Live τώρα    
Κώστας Κυρανάκης / Ο... απελευθερωτής του αθηναϊκού και πειραιώτικου ουρανού
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κώστας Κυρανάκης / Ο... απελευθερωτής του αθηναϊκού και πειραιώτικου ουρανού

Ο Κώστας Κυρανάκης στη Βουλή
(INTIME NEWS/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΣΑΚΟΣ)

Εμμονικός με το ξήλωμα των τρόλεϊ αποδεικνύεται ο υπουργός Μεταφορών Κ. Κυρανάκης, ο οποίος έφθασε στο σημείο να επικαλεστεί λόγους... αισθητικής προκειμένου να προχωρήσει στην κατάργησή τους.

Εμφανιζόμενος ως απελευθερωτής του «αθηναϊκού και πειραιώτικου ουρανού», όπως ανέφερε, που αμαυρώνεται από την ύπαρξη των χάλκινων συρμάτων που ρευματοδοτούν τα οχήματα, δεν δίστασε να επιτεθεί στους συνδικαλιστές που του ασκούν κριτική για αλλότρια συμφέροντα τα οποία εξυπηρετεί μέσα από τη διάλυση των τρόλεϊ. Όμως δεν έμεινε σε αυτό. Χωρίς να αποκαλύψει ονόματα και παρατάξεις, «έδωσε» στην ουσία στον αέρα του τηλεοπτικού σταθμού Open τους συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ, που ελέγχουν το προεδρείο της Ένωσης Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ, οι οποίοι τον συνάντησαν στο γραφείο του και του ζήτησαν, σύμφωνα με τον υπουργό, να καθυστερήσει το ξήλωμα των τρόλεϊ μέχρι να γίνουν οι εκλογές του σωματείου. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της ΑΥΓΗΣ της Κυριακής, το παρασκήνιο της αντιπαράθεσης περιλαμβάνει την πρωτοβουλία των γαλάζιων συνδικαλιστών να απευθυνθούν στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη προκειμένου να «μαζέψει» τον υπουργό Μεταφορών, γεγονός που προκάλεσε, όπως φαίνεται, τη μήνιν του Κυρανάκη, ο οποίος με αυστηρό ύφος απείλησε ότι «αν προκληθώ, θα πω και ονόματα (των συνδικαλιστών). Για να είμαστε καθαροί σε αυτή τη χώρα».

Πέρα, όμως, από τα εσωκομματικά καρφιά, συνιστά αδιαμφισβήτητη διαπίστωση ότι ο υπουργός Μεταφορών προσπερνά ακόμη και τις διαδικασίες των αρμόδιων φορέων, όπως ο ΟΑΣΑ, που είχε προκηρύξει στις 27.2.2025 ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό για την προμήθεια μετασχηματιστών απαραίτητων για την ανανέωση των τρόλεϊ. Στο ίδιο πλαίσιο, τον περασμένο Απρίλιο στην Αθήνα η Ο.ΣΥ. σε συνεργασία με τη Διεθνή Ένωση για τις Δημόσιες Συγκοινωνίες [International Association of Public Transport (UITP)] διοργάνωσε τη 42η Σύνοδο Επιτροπής Τρόλεϊ για τις τεχνικές και οικονομικές προοπτικές του συστήματος τρόλεϊ, δίνοντας έμφαση στην τεχνολογική αναβάθμισή τους και στη συμβολή τους στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Είναι τέτοια δε η πρεμούρα του υπουργού να διαλύσει τα τρόλεϊ, που δεν περίμενε να διαβάσει ούτε τα αποτελέσματα της μελέτης που ανέθεσε ο ΟΑΣΑ σε συμβουλευτική εταιρεία έναντι 30.000 ευρώ τον περασμένο Ιούνιο με θέμα «Υπηρεσίες σύνταξης μελέτης μετασχηματισμού του δικτύου τρόλεϊ», η οποία, σύμφωνα με τη σύμβαση στο ΚΗΜΔΗΣ, είχε ημερομηνία ολοκλήρωσης την 1η Σεπτεμβρίου. Το αντικείμενο της μελέτης έχει στο επίκεντρο τις «διεθνείς πρακτικές αξιοποίησης συστημάτων τρόλεϊ» και την «εξέλιξη του συστήματος τρόλεϊ 2025-2040».

«Δώρο» σε ιδιώτες

Το εκτεταμένο τροχιοδρομικό δίκτυο τρόλεϊ έχει μήκος άνω των 200 χλμ., ενώ ο στόλος αριθμεί περί τα 210 οχήματα που μεταφέρουν ετησίως 38 εκατ. επιβάτες. Ο αριθμός των οχημάτων αναπόδραστα χτυπά καμπανάκια, καθώς τόσα είναι και τα οχήματα που θα βγουν στους δρόμους με βάση τη νέα ανάθεση συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, όπως περιγράφεται στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης για τον επικείμενο διαγωνισμό παραχώρησης λεωφορειακών γραμμών (χωρίς μάλιστα να αναφέρει ποιες θα είναι αυτές οι γραμμές)! Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην περιγραφή του φυσικού αντικειμένου, «οι προς ανάθεση υπηρεσίες θα παρασχεθούν εντός της Περιφέρειας Αττικής και θα απαιτηθούν να δρομολογηθούν έως 200 οχήματα (12 μέτρων και 18 μέτρων) σε λεωφορειακές γραμμές που θα υποδειχθούν από τον ΟΑΣΑ». Το σύνολο των οχηματοχιλιομέτρων «που θα εκτελούνται ετησίως θα ανέρχεται έως 20.000.000», ενώ «η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 10 έτη από την ημερομηνία έναρξης παροχής υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών όπως θα καθοριστεί στη διακήρυξη».

Ο ΟΑΣΑ έχει προεκτιμήσει την αμοιβή με βάση το Μέγιστο Μοναδιαίο Κόστος εκτέλεσης υπηρεσιών (ΜΜΚ), το οποίο ανέρχεται σε 2,37 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο, κοινώς θα αποζημιώνει τους ανάδοχους ιδιώτες με 47,4 εκατ. ευρώ κατ’ έτος και συνολικά με σχεδόν 500 εκατ. ευρώ τη δεκαετία.

Και ενώ, λοιπόν, η κυβέρνηση ετοιμάζει ξανά -μετά την περίφημη πρώτη παραχώρηση 63 γραμμών στα ΚΤΕΛ- πακτωλό χρημάτων για τους ιδιώτες, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών φωνασκεί αγανακτισμένος για το μεγάλο κόστος που έχουν για τα δημόσια ταμεία «ανά οχηματοχιλιόμετρο» τα τρόλεϊ προκειμένου να πείσει την κοινή γνώμη.

Γιώργος Γιολδάσης, γ.γ. ΟΣΜΕ: «Ο υπουργός ψεύδεται»

«Ο υπουργός ψεύδεται για ακόμη μία φορά, ισχυριζόμενος ότι το δίκτυο των τρόλεϊ κοστίζει υπέρογκα στο Δημόσιο» σχολιάζει στην ΑΥΓΗ ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ) και μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ Γιώργος Γιολδάσης. «Με 38 εκατ. επιβάτες, που μεταφέρονται ετησίως με τα τρόλεϊ, πώς γίνεται να ευσταθούν τα λεγόμενά του; Βέβαια, ο ίδιος παραδέχθηκε πως δεν τον απασχολεί το κόστος, αλλά τον “ενοχλούν αισθητικά” τα καλώδια. Μήπως θα το χρησιμοποιήσει και αυτό ως δικαιολογία για να φέρει τον ιδιώτη από την πίσω πόρτα; Τον προκαλούμε επίσης να αναφέρει ποιοι ήταν οι συνδικαλιστές που του ζήτησαν να κρατήσει το ξήλωμα μέχρι τις εκλογές του σωματείου. Αν δεν το κάνει, είναι απλώς ένας κοινός συκοφάντης που επιχειρεί να σπιλώσει συλλογικά τους εργαζόμενους» καταλήγει.

Σε τεχνικό υπόμνημα που έχουν αποστείλει στο υπουργείο, και το οποίο δημοσίευσε η ΑΥΓΗ της Κυριακής (10.8), οι εργαζόμενοι της Πρωτοβουλίας Οδηγών ΗΛΠΑΠ καταρρίπτουν τα επιχειρήματα Κυρανάκη, παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία για την ενεργειακή κατανάλωση του δικτύου τρόλεϊ, όπως και συγκριτικά στοιχεία μεταξύ των οχημάτων τρόλεϊ και των ηλεκτρικών (μόνο με μπαταρία) λεωφορείων. Ακόμη πιο αιχμηρός, πάντως, κατά του Κ. Κυρανάκη εμφανίστηκε ο γ.γ. της ΓΣΕΕ Νίκος Φωτόπουλος, ο οποίος απευθυνόμενος στον υπουργό ανέφερε πως «αν κάτι κοστίζει στον ελληνικό λαό είναι οι “αρπαχτές”, που με τις ευλογίες της κυβέρνησής σου έγιναν στον ΟΠΕΚΕΠΕ, και όχι τα τρόλεϊ».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0