Live τώρα    
Railway.gov.gr / Φύκια για μεταξωτές κορδέλες πουλάει η κυβέρνηση
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Railway.gov.gr / Φύκια για μεταξωτές κορδέλες πουλάει η κυβέρνηση

Γραμμές τρένο
(ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Η λαϊκή ρήση «πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες» ταιριάζει γάντι στην επικοινωνιακή παρουσίαση του railway.gov.gr το οποίο, τρεις μέρες πριν την επέτειο των Τεμπών, με περίσσια έπαρση ο υπουργός Μεταφορών χαρακτηρίζει ως πανευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας «ώστε να μην ξανασυγκρουστούν ποτέ δύο τρένα στην ίδια γραμμή».

Όμως σε αυτό δεν έχει άδικο. Πρόκειται όντως για τρομερή πρωτιά να χρησιμοποιούνται δορυφορικά συστήματα γεωεντοπισμού GNSS/GPS ως «δικλείδα ασφαλείας» στον σιδηρόδρομο, όπως κηρύττει δεξιά και αριστερά στα κανάλια, καθώς πουθενά αλλού δεν συμβαίνει αυτό.

Όπως είχε απαντήσει εξάλλου προ μηνών ο ERA, που δεν έχει δώσει καμία πιστοποίηση στο σύστημα, σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν χρησιμοποιούνται αυτά τα συστήματα ως μέτρο ή δικλείδα ασφαλείας: «Στην Ευρώπη το GNSS χρησιμοποιείται ευρέως επί των συρμών για την απόκτηση θέσης του τρένου για λειτουργίες που δεν σχετίζονται με την ασφάλεια, όπως η διαχείριση στόλου, η πληροφόρηση επιβατών κ.ά. Αυτές οι λειτουργίες συνήθως δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του ERA, καθώς δεν σχετίζονται με τη διαλειτουργικότητα ή την ασφάλεια», είχε γραπτώς επισημάνει ο ERA σε ερώτηση της ΑΥΓΗΣ, απάντηση την οποία δημοσιεύουμε εκ νέου παρακάτω.   

 ERA
Οι απαντήσεις ράπισμα του ERA για το σύστημα γεωεντοπισμού των τρένων HEPOS

Τα προβλήματα με τη χρήση των δορυφορικών συστημάτων στη σιδηροδρομική κυκλοφορία και ασφάλεια, τα οποία βρίσκονται στο μικροσκόπιο πολυετών ερευνών του ERA, του Οργανισμού της ΕΕ για το Διαστημικό Πρόγραμμα (EUSPA), και των μεγαλύτερων σιδηροδρομικών οργανισμών της Ευρώπης, έχουν να κάνουν με τα ευρήματα ότι τα σφάλματα της πραγματικής θέσης των τρένων ανέρχονται από 5 ως 6 μέτρα και ότι το GNSS δεν είναι καθόλου διαθέσιμο, για παράδειγμα, σε σήραγγες ή κάτω από στέγαστρα σταθμών. Το GNSS επίσης δεν θα είναι διαθέσιμο με την απαιτούμενη ακρίβεια και ακεραιότητα σε ορισμένες τοποθεσίες όπου η κάλυψη παρεμποδίζεται, π.χ. από κτήρια, ανισόπεδες διαβάσεις, στέγαστρα αποβάθρας κ.ά., ή όπου άλλα φαινόμενα, όπως η αντανάκλαση σήματος (multipath) ή οι ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές, υποβαθμίζουν την απόδοση. Εξου και μέχρι σήμερα, δεν έχουν ενσωματωθεί στη σιδηροδρομική ασφάλεια και κυκλοφορία.

Στο φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, που δημοσιεύουμε, παρακολουθήσαμε σε διαφορετικές στιγμές την πρωινή αμαξοστοιχία intercity 50 Αθήνα-Θεσσαλονίκη  και επιβεβαιώσαμε αυτό που τα πανευρωπαϊκά ερευνητικά project επιχειρούν να επιλύσουν, ασχέτως αν ο Κυρανάκης «κατάφερε» να το λύσει μέσα σε λίγους μήνες.

Όπως μπορεί να διαπιστώσει ο αναγνώστης, στο πρώτο βίντεο όταν η αμαξοστοιχία βρίσκεται στο ύψος της Εκκάρας (Δομοκός) το στίγμα εξαφανίζεται, για να εμφανιστεί λίγο μετά ξανά, όταν το δορυφορικό σήμα γίνεται ξανά διαθέσιμο. Κάθε γονιός, δηλαδή, “που πλέον θα μπορεί να βλέπει που βρίσκεται το παιδί του”, όπως λαϊκίστικα διαδίδει ο υπουργός Μεταφορών, θα πρέπει ήδη να γνωρίζει πως όταν εξαφανίζεται το στίγμα κατά πάσα πιθανότητα δεν έχει πέσει σε κάποιο γκρέμι, αλλά διακόπτεται το σήμα.

Ακόμη πιο ενδεικτική είναι η απεικόνιση της «αντανάκλασης σήματος» (multipath) κοντά στον Παλαιοφάρσαλο, όπου εμφανίζονται δύο στίγματα συρμών σαν να βρίσκονται δύο τρένα στην ίδια γραμμή, το ένα πίσω από το άλλο! Και μάλιστα κάποια στιγμή, το ένα φαίνεται σαν να συγκρούεται από πίσω με το προπορευόμενο ή ακόμη να βρίσκεται και εκτός γραμμών!

Για τις σήραγγες, δε, όπως φαίνεται στη φωτογραφία από το σημείο της αμαξοστοιχίας μετά τα Ορφανά προς Δοξαρά Λαρίσης, αλλά και στα Τέμπη, τον Πλαταμώνα, και άλλες σήραγγες, που είναι χιλιομετρικά πολύ μεγαλύτερες (Καλλίδρομο), το σύστημα βγάζει την ειδοποίηση ότι δεν υπάρχει σήμα, και ότι πλέον αναλαμβάνει το Κέντρο του ΟΣΕ να ελέγχει μέσω καμερών.

Σήραγγα
Εντός σήραγγας δεν πιάνει το GNSS/avgi.gr

Οι τελευταίες πάντως επί των συρμών έδειχναν μόνο “μαύρο” στο πλαίσιο της εφαρμογής σε διάφορα σημεία του δρομολογίου, και μόνο όταν πλησίαζε προς Θεσσαλονίκη εμφανίστηκαν σε λειτουργία

κάμερα της IC50 Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Μαύρο από την κάμερα της IC50 Αθήνα-Θεσσαλονίκη

«Ξέχασαν» όλοι τον Ανδρέα Γεωργίου

Φοβερή εντύπωση προκαλεί πάντως και μια διαφορετική πτυχή της δημιουργίας του railway.gov.gr την οποία αίφνης δεν την ανακαλεί ουδείς, ούτε φυσικά τα κυρίαρχα ΜΜΕ, παρότι αποκαλύφθηκε μόλις πριν 2 εβδομάδες. Πρόκειται φυσικά για την αποκάλυψη της ΑΥΓΗΣ ότι το εν λόγω σύστημα δόθηκε με απευθείας ανάθεση ύψους 37.200€ στον κύπριο επιχειρηματία Ανδρέα Γεωργίου, σύντροφο της ισόβιας γραμματέως του υπουργείου Εργασίας Κ. Στρατινάκη, ο οποίος ερευνάται για την υπόθεση Παναγόπουλου

Επρόκειτο για την πρώτη από τις συνολικά 3 απευθείας αναθέσεις που έκανε μέσα στους 8 πρώτους μήνες θητείας ο Κυρανάκης προς την εταιρεία συμφερόντων Γεωργίου ALPHA ΩΜΕΓΑ ZED, χωρίς να εντοπίσουμε σε κανένα από τα έγγραφα ανάθεσης τα κριτήρια που επελέγη ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας.  Ο ίδιος μάλιστα ο υπουργός Μεταφορών υπό εμφανή πίεση φανέρωσε σε τηλεοπτική του συνέντευξη απαντώντας στις αποκαλύψεις για τον Γεωργίου, ότι το σύστημα ήταν ήδη έτοιμο όταν υπογράφηκε η σχετική σύμβαση με την ALPHA ΩΜΕΓΑ ZED, δηλαδή πριν τον Ιούλιο του 2025.

Σύμβαση δηλαδή για τα μάτια του κόσμου…αφού η ψηφιακή πλατφόρμα είχε ήδη υλοποιηθεί και πληρώθηκε εκ των υστέρων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0