Κατά των παρεμβάσεων στις δημοκρατικές διαδικασίες των συλλογικών διαπραγματεύσεων μεταξύ επιχειρήσεων και συνδικάτων και υπέρ της πλήρους στήριξης της ελευθερίας αυτών, σε αντίθεση με τις πάγιες πρακτικές της προηγούμενης μνημονιακής συγκυβέρνησης, τάχθηκε η κυβέρνηση, κρατώντας αποστάσεις από τη συλλογική σύμβαση που υπέγραψαν ΓΕΝΟΠ και διοίκηση ΔΕΗ, ενώ παράλληλα διαβεβαίωσε ότι όχι μόνο δεν επιβαρύνονται τα τιμολόγια ηλεκτρισμού, αλλά αντίθετα βρίσκεται σε εξέλιξη επεξεργασία μέτρων για μείωσή τους υπέρ όλων των καταναλωτών.
Κύκλοι του Μαξίμου επισήμαναν χθες ότι, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν, η κυβέρνηση έχει ως θέμα αρχής να μην παρεμβαίνει στις συλλογικές διαπραγματεύσεις μεταξύ διοικήσεων -όποια μορφή και ιδιοκτησιακό καθεστώς κι αν έχουν- και των συνδικάτων και ως εκ τούτου δεν ακολουθεί πρακτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων, που παρενέβαιναν διαρκώς σε βάρος πάντοτε των εργαζομένων. Παράλληλα, σημείωσαν ότι η κυβέρνηση στηρίζει πλήρως και απολύτως την ελευθερία των συλλογικών διαπραγματεύσεων ανεξάρτητα από την κατάληξή τους, την οποία θεωρεί ακρογωνιαίο λίθο της δημοκρατίας και θεμελιώδες εργαλείο για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, βασικό όπλο για την καταπολέμηση της λιτότητας και εξυπηρετώντας τα συμφέροντα όλου του κόσμου της εργασίας και πρώτα από όλα των πιο αδύναμων.
Οι ίδιοι κύκλοι διευκρίνισαν ότι η συλλογική διαπραγμάτευση ΔΕΗ - ΓΕΝΟΠ ξεκίνησε από τον Σεπτέμβριο του 2014 και ολοκληρώθηκε πριν τις εκλογές, παρόλο που η υπογραφή της σύμβασης έγινε μετά, οπότε οποιαδήποτε κριτική στην κυβέρνηση, και συγκεκριμένα στο ΥΠΑΠΕΝ για ανάμειξη στη διαμόρφωση και κατάληξη της σύμβασης, είναι εντελώς αβάσιμη στο πλαίσιο της κοινής λογικής, ενώ υπενθυμίζεται ότι η σημερινή διοίκηση της ΔΕΗ έχει διοριστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Επιπλέον, χαρακτήρισαν εκτός πραγματικότητας δημοσιεύματα αναφορικά με πιθανές αυξήσεις των τιμολογίων ηλεκτρισμού εξαιτίας της συλλογικής σύμβασης, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι, παρά τις σημαντικές μειώσεις στους μισθούς των εργαζομένων της ΔΕΗ, οι προηγούμενες κυβερνήσεις προχώρησαν σε πολιτικές αύξησης των τιμολογίων με αντίστοιχα μεγάλη επιβάρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Σημειώνεται ότι το ΥΠΑΠΕΝ σε συνεργασία με τη ΔΕΗ επεξεργάζεται για το επόμενο διάστημα σχέδιο μείωσης των τιμολογίων ΔΕΗ, ενώ τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας κυβέρνησης για τιμολόγια και πρόσβαση των νοικοκυριών στο ηλεκτρικό ρεύμα έγιναν γνωστά στο νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.
Στην ανωτέρω τοποθέτηση κυβερνητικών πηγών για το θέμα παρέπεμψε και το ΥΠΑΠΕΝ.
Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ
Στη λογική των "αποφάσεων" και των ευθέων παρεμβάσεών της, ως συγκυβέρνηση, στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας παραπέμπει η κριτική των ανωτέρω από Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ν.Δ., Κ. Καραγκούνης έσπευσε να μιλήσει για "αδιανόητα ψέματα" του Μαξίμου και κάλυψη προκλητικών αυξήσεων υπέρ κομματικών φίλων. Αναφέρεται στην υπογραφή στις 27.2 "με την απόλυτη γνώση και έγκριση του αρμόδιου υπουργού" και καταλήγει αναφερόμενος σε "περικοπές" και ζητώντας να πάρει πίσω η κυβέρνηση "την απόφασή της"...
Στο ίδιο μήκος κινήθηκε και αντίστοιχη ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση δεν δηλώνει διαφωνία ούτε πρόθεση επανόρθωσης, κατηγορώντας τους υπουργούς ΠΑΠΕΝ και Οικονομικών για ψεύδη και υποκρισία.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Σακελλαρίδης, απαντώντας, παρέπεμψε στις ανωτέρω διευκρινίσεις, ενώ προέτρεψε τον κ. Καραγκούνη να μάθει τι ψήφισαν οι συνδικαλιστικές παρατάξεις που μετέχουν στη ΓΕΝΟΠ και ιδιαίτερα η προσκείμενη στη Ν.Δ. ΔΑΚΕ. Τόνισε ότι το κοινό αίσθημα προκαλεί η χωρίς ίχνος αυτοκριτικής στάση της Ν.Δ., δηλαδή ενός εκ των δύο μνημονιακών κομμάτων που με την πολιτική τους οδήγησαν την κοινωνία στη σημερινή κατάσταση.
ΔΕΗ: Καμία μισθολογική αύξηση. Μηδενική επιβάρυνση καταναλωτών
Πάντως, η ΔΕΗ χθες παρείχε διευκρινίσεις για την -κατόπιν εξάμηνης διαπραγμάτευσης- Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, τονίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν επιβαρύνει τους καταναλωτές, δεν επιφέρει μισθολογική αύξηση και δεν προκαλεί ουδεμία απολύτως επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.
Αναφορικά με το επίμαχο "τροφείο" των έως 6 ευρώ, διευκρινίζει ότι πρόκειται για παροχή όχι σε χρήμα, αλλά σε είδος, με πρώτη εφαρμογή την κάλυψη δαπάνης κατ' ανώτατο 6 ευρώ ημερησίως/εργαζόμενο του κόστους σίτισης στις ήδη υπάρχουσες και λειτουργούσες σε ορυχεία-σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής καντίνες και κυλικεία. Μάλιστα, η επέκταση του μέτρου στους λοιπούς εργαζόμενους θα γίνει σε δεύτερο χρόνο, κατόπιν σχετικής μελέτης, λαμβάνοντας υπόψη και τη μεγάλη διασπορά των μονάδων της ΔΕΗ στην επικράτεια. Σημειώνει δε πως αν το μέτρο εφαρμοζόταν αμέσως και σε πλήρη έκταση, το ετήσιο κόστος εκτιμάται στα 15 εκατ. σε επίπεδο εταιρείας, δηλαδή 2,3% περίπου του σημερινού κόστους μισθοδοσίας και 0,25% του ετήσιου τζίρου της. Υπενθυμίζεται ότι την τελευταία πενταετία το κόστος μισθοδοσίας της ΔΕΗ έχει μειωθεί άνω των 2,8 δισ. αθροιστικά ή άνω των 700 εκατ. ευρώ ετησίως.
Επίσης, αναφέρει ότι η παροχή ειδών σίτισης σε προσωπικό που απασχολείται σε βιομηχανικές και άλλες επιχειρήσεις προβλέπεται εδώ και δεκαετίες από τη νομοθεσία και αποτελεί πάγια πρακτική για πολλές επιχειρήσεις στη χώρα μας.
Εξάλλου, τονίζει ότι με την υπογραφείσα σύμβαση επιχειρείται και δίνεται λύση σε διοικητικές εκκρεμότητες που δημιουργούσαν δυσλειτουργίες στη ΔΕΗ και έπρεπε να αντιμετωπιστούν - ενώ σε κάποιες περιπτώσεις αποτελούν και συμμόρφωση προς δικαστικές αποφάσεις.
Μεταξύ των θεμάτων που αφορούν άλλες ρυθμίσεις είναι το επίδομα ευδόκιμης παραμονής, η μισθολογική εξέλιξη, οι χρόνια ασθενούντες και οι προσαυξήσεις βάρδιας, που δεν δημιουργούν καμία πρόσθετη μισθολογική επιβάρυνση αλλά ούτε και οποιαδήποτε επιβάρυνση στους καταναλωτές.
Αντιδράσεις σωματείων
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύμβαση έχει υπογραφεί από 13 σωματεία - μέλη της ΓΕΝΟΠ σε σύνολο 24, καθώς τα υπόλοιπα διαφώνησαν.
Σε κοινή ανακοίνωση πέντε εξ αυτών (Ένωση Διοικητικού και Οικονομικού Προσωπικού Ομίλου ΔΕΗ, Σύλλογος Επιστημονικού Προσωπικού ΔΕΗ, Ένωση Προσωπικού σταθμού παραγωγής ΑΗΣ Κερατέας - Λαυρίου, Πανελλαδικός Σύλλογος Καταμετρητών - Εισπρακτόρων ΔΕΗ, ΣΕΕΝ Εργατική Αλληλεγγύη) επισημαίνεται ότι διαφωνούν καθώς αποκλείστηκαν από τη σχετική διαπραγμάτευση, ενώ πρόκειται για σύμβαση παραχωρήσεων και συμβιβασμών.
Κάνουν λόγο για μεθόδευση προκειμένου να εξυπηρετηθούν σκοπιμότητες διοίκησης και ΓΕΝΟΠ, ενώ η υπογραφή δημιουργεί ερωτήματα και ανασφάλεια, καθώς βασίστηκε σε μνημονιακούς νόμους. Αμφισβητούν επίσης τον χρόνο υπογραφής, καθώς επίκειται αλλαγή από τη νέα κυβέρνηση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων κι ενώ τώρα υφίσταται μνημονιακή διοίκηση. Αναφέρονται σε συγκεκριμένα ζητήματα που προκάλεσαν την άρνησή τους να υπογράψουν, ενώ για το επίμαχο "τροφείο" αλλά και την επιβάρυνση με 2 ευρώ των εργαζομένων υπέρ ΓΕΝΟΠ τονίζουν "εδώ αποκαλύπτεται η εγρήγορση της υπογραφής και η όλη σκοπιμότητα" και κυρίως τίθεται ηθικό ζήτημα για νέα χρηματοδότηση ΓΕΝΟΠ, όταν πρόσφατα αυξήθηκαν οι εισφορές των σωματείων - μελών της από 0,53 σε 1,65 ευρώ. Τέλος, επισημαίνουν ότι όσο η ΓΕΝΟΠ λειτουργεί με τον "παλιό κακό της εαυτό, θα διασπά και δεν θα ενώνει, ενώ το μέλλον της θα είναι ζοφερό".
Αργά το βράδυ ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης σχολίασε σχετικά: "Όχι Πόντιοι Πιλάτοι. Όταν η κυβέρνηση ιδρώνει να βρει ευρώ το ευρώ τα χρήματα για τα κουπόνια σίτισης των φτωχών στη χώρα μας, είναι προκλητικό να υπογράφεται σύμβαση με τα περιβόητα... 'τροφεία' για εργαζόμενους, δηλαδή αυξήσεις μισθών από την πίσω πόρτα. Και είναι υποκριτικό να επικαλούνται τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων, όταν μάλιστα ο εργοδότης είναι δημόσια επιχείρηση. Όλοι κρινόμαστε!"
Α.Ζ.