Live τώρα    
25°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
25 °C
24.1°C26.3°C
1 BF 80%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
21.6°C24.6°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
24 °C
23.0°C25.4°C
2 BF 77%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.2°C23.8°C
2 BF 75%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
24 °C
23.5°C23.9°C
0 BF 60%
Τέμπη / Οι καταθέσεις «φωτιά» στη Δικαιοσύνη και οι νέες έρευνες για το μπάζωμα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τέμπη / Οι καταθέσεις «φωτιά» στη Δικαιοσύνη και οι νέες έρευνες για το μπάζωμα

Πορεία για τα Τέμπη
(INTIME NEWS/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΥΔΩΝΑΣ)

Ένας χρόνος από το έγκλημα στα Τέμπη, ένας χρόνος συγκάλυψης καθώς η Νέα Δημοκρατία είναι αποφασισμένη να κρατήσει στο σκοτάδι τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που έζησε η Ελλάδα, όπου 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.

Η Νέα Δημοκρατία χτες επιβεβαίωσε ότι δεν δίνει παράταση για την κατάθεση των πορισμάτων των κομμάτων της Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα στα Τέμπη, παρά το γεγονός ότι έφτασε στη Βουλή η δικογραφία του εφέτη ανακριτή Λάρισας. Υπενθυμίζεται ότι η δικογραφία 1.100 σελίδων βρίσκεται σε ειδική αίθουσα και φρουρείται ενώ οι βουλευτές μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη θα μπαίνουν στην αίθουσα χωρίς κινητά. 

Συγκεκριμένα, το Προεδρείο της Εξεταστικής Επιτροπής ανέφερε ότι «με δεδομένο ότι ο όγκος του υλικού που απέστειλε η εισαγγελία εφετών Λάρισας είναι απολύτως διαχειρίσιμο η διαδικασία σύνταξης πορισμάτων από την εξεταστική επιτροπή συνεχίζεται εντός του πλαισίου που έχει οριστεί».

Σε δήλωσή του on camera στο περιστύλιο της Βουλής ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ στην Εξεταστική Επιτροπή Βασίλης Κόκκαλης τόνισε πως «δικαιολογημένα η κοινωνία θεωρεί ότι από την Εξεταστική Επιτροπή δεν πρόκειται να προκύψει κάτι για ευθύνες πολιτικών προσώπων διότι ούτε μάρτυρες ουσιαστικοί εκλήθησαν αλλά σταμάτησε και τις εργασίες χωρίς να έχει έρθει η δικογραφία».

Όπως εξήγησε «από την ανάγνωση της δικογραφίας προκύπτει ξεκάθαρα η ανάγκη κλήτευσης των ουσιωδών μαρτύρων διότι προκύπτει ότι ο κος Καραμανλής ενημερώνονταν για την έλλειψη ασφάλειας των σιδηροδρόμων».

Ερωτηθείς σχετικά απάντησε ότι «αυτό προκύπτει από τις καταθέσεις ανώτερων στελεχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».

Για τις ποινικές ευθύνες του Κώστα Καρμανλή, ο Βασίλης Κόκκαλης ανέφερε ότι αυτές θα «αξιολογηθούν και θα προκύψουν». «Είμαστε υποχρεωμένοι να συγκεντρώσουμε όλα τα στοιχεία και για αυτό πρέπει να μας δοθεί η δυνατότητα. Δεν μας έχει δοθεί η δυνατότητα μέχρι σήμερα» επέμεινε ο Βασίλης Κόκκαλης.

Σε άλλο σημείο ο Βασίλης Κόκκαλης τόνισε ότι «ζητάμε το αυτονόητο, να κληθούν οι ουσιώδεις μάρτυρες στην Εξεταστική Επιτροπή, ο κ. Γενιδούνιας, ο κ. Τσαλίδης, ο κ. Κατσούλης, ο κ. Τριαντόπουλος».

«Ζητάμε να λάμψει η αλήθεια, να μας δοθεί η δυνατότητα να πούμε την αλήθεια στην κοινωνία και για το δεύτερο έγκλημα αυτό του μπαζώματος το τόπου του δυστυχήματος» σημείωσε καταληκτικά ο Βασίλης Κόκκαλης.

Οι αποκαλυπτικές καταθέσεις

Την ίδια στιγμή είδαν το φως της δημοσιότητας οι καταθέσεις στον ανακριτή Λάρισας του πρώην πρόεδρου του σωματείου των μηχανοδηγών, Κώστα Γενιδούνια στον ανακριτή Λάρισας και του πρώην Διευθύνοντος Συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππου Τσαλίδη. Πρόκειται για δύο πρόσωπα που η ΝΔ αρνήθηκε να καλέσει στην Εξεταστική, παρά τα σχετικά αιτήματα της αντιπολίτευσης.

Σύμφωνα με το ieidiseis.gr, ο Κώστας Γενιδούνιας κατέθεσε ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια, ενώ υπενθύμισε ότι το σωματείο των μηχανοδηγών τα τελευταία δύο χρόνια έστειλε τρία σχετικά εξώδικα προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο αρμόδιο υπουργείο, προς τη ΡΑΣ και προς τον υπουργό Μεταφορών, τον ΓΓ Γραμματέα Μεταφορών και στη Hellenic Train.

«Μετά την ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ηλεκτροκίνησης τον Φλεβάρη του 2019 στο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη (...), βλέπαμε ότι δεν ολοκληρώνονται τα αντίστοιχα συστήματα ασφαλείας, δηλαδή η τηλεδιοίκηση, τα φωτοσήματα και το ETCS, το οποίο επενεργεί έναντι λάθους του μηχανοδηγού κατά τη διάρκεια της πορείας και μπορεί να διακόψει την πορεία της αμαξοστοιχίας», επισημαίνει χαρακτηριστικά στην κατάθεσή του ο Κ. Γενιδούνιας.

Ο ίδιος προσθέτει ότι «κάναμε ως σωματείο πολλές επιστολές τα τελευταία χρόνια για τα συστήματα αυτά και επειδή δεν είχαμε απάντηση - ανταπόκριση σε αυτές παρά μόνο τον δημόσιο διάλογο, όπου ερχόταν ο εργοδότης και μας έλεγε ότι θα ζητήσει άμεση ενημέρωση από τον ΟΣΕ για το χρονοδιάγραμμα των εργασιών».

«Το σωματείο μας τα τελευταία δύο χρόνια έκανε τρία εξώδικα για το θέμα αυτό προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο υπουργείο Μεταφορών και στη ΡΑΣ» αλλά και στον «υπουργό Μεταφορών, τον ΓΓ Γραμματέα Μεταφορών και στη Hellenic Train» σημειώνει ο Κ. Γενιδούνιας και προσθέτει χαρακτηριστικά:

«Το σύστημα τηλεδιοίκησης έχει τεθεί εκτός εδώ και 4 χρόνια περίπου. Όσο αυτό λειτουργούσε οι εντολές που δεχόμασταν ως μηχανοδηγοί για την αναχώρησή μας από τον ΣΣ Λάρισας πολλές φορές με αριθμό τηλεγραφήματος λόγω της μη λειτουργίας των φωτοσημάτων και μετά λαμβάναμε οδηγίες από την τηλεδιοίκηση η οποία λειτουργούσε. Εδώ και περίπου 4 χρόνια οι οδηγίες δίνονται μόνο από τον σταθμάρχη Λάρισας».

Ο Φίλιππος Τσαλίδης ο οποίος διετέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον Μάρτιο του 2016 ως τον Σεπτεμβρίου του 2021, κατέθεσε ότι ενημέρωνε τακτικά τον εκάστοτε υπουργό Υποδομών και τον εκάστοτε ΓΓ Μεταφορών για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο και ότι τις περισσότερες φορές δεν λάμβανε απαντήσεις.

