Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Η εύφλεκτη αγάπη εξακολουθεί
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η εύφλεκτη αγάπη εξακολουθεί

Βεγγαλικά το Πάσχα στην Ανάσταση
(EUROKINISSI)

Χωριό - κώμη ναυτικών. Φημολογούνταν ότι στους 3.000 κατοίκους του αντιστοιχούσαν 1.500 ναυτικά φυλλάδια. Δηλαδή κάθε οικογένεια είχε τουλάχιστον έναν ναυτικό.  Όλη τη χρονιά έστελναν εμβάσματα «ειδικού σκοπού». Το ίδιο και οι Αμερικανοί, οι Αυστραλοί, οι Γερμανοί. Χρόνια μετανάστες, κάποιοι του Εμφυλίου, μερικοί δύσκολα έλεγαν πέντε λέξεις ελληνικά, και όμως ο ειδικός σκοπός ήταν ευκρινής και αποφασισμένος.

Συγκεντρώνονταν πολλά κιλά μπαρούτι, μικροί - μεγάλοι γέμιζαν με επιμέλεια «οβίδες». Μεταλλικοί σωλήνες, μπαρούτι, χώμα, χαρτιά, φιτίλι στην τρύπα, όλα έτοιμα για την έκρηξη. Μερικοί, πιο εφευρετικοί, έβαζαν σκόνη χρώματος για να είναι έγχρωμη η έκρηξη. Την Κυριακή του Πάσχα διαγωνίζονταν οι ενορίες ποια θα υποσκελίσει την άλλη. Σε αριθμό εκρήξεων, σε ένταση, σε πυκνότητα εκπυρσοκροτήσεων, σε ύψος νέφους.

Η γιορτή ήταν τυλιγμένη στο μπαρούτι. Νέοι, μεσήλικοι (οι ηλικιωμένοι συμβούλευαν μόνο), φοιτητές -οι περισσότεροι μέλη αριστερών οργανώσεων, αλλά και απολίτικοι, συντηρητικοί, ποδοσφαιρομανείς, βιβλιόφιλοι-, όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα ασχολούνταν με το γέμισμα των εκρηκτικών. Αλλά και με το στόλισμα του Επιταφίου το βράδυ της Μ. Πέμπτης. Ακολουθούσαν όλο το τυπικό.

Οι τόποι συγκέντρωσης του κόσμου ήταν οι πέντε ενορίες. Κάθε μια ήταν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο.  Όχι μόνο πολεοδομικό, αλλά και κοινωνικό. Εκτός από τη σύνθεση των κατοίκων, ενσωμάτωνε το στυλ του ιερέα, τα χούγια, την αγροτική του ευφυΐα, την ενδεχόμενη ψαλτική του αδεξιότητα, την αυστηρότητα στους πιτσιρικάδες, την καθαρότητα της καρδιάς του, την αντοχή του στα τσίπουρα και τις σούμες. Ο κοινωνικός στροβιλισμός του Πάσχα αναμείγνυε κατάνυξη, ούζα, πλάκες, ερωτικές ιστορίες, αγροτικές και οικοδομικές εργασίες, καταπληκτικές επιτάφιες πορείες μέσα στην νύχτα. Κυρίως όμως επιμέλεια στο γέμισμα των εκρηκτικών.

Πού διαχωρίζεται το κοσμικό από το θείο; Ποιος είναι ο πιστός και ποιος ο πιστολέρο; Ποιος ο αριστερός και ποιος ο δεξιός;  Όλοι επαίρονταν ότι ούτε η χούντα μπόρεσε να ελέγξει και να καταστείλει το έθιμο. Μαζεύονταν καραβάνια απ' όλο το νησί. Έπιαναν τις πλαγιές των γύρω λόφων για να έχουν θέα.

Έφηβος είχα πάει. Με ξεναγούσαν στα κατατόπια.  Άναβαν το πούρο και έβαζαν φωτιά στα φιτίλια και στα πάθη. Την Κυριακή του Πάσχα μέσα στο πανδαιμόνιο ακούστηκε ένα σφυριγμός. Μια φωνή ταραγμένη, «βρε παιδιά, με βρήκε στον κ...». Πονούσε ο άνθρωπος, έτρεξαν όλοι, αλληλέγγυοι, λυμένοι όμως στα γέλια. Η οβίδα είχε γείρει, αυτός έβαλε φωτιά στη σειρά, δεν το πρόσεξε, εξερράγη, του ’ρθε κατάκωλα.

Στη μακρά ιστορία του εθίμου είχαν γίνει ατυχήματα, καμιά φορά και δυστυχήματα.  Όμως η κοινότητες, οι μετανάστες, οι ναυτικοί, οι κάτοικοι, επέμειναν σε αυτή τη θρησκευτική, φλογώδη γιορτή.

Η ενοριακή οργάνωση στα χωριά ήταν τρόπος απάλυνσης της μοναξιάς. Μορφή κοινωνικής συνεύρεσης. Παλιότερα ήταν από τους ελάχιστους τόπους όπου οι εξαιρετικά καταπιεσμένες γυναίκες, ιδίως οι μοναχικές, των ναυτικών, των εξόριστων, οι χήρες των ανταρτών, οι σιωπηλές, μπορούσαν να εκφραστούν, να βγουν από την αφάνεια.

Η εκκλησία στα χωριά ήταν (και είναι, μέσα στη νέα μοναξιά) σημαντικό κέντρο, όπου θα δεις, θα μάθεις, θα σε δουν. Μέσα στον στρόβιλο ακούγονταν, έστω κακόφωνα, κομμάτια υψηλής εκκλησιαστικής ποίησης και πλέκονταν με τη ζωή, με την πίκρα, με την προσδοκία. Μέσα σ' αυτό το κλίμα αναδύονταν λογοκριμένες, αλλά εύφλεκτες οι επιθυμίες, εκεί σμπαραλιάζονταν μέσα στο δημόσιο και συλλογικό πάθος μικρότητες, κουτσομπολιά και κακίες.

Τίποτα δεν τέλειωσε. Από τον χρόνο του Παρελθόντος, στον χρόνο του Μέλλοντος. Επιζούν αυτά που παρηγορούν. Και είναι σίγουρο ότι η αγάπη θα αντέξει...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL