Live τώρα    
Ημερίδα Ν.Ε. Πειραιά και Τμήματος Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ / Δημόσιο Λιμάνι, προϋπόθεση παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ημερίδα Ν.Ε. Πειραιά και Τμήματος Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ / Δημόσιο Λιμάνι, προϋπόθεση παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΣΠΥΡΟΣ ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ

Πλούσιοι προβληματισμοί, διαπιστώσεις και μηνύματα προς την κυβέρνηση κατεγράφησαν στην ημερίδα που διοργάνωσαν η Νομαρχιακή Επιτροπή Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ και το τμήμα Ναυτιλίας του κόμματος την Κυριακή στον ΟΛΠ με θέμα "Δημόσιο λιμάνι - ο δρόμος για την ανάπτυξη".

Κοινή συνισταμένη στις ομιλίες και τις παρεμβάσεις ήταν πως τα λιμάνια πρέπει να παραμείνουν δημόσια, καθώς δεν αποτελούν περιουσιακό στοιχείο που μπορεί να πωληθεί για εισπρακτικούς λόγους, αλλά σημαντική παραγωγική πηγή πλούτου για την οικονομία, τις πόλεις, την εργασία και βασικός παράγοντας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Στη διάρκεια της ημερίδας έγινε συζήτηση για το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμανιών της χώρας, τη σύνθετη σχέση του λιμανιού με τους επιλιμένιους δήμους, τις εργασιακές σχέσεις και εξετάστηκαν οι αναπτυξιακές δυνατότητες του λιμανιού. Παράλληλα τονίστηκε η ανάγκη συγκρότησης μιας Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής, στο πλαίσιο της οποίας θα καθοριστεί το παραγωγικό μοντέλο του κάθε λιμανιού.

Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στην ανάγκη δημιουργίας ενός μαζικού κινήματος υπεράσπισης του δημοσίου χαρακτήρα των λιμανιών, με εκπροσώπους της ΟΜΥΛΕ να τονίζουν πως η απεργία που έγινε ήταν προειδοποίηση ώστε να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση.

Θ. Δρίτσας: Λιμάνι για ποιον; Δημόσιο λιμάνι με ποιους;

"Οι επισημάνσεις αυτής της ημερίδας θέτουν ένα πολύ σημαντικό ερώτημα: Λιμάνι για ποιον; σημείωσε στην παρέμβασή του ο αν. υπουργός Ναυτιλίας. "Εμείς, που πιστεύουμε στον δημόσιο χαρακτήρα του, να απαντήσουμε πειστικά στο ερώτημα πώς και με ποιες παραγωγικές δυνάμεις μπορούμε να το υποστηρίξουμε. Είναι βέβαιο ότι τέτοια δύναμη είναι αυτή της εργασίας. Οι υπόλοιπες αναζητούνται στην πράξη" σημείωσε χαρακτηριστικά φωτογραφίζοντας τους φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Παράλληλα ο Θ. Δρίτσας έκανε λόγο για μια σημαντική παρέμβαση που "ήδη έχει στείλει τα μηνύματα". "Είναι σημαντικό ο πλούτος των ζητημάτων που τέθηκαν και ο προβληματισμός των απόψεων να κωδικοποιηθούν και να πολλαπλασιαστεί το μήνυμα". "Έστω και σε αυτές τις δύσκολες στιγμές η ημερίδα αυτή θα παίξει τον ρόλο της"τόνισε.

Ο αν. υπουργός Ναυτιλίας επανέλαβε πως η συζήτηση γίνεται σε μια κρίσιμη κατάσταση, όπου τα πράγματα είναι οριακά μέσα σε σε σκληρές εκβιαστικές διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, λέγοντας χαρακτηριστικά: "Μακάρι να κάναμε τη συζήτηση για το μέλλον των λιμανιών σε ένα ασφαλές πεδίο προβληματισμού" υπογραμμίζοντας ότι ποτέ δεν έγινε μέχρι σήμερα με σοβαρό τρόπο αυτή η συζήτηση, ούτε όταν το πεδίο θα μπορούσε να είναι "ελεύθερο και ασφαλές".

Επιπλέον, ανέφερε ότι το λιμάνι, παρά το μέγεθος και τις προοπτικές του που είναι πολύ καλές, για να το ορίσουμε, πρέπει να το εντάξουμε στις δυναμικές που αναπτύσσονται στο εμπόριο παγκοσμίως καταλήγοντας πως "δεν αρκεί η πολύ θετική υπεράσπιση των κατακτημένων δικαιωμάτων των εργαζομένων για την αποτροπή της ιδιωτικοποίησης αλλά απαιτείται και η δημιουργική παραγωγική συνεισφορά τους".

Π. Λαφαζάνης: Λιμάνι της κοινωνίας με δημόσια αναπτυξιακή προοπτική

"Το λιμάνι του Πειραιά έχει τεράστια σημασία και πρέπει να ακολουθήσει μια πορεία συμβατή με τις προγραμματικές δηλώσεις και δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης. Δηλαδή λιμάνι δημόσιο, με κοινωνικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα" υπογράμμισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Λαφαζάνης. Μάλιστα, επεσήμανε πως τα περιθώρια ανάπτυξης του λιμανιού και των συνεργιών, με δημόσιο έλεγχο, "είναι τεράστια", κάνοντας λόγο για ανάγκη υιοθέτησης αναπτυξιακής λογικής.

"Κάποιοι θέλουν να κάνουν παράρτημά τους το λιμάνι για να μεταφέρουν ταχέως τα εμπορεύματα τους στην Ευρώπη με το τρένο" σημείωσε διευκρινίζοντας πως η κυβέρνηση θα συνεργαστεί με όποιον το επιθυμεί με προϋπόθεση πως το λιμάνι θα είναι δημόσιο. "Όσοι θέλουν να συμμετέχουν και να συμβάλλουν", υπογράμμισε.

Μιλώντας για τη σημασία των λιμανιών ως "κέντρων ανάπτυξης, όχι μόνο οικονομικής, αλλά πολιτισμού και παιδείας" ο Π. Λαφαζάνης προειδοποίησε ότι, εάν εκχωρηθούν ή παραχωρηθούν, "δεν υπάρχει μέλλον για τη χώρα".

Στην ίδια γραμμή με τον Θ. Δρίτσα, υπογράμμισε την κρίσιμη συγκυρία που πρέπει να ληφθούν αποφάσεις, ενώ σημείωσε πως η ημερίδα αυτή θα παίξει ρόλο στη λήψη των αποφάσεων της κυβέρνησης. Τέλος, μίλησε για την ανάγκη ενός μεγάλου λαϊκού - εργατικού κινήματος που θα αναδείξει το λιμάνι ως "λιμάνι της κοινωνίας, με δημόσια αναπτυξιακή προοπτική".

Δημόσιο λιμάνι με συμβάσεις παραχώρησης, κοινός τόπος των ομιλητών

Υπέρ των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων με δημόσια Λιμενική Αρχή τάχθηκε ο Κ. Χλωμούδης, καθηγητής στο τμήμα Ναυτιλιακών του ΠΑ.ΠΕΙ αναλύοντας τι σημαίνει δημόσιο λιμάνι. Μάλιστα, επεσήμανε πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν γύρω στις 140 συμβάσεις παραχώρησης στον ΟΛΠ.

"Το θέμα χειρίστηκαν άνθρωποι που "δεν ήθελαν να ξέρουν ή δεν ήξεραν", καθώς "διαχειρίστηκαν το λιμάνι ως real estate", επεσήμανε. Παράλληλα εκτίμησε ότι ο διαγωνισμός πώλησης των μετοχών έχει παγώσει. Για "ανορθολογισμό πάνω σε μια εμμονή" αναφέρθηκε, σημειώνοντας πως, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία, στην παραχώρηση του συνόλου των μετοχών των λιμανιών είχε προχωρήσει μόνο η Θάτσερ στη Μ. Βρετανία, ένα μοντέλο που "απέτυχε παταγωδώς".

Τα εμπόδια στην αγορά και στην οικονομία που θα θέσει η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού παρουσίασε ο Γ. Κούβαρης, μέλος της Επιτροπής Μεταφορών. "Θα στηρίξει μια εταιρεία το 'μαγαζί' ενός ανταγωνιστή;" σημείωσε ο Γ. Κούβαρης εξηγώντας πως η δημιουργία ιδιωτικού μονοπωλίου αίρει την ελευθερία προσβασιμότητας στις υποδομές του λιμανιού. "Ανάπτυξη σημαίνει αξιοποίηση του διεθνούς παράγοντα με εξασφάλιση ελεύθερης πρόσβασης στο λιμάνι και συμβάσεις με τους ιδιώτες που διακινούν τα φορτία" πρόσθεσε.

Τα κριτήρια που πρέπει να πρυτανεύουν μέσα σε μια σύμβαση παραχώρησης ή σε κοινοπρακτικό σχήμα επεσήμανε ο δικηγόρος, μέλος του ΔΣΠ, Γ. Βρέλλος.

1 δισ. η αξία του ΟΛΠ και όχι 300 εκατομμύρια

Στο 1 δισ. ευρώ αποτιμάται η καθαρή παρούσα αξία του ΟΛΠ και όχι 300 εκατομμύρια, όπως προσδοκώνται τα κέρδη από την ιδιωτικοποίηση, σύμφωνα με τη συντονίστρια του Τμήματος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Αν. Φραντζεσκάκη, η οποία επεσήμανε πως οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν είχαν σχέδιο ανάπτυξης και λιμενικής πολιτικής τονίζοντας πως είναι ορατή η πιθανότητα να επαναληφθούν τα ίδια λάθη.

"Πολιτική επιλογή των κυβερνήσεων" χαρακτήρισε ο υπεύθυνος Εργατικής Πολιτικής από την Π.Γ. του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Ηλιόπουλος "το μικρό κράτος της COSCO στον Πειραιά", κάνοντας λόγο για "τη χαρά του υπεργολάβου". Παράλληλα μίλησε για άμεσες πρωτοβουλίες, αποκατάσταση των ΣΣΕ και την ανάγκη ύπαρξης ταξικού και μαχητικού σωματείου.

Για "ανάπτυξη χωρίς αντίκρυσμα στην κοινωνία" μίλησε σχετικά με την COSCO η Ζ. Πεντότη, πρόεδρος των υπαλλήλων του ΥΝΑ. Για τους κινδύνους να μείνει εκτός εμπορικής πραγματικότητας το λιμάνι προειδοποίησε ο Γ. Σταμπουλής, λέκτορας, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. "Αυτή τη στιγμή αναπτύσσεται το 3d printing ραγδαία. Τι θα σημάνει αυτό εάν εμείς έχουμε κλειδώσει τις υποδομές μας μονοθεματικά στα εμπορευματοκιβώτια;" διερωτήθηκε χαρακτηριστικά.

Στα οφέλη του δημόσιου λιμανιού για τις τοπικές κοινωνίες στάθηκε η δημοτική σύμβουλος Κερατσινίου - Δραπετσώνας Ελ. Κυραμαργιού, η οποία αναφέρθηκε στην κινητοποίηση για τα Λιπάσματα, μιλώντας για "δυο παράλληλες κινητοποιήσεις, διαφορετικές με κοινά στοιχεία".

Στις συνέπειες από τη λειτουργία της COSCO στο Πέραμα, στάθηκε ο πρόεδρος του Δ.Σ. της πόλης, Τ. Καραγιαννάκης, κάνοντας λόγο για "κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό Βατερλώ εάν το λιμάνι πωληθεί".

Τα βέλη της πλειοψηφίας των ομιλητών συγκέντρωσε η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων -που συγκροτήθηκε για να ρυθμίσει τις ιδιωτικοποιήσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση- καθώς ζητήθηκε να διευκρινιστεί ο ρόλος της. Σημειώθηκε πως η λιμενική αρχή υπερασπίζεται το λιμάνι, κάτι που δεν μπορεί να κάνει μια ρυθμιστική αρχή όπως η ΡΑΛ. "Η ΡΑΛ διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον" σχολίασε ο πρόεδρός της Κ. Μουντζούρης.

Στην ημερίδα συμμετείχαν ακόμη ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης, οι αντιπεριφερειάρχες Πειραιά και Νήσων, οι βουλευτές της Α' και Β' Πειραιά, φορείς και εργαζόμενοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0