ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πραγματικό διακύβευμα των διαπραγματεύσεων κυβέρνησης και εταίρων, ποιον υπερασπίζεται όταν έχει απέναντί του τους ομολόγους του, αποκάλυψε σε μια φράση του προς τις -δικαιωμένες πλέον- καθαρίστριες ο Αλέξης Τσίπρας: «...Σκεφτόμαστε αυτή τη στιγμή, όπως ήσασταν εσείς τα προηγούμενα δύο χρόνια, στις ίδιες δύσκολες συνθήκες είναι (τώρα) χιλιάδες, εκατομμύρια Έλληνες πολίτες. Το μυαλό μας είναι σε αυτούς...».
Αυτή είναι η ουσιαστική «κόκκινη γραμμή» της κυβέρνησης, καθώς και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στο μπρίφινγκ διατύπωνε, την ίδια ώρα, ένα τριπλό «όχι»: Όχι σε νέο Μνημόνιο, όχι σε νέα μέτρα λιτότητας, όχι στα οριζόντια μέτρα. «Η κυβέρνηση δεν πήρε εντολή για να κάνει πίσω σε όλα» ξεκαθάρισε ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης, και θα αξιολογηθεί σε αυτά στα οποία θα συμφωνήσει, ήταν εξάλλου μια φράση - κλειδί της ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών. Παρουσίασε ταυτόχρονα τον ελληνικό στόχο του τρέχοντος διαπραγματευτικού γύρου: το βέλτιστο για την ελληνική πλευρά θα είναι ένα κοινό ανακοινωθέν στο Eurogroup της Δευτέρας, εξήγησε.
Για τον λόγο αυτόν θα συνεχιστεί εντεινόμενη η ελληνική προσπάθεια και την επόμενη εβδομάδα -«οι μέρες είναι... περίεργες» σημείωναν σχετικά κυβερνητικές πηγές. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωθυπουργός συνομίλησε εκ νέου με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, ενώ έγινε και μια αποτίμηση της κατάστασης στο Μέγαρο Μαξίμου με τον αντιπρόεδρο Γιάννη Δραγασάκη.
Με τον εκπρόσωπο να υπογραμμίζει, σε άλλο σημείο, ότι η κοινή δήλωση Τσίπρα - Γιούνκερ επιβεβαιώνει τις κυβερνητικές «κόκκινες γραμμές», ενώ επικαλέστηκε και τις υποχωρήσεις της άλλης πλευράς σε θέματα όπως η υπεράσπιση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Σε έναν έντιμο συμβιβασμό, ωστόσο, και τα δύο μέρη κάνουν πίσω και ως τέτοιο παράδειγμα επικαλέστηκε το γεγονός ότι η Αθήνα δεν προτάσσει τώρα το θέμα του χρέους, με στόχο να κλείσει η συμφωνία, ωστόσο «δεν μπορούμε να το κρύβουμε κάτω από το χαλάκι, θα τεθεί σύντομα από την ίδια την πραγματικότητα» διεμήνυσε χαρακτηριστικά.
Ν. Βούτσης: «Μην κάνετε πίσω» μας ζητούν οι πολίτες
Το πραγματικό διακύβευμα της σκληρής διαπραγματευτικής προσπάθειας της κυβέρνησης αναδείκνυαν την ίδια ώρα και οι Τ. Κορωνάκης και Ν. Βούτσης από το συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Χαλκιδική.
«Οι συμπολίτες μας, σε μεγάλη πλειοψηφία, ανεξάρτητα της κομματικής ένταξης ή επιλογής τους, μας παροτρύνουν κάθε μέρα" -σημείωνε ο υπουργός Εσωτερικών- "το λένε και σε εσάς, να κρατήσουμε μια συνεπή στάση, να ανακτήσει η χώρα και οι ίδιοι την αξιοπρέπειά μας. Να σκύψουμε πάνω στην ελπίδα για να υπάρξει μια έντιμη και σε βάθος συμφωνία με τους εταίρους δανειστές, έτσι να ξεφύγουμε από την εποχή των Μνημονίων, της λιτότητας, της εκποίησης του δημόσιου πλούτου, να ξεφύγουμε από την εποχή που οι μνημονιακές πολιτικές μας φέρανε εμφανή σημάδια ανθρωπιστικής κρίσης στον κορμό της κοινωνίας. Μας λένε, 'κρατάτε καλά', 'μην κάνετε πίσω'. Έχουμε κουράγιο, δεν είμαστε ευθυνόφοβοι. Σας βλέπουμε στα μάτια, δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα και είμαστε έστω και συγκρατημένα αισιόδοξοι...» αφηγήθηκε.
Τ. Κορωνάκης: «Να δικαιώσουμε τον λαό»
Αλλά και ο γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε, από το ίδιο βήμα, «να δώσουμε τη μάχη, να δικαιώσουμε τον λαό γι' αυτή του την επιλογή (σ.σ.: της ψήφου του στις 25 Ιανουαρίου). Γιατί είναι μια πορεία που δεν πρέπει να έχει επιστροφή. Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να σταματήσουμε μια δυναμική πορεία προς το μέλλον. Όσο πιο σύντομα κατανοήσουμε όλοι μας τους διαφορετικούς μας και διακριτούς ρόλους σε αυτή την πορεία, τόσο πιο εύκολος θα είναι αυτός ο δρόμος».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος διευκρίνισε, τέλος, ότι η συμφωνία θα περάσει από τη Βουλή με απλή και όχι ενισχυμένη πλειοψηφία και υποστήριξε πως δεν θα υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Διέψευσε ότι συζητούνται μέτρα ύψους 14 δισ. για την επόμενη διετία.