Live τώρα    
17°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.1°C18.0°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
13 °C
11.8°C14.6°C
3 BF 54%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
15 °C
11.0°C15.5°C
2 BF 71%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.9°C17.1°C
2 BF 82%
ΛΑΡΙΣΑ
Αραιές νεφώσεις
10 °C
9.9°C13.4°C
1 BF 76%
Τέμπη / Τα σοβαρά ερωτήματα για τη διερεύνηση του δυστυχήματος
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Τέμπη / Τα σοβαρά ερωτήματα για τη διερεύνηση του δυστυχήματος

13311813aa.jpg

Ο εκτελών χρέη υπουργού Μεταφορών Γ. Γεραπετρίτης παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής αρκετά ενημερωμένος. Δήλωσε κατηγορηματικά ότι η τηλεδιοίκηση στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος της 28ης Φεβρουαρίου «ήταν σε πλήρη λειτουργία» και στήριξε την εκδοχή του ανθρώπινου λάθους μιλώντας για πράγματα που ούτε ο απλός κόσμος ούτε οι δημοσιογράφοι καταλαβαίνουν. Όπως την «υποχρέωση σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία πάνω στον πίνακα», τον «χειροκίνητο σχεδιασμό», που επιλέχθηκε αντ’ αυτής από τον σταθμάρχη της βάρδιας, την αμέλεια «παρακολούθησης της πορείας στον πίνακα που θα έδειχνε την αντίθετη πορεία των τρένων». Κοντολογίς, είπε πράγματα που θα μπορούσαν να προκαταλάβουν την εισαγγελική και τη διοικητική έρευνα, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Και το πρόβλημα που προκύπτει φάνηκε λίγο αργότερα, όταν ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΟΣΕ βγήκε να διαψεύσει τους ισχυρισμούς του Γ. Γεραπτερίτη: αυτό που λειτουργεί στη Λάρισα, είπε, δεν είναι τηλεδιοίκηση. Τέτοια τεχνολογία υπήρχε και καταστράφηκε. Αυτό που λειτουργεί στη Λάρισα είναι τοπικός έλεγχος του σταθμού 1-2 χιλιόμετρα πριν και άλλα τόσα μετά.

Η αντιπαράθεση αυτή είναι θέμα ουσίας και δεν λύνεται με κατάρες στους συνδικαλιστές. Αν ο πρόεδρος των εργαζόμενων του ΟΣΕ έχει δίκιο, υπάρχει βαρύτατη αμέλεια του κράτους στο ατύχημα. Αυτό φυσικά είναι θέμα της έρευνας να το δείξει. Δημιουργείται λοιπόν ένα σοβαρό ερώτημα: πώς ο υπουργός σπεύδει να αποκλείσει πράγματα που αυτή τη στιγμή είναι υπό διερεύνηση; Κι αυτό οδηγεί με τη σειρά του σε έναν γενικότερο προβληματισμό: υπάρχουν σήμερα οι συνθήκες για αδέκαστη και αντικειμενική διερεύνηση του ατυχήματος;

Η στάση του Ντογιάκου

Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος προΐσταται, εκ της θέσεώς του, κάθε εισαγγελικής έρευνας που διεξάγεται από την ελληνική Δικαιοσύνη, συνεπώς και της έρευνας για το δυστύχημα στα Τέμπη. Η στάση του, επομένως, παίζει καθοριστικό ρόλο. Τη στάση του Ι. Ντογιάκου την έχουμε σχολιάσει σε προηγούμενα σημειώματα: η εντύπωση που δημιουργεί είναι ότι μεθοδεύει τη διάχυση των ευθυνών δρομολογώντας έρευνα για σιδηροδρομικά ατυχήματα του 2017 και επεκτείνοντάς τη στην τελευταία δεκαπενταετία. Πρόκειται για χέρι βοήθειας στην ελεγχόμενη κυβέρνηση, πράγμα που έχει κάνει και στην περίπτωση των υποκλοπών. Υπάρχει όμως άλλο ένα θέμα: ο γιος του Ι. Ντογιάκου υπήρξε νομικός σύμβουλος του παραιτηθέντος υπουργού Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλή και η έρευνα μοιραία θα συμπεριλάβει πράξεις που έχει υπογράψει. Υπάρχει λοιπόν ασυμβίβαστο. Σε ένα Κράτος Δικαίου, ο μόνος δρόμος που θα εξασφάλιζε την ανεξαρτησία και το ανεπηρέαστο της εισαγγελικής έρευνας θα ήταν η αποχώρηση του Ι. Ντογιάκου από τη θέση του ανώτατου εισαγγελέα της χώρας. Αλλά η λειτουργία του Κράτους Δικαίου στην Ελλάδα είναι, όπως ξέρουμε, μια πολύ πονεμένη ιστορία.

Ο Γεραπετρίτης και η Siemens

Υπάρχουν και άλλα ερωτήματα που προκύπτουν. Ανάμεσα στα προς διερεύνηση στοιχεία είναι και οι συμβάσεις του ΟΣΕ, και κυρίως η σύμβαση του 2007 για τη ραδιοκάλυψη των συρμών με το σύστημα GSM-R. Πρόκειται για μια σύμβαση ανάμεσα στον ΟΣΕ και στη Siemens με λεόντια και σκανδαλώδη χαρακτηριστικά, που αποτελεί μέρος του τεράστιου σκανδάλου Siemens και απασχόλησε την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής το 2010.

Σκανδαλώδεις συμβάσεις όμως υπήρξαν και ανάμεσα στη Siemens και στον ΟΤΕ. Ο Γ. Γεραπετρίτης, ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΤΕ την περίοδο 2005-2008 κατηγορήθηκε για σύναψη προγραμματικών συμφωνιών ανάμεσα στον οργανισμό και στη γερμανική εταιρεία που ζημίωσαν το Ελληνικό Δημόσιο κατά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Οι κατηγορίες που αντιμετώπισε ήταν σε βαθμό κακουργήματος, ωστόσο το 2012 ο Γ. Γεραπετρίτης απαλλάχθηκε με βούλευμα. Από τη θέση που κατέχει σήμερα καλείται να διαχειριστεί πολιτικά τα δεδομένα της σύμβασης ανάμεσα στη Siemens και στον ΟΣΕ και τις επιπτώσεις που είχαν στην κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Κι αυτό αποτελεί άλλο ένα ηθικό ασυμβίβαστο.

Ποιος είναι το «δόντι» του σταθμάρχη;

Τέλος, υπάρχει το θέμα του σταθμάρχη, στον οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να ρίξει την ευθύνη για το ατύχημα. Η τοποθέτησή του στη Λάρισα φαίνεται να βρίθει παρανομιών και να καλύπτεται από φωτογραφική νομοθετική πράξη του υπουργού Εσωτερικών Μ. Βορίδη ώστε να παρακαμφθεί το εμπόδιο του ορίου ηλικίας. Μια τόσο σοβαρή ενέργεια δεν θα μπορούσε να γίνει με παρέμβαση κάποιου από τους τοπικούς βουλευτές. Η δικαστική έρευνα οφείλει να βρει ποιος ήταν ο πραγματικός επισπεύδων της σκανδαλώδους αυτής ρύθμισης, ο οποίος λογικά έχει πολύ μεγαλύτερη πολιτική ισχύ πάνω στον υπουργό Εσωτερικών. Και οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο και φέρονται να δείχνουν την αδελφή του σταθμάρχη να φωτογραφίζεται με τον Κυριάκο Μητσοτάκη δημιουργούν πολύ σοβαρά ερωτήματα. Θα απαντηθούν;

Η πλήρης και σε βάθος διερεύνηση του δυστυχήματος στα Τέμπη είναι απαίτηση της κοινωνίας. Τέτοια διερεύνηση δεν μπορεί να γίνει αν οι εισαγγελικοί λειτουργοί που την έχουν αναλάβει δεν αφεθούν να λειτουργήσουν ανεπηρέαστα. Αλλά η κατάσταση του Κράτους Δικαίου στη χώρα επιτρέπει κάθε αμφιβολία και προβληματισμό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL