Το στίγμα της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης, που αμφισβητεί στρατηγικές της Ε.Ε. με δογματικές και άκρως επικίνδυνες πολιτικές, αλλά και νεοφιλελεύθερες απορρυθμίσεις της αγοράς, επιδιώξεις μεγάλων κρατών και συνασπισμών κρατών για έλεγχο και επιρροή και την κυριαρχία ισχυρών ιδιωτικών συμφερόντων, αλλά θεωρεί αναντικατάστατο αναπτυξιακό και κοινωνικό αγαθό την ενέργεια και επιδιώκει αλλαγή μοντέλου και απεξάρτηση των δημόσιων επιχειρήσεων από διαπλεκόμενα ιδιωτικά συμφέροντα, έδωσε χθες ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνης.
Στο πλαίσιο του Athens Energy Forum ο υπουργός -σε μια ομιλία που ακολούθησε το πνεύμα και τα ζητήματα που ο ίδιος έθεσε πριν από λίγες μέρες στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας Ε.Ε.- τόνισε ότι η Ελλάδα δεν είναι δορυφόρος καμίας μεγάλης δύναμης, "είναι πολύ μικρή χώρα για να παραμείνει ένα είδος εξαρτημένου τροϊκανού οικονομικού προτεκτοράτου, το οποίο θα συμπληρώνεται από ένα καθεστώς ενεργειακής μπανανίας".
Επισήμανε ότι η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα στη δημόσια παρέμβαση στον χώρο της ενέργειας με νέους αναπτυξιακούς και κοινωνικούς όρους, εξέφρασε εκ νέου τη ριζική αντίθεση στην ιδιωτικοποίηση στρατηγικών τομέων/επιχειρήσεων, ιδιαίτερα στις υποδομές και την ενέργεια, και σημείωσε ότι στην κατεύθυνση αυτή "θα αλλάξουμε και θα ανασυγκροτήσουμε τις δημόσιες ενεργειακές επιχειρήσεις και θα τις απεξαρτήσουμε από διαπλεκόμενα ιδιωτικά συμφέροντα". Πρόσθεσε με νόημα: "Ειλικρινά δεν έχω καταλάβει γιατί για ορισμένες σχολές σκέψης οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν καταστεί συνώνυμο των μεταρρυθμίσεων, ακόμα κι αν οι ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις στην ουσία επανακρατικοποιούνται και μεταβιβάζονται σε κρατικές εταιρείες τρίτων χωρών".
Αναφορικά με τις διεθνείς διασυνδέσεις σημείωσε ότι η χώρα δεν πρόκειται υπό τη νέα κυβέρνηση να γίνει εξαρτημένο πιόνι μονομερών ενεργειακών επιλογών ή και αξόνων στο όνομα δήθεν της κατά τα άλλα αναγκαίας διαφοροποίησης των πηγών τροφοδοσίας της Ε.Ε., υπενθυμίζοντας ότι αντιτάχθηκε στην πρόταση της Κομισιόν να ελέγχει εκ των προτέρων τις ενεργειακές συμφωνίες των κρατών-μελών με τρίτες χώρες, κάτι που υπονομεύει καίρια την εθνική κυριαρχία, επιτείνει τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και εκμηδενίζει κάθε εθνική ευελιξία στην εφαρμογή ενεργειακών πολιτικών.
Μίλησε, μεταξύ άλλων, για τα αντισταθμιστικά οφέλη που επιδιώκει η κυβέρνηση από τον ΤΑΡ, την υλοποίηση του οποίου στηρίζει, και την ανάγκη οριοθέτησης των θαλάσσιων ζωνών στο πλαίσιο της διεθνούς νομιμότητας και του διεθνούς δικαίου της θάλασσας στην περιοχή της Α. Μεσογείου σε σχέση με τους υδρογονάνθρακες.
Η Ευρώπη, κατέληξε, δεν μπορεί και δεν πρέπει να καταγράφεται με μνημόνια, πολιτικές λιτότητας, πυρηνικά εργοστάσια, λογικές νεοαποικιοκρατίας, αλαζονείας και ειρωνείας των ισχυρών σε βάρος των αδυνάτων και αδιάλλακτης εμμονής σε αποτυχημένες συνταγές εκποιήσεων και απορρύθμισης.
Από την πλευρά του ο πρώην υφυπουργός ΠΕΚΑ Μ. Παπαγεωργίου από το ίδιο βήμα κάλεσε την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει "την επαμφοτερίζουσα θέση της" στα ενεργειακά, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα δεν μπορεί και δεν πρέπει να επιλέξει την απομόνωση, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε με σχετική του ανακοίνωση και ο πρώην υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης.
Α.Ζ.