ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΣΤΑΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ
Εκόντες άκοντες οι πολιτικοί αρχηγοί της αντιπολίτευσης υποχρεώθηκαν την Παρασκευή στη Βουλή να συμφωνήσουν με τη θέση της κυβέρνησης ότι οι προτάσεις των δανειστών δεν αποτελούν βάση συζήτησης. Ωστόσο η καρδιά των περισσοτέρων εξ αυτών ξέρει πόσο μνημονιακά χτυπά...
Η συζήτηση όμως που έγινε στη Βουλή αποκάλυψε προθέσεις και κομματικές σκοπιμότητες. Ο Αλέξης Τσίπρας έθεσε στα κόμματα της αντιπολίτευσης το κυρίαρχο ζήτημα στην παρούσα φάση: "να ξεκαθαρίσετε αν αποδέχεστε ή απορρίπτετε την προτεινόμενη συμφωνία". Ούτε ένας πολιτικός αρχηγός δεν τόλμησε να συμφωνήσει. Αλλά και κανείς από τους τρεις θεωρούμενους ως φιλομνημονιακούς (Αντώνης Σαμαράς, Σταύρος Θεοδωράκης, Ευάγγελος Βενιζέλος) δεν τόλμησε να διαφωνήσει με το συνολικό σχέδιο των δανειστών για την Ελλάδα.
Έτσι ο πρόεδρος της Ν.Δ. εμφανίζεται να διαφωνεί με κάποια από τα μέτρα που ζητούν οι δανειστές (όπως ο ΦΠΑ στα νησιά), αλλά όταν ο Αλ. Τσίπρας του είπε πως θα αξιοποιήσει την θέση του στη διαπραγμάτευση, τον κατήγγειλε! "Επειδή έχουμε να κάνουμε με μια κυβέρνηση προπαγανδιστών, θέλω να επαναλάβω και είμαι σαφής: η προσπάθεια του κ. Τσίπρα να βρει συνενόχους στην αποτυχία πέφτει στο κενό. Δεν διαπραγματευόμαστε μαζί για το μέλλον και επομένως η αποτυχία και η αδυναμία συμφωνίας ανήκει αποκλειστικά στην κυβέρνηση και στον κ. Τσίπρα. Αποδείχθηκε ότι ο κ. Τσίπρας οργάνωσε τη συζήτηση επειδή αναζητά συνενόχους στην αποτυχία", δήλωσε (μετά τη συνεδρίαση της Βουλής).
Οι εγκλωβισμένοι
Η πραγματικότητα είναι πως Αντ. Σαμαράς και Ευ. Βενιζέλος είναι εγκλωβισμένοι στη μνημονιακή κυβερνητική θητεία τους. "Η ουσιαστικότερη πρόταση που θα μπορούσα να σας κάνω θα ήταν να συνεχίσετε τη διαπραγμάτευση με βάση το e-mail Χαρδούβελη", είπε ο Αντ. Σαμαράς στον Αλ. Τσίπρα! Και από κοντά ο Ευ. Βενιζέλος, λίγες ώρες πριν αποχωριστεί την καρέκλα του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, έθεσε... όρους: "Να ζητήσετε συγγνώμη από τον ελληνικό λαό για τα προεκλογικά ψέματα και για τις μετεκλογικές επικοινωνιακές παραπλανήσεις. Να αποδεχθείτε ρητά το πλαίσιο της δικής μας στρατηγικής. Να πείτε ρητά ότι αυτό είναι το μόνο εφικτό, το μόνο ασφαλές". Και τότε, "αν έχετε κυβέρνηση και πλειοψηφία στη Βουλή, τότε εμείς αρκούμεθα να μας ενημερώνετε, να σας λέμε τη γνώμη μας", πρόσθεσε μεγάθυμα.
Η πραγματικότητα όμως φαίνεται ότι διαμορφώνεται διαφορετικά και μέχρι και ο Ευ. Βενιζέλος το αντιλαμβάνεται και υποστηρίζει πως "αν εναντίον κάποιου στράφηκε η Ευρώπη, αυτή ήταν η προηγούμενη κυβέρνηση. Αυτό θα το δείτε ανάγλυφα σε λίγο"...
Στ. Θεοδωράκης: Πιο... Μέρκελ απ' τη Μέρκελ;
Ο δε Στ. Θεοδωράκης αποκαλύφθηκε από τον Αλ. Τσίπρα ως μερκελιστής. Ο επικεφαλής του Ποταμιού είπε ότι "ο χρόνος μας τελειώνει" και έβαλε ως όριο την 14η Ιουνίου. "Ο χρόνος μόνο της Ελλάδας τελειώνει; Όχι και των εταίρων; Εμείς στο απόσπασμα; Λες και είναι μόνο ελληνικό το πρόβλημα. Υιοθετείτε πλήρως την άποψη που λέει ότι δεν θα υπάρχει καμία επίπτωση στην Ευρώπη, στην Ευρωζώνη, στην παγκόσμια οικονομία", σχολίασε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: "Μας βάλατε, όμως, ένα όριο στη διαπραγμάτευση, την 14η Ιουνίου. Γιατί; Προφανώς γιατί στις 14 Ιουνίου κλείνει για ολιγοήμερες διακοπές η γερμανική Βουλή. Μα είναι δυνατόν, αυτό το διαδικαστικό πρόβλημα της Γερμανίας, που δεν μου το έχει θέσει μέχρι σήμερα η καγκελάριος Μέρκελ, το θέτετε εσείς στο ελληνικό Κοινοβούλιο;". "Χρονικό όριο στη διαπραγμάτευση δεν υπάρχει. Όριο για εμάς θα είναι η επίτευξη μιας συμφωνίας που θα είναι βιώσιμη και δίκαιη", τόνισε ο Αλ. Τσίπρας.
ΚΚΕ: Χαμένοι και με ρήξη, χαμένοι και χωρίς ρήξη
Ωστόσο ο Στ. Θεοδωράκης έχει δείξει με όλους τους τρόπους ότι δεν σκέφτεται καν τη ρήξη και θα δεχόταν τις απαιτήσεις των δανειστών ακόμη και αν θεωρεί ότι δεν είναι σωστές. Αυτός που εντυπωσίασε είναι ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας, που έγραψε (στη "Huffington Post") ότι "η καπιταλιστική Ελλάδα της δραχμής δεν συνιστά 'ρήξη' προς όφελος του λαού. Κερδισμένοι θα είναι πάλι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα ωφεληθούν από ένα υποτιμημένο νόμισμα, ενώ τις συνέπειες θα τις πληρώσει πάλι ο λαός". Άρα και χωρίς ρήξη και με ρήξη, και με ευρώ και με δραχμή, χαμένος είναι ο λαός. Τι ελπίδα μπορεί να έχει από το ΚΚΕ;
Σε κάθε περίπτωση, ο Αλ. Τσίπρας πήρε αυτό που ήθελε από την συζήτηση και το είπε στο τέλος: "Μπορώ να συμπεράνω από το σύνολο των τοποθετήσεων ότι ορθώς προχωρούμε στη μη αποδοχή της πρότασης αυτής ως βάσης συζήτησης. Βεβαίως, υπάρχουν στοιχεία στα οποία μπορεί να υπάρξει ουσιαστική σύγκλιση, όπως τα χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα. Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει τη διαπραγμάτευση".