Στους τρεις έφτασαν οι νεκροί από το τραγικό δυστύχημα της 8ης Μαΐου στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις Ασπροπύργου των Ελληνικών Πετρελαίων, ενώ η προκαταρκτική διερεύνηση "δείχνει" πλημμέλειες σε επίπεδο διαδικασιών, που κατά βάση σχετίζονται με το μοντέλο λειτουργίας και τη διαχείριση του προσωπικού, που έχουν υιοθετήσει οι προηγούμενες διοικήσεις του ομίλου.
Από το περασμένο Σάββατο ο 27χρονος Αντώνης Αβράμπος (χειριστής) προστέθηκε στον μακρύ κατάλογο των θυμάτων του κλάδου, ενώ οι εργαζόμενοι έχουν επανειλημμένα καταγγείλει εντατικοποίηση της εργασίας, μόνιμα σταθερές υπερωρίες και συμπίεση του κόστους.
Στην είδηση του θανάτου και τρίτου εργαζόμενου -από τους συνολικά έξι που τραυματίστηκαν- η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ εξέφρασε τα θερμά της συλλυπητήρια στην οικογένειά του, δηλώνοντας τη βούληση υπουργείου και κυβέρνησης να στηρίξουν την οικογένειά του με όλα τα μέσα που διαθέτουν, κάτι για το οποίο έχει δεσμευτεί και η νέα διοίκηση των ΕΛΠΕ. Επανέλαβε δε ότι η νέα τραγική εξέλιξη υπογραμμίζει την ανάγκη να υπάρξει σε βάθος και χωρίς κανένα συμβιβασμό και συγκάλυψη η διαλεύκανση των αιτιών του τραγικού δυστυχήματος και να αποδοθεί με παραδειγματικό τρόπο και χωρίς εξισορροπήσεις η τιμωρία όσων έχουν άμεση ή έμμεση ευθύνη για την τραγωδία.
Ζητούμενο παραμένει η διερεύνηση να μην περιοριστεί στον παράγοντα του "ανθρώπινου λάθους" χρεώνοντας την ευθύνη στα ίδια τα θύματα, αλλά να επεκταθεί στον σχεδιασμό των σχετικών διαδικασιών κι ακόμα παραπέρα στο ακολουθούμενο μοντέλο διοίκησης, με στόχο τη διασφάλιση μεν της απρόσκοπτης λειτουργίας της εταιρείας, αλλά χωρίς εκπτώσεις σε ζητήματα ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων.
Το πρώτο πόρισμα
Με βάση το πόρισμα προκαταρκτικής διερεύνησης του ατυχήματος της 8ης Μαΐου στην εγκατάσταση διυλιστηρίου Ασπροπύργου, από ειδική πενταμελή επιτροπή, με τη συμμετοχή και δύο εκπροσώπων των εργαζομένων και παρακολούθηση από εκπρόσωπο της ΕΥΑΕ, στα αίτια του συμβάντος εξετάστηκαν η εκροή προϊόντος (αναμορφωμένης νάφθας) μετά την αφαίρεση βάνας (διαδικασία αντικατάστασης) επί αγωγού στην έξοδο της μονάδας (που ήταν σταματημένη για εργασίες γενικής συντήρησης από 20/4/2015) και η εκδήλωση φωτιάς. Κατά τη διάρκεια του συμβάντος απελευθερώθηκαν περίπου 30 κυβικά νάφθας, κάτι που σχετίζεται με την αποστράγγιση του αγωγού και χρήζει περαιτέρω τεχνικής διερεύνησης. Ως προς την αιτία της ανάφλεξης του προϊόντος που απελευθερώθηκε "και δεδομένης της απουσίας άλλων θερμών εργασιών στην ευρύτερη περιοχή του συμβάντος", όπως αναφέρεται, είναι πιθανή η έναυση από στατικό ηλεκτρισμό, ενώ αποκλείστηκαν οι περιπτώσεις έναυσης από φορητά φωτιστικά εργοταξιακών προδιαγραφών ή από τυχόν διερχόμενο όχημα.
Παράλληλα, βάσει του πορίσματος, διαπιστώθηκαν πλημμέλειες, με βασικότερη την παραβίαση της έκδοσης αδειών εργασίας, καθώς η άδεια που εξεδόθη δεν έφερε υπογραφή συνυπευθυνότητας από τον εργοδηγό βάρδιας του Τμήματος Διακίνησης, διαδικασία που αν είχε τηρηθεί "θα είχε αποφευχθεί το συμβάν, καθώς το Τμήμα Διακίνησης θα είχε ενημερωθεί για την επικείμενη εργασία και θα είχε προβεί στις προβλεπόμενες ενέργειες για την ασφαλή εκτέλεσή της".
Επιπλέον, γίνεται λόγος για ελλιπή επικοινωνία μεταξύ των Τμημάτων των Μονάδων Μετατροπής και Διακίνησης για την εργασία, καθώς η εργασία είχε γνωστοποιηθεί προφορικά από προσωπικό της Μονάδας προς εργαζόμενο στη Διακίνηση, ο οποίος όμως ήταν αναρμόδιος για τον αγωγό.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων πάντως επισήμαναν ότι η πλημμελής τήρηση των διαδικασιών ήταν αποτέλεσμα γενικότερου κλίματος πίεσης για τη γρήγορη ολοκλήρωση των διαδικασιών (συμπίεση του χρονοδιαγράμματος κάτω από 35 ημέρες) αλλά και συσσωρευμένης κούρασης, λόγω γενικευμένης εντατικοποίησης, έλλειψης προσωπικού και πολλών 12ώρων εργασίας, "πολύ καιρό πριν το ξεκίνημα της γενικής συντήρησης". Επιπλέον, ανέφεραν ότι η έκταση του δυστυχήματος από άποψη επιπτώσεων σε ανθρώπους είναι αποτέλεσμα έλλειψης εμπειρίας-ενημέρωσης για το πώς πρέπει να αντιδρούν σε τέτοιες καταστάσεις (ήταν χειριστές 3ετίας-5ετίας, που συμμετείχαν για πρώτη φορά σε γενική συντήρηση).
Ωστόσο, με τα παραπάνω διαφώνησαν τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι "η δωδεκάωρη εργασία αποτελεί πάγια πρακτική των διυλιστηρίων κατά τη διάρκεια γενικής συντήρησης", κάνοντας λόγο, σε κάθε περίπτωση, για μη συσχετισμό αιτιωδώς των θέσεων των εργαζομένων με την παραβίαση της διαδικασίας έκδοσης αδειών και την ελλιπή προετοιμασία εκτέλεσης της εργασίας.
Όπως αναφέρεται, θα ακολουθήσει περαιτέρω λεπτομερής διερεύνηση όλων των παραμέτρων του συμβάντος, ενώ αναμένεται η ολοκλήρωση άλλων δύο διαδικασιών, του πορίσματος του ΣΕΠΕ και του αντίστοιχου ομάδας εμπειρογνωμόνων για την Πυροσβεστική, που θα διαβιβαστούν στον εισαγγελέα.
Αντιγόνη Ζούντα