη Γερμανία. Όχι απαραίτητα λόγω οικονομικής κρίσης ή έλλειψης αγοράς, αλλά γιατί ο καλλιτέχνης πηγαίνει όπου είναι επιθυμητός και όπου μπορεί να συλλέξει νέες εμπειρίες και να αναπτύξει καλύτερα το αντικείμενό του.

Α.Σ.: Το αρνητικό είναι πως, δυστυχώς, υπάρχει μόνο ένα λυρικό θέατρο στην Ελλάδα, γεγονός που οδηγεί πολλούς καλλιτέχνες στο εξωτερικό με σκοπό την αναζήτηση εργασίας. Στη διάρκεια της κρίσης, πάντως, θεωρώ ότι ο κόσμος έχει έρθει πιο κοντά στην τέχνη. Όταν το θέαμα που προσφέρεις είναι καλό, ο θεατής δεν χρειάζεται ειδικές γνώσεις για να συγκινηθεί.

* Ξοδέψατε πολύ χρόνο και χρήμα, μελετώντας σκληρά. Υπήρξε κάποια στιγμή που μετανιώσατε για την αφοσίωσή σας, όταν αισθανθήκατε την απουσία προοπτικών;

Κ.Χ.: Το οικονομικό κόστος υπήρξε ευθύνη των γονιών μου και ποτέ δεν θα μπορέσω να τους ευχαριστήσω αρκετά γι' αυτό. Το ψυχικό κόστος είναι μέγιστο και γλυκύτατο. Ποτέ δεν αμφέβαλα ότι όλα αυτά αξίζουν κάθε κόπο. Είμαι μουσικός και όταν αμείβομαι, και όταν δεν αμείβομαι. Μέχρι σήμερα δεν χρειάστηκε να κάνω κάποιο άλλο επάγγελμα από αυτό που σπούδασα και για το μέλλον είμαι εξίσου αισιόδοξη.

Α.Σ.: Η μεγαλύτερη θυσία για εμένα είναι όταν, για να συνεχίσει κανείς τις σπουδές του, χρειάζεται να φύγει μακριά από την οικογένεια, τους φίλους, την πατρίδα του. Παρόλα αυτά, δεν μετάνιωσα ποτέ για την αφοσίωσή μου σε αυτό που κάνω. Κάτι τέτοιο θα ήταν σαν να αναιρώ ένα μεγάλο και αγαπημένο κομμάτι της ζωής μου.

Με τις δυο καλλιτέχνιδες συζητήσαμε και τον διωγμό που υφίστανται οι άνθρωποι του πολιτισμού, με αφορμή την πρόσφατη απόλυση 182 μελών της χορωδίας και της ορχήστρας της Όπερας της Ρώμης. Για "σοκαριστικό περιστατικό» μίλησε η Νίνα Κουφοχρήστου, αναφέροντας ότι και στη Γερμανία, στην πόλη όπου ζει τα τελευταία χρόνια, «με παρόμοιο τρόπο διαλύθηκε το ensemble του θεάτρου». Και πρόσθεσε: «Είναι τουλάχιστον προσβλητικό η ίδια η πολιτεία, αλλά και κάποιοι άνθρωποι μεμονωμένα να μη θεωρούν το επάγγελμά μας 'πραγματικό' επάγγελμα, αλλά χόμπι και να επιμένουν ότι η ίδια η πολύωρη, σκληρή και κοπιαστική εργασία του καλλιτέχνη δεν είναι αρκετός λόγος για να περιμένει αμοιβή ώστε να είναι ανεξάρτητος, να κερδίζει τα προς το ζην».

«Δυστυχώς, δεν είναι το μοναδικό δυσάρεστο γεγονός στον χώρο της τέχνης» υπογραμμίζει και η Άννα Στυλιανάκη, τονίζοντας: «Ζούμε σε μια δύσκολη εποχή, όπου χρειάζεται μεγάλος αγώνας για να κρατηθούν κάποιες αξίες. Ο χώρος της τέχνης στενεύει και οι θέσεις εργασίας μειώνονται. Πιστεύω πως σήμερα, περισσότερο από ποτέ, θα πρέπει να δράσουμε ομαδικά, χωρίς εγωισμούς, με αγάπη και αλληλεγγύη, ώστε να καταπολεμήσουμε τέτοιες δύσκολες καταστάσεις και να βρούμε τρόπους να ζήσει η Τέχνη».

* Γιατί επιλέξατε την όπερα και το λυρικό τραγούδι; Σας ενέπνευσε κάτι, υπήρχε κάποια παράδοση οικογενειακή ή ήταν το ταλέντο;

Ν.Κ.: Κανείς στην οικογένειά μου δεν είναι μουσικός. Ξέρω μόνο ότι κάποτε, σε νηπιακή ηλικία, ερωτεύτηκα τη μουσική. Στα 11 ανακάλυψα τη μαγεία της φωνής και άρχισα να εξασκούμαι μόνη μου. Στα φοιτητικά μου χρόνια τραγουδούσα ήδη επαγγελματικά στη Θεσσαλονίκη και, όταν στα δεκαεννιά μου, σε ένα γκαλά όπερας, άκουσα μεταξύ άλλων την περίφημη άρια της "Βασίλισσας της Νύχτας", ένιωσα πολύ οικεία, ενθουσιάστηκα και ξεκίνησα μαθήματα κλασικού τραγουδιού. Σήμερα ερμηνεύω τον ρόλο αυτό στη Γερμανία. Είμαι τυχερή γιατί τα σχέδιά μου ευδοκίμησαν. Ό,τι έδωσα στη μουσική μου το έδωσε πίσω στο τριπλάσιο.

Α.Σ.: Φοίτησα στο Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Ήμουν πάντα μέλος της χορωδίας. Όταν στο σχολείο προσθέσανε το μάθημα της μονωδίας, αποφάσισα από περιέργεια να το παρακολουθήσω. Εκεί η καθηγήτρια του μαθήματος κ. Χιονάτη Γκίνα, διακρίνοντας τις φωνητικές μου δυνατότητες, με προέτρεψε να δώσω εισαγωγικές εξετάσεις στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Με την είσοδό μου στο ΚΩΘ ξεκίνησε και η αγάπη μου για το λυρικό τραγούδι. Παίρνοντας την υποτροφία "Μαρία Κάλλας" κατάφερα να συνεχίσω τις σπουδές μου στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου, δίπλα στη διεθνούς φήμης μεσόφωνο κ. Δάφνη Ευαγγελάτου. Είμαι πολύ τυχερή που είναι δασκάλα μου και αποτελεί πρότυπο για εμένα, όχι μόνο ως τραγουδίστρια, αλλά και ως άνθρωπος. Δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω τους γονείς μου και την οικογένειά μου, οι οποίοι, παρόλο που δεν είχαν οι ίδιοι κάποια σχέση με την όπερα, στάθηκαν δίπλα μου και με στήριξαν ώστε να πραγματοποιήσω το όνειρό μου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL