Στη νομοθέτηση υπέρ του λόμπι ιδιοκτητών οργανωμένων κάμπινγκ και των ιδιοκτητών καταλυμάτων, προχώρησε η κυβέρνηση η οποία τον περασμένο Ιανουάριο με τον νόμο 5170/2025 απαγόρευσε ουσιαστικά την εγκατάσταση, τη στάθμευση τροχόσπιτων (αυτοκινούμενων και ρυμουλκούμενων) σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημοσίων δασών και εν γένει δημόσιους χώρους, ακόμη και δημοτικά πάρκινγκ, προβλέποντας ρητά μόνο τη στάθμευση σε πάρκινγκ αυτοκινητοδρόμων.
Η κυβέρνηση έφερε τον νόμο στη Βουλή εν κρυπτώ και χωρίς δημόσια διαβούλευση ούτε ενημέρωση των άμεσα ενδιαφερομένων. Όπως καταγγέλλουν φορείς πρόκειται για τεράστιο πλήγμα όχι μόνο στον εναλλακτικό τουρισμό αλλά και στην ίδια την έννοια της ιδιοκτησίας, καθώς με τον ίδιο νόμο απαγορεύεται να έχεις περισσότερα από ένα τροχόσπιτα σταθμευμένα σε ιδιωτικό χώρο.
Αφορμή για να «αποκαλυφθεί» εν λόγω νομοθετική ρύθμιση αποτέλεσε πρόστιμο που επιβλήθηκε από την αστυνομία σε ιδιοκτήτες τροχόσπιτων που είχαν σταθμεύσει στην Ακράτα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον νόμο 5170/2025 «απαγορεύονται η εγκατάσταση σκηνών και η στάθμευση ρυμουλκούμενων, ημιρυμουλκούμενων και αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε αρχαιολογικούς χώρους, αιγιαλούς, παραλίες, παρυφές δημόσιων δασών και εν γένει κοινόχρηστους χώρους, καθώς και η δωρεάν φιλοξενία πέραν του ενός τροχόσπιτου από ιδιώτες, με την επιφύλαξη του άρθρου 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α’ 57). Οι παραβάτες τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι τρεις (3) μήνες ή με επιβολή προστίμου του κατωτέρω εδαφίου, εφόσον δεν προβλέπεται βαρύτερη ποινή από άλλη διάταξη, διατασσόμενης συγχρόνως υπό του δικαστηρίου της βίαιης αποβολής τους. Διαδικασία τηρείται η οριζόμενη από τα άρθρα 417 επ. του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την ανάκριση και εκδίκαση των επ’ αυτοφώρω πλημμελημάτων».
Επιπλέον σύμφωνα με τον ίδιο νόμο «οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους τριακοσίων (300) ευρώ ανά άτομο ή ανά κατασκηνωτικό ή ανά μεταφορικό μέσο, που επιβάλλεται από το βεβαιούν την παράβαση αστυνομικό ή λιμενικό όργανο και εισπράττεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 104 του Κ.Ο.Κ.. Σε ελέγχους από μεικτά συνεργεία την ποινή του προστίμου επιβάλλει το αστυνομικό όργανο που παρίσταται κατά τον έλεγχο. Κατά τη στάθμευση των ανωτέρω οχημάτων, όπου επιτρέπεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, δεν επιτρέπεται η κατάληψη επιπλέον του οχήματος χώρου».
Με λίγα λόγια, καθώς δεν γίνεται καμία διάκριση μεταξύ ολιγόωρης στάσης, διανυκτέρευσης ή μακροχρόνιας κατασκήνωσης ακόμα και αν κάποιος σταθμεύσει για μισή ώρα το τροχόσπιτό του, κινδυνεύει με πρόστιμο ή ποινή φυλάκισης.
Παράλληλα, οι φορείς καταγγέλλουν δε ότι τα εν λόγω κενά στον νόμο αφήνουν τεράστια περιθώρια αυθαιρεσίας στις αρχές λόγω μεγάλου περιθωρίου ερμηνείας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην αιτιολογική έκθεση του νόμου αναφέρεται ότι «απώτερος στόχος της ρύθμισης είναι να αποφεύγεται η υπονόμευση των νόμιμα λειτουργούντων χώρων κάμπινγκ».
«Αιφνιδιαστήκαμε. Δεν μας ειδοποίησε κανείς να συμμετέχουμε σε διαβούλευση για τη ρύθμιση, απλά τη μάθαμε από τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν σε μέλη μας στην Ακράτα», είπε η Γεωργία Κάρλου, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Λέσχης Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων και διαχειρίστρια του φόρουμ MyCamper.gr, μιλώντας στην εφημερίδα «Καθημερινή».
«Η ρύθμιση είναι πραγματικά παράλογη. Η στάθμευση σε παραλίες δεν επιτρέπεται για όλα τα οχήματα, όχι μόνο για τα αυτοκινούμενα. Πώς μπορείς όμως να απαγορεύσεις τη στάθμευση σε έναν δημόσιο χώρο, όπως είναι ένα δημοτικό πάρκινγκ; Προσοχή, δεν μιλάμε για πολυήμερη παραμονή, μιλάμε για απλή στάθμευση. Δηλαδή ο οδηγός μπορεί να θέλει να ψωνίσει και να αφήσει το όχημα ή να νιώσει αδιαθεσία. Αυτό τώρα τιμωρείται με πρόστιμο».