Live τώρα    
Ημερίδα τμήματος Φεμινιστικής Πολιτικής - Φύλου ΣΥΡΙΖΑ / Η αξιοπρεπής εργασία των γυναικών, προϋπόθεση για την ισότητα των φύλων
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ημερίδα τμήματος Φεμινιστικής Πολιτικής - Φύλου ΣΥΡΙΖΑ / Η αξιοπρεπής εργασία των γυναικών, προϋπόθεση για την ισότητα των φύλων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

"Είναι δέσμευση του υπουργείου και προτεραιότητα της κυβέρνησης να περιοριστούν οι ελαστικές μορφές απασχόλησης και να ενισχυθεί η πλήρης και σταθερή εργασία" ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Δημήτρης Στρατούλης κατά τον χαιρετισμό του στην ημερίδα «Η αξιοπρεπής εργασία των γυναικών, προϋπόθεση για την ισότητα» που συνδιοργάνωσαν το Σάββατο στο Πνευματικό Κέντρο το Τμήμα Φεμινιστικής Πολιτικής - Φύλου του ΣΥΡΙΖΑ και το Κόμμα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς (ΚΕΑ). Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν μεταξύ άλλων η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Ράνια Σβίγκου, καθώς και οι βουλευτίνες του ΣΥΡΙΖΑ Χαρά Καφαντάρη, Ελένη Αυλωνίτου και Αφροδίτη Σταμπουλή.

"Κάτω από τον κατώτατο μισθό μία στις πέντε εργαζόμενες"

"Τα στοιχεία είναι πολύ ανησυχητικά. Έχουμε ευθύνη σαν αριστερή κυβέρνηση να φροντίσουμε για την ισότητα των γυναικών και την απρόσκοπτη εργασιακή τους εξέλιξη" τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός, ο οποίος συνέχισε λέγοντας πως "σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, μία στις πέντε γυναίκες αμείβεται κάτω από τον κατώτατο μισθό, την ώρα που το 65% της μερικής απασχόλησης στην Ελλάδα αφορά γυναίκες εργαζόμενες. Παράλληλα, μόλις το 41% του ενεργού γυναικείου πληθυσμού εργάζεται, ποσοστό που παραμένει στάσιμο ή μειώνεται αυτά τα δύσκολα χρόνια και παραμένει πολύ μακριά από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό του 60%".

Ο Δ. Στρατούλης τόνισε την ανάγκη να καταργηθούν οι απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, όπως είναι η ενοικίαση των εργαζομένων, αφού "οι εργαζόμενοι είναι άνθρωποι και δεν γίνεται να τους νοικιάσεις", υπογραμμίζοντας την ανάγκη τήρησης των εργασιακών και ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων. Αναφορικά με τις εργασιακές συνθήκες των γυναικών στην Ελλάδα, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι "έχουν αυξηθεί οι εργασιακές διακρίσεις εις βάρος τους τα τελευταία πέντε χρόνια λόγω της ανθρωποκτόνου λιτότητας που εφαρμόστηκε στη χώρα μας". Παράλληλα, σχολιάζοντας την αύξηση των περιπτώσεων εργοδοτικής αυθαιρεσίας στον ιδιωτικό τομέα στα χρόνια του Μνημονίου, "ειδικά σε περιπτώσεις αδειών εγκυμοσύνης και μητρότητας", σύμφωνα με στοιχεία του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), προανήγγειλε την ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών σε περιπτώσεις που αφορούν παραβάσεις φύλου.

Αναφερόμενος στο φαινόμενο της γυάλινης "ή, όπως την ονομάζουν πολλοί, τσιμεντένιας οροφής", σύμφωνα με το οποίο οι γυναίκες δεν μπορούν να ανελιχθούν στην ιεραρχία της εργασίας τους, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε ότι, σύμφωνα με έρευνες του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας, "μολονότι οι γυναίκες αποτελούν το 50% των εργαζομένων στις χώρες του ΟΟΣΑ, εντούτοις μόλις το 5% καταλαμβάνει θέσεις διευθυντικής ευθύνης, την ώρα που στις ιδιωτικές επιχειρήσεις το ποσοστό των γυναικών που είναι διευθύνουσες σύμβουλοι δεν ξεπερνάει το 2,4%".

 

Φ. Κούβελα: "Θεσμικές παρεμβάσεις για την ουσιαστική ισότητα των φύλων"

Τη δέσμευση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει άμεσα τα ζητήματα "των διακρίσεων στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων και της ανεργίας, του κοινωνικού αποκλεισμού (με έμφαση στις μονογονεϊκές οικογένειες), της έμφυλης βίας, της εκπαίδευσης, της οικογένειας και των σχέσεων φύλου στο εσωτερικό της κοινωνικής αναπαραγωγής", μέσω ενός αναμορφωμένου Εθνικού Σχεδίου Δράσης της Ισότητας των Φύλων, εξέφρασε με τη σειρά της η γενική γραμματέας Ισότητας Φωτεινή Κούβελα. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι θα προωθηθούν όλες οι "απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις" για την κατοχύρωση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, όπως και η κύρωση στη Βουλή της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης (καταπολέμηση ενδοοικογενειακής βίας), "η υλοποίηση της οποίας θα ξεκινήσει με την ψήφιση ενιαίου νόμου "για την αντιμετώπιση της βίας κατά των γυναικών σε όλους τους τομείς της ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας της ζωής". "Δεν μπορεί να υπάρξει κοινωνική διέξοδος από την κρίση χωρίς αναγνώριση των δικαιωμάτων των γυναικών" κατέληξε η Φ. Κούβελα.

"Πατριαρχία και καπιταλισμός δεν επιτρέπουν την ισότητα των φύλων"

"Ζούμε σε ένα πλαίσιο που βασική επιδίωξη είναι να επιστρέψουμε στο παρελθόν, με πολυ χειρότερες συνθήκες για τις γυναίκες", τόνισε από τη μεριά της η Μαϊτέ Μολά, αντιπρόεδρος του ΚΕΑ, υπογραμμίζοντας ότι "οι γυναίκες φοβούνται να μιλήσουν, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανεκτικότητα στην παραβίαση των δικαιωμάτων τους". "Άνδρες και γυναίκες πρέπει να παλέψουμε μαζί για μια καλύτερη κοινωνία" κατέληξε η Μ. Μολά.

Τη σύγκλιση των συμφερόντων ανδρών και γυναικών υπερθεμάτισε και η Μαρία Καραμεσίνη, καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και διοικήτρια του ΟΑΕΔ, η οποία τόνισε πως "όλοι οι δείκτες συνηγορούν ότι έχει μειωθεί η ανισότητα μεταξύ των δύο φύλων λόγω λιτότητας. Όχι όμως επειδή βελτιώθηκε η θέση των γυναικών, αλλά γιατί η κρίση έπληξε περισσότερο τους άντρες συγκριτικά με τη θέση τους". "Η κρίση παίρνει πίσω τα δικαιώματα των πιο προστατευμένων μελών της εργασίας και βουλιάζει τα κατώτερα" τόνισε η Μ. Καραμεσίνη, σχολιάζοντας τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει ορισμένες κατηγορίες της κοινωνίας, όπως οι μονογονεϊκές οικογένειες "όπου το ποσοστό φτώχειας ξεπερνάει το 60%".

"Ένα εκατομμύριο οχτακόσιες χιλιάδες νοικοκυριά στην Ισπανία δεν έχουν εργαζόμενο" ανέφερε η Αμάγια Μαρτίνεθ, συντονίστρια του γυναικείου τμήματος του ΚΕΑ στην Ισπανία, η οποία υπέδειξε το πατριαρχικό και καπιταλιστικό σύστημα ως τον λόγο "χειροτέρευσης της ζωής των γυναικών". Η Αμ. Μαρτίνεθ αναφέρθηκε παράλληλα στις μετανάστριες, "οι οποίες υφίστανται μεγαλύτερες διακρίσεις, αφού καταλήγουν να μην έχουν κανένα δικαίωμα και καμία δυνατότητα αντίστασης, γινόμενες έτσι πολλές φορές θύματα σεξουαλικής κακοποίησης".

"Ζούμε συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα"

Ως ιδιαίτερα θετικό έκρινε η η Ζιζή Σαλιμπά, δρ Οικονομολογίας, την πρόταση της ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνας Κούνεβα να "συμπληρωθεί ο ορισμός της μερικής αδήλωτης εργασίας, ώστε να φανερώνεται η απόκρυψη του καθεστώτος αυτού από τους εργοδότες". Παράλληλα, αναφέρθηκε στην αδήλωτη εργασία, η οποία "στις συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα που ζούμε μετατράπηκε σε κυρίαρχο φαινόμενο", που έχει επεκταθεί σε πολλούς τομείς, όπως είναι η εκπαίδευση, οι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις και η γεωργία. "Το φαινόμενο αυτό έχει γιγαντωθεί" κατέληξε η Ζ. Σαλιμπά "επειδή οι πολίτες αισθάνονται ως αντικείμενο κλοπής από το κράτος, το οποίο τους πλήττει με φόρους".

Τη δυσχερή θέση της γυναίκας στο ασφαλιστικό έθιξε η Κατερίνα Μαλακού, μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΙΚΑ. "Χιλιάδες γυναίκες, ιδιαίτερα μητέρες ανήλικων τέκνων, προτιμούν μειωμένη σύνταξη υπό τον φόβο της διαθεσιμότητας και της κατάργησης των δικαιωμάτων τους. Οι γυναίκες δεν περιμένουν μισθολογική εξέλιξη. Αναμένουν τη σύνταξη" ανέφερε μεταξύ άλλων η Κ. Μαλακού.

Στον αγώνα των καθαριστριών του υπουργείου Οικονομικών αναφέρθηκε η Άννα Κιουτσοκιόζογλου, γενική γραμματέας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας εργαζομένων στη ΔΟΥ, ο οποίος απέδειξε πως "όποιος αγωνίζεται νικάει".

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0