«Η λειτουργία της τηλεδιοίκησης της Λάρισας θα βοηθούσε τους μηχανοδηγούς με την εικόνα που θα είχε ο υπεύθυνος της τηλεδιοίκησης» αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και προσθέτει ότι «σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση δεν λειτουργούσαν στον κύριο άξονα. Λειτουργούσε με προβλήματα στο τμήμα ΣΚΑ- Αεροδρόμιο και μόνο τηλεδιοίκηση με προβλήματα στο τμήμα ΣΚΑ- Κόρινθος».

Ο ίδιος, σημειώνει ότι μέχρι την αποχώρησή του από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν λειτουργούσε το σύστημα GSM-R και ότι μοναδικός τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των μηχανοδηγών και με τους σταθμούς ήταν η ραδιοεπικοινωνία.

Ακόμη, ο Φίλιππος Τσαλίδης αναφέρει ακόμη ότι δεν λειτουργούσαν συστήματα ETCS στις μηχανές «γιατί προϋπέθετε ολοκληρωμένο σύστημα σηματοδότησης».

Το μπάζωμα και ο εξαφανισμένος Τριαντόπουλος

Την ίδια στιγμή επανήλθε στο προσκήνιο παλαιότερη συνέντευξη της Μαρίας Καρυστιανού, της μητέρας της 20χρονης Μάρθης Ψαροπούλου, που έχασε τη ζωή της κατά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η πρόεδρος του «Συλλόγου των Συγγενών των Θυμάτων Τεμπών» σε συνέντευξή της στο κανάλι Alert τον περασμένο Νοέμβριο είχε αναφέρει πως ύστερα από εξώδικο που έστειλε στον Κώστα Αγοραστό, εκείνος της απάντησε πως «ακολουθούσε εντολές», δείχνοντας μάλιστα ως υπεύθυνο τον τότε υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ και νυν υφυπουργό Κλιματικής κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Τριαντόπουλο.

«Εγώ έστειλα ένα εξώδικο στον κ. Αγοραστό και έλαβα μία απάντηση γραπτή, η οποία ανέφερε ότι “εγώ ακολουθούσα εντολές και ότι οι εντολές ήρθαν από τον κύριο Τριαντόπουλο, έγιναν δύο συνεδριάσεις και μου δόθηκε αυτή η εντολή”» είχε αναφέρει μεταξύ άλλων η Μαρία Καρυστιανού.

Από την πλευρά του ο Χρήστος Τριαντόπουλος τηρεί στάση σιωπής, ενώ η κυβέρνηση συνεχίζει να πετάει την μπάλα στην εξέδρα. Ο Παύλος Μαρινάκης όταν ρωτήθηκε σχετικά κατά τη διάρκεια συνέντευξης στον Ant1, για πώς λήφθηκε η απόφαση για το μπάζωμα και ποιοι συμμετείχαν στη σύσκεψη, είπε: «Αυτή τη στιγμή δεν έχω, ακριβώς, τα μέλη του Συντονιστικού τα οποία συμμετείχαν και δεν μπορώ να ξέρω αν δόθηκε η Α ή Β εντολή από τον οποιονδήποτε».

Την ίδια στιγμή, το μπάζωμα της περιοχής όπου σημειώθηκε το έγκλημα στα Τέμπη ελέγχεται πλέον από τον εφέτη ανακριτή που διενεργεί τις έρευνες για τους υπαιτίους της ανείπωτης τραγωδίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εφέτης ειδικός ανακριτής Σωτήρης Μπαϊκάμης και ο αρμόδιος εισαγγελέας έχουν αποφασίσει να συσχετίσουν με την κύρια υπόθεση για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα τη δικογραφία που αφορά στο μπάζωμα του χώρου του δυστυχήματος.

Για το θέμα του μπαζώματος ήδη διώκεται ποινικά για παράβαση καθήκοντος ο πρώην περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.

Με την προσθήκη του Κώστα Αγοραστού οι κατηγορούμενοι ανέρχονται στους 34 και δεν αποκλείεται όσο η δικαστική έρευνα συνεχίζεται να υπάρξουν και νέοι κατηγορούμενοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL