Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
16.0°C19.1°C
2 BF 74%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
15 °C
13.8°C16.7°C
0 BF 80%
ΠΑΤΡΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
15.0°C18.3°C
2 BF 79%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
17 °C
16.8°C19.7°C
1 BF 67%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
14.1°C14.5°C
1 BF 88%
Ελεγκτικό Συνέδριο / Δεκτή υπό πίεση η νέα παράταση της σύμβασης ΟΑΣΑ-ΚΤΕΛ
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ελεγκτικό Συνέδριο / Δεκτή υπό πίεση η νέα παράταση της σύμβασης ΟΑΣΑ-ΚΤΕΛ

13443818a.jpg

Δεκτή με το στανιό έκανε πάλι το Ελεγκτικό Συνέδριο τη νέα, τετράμηνη αυτή τη φορά, παράταση της σύμβασης ΟΑΣΑ-ΚΤΕΛ, αφού οι δικαστές, μετά την αρχική απορριπτική τους απόφαση στα τέλη Νοεμβρίου, αποδέχτηκαν πριν από λίγες μέρες το αίτημα ανάκλησης που είχε καταθέσει ο ΟΑΣΑ.

Είχε προηγηθεί φυσικά στις αρχές Δεκεμβρίου η ψήφιση της εκβιαστικής τροπολογίας των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών που δίνει το δικαίωμα στον ΟΑΣΑ να προβαίνει σε απευθείας αναθέσεις ή παρατάσεις υφιστάμενων συμβάσεων στο πλαίσιο λήψης έκτακτων μέτρων για οριζόμενο χρονικό διάστημα (που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η/12/2024) σε περίπτωση διακοπής των υπηρεσιών μεταφορών ή κινδύνου διακοπής αυτών, επιχειρώντας να φέρει σε δύσκολη θέση και να αδρανοποιήσει τους δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου αν δεν άλλαζαν την αρχική απορριπτική απόφασή τους.

Απόρριψη που, μέσα σε δεκαπέντε μήνες, ήταν η τρίτη κατά σειρά σε αιτήματα παράτασης του ΟΑΣΑ της πολύπαθης πλέον σύμβασης με την παραχώρηση αστικών γραμμών στα ΚΤΕΛ, η οποία υπεγράφη για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 2020 από τον Κώστα Αχ. Καραμανλή και είχε διετή διάρκεια. Όπως συνέβη δε και τις προηγούμενες φορές, έτσι και σήμερα το Ελεγκτικό Συνέδριο αναίρεσε κατόπιν την απόφασή του έπειτα από σχετική αίτηση θεραπείας από τον ΟΑΣΑ.

Δεν τεκμαίρεται η έκταση συνθήκη με βάση το Ενωσιακό Δίκαιο

Ωστόσο, τα νομικά επιδικά με φόντο το Ενωσιακό Δίκαιο παραμένουν, καθώς για ακόμη μια φορά δεν τεκμαίρεται η έκτακτη περίσταση -του κινδύνου διακοπής των συγκοινωνιών εν προκειμένω- που επικαλέστηκε η κυβέρνηση για να πιέσει και να επιτύχει εντέλει τη νέα παράταση της σύμβασης, η οποία σε όλες τις απορριπτικές αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου όχι μόνο χαρακτηρίζεται ως νέα αυτοτελής απευθείας ανάθεση, αλλά επιρρίπτονται βαριές ευθύνες στον ΟΑΣΑ για τη συνέχισή της επί τρία χρόνια τώρα χωρίς να έχει γίνει διαγωνισμός.

Οι παραπάνω ενέργειες αντίκεινται στην Οδηγία 2014/25/Ε.Ε. (άρθρο 50) για τις συμβάσεις με τη «χρήση της διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού», όπως ενσωματώθηκε στο άρθρο 269 του Ν. 4412/2016, που ορίζει ξεκάθαρα σχετικά με τις προϋποθέσεις των απευθείας αναθέσεων στις μεταφορές ότι «οι περιστάσεις που χρησιμοποιούνται για την αιτιολόγηση της κατεπείγουσας ανάγκης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να απορρέουν από ευθύνη του αναθέτοντος φορέα».

Να θυμίσουμε ότι στο πλαίσιο διαχείρισης της αρχικής απορριπτικής απόφασης των δικαστών επί της σύμβασης, που έληξε τυπικά στις 6/12/2023, ο ΟΑΣΑ αναγκάστηκε να επιτάξει έως τις 27/12 έναντι αποζημίωσης ύψους 1,5 εκατ. ευρώ συνολικά 200 λεωφορεία των ΚΤΕΛ προκειμένου να μην διακοπεί η συγκοινωνία στην Ανατολική και στη Δυτική Αττική, η οποία πλέον θα συνεχιστεί ως το τέλος Απριλίου μετά το πράσινο φως του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην παράταση.

Την ίδια στιγμή, επαναπροκηρύχθηκε, όπως αναμενόταν, ο περίφημος διαγωνισμός για την οκταετή παραχώρηση λειτουργίας 63 γραμμών στις ως άνω περιοχές, για την οποία δεν εκδηλώθηκε κανένα ενδιαφέρον στις 19/12. Η νέα προθεσμία κατάθεσης προσφορών λήγει στις 29 Ιανουαρίου 2024, ενώ οι όροι παραμένουν ίδιοι. Το συνολικό τίμημα δηλαδή της σύμβασης παραμένει στα 452 εκατ. ευρώ, όπως και το μέγιστο μοναδιαίο κόστος εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου ανά οχηματοχιλιόμετρο, το οποίο ξεκινάει από 2,340 ευρώ το πρώτο έτος και φτάνει τα 2,559 στο τελευταίο έτος της σύμβασης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL