Live τώρα    
34°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
34 °C
32.6°C34.8°C
4 BF 30%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
33 °C
30.7°C34.6°C
1 BF 44%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
36 °C
35.0°C36.0°C
3 BF 27%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
32 °C
30.8°C33.8°C
5 BF 49%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
32 °C
31.9°C34.1°C
0 BF 33%
54ο Δημοτικό Σχολείο Αθήνας / Μάθημα ενάντια στον φασισμό
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

54ο Δημοτικό Σχολείο Αθήνας / Μάθημα ενάντια στον φασισμό

135115717c.jpg

«Ένα μάθημα αλλιώς» ήταν ο τίτλος του πολύωρου μαθήματος στο 54ο Δημοτικό Σχολείο της Αθήνας για τα «Ανθρώπινα δικαιώματα» και τα «Δικαιώματα του παιδιού» που εμπνεύστηκε ο δάσκαλος Φώτης Ψυχάρης. Ενώθηκαν πολλές τάξεις, συνεργάστηκαν όλοι οι εκπαιδευτικοί και με την «ομπρέλα» της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προσκάλεσαν στο σχολείο επί της Μιχαήλ Βόδα τη Μάγδα Φύσσα για να συζητήσουν το τρίπτυχο Διαφορετικότητα (ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος)-Συμπερίληψη (όλοι μαζί, κανένας αποκλεισμένος)-Αλληλοσεβασμός (όποια κι αν είναι η ερώτηση, ο άνθρωπος είναι η απάντηση).

Το υπουργείο Παιδείας είχε ενστάσεις, όμως ο σύλλογος των δασκάλων δεν φοβήθηκε και το «μάθημα» έγινε πρότυπο διδαχής αξιών. Επί δύο Εβδομάδες οι λιλιπούτειοι μαθητές -κυρίως παιδιά μεταναστών από όλα τα μήκη του κόσμου- διάβασαν τους στίχους του Παύλου Φύσσα, άκουσαν τα τραγούδια του, έμαθαν για το δολοφονικό χτύπημα από τους χρυσαυγίτες, έφτιαξαν με πολύχρωμες μπογιές χάρτινα πανό με συνθήματα «Σιγά μην φοβηθώ», «Δεν είναι αθώοι», «Δεν περνάει ο φασισμός», ζωγράφισαν τη μορφή του Παύλου σε κόλλες Α4, κατασκεύασαν ένα λεύκωμα με τους στίχους του και ετοίμασαν ένα βίντεο επιλέγοντας στίχους που τους εντυπωσίασαν. Έκοψαν κομμάτια από πολύχρωμα υφάσματα και τα μετέτρεψαν σε σημαίες, ετοίμασαν ερωτήσεις και περίμεναν με αγωνία να δουν πώς είναι η μάνα του Παύλου. Η μικρή Αϊσέ κοιτάζει κρυφά από την πόρτα του διευθυντή γιατί θέλει να δει αν η κυρία Μάγδα είναι όμορφη...

Ο Δημήτρης Κρητικός, ο διευθυντής του σχολείου, εξηγεί ότι δεν είναι χαμένες αυτές οι ώρες, γιατί με αυτό το μάθημα χτίζονται γέφυρες και ανοίγουν πόρτες ανοιχτές στο διαφορετικό. «Η Μάγδα Φύσσα είναι πρόσωπο-σύμβολο της νεότερης Ιστορίας για τη δύναμη που έχει να αγωνίζεται για το δίκιο. Η δική της τραγωδία ζητά την κάθαρση και θα τη βρει» ήταν τα εναρκτήρια λόγια του διευθυντή πριν από το καλωσόρισμα στις γλώσσες όλων των μαθητών. Η Μάγδα Φύσσα ανεβαίνει στη σκηνή -στο σχολείο αυτό το θεατρικό παιχνίδι είναι μέσο διδασκαλίας. Οι μαθητές ανεβαίνουν πάνω στα καρεκλάκια, λένε το όνομά τους, τη χώρα προέλευσής τους, κάποιες μαθήτριες με μαύρες μαντίλες και με απόλυτη σιωπή -χωρίς χειροκροτήματα-, αφού υποβάλουν την ερώτηση προσπαθούν να κατανοήσουν τις απαντήσεις. Κανένα παιδί δεν ήξερε πριν από την εκδήλωση για τη δολοφονία του Παύλου, αν και γνώριζαν τι είναι ο ναζισμός από τα μαθήματα για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Εβραίων. Στη συνέχεια τη βομβαρδίζουν με ερωτήσεις: «Είχατε ευχάριστα παιδικά χρόνια;», «Ο Παύλος ήθελε να γίνει τραγουδιστής από μικρός;», «Ποιο ήταν το όνειρό του που δεν πρόλαβε να το πραγματοποιήσει;», «Γιατί τον δολοφόνησαν;», «Γιατί στοχοποίησαν τους στίχους του;», «Πώς μείνατε όρθια;», «Σκεφτήκατε να εγκαταλείψετε τον αγώνα;», «Αν κερδίσετε τον δικαστικό αγώνα, νομίζετε ότι τελείωσε και ο φασισμός;», «Δεν φοβόσαστε για τη ζωή σας;».

«Οι φασίστες δεν θέλουν ελεύθερους ανθρώπους»

Η Μάγδα Φύσσα, συγκινημένη, δηλώνει χαρούμενη που βρίσκεται κοντά τους, αν και, όπως λέει, «η χαρά εγκατέλειψε την οικογένειά μας από τότε που ξεκίνησαν τα δύσκολα». Επιμένει ότι ο Παύλος, που μεγάλωσε στις αλάνες του Κερατσινίου, είχε το αίσθημα της ελευθερίας και της δικαιοσύνης, αγαπούσε τα παιδιά, ήταν ωραίος γιατί ήταν άνθρωπος με αξίες και το ιδανικό του ήταν η δημιουργία ενός πολιτιστικού πολυχώρου, όπου θα μπορούσαν να «ανθίσουν» όλα τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις χρώματος, φυλής, εθνικότητας και οικονομικής κατάστασης. «Δολοφόνησαν τον Παύλο μου γιατί ήταν ελεύθερος. Οι φασίστες δεν θέλουν χαρούμενους και ελεύθερους ανθρώπους. Στοχοποίησαν τους στίχους των τραγουδιών του. Ο Παύλος μου δεν κρατούσε μαχαίρι, αλλά μολύβι για να γράφει στίχους. Τον σκότωσαν γιατί ήταν εμπόδιο στα σχέδιά τους. Η ζωή αποφάσισε να μείνω όρθια για να αποδείξω ότι δεν ήταν τυχαίος ο θάνατος του παιδιού μου. Ο Παύλος μου δεν θα ήθελε να δει την οικογένειά μας να “θάβεται” μαζί με τον ίδιο. Πολλές φορές με χλευάζουν στο δικαστήριο γιατί δεν είναι άνθρωποι, είναι κτήνη οι φασίστες. Ο Παύλος μου τα κατάφερε στο εφετείο και σήμερα είμαι κοντά σας γιατί ο ίδιος το θέλησε. Ο αγώνας κατά της ιδεολογίας του μίσους και του φασισμού δεν τελειώνει με τη δίκη. Ο φασισμός είναι εκεί έξω. Όσοι περισσότεροι κατανοήσουν τη ρητορική τους, και όσο πιο γρήγορα, τόσοι λιγότεροι θα πέσουν στην παγίδα τους... Να έχετε το μυαλό σας και τα μάτια σας ανοιχτά. Να αγαπάτε τον συνάνθρωπό σας. Δεν μισούμε αυτόν που νομίζουμε πως είναι διαφορετικός. Όλοι είμαστε ίσοι. Κι εγώ, φεύγοντας από το σχολείο σας, θα σας κουβαλάω μέσα στη βαλίτσα με τα πράγματα που κέρδισα παρά την προσωπική μου τραγωδία».

Δεν προλαβαίνει να τελειώσει τα λόγια της και να μαζέψει τα δάκρυά της και οι μικροί μαθητές πέφτουν στην αγκαλιά της και της χαρίζουν τριαντάφυλλα, προσωπογραφίες του Παύλου -μια χάρτινη σακούλα γεμάτη αλληλεγγύη-, ενώ όλοι μαζί τραγουδούν το «Δεν θα περάσει ο φασισμός» ανεμίζοντας πολύχρωμες σημαιούλες. Ένα μάθημα «αλλιώς» τόσο πολύτιμο για παιδιά που ζουν μακριά από τις πατρίδες τους και αντιμετωπίζουν τον ρατσισμό στη γειτονιά και στην κοινωνία. Ευτυχώς, όχι και στο σχολείο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL