Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
21 °C
18.6°C23.1°C
1 BF 77%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αραιές νεφώσεις
18 °C
17.1°C20.0°C
1 BF 86%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
21 °C
20.5°C22.0°C
2 BF 79%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
27 °C
23.2°C28.3°C
5 BF 46%
ΛΑΡΙΣΑ
Σποραδικές νεφώσεις
18 °C
17.9°C19.1°C
2 BF 88%
Πτώση Καναντέρ στην Κάρυστο / Η τελευταία τους ενέργεια πριν τον θάνατο ήταν να σβήσουν τη φωτιά
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Πτώση Καναντέρ στην Κάρυστο / Η τελευταία τους ενέργεια πριν τον θάνατο ήταν να σβήσουν τη φωτιά

ΕΥΒΟΙΑ CANADAIR ΣΥΝΤΡΙΒΗ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI

«Πτώση Canadair στην Κάρυστο. Πριν 10 λεπτά έγραψα το χειρότερο πλάνο της ζωής μου...» Με αυτά τα λόγια ο Γιώργος Αγνίδης, ένας από τους πλέον έμπειρους οπερατέρ της ΕΡΤ, περιέγραφε στα social media, εμφανώς σοκαρισμένος, την τραγική σκηνή του δυστυχήματος που συνέβη χθες το μεσημέρι, ώρα 14.52, κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης της φωτιάς στη Νότια Εύβοια. Μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα είχε δει μπροστά στα μάτια του ένα αεροπλάνο να συντρίβεται και το μέσο-σύμβολο της κατάσβεσης της φωτιάς να γίνεται ξαφνικά μέρος της πυρκαγιάς και να απλώνεται στον ουρανό ένα πυκνό μαύρο σύννεφο καπνού. Το σοκ που καθρεφτίστηκε στα μάτια του οπερατέρ της δημόσιας τηλεόρασης θα μεταφερόταν μέσα σε λίγη ώρα και σ’ όλους εμάς. Τα ελάχιστα εκείνα δευτερόλεπτα θα προβάλλονταν μετέπειτα για συνεχόμενες ώρες, μια επιλογή, πάντως, που προκάλεσε αντιδράσεις σε σχέση με τον σεβασμό στα συναισθήματα των συγγενών των θανόντων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μέσα στο αεροπλάνο ήταν δύο νέοι άνθρωποι 34 και 27 ετών, ο κυβερνήτης σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο συγκυβερνήτης ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης. Η τελευταία τους ενέργεια πριν πεθάνουν ήταν να σβήσουν μία εστία που έκαιγε στο βουνό σε δύσβατο σημείο. Στη συνέχεια, όμως, το ένα φτερό του αεροπλάνου χτύπησε σε παρακείμενο δέντρο με αποτέλεσμα να αποκολληθεί ο πλωτήρας του. Πρόκειται για τμήμα του φτερού το οποίο βοηθά το σκάφος να παραμένει σε ισορροπία την ώρα που αντλεί νερό από τη θάλασσα, αλλά και να παραμένει σταθερό επίσης στον αέρα. Με την απώλεια του ενός πλωτήρα αυτή η ισορροπία χάθηκε και το αεροπλάνο ολοκλήρωσε μια διαδρομή θανάτου που κράτησε συνολικά δέκα δευτερόλεπτα, από την αρχή που ξεκίνησε η προσπάθεια για την κατάσβεση της εστίας μέχρι τη συντριβή. Ακόμη λιγότερα ήταν όσα μεσολάβησαν από τη στιγμή της σύγκρουσης με το δέντρο μέχρι την πτώση, περίπου οκτώ, αφήνοντας μηδενικά περιθώρια στους χειριστές του να αντιδράσουν. Ενώ στα συγκεκριμένα αεροπλάνα είναι αδύνατος και ο απεγκλωβισμός, καθώς τα Canadair δεν έχουν σύστημα εκτόξευσης των καθισμάτων σε περίπτωση κινδύνου.

Χωρίς τις αισθήσεις του εντοπίστηκε ο κτηνοτρόφος

Το αεροπλάνο τύπου CL-215 (πρόκειται για τον πιο παλιό τύπο Canadair που διαθέτει η χώρα) κατέπεσε στην περιοχή Ισιώμματα, σε μια ρεματιά του όγκου που οδηγεί στο χωριό Ποτάμι. Υπενθυμίζεται ότι η φωτιά έκαιγε στην περιοχή από την Κυριακή το μεσημέρι, καταστρέφοντας σπίτια στο χωριό Πλατανιστό, κυρίως σε ελαιώνες. Ταυτόχρονα συνέχιζε να αγνοείται ένας 41χρονος κτηνοτρόφος, ο οποίος είχε βγει έξω στο φλεγόμενο βουνό για να διασώσει τα ζώα που βρίσκονταν στο μαντρί του. