Μεγάλη αναστάτωση στην ευρωπαϊκή αγορά αλλά και στην Ελλάδα έχει προκαλέσει η πτώχευση του τρίτου μεγαλύτερου tour operator στην Ευρώπη, τoυ FTI Touristik, καθώς ταξίδια θα ακυρωθούν ή θα μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο εν μέρει.
Ο όμιλος κατέθεσε σήμερα Δευτέρα αίτηση αφερεγγυότητας και ανακοίνωσε ότι οι άλλες εταιρείες του, θα καταθέσουν επίσης αίτηση αφερεγγυότητας τις επόμενες ημέρες.
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται στη χώρα μας αρκετές χιλιάδες τουρίστες με οργανωμένα πακέτα του FTI, όμως φαίνεται ότι δεν θα υπάρχουν οικονομικές απώλειες, παρά μόνο κενά στις κρατήσεις της υπόλοιπης σεζόν. «Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα τεράστιο ευρωπαϊκό λουκέτο, αυτό μπορεί να λειτουργήσει σαν αλυσίδα και σε υπόλοιπες εταιρείες, σε υπόλοιπες επιχειρήσεις και ξενοδοχειακά συγκροτήματα», επισήμανε ο πρόεδρος των Ξενοδόχων Ρεθύμνης, Μανώλης Τσακαλάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ.
«Δυστυχώς αυτούς τους πελάτες που ήταν να έρθουν όλο το υπόλοιπο καλοκαίρι τους έχουμε αυτή την στιγμή με ερωτηματικό. Δεν ξέρουμε αν θα πραγματοποιηθούν τα πακέτα αυτά ή αν θα πρέπει οι ίδιοι οι πελάτες να κανονίσουν τις διακοπές τους σε μια τέτοια περίπτωση. Είναι αλυσίδα το πρόβλημα. Δηλαδή εάν θεωρηθεί ότι αυτή τη στιγμή έχουμε ένα τεράστιο ευρωπαϊκό λουκέτο, αυτό μπορεί να περάσει, να λειτουργήσει σαν αλυσίδα και σε υπόλοιπο σε υπόλοιπες εταιρείες, σε υπόλοιπες επιχειρήσεις και ξενοδοχειακά συγκροτήματα» συμπλήρωσε.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης με δηλώσεις του στο news247.gr ανέφερε ότι ευτυχώς τα χρέη του 2023 από τον tour operator στα ελληνικά ξενοδοχεία, είχαν αποπληρωθεί, ενώ και οι κρατήσεις για φέτος είχαν προπληρωθεί.
«Το ευχάριστο είναι ότι έχουν εξοφληθεί τα χρέη του 2023, όπως και οι κρατήσεις για την πελατεία που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ελληνικά ξενοδοχεία. Όμως προφανώς θα υπάρξουν κενά από τις κρατήσεις που δεν θα εκτελεστούν το υπόλοιπο της σεζόν». Ο κ. Χαλκιαδάκης όμως δήλωσε ιδιαίτερα προβληματισμένος για την διακοπή των δραστηριοτήτων του FTI: «Το δυσάρεστο είναι ότι φεύγει ένας ακόμη δυνατός παίχτης από την ελληνική αγορά και πλέον αρχίσει να δημιουργείται ένα μονοπωλιακό καθεστώς, από τους ελάχιστους πλέον εναπομείναντες μεγάλους παίχτες, το οποίο δεν θα είναι προς το συμφέρον του ξενοδόχου», τόνισε.
Από την πλευρά του το Spiegel απαντά στα ερωτήματα μετά την πτώχευση του FTI Touristik.
Ποιοι πελάτες επηρεάζονται από την πτώχευση;
Όλοι όσοι έχουν κάνει κράτηση για υπηρεσίες με τη FTI Touristik GmbH: Η FTI σε Γερμανία, Αυστρία και Ολλανδία, η μάρκα 5vorFlug στη Γερμανία, η BigXtra GmbH και οι εταιρείες ενοικίασης οχημάτων DriveFTI και Cars και Camper . Όποιος έχει κάνει κράτηση για υπηρεσίες FTI μέσω πλατφόρμας κρατήσεων όπως το Check24 ή το Ab-in-den-Urlaub επηρεάζεται επίσης. Η FTI ανακοίνωσε επίσης ότι και άλλες εταιρείες του ομίλου θα υποβάλουν αίτηση αφερεγγυότητας τις επόμενες ημέρες.
Η FTI Touristik GmbH ενεργεί επίσης ως πράκτορας για ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες, όπως διαμονή σε ξενοδοχεία ή ενοικιάσεις αυτοκινήτων σε άλλους ταξιδιωτικούς πράκτορες ή εταιρείες ενοικίασης όπως η TUI, η Alltours, η DERTOUR ή η vtours. Όποιος έχει κάνει κράτηση με τέτοιους τρίτους παρόχους και έχει πληρώσει για τα ταξίδια δεν επηρεάζεται.
Έχετε κλείσει ένα πακέτο ταξιδιού με τους διοργανωτές FTI, 5vorFlug ή BigXtra και είστε ήδη καθοδόν Τώρα τι κάνετε;
Η νομικά αγκυρωμένη ασφαλιστική προστασία που παρέχεται από το Γερμανικό Ταμείο Ταξιδιωτικής Ασφάλισης (DRSF) τίθεται πλέον σε ισχύ. Σύμφωνα με τον ιστότοπο της FTI, η εταιρεία συνεργάζεται με το DRSF για να διασφαλίσει ότι οι παραθεριστές μπορούν να ολοκληρώσουν το ταξίδι τους όπως είχε προγραμματιστεί. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, θα πρέπει να οργανωθεί το ταξίδι της επιστροφής στο αρχικό σημείο αναχώρησης.
Μόλις η FTI Touristik GmbH παράσχει στο DRSF τα απαραίτητα δεδομένα, το ταμείο θα επικοινωνήσει με τους επηρεαζόμενους καταναλωτές. Το DRSF έχει επίσης δημοσιεύσει έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης στον ιστότοπό του με τον οποίο μπορούν να επικοινωνήσουν οι ταξιδιώτες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον προορισμό των διακοπών τους: +49 (0)89 710451498.
Το DRSF κυκλοφόρησε το 2021 και προορίζεται να φροντίσει για την επιστροφή των προκαταβολών των πελατών σε περίπτωση πτώχευσης ενός ταξιδιωτικού παρόχου, τη μεταφορά με επιστροφή των αποκλεισμένων παραθεριστών εάν χρειαστεί και τη διαμονή τους μέχρι τη μεταφορά της επιστροφής.
Το ταμείο, που οργανώθηκε από τη γερμανική τουριστική βιομηχανία και εποπτεύεται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Δικαιοσύνης, ιδρύθηκε μετά την πτώχευση του ταξιδιωτικού ομίλου Thomas Cook τον Σεπτέμβριο του 2019. Εκείνη την εποχή, η ασφάλιση επέστρεφε μόνο ένα κλάσμα του κόστους λόγω περιορισμού της ευθύνης και το κράτος παρενέβη με εκατομμύρια.
Έχετε κλείσει ένα πακέτο διακοπών με τις αφερέγγυες εταιρείες και το έχετε ήδη πληρώσει, αλλά δεν έχετε ξεκινήσει ακόμα. Και τώρα;
«Δυστυχώς, είμαστε νομικά αναγκασμένοι να ακυρώσουμε όλες τις κρατημένες υπηρεσίες», γράφει η FTI στον ιστότοπό της. Ωστόσο, σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύει η ασφαλιστική προστασία που παρέχεται από το DRSF.
Παίρνετε τα χρήματά σας πίσω μετά την ακύρωση; Ποιος πληρώνει για το ταξίδι επιστροφής;
Όταν κάποιος κάνει κράτηση για πακέτο διακοπών - δηλαδή όταν κάνει κράτηση για περισσότερες από μία ταξιδιωτικές υπηρεσίες, όπως πτήση ή ξενοδοχείο - λαμβάνει το λεγόμενο πιστοποιητικό ασφαλείας. Η αντίστοιχη ασφάλιση τιμής ταξιδιού για την περίπτωση αφερεγγυότητας πρέπει να περιγράφεται σε αυτήν και η ασφαλιστική εταιρεία πρέπει να αναφέρεται με τη διεύθυνση και τα στοιχεία επικοινωνίας της, λέει ο ταξιδιωτικός δικηγόρος Paul Degott. Αυτό είναι συνήθως το Γερμανικό Ταμείο Προστασίας Ταξιδιωτικών Τιμών (DRSF). Υπό ορισμένες συνθήκες, θα μπορούσε επίσης να ονομαστεί μία από τις ασφαλιστικές εταιρείες αφερεγγυότητας.
Σε περίπτωση αφερεγγυότητας του ταξιδιωτικού πράκτορα, αυτό το πιστοποιητικό διασφαλίζει ότι οι ταξιδιώτες θα επιστραφούν για την καταβληθείσα τιμή ταξιδιού. Αυτό συμβαίνει όταν είτε ακυρώνονται οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες είτε όταν λαμβάνετε αιτήματα πληρωμής από συνεργάτες της ταξιδιωτικής εταιρείας. Για παράδειγμα, εάν ένα τοπικό ξενοδοχείο δεν λαμβάνει πλέον πληρωμές από τον διοργανωτή. Κατά κανόνα, το πακέτο διακοπών περιλαμβάνει και τη μεταφορά των ταξιδιωτών. Στη συνέχεια, ο διοργανωτής πρέπει επίσης να κανονίσει τη συμφωνημένη μεταφορά και διαμονή επιστροφής.
Οι καταναλωτές που βρίσκονται ήδη σε διακοπές FTI στο εξωτερικό μπορεί να συναντήσουν προβλήματα αν ο ξενοδόχος απαιτήσει πρόσθετη πληρωμή για τον υπόλοιπο χρόνο διακοπών επειδή δεν λαμβάνει πλέον χρήματα από την FTI." Η αεροπορική εταιρεία θα μπορούσε επίσης να αρνηθεί τη μεταφορά με επιστροφή για τον ίδιο λόγο.
Το επόμενο βήμα εδώ θα ήταν να επικοινωνήσετε με την εταιρεία προστασίας αφερεγγυότητας. «Πρέπει να ζητηθεί από τους τελευταίους να εξασφαλίσουν περαιτέρω διαμονή και μεταφορά επιστροφής και είτε να προκαταβάλουν τα αντίστοιχα έξοδα είτε να δηλώσουν ότι θα επιστραφούν άμεσα στον καταναλωτή», εξηγεί ο δικηγόρος.
Δεν κλείσατε ένα πακέτο διακοπών, αλλά ένα ξενοδοχείο ή ένα ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο με τις αφερέγγυες εταιρείες. Τι συμβαίνει τώρα;
Οι μεμονωμένες υπηρεσίες δεν εμπίπτουν στη νόμιμη ασφαλιστική προστασία για οργανωμένες εκδρομές και δεν ασφαλίζονται από το DRSF. Σύμφωνα με πληροφορίες του ιστότοπου, η FTI Touristik GmbH ελέγχει επί του παρόντος εάν οι πελάτες που βρίσκονται ήδη εκεί ή είναι καθ' οδόν μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την υπηρεσία που έχουν κάνει κράτηση με FTI ή 5vorFlug. Αυτό ισχύει και για μεμονωμένες υπηρεσίες, όπως εκδρομές ή μεταφορές από το αεροδρόμιο.