Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.8°C21.2°C
3 BF 44%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
19 °C
15.6°C21.6°C
2 BF 64%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
21.0°C22.1°C
4 BF 35%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.9°C
4 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.8°C17.4°C
0 BF 55%
Ακρίβεια / Γιατί έχει την υπογραφή Μητσοτάκη - Η φιέστα Σκρέκα δεν πείθει
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ακρίβεια / Γιατί έχει την υπογραφή Μητσοτάκη - Η φιέστα Σκρέκα δεν πείθει

ΣΚΡΕΚΑΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

Πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κινείται ο πληθωρισμός στην Ελλάδα επί 5 συνεχόμενους μήνες, δείγμα του ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. αφήνει ανεξέλεγκτη την αισχροκέρδεια. Την ίδια ώρα, η αγορά κρατά μικρό «καλάθι» για τα μέτρα Σκρέκα που τέθηκαν σε ισχύ από χθες, διότι φαίνεται ότι αφήνουν ακάλυπτα τα νοικοκυριά σε πλήθος περιπτώσεων και κυρίως σε ό,τι αφορά τις τιμές των τροφίμων.

Στο 3,2% παρέμεινε ο πληθωρισμός της Ελλάδας τον Φεβρουάριο, ενώ στο 2,6% έπεσε στην Ευρωζώνη, σύμφωνα με τις προκαταρκτικές εκτιμήσεις της Eurostat που αποτυπώνουν ότι τα πράγματα στη χώρα μας παραμένουν χειρότερα. Υπενθυμίζεται ότι στο 3,2% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο στην Ελλάδα (από 3,7% τον Δεκέμβριο) και στο 2,8% για την Ευρωζώνη (από 2,9% τον Δεκέμβριο).

Καλάθι χωρίς τρόφιμα

Είναι χαρακτηριστικό ότι απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, βρεφικές-παιδικές πάνες, καθαριστικά παντός είδους, οδοντόκρεμες, σαμπουάν, αφρόλουτρα, conditioner και σαπούνια, τα οποία αφορά το μέτρο της μείωσης των συνολικών εκπτώσεων-παροχών των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια, γεμίζουν κατά 25% το καλάθι των καταναλωτών. Το υπόλοιπο 75% γεμίζει με τρόφιμα, μια κατηγορία αγαθών στην οποία η Ελλάδα αναδείχθηκε... δευτεραθλήτρια και τον Ιανουάριο του 2024 σε επίπεδο Ευρωζώνης.

Το ερώτημα, όμως, είναι τι θα γίνει στο ταμείο και στην τσέπη του καταναλωτή. Κι αυτό γιατί μπορεί μεν κάποιες ονομαστικές τιμές να μειώνονται, αλλά θα μειωθούν σταδιακά και οι προσφορές, άρα οι μέσες πραγματικές τιμές θα είναι «το ίδιο και το αυτό».

Η φιέστα Σκρέκα δεν πείθει

Παράλληλα, το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι οι τιμές «σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα» θα μειωθούν έως και 15%, ενώ επίσης 15% θα είναι η μείωση στις αρχικές τιμές στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος πρώτης (0-6 μήνες) και δεύτερης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας που θα περάσει άμεσα στην τιμή στο ράφι. Πάντως, επικρατεί μεγάλη αμφισβήτηση για το κατά πόσο θα μπορέσουν να επιφέρουν τη μείωση τιμών. Επικοινωνιακό σόου σε κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ πραγματοποίησε χθες o υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας με αφορμή την έναρξη εφαρμογής των τεσσάρων διαρθρωτικών κυβερνητικών μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, ενώ πριν από δύο μήνες ανέφερε ότι δε χρειάζονταν νέες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στην Ελλάδα.

«Ήδη παρακολουθήσαμε και διαπιστώσαμε ότι στο βρεφικό γάλα οι τιμές στο ράφι έχουν μειωθεί κατά 15% τουλάχιστον στα προϊόντα που είδαμε» υποστήριξε ο Κ. Σκρέκας. Η αναφορά του αφορούσε μεγάλη συσκευασία που η τιμή της είχε φτάσει τα 26,3 ευρώ και τώρα διατίθεται «μόλις» 22,4 ευρώ.

«Η ακρίβεια και η αισχροκέρδεια δεν αντιμετωπίζονται με επικοινωνιακά σόου. Οι τιμές στο ράφι δεν πρόκειται να πέσουν με τις απευθείας συνδέσεις από τα σούπερ μάρκετ. Όσο και αν προσπαθεί ο κύριος Σκρέκας να μας πείσει ότι η εικόνα θα βελτιωθεί τις επόμενες ημέρες, έρχεται η πραγματικότητα και τον διαψεύδει» ανταπάντησε ο βουλευτής και τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Χρήστος Γιαννούλης.

Το πρόβλημα με το βρεφικό γάλα

Δεν έχει περάσει πολύ καιρός από τότε που δημοσιοποιήθηκε η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τιμές στην Ελλάδα, η οποία έδειχνε έως και 213% ακριβότερες σε σχέση με τη φθηνότερη τιμή στην Ε.Ε. τουλάχιστον για πέντε προϊόντα βρεφικού γάλακτος πρώτης ηλικίας που διατίθενται από μεγάλες εταιρείες. Ακόμη, τα αντίστοιχα πέντε βρεφικά γάλατα δεύτερης ηλικίας σε τιμές έως 197% ακριβότερες, με την πιο κραυγαλέα διαφορά να αφορά τη Σουηδία, με το διπλάσιο μέσο εισόδημα για κάθε πολίτη σε σχέση με τον Έλληνα καταναλωτή.

Στην πρώτη πιο κραυγαλέα περίπτωση από αυτές που δημοσιεύτηκαν τότε, προϊόν που διατίθετο στο ράφι στα 3,48 ευρώ για κάθε 100 γραμμάρια προϊόντος ήταν ακριβότερο 213% σε σχέση με τη φθηνότερη τιμή στην Ε.Ε., που με βάση αυτό το ποσοστό είναι τα 1,11 ευρώ.

Αντίστοιχα, στη δεύτερη πιο κραυγαλέα περίπτωση, προϊόν που κόστιζε στον Έλληνα καταναλωτή 2,97 ευρώ για κάθε 100 γραμμάρια προϊόντος ήταν 197% ακριβότερο σε σχέση με τη φθηνότερη τιμή στην Ε.Ε, κατά συνέπεια αυτή η φθηνότερη τιμή είναι 1 ευρώ.

Αλλωστε, όπως σημείωσε και ο κ. Γιαννούλης: «Η μείωση των 3 ευρώ στο βρεφικό γάλα, που ανατιμήθηκε έως και 200% τη διετία του πληθωρισμού απληστίας, απέχει πολύ από τη μείωση των 10 και 12 ευρώ, που θα είχε επιτευχθεί αν είχε υιοθετηθεί η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για επιβολή πλαφόν στην τελική τιμή στο ράφι».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL