Live τώρα    
22°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.0°C23.3°C
1 BF 68%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
22 °C
18.9°C22.8°C
1 BF 73%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
12.2°C20.0°C
2 BF 83%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
17.8°C18.9°C
1 BF 94%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.0°C18.9°C
1 BF 100%
Ένα Σχέδιο «από λίγους για λίγους»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ένα Σχέδιο «από λίγους για λίγους»

Κυριάκος Μητσοτάκης και Χρήστος Σταϊκούρας στη Βουλή
(INTIME NEWS/ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ)

Έως σήμερα 14 κράτη - μέλη, συμπεριλαμβανομένης της χώρας μας, έχουν καταθέσει στην Κομισιόν τα εθνικά Σχέδια Ανάκαμψης. Σχεδόν όλα, και συγκεκριμένα η Iσπανία, η Ιταλία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Λετονία, η Σλοβενία, η Σλοβακία, η Πολωνία, η Αυστρία, η Δανία και το Βέλγιο έχουν δημοσιεύσει ήδη το πλήρες Σχέδιό τους. Θλιβερή εξαίρεση η Ελλάδα, καθώς με ευθύνη της κυβέρνησης της Ν.Δ. παραμένει έως και σήμερα κρυφή από την ελληνική κοινωνία και τους φορείς της η πλήρης εκδοχή του Σχεδίου που υπέβαλε στην Κομισιόν, συνολικής έκτασης 4.106 σελίδων, δίνοντας στη δημοσιότητα μόνο μια σύντομη περίληψη 207 σελίδων!

Αυτή η κυβερνητική επιλογή αποτελεί συνέχεια της παντελούς απουσίας ουσιαστικής ενημέρωσης και διαβούλευσης για την κατάρτισή του. Ήδη από το πρώτο στάδιο του σχεδιασμού απουσίασε κάθε στοιχείο ουσιαστικού, δημοκρατικού, διαφανούς διαλόγου, όχι μόνο στη Βουλή, αλλά και με την Αυτοδιοίκηση, τις οργανώσεις εργαζομένων και εργοδοτών και την κοινωνία των πολιτών. Η απόφαση της κυβέρνησης της Ν.Δ. να θέσει σε προσχηματική, δημόσια διαβούλευση μόνο τις στρατηγικές κατευθύνσεις του Σχεδίου που κατέθεσε αποκάλυψε την πρόθεσή της να ετοιμάσει ένα Σχέδιο “από λίγους για λίγους”.

Σύμφωνα και με έκθεση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (ΕΟΚΕ), η διαβούλευση που έγινε στην Ελλάδα δεν είχε καμία ουσιαστική επίδραση στον σχεδιασμό της κυβέρνησης, ενώ, αντίθετα, σε άλλες χώρες, όπως στην Ιταλία, τη Μάλτα, την Κύπρο, τη Φινλανδία και τη Βουλγαρία, εκπρόσωποι οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών και κοινωνικοί εταίροι αναφέρουν ότι συμμετείχαν ενεργά σε όλη τη διαδικασία του σχεδιασμού και μάλιστα σημαντικό μέρος των προτάσεών τους έχει ληφθεί υπόψη από τις κυβερνήσεις τους!

Ένα από τα βασικά σημεία στα οποία επιμένει το Ευρωκοινοβούλιο και ο σχετικός κανονισμός είναι ο συμπεριληπτικός χαρακτήρας της διαδικασίας διαμόρφωσης και εφαρμογής των εθνικών Σχεδίων. Ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής συναίνεσης και τα κονδύλια να κατευθυνθούν αποτελεσματικά στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας.

Μια πρώτη ανάγνωση και σύγκριση ανάμεσα στις προτεραιότητες των υποβληθέντων Σχεδίων Ανάκαμψης επιβεβαιώνει πλήρως την εκτίμηση ότι το κυβερνητικό Σχέδιο όχι μόνο σχεδιάστηκε από λίγους, αλλά και ότι διαθέτει τη μερίδα του λέοντος σε λίγους. Αποκλείει από τα προσδοκώμενα οφέλη την πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας και επιδιώκει ανάκαμψη προς όφελος κυρίως των ισχυρών. Σύμφωνα με μελέτη της Societe Generale, η Ελλάδα είναι η χώρα που διαθέτει τα λιγότερα κονδύλια (σχεδόν 17%) για την κοινωνική συνοχή, σε σχέση με τις Ιταλία, Πορτογαλία, Γερμανία και Γαλλία, οι οποίες διαθέτουν σε αυτήν το 20% και πάνω των δαπανών τους.

Από τις χώρες που αποφάσισαν να κάνουν χρήση των δανείων, μόνο η Ιταλία και η Ελλάδα αιτήθηκαν το σύνολο του ποσού που δικαιούνται, ενώ Πορτογαλία, Σλοβενία, Πολωνία ζήτησαν μέρος αυτού, αναμένοντας να δουν τις εξελίξεις της αγοράς, τα χρηματοδοτικά κενά του Σχεδίου τους και τις δυναμικές των δημόσιων οικονομικών τους.

Ο τρόπος αξιοποίησης των δανείων, ύψους 13 δισ. περίπου, που αναλογούν στην Ελλάδα, από την κυβέρνηση καταδεικνύει με έκδηλο τρόπο τις προτεραιότητες της Ν.Δ. Το Σχέδιο της Ν.Δ. είναι το μόνο από τα 14 που διαθέτει το σύνολο των δανείων αποκλειστικά για ιδιωτικές επενδύσεις και μάλιστα μέσω τραπεζών! Το σύνολο του ποσού που δικαιούται η χώρα μας θα χρηματοδοτήσει αποκλειστικά ιδιωτικές επενδύσεις επιχειρήσεων με προφίλ που επιτρέπει την πρόσβασή τους στον τραπεζικό δανεισμό και με τεχνογνωσία σε συγχρηματοδοτούμενα έργα και ΣΔΙΤ, δίνοντας έτσι τη μερίδα του λέοντος στις επενδύσεις λίγων και εκλεκτών, μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Μένουν, με αυτόν τον τρόπο, για ακόμη μια φορά εκτός ή με ελάχιστη στήριξη οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας (99,9% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων). Και δεν διατίθεται ούτε ένα ευρώ(!) από αυτά τα 13 δισ. για ενίσχυση δημόσιων υποδομών ή για την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους.

Η Ελλάδα πρωτοπορεί έτσι αρνητικά στην ενίσχυση των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων. Καμία άλλη χώρα δεν θα αξιοποιήσει το σύνολο του ποσού που έχει αιτηθεί, με τη μορφή του δανείου, για τη χρηματοδότηση αποκλειστικά ιδιωτικών επενδύσεων.

Αντίθετα, η Πορτογαλία θα χρησιμοποιήσει μέρος του δανείου για τη χρηματοδότηση κοινωνικών πολιτικών (προσιτές φοιτητικές εστίες και προσιτή κοινωνική στέγη) και μέρος του δανείου για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων, ιδίως μικρών και μεσαίων, οι οποίες ανήκουν σε τομείς στρατηγικής σημασίας. Ομοίως, η Σλοβενία θα αξιοποιήσει το δάνειο του ταμείου ανάκαμψης για την περιφερειακή της ανάπτυξη και για τη χρηματοδότηση κοινωνικών πολιτικών, διοχετεύοντάς το σε τοπικούς φορείς και κοινότητες προκειμένου να υλοποιηθούν έργα σε περιοχές με υψηλό επίπεδο προστασίας του υδάτινου περιβάλλοντος και περιοχές που έχουν μεγάλες επιπτώσεις σε τοποθεσίες του προγράμματος Νatura 2000 και επίσης στο Ταμείο Στέγασης και σε συναφείς οργανώσεις για την κατασκευή ή αγορά κοινωνικών κατοικιών. Τα δάνεια της Ισπανίας θα χρησιμοποιηθούν από το 2022 και εντεύθεν για την κάλυψη χρηματοδοτικών εργαλείων (ταμείο COFIDES για την ανακεφαλαιοποίηση των επιχειρήσεων και ταμείο NEXT-TECH για τις νεοφυείς επιχειρήσεις), καθώς και για την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων, όπως ο νέος, μόνιμος μηχανισμός για τη σταθερότητα στην απασχόληση. Ακόμη και η συντηρητική κυβέρνηση της Πολωνίας επέλεξε να διαθέσει μέρος των δανείων στην ψηφιοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Ενώ επίσης, για τις 7 από τις 14 χώρες, κεντρικός πυλώνας του Σχεδίου τους είναι η ενίσχυση του συστήματος δημόσιας Υγείας η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται να διαθέσει πολύ μικρό μέρος των κονδυλίων της γι’ αυτόν τον σκοπό. Συγκεκριμένα, στη δημοσιευμένη περίληψη, σε ό,τι αφορά στην ανέγερση νέων δομών για την ενίσχυση της δημόσιας Υγείας, το σχέδιο αναφέρει την ίδρυση Κέντρου Ακτινοθεραπείας στο Νοσοκομείο Αθηνών «Σωτηρία» και την ανέγερση κτηρίου για τη στέγαση Εργαστηρίων Κυτταρικής και Γενετικής Θεραπείας και Αιματολογικής Κλινικής στο Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Παπανικολάου». Και όλα αυτά, παρά το ότι στις ειδικές ανά χώρα συστάσεις που πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν τα εθνικά Σχέδια για την Ελλάδα τονίζεται η ανάγκη ενίσχυσης της ανθεκτικότητας του συστήματος Υγείας και η εξασφάλιση επαρκούς και ισότιμης πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία έχει προτείνει το αυτονόητο: να συγκροτηθεί μια επιτροπή της Ελληνικής Βουλής, με τη συμμετοχή και κοινωνικών οργανώσεων, η οποία θα ασκεί με όρους διαφάνειας διαρκή έλεγχο και εποπτεία για το πού θα πάνε αυτά τα χρήματα.

Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουμε συγκροτήσει και ήδη λειτουργεί μια 27μελής επιτροπή, στην οποία έχω την τιμή να είμαι τακτικό μέλος, ο μόνος από την Ελλάδα. Αυτή η επιτροπή θα ασκεί κοινοβουλευτικό έλεγχο και εποπτεία στο τι περιλαμβάνουν και πώς υλοποιούνται τα 27 Εθνικά Σχέδια Ανάκαμψης. Γιατί η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιμένει να αρνείται στην ελληνική Βουλή αυτό που ήδη έχει υλοποιήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;

* Ο Δημήτρης Παπαδημούλης είναι αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, συντονιστής της Ευρωομάδας της Αριστεράς (Τhe Left) στην Επιτροπή Προϋπολογισμών (BUDG), σκιώδης εισηγητής για το ταμείο ανάκαμψης και μέλος της Ομάδας Εργασίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον έλεγχο εφαρμογής του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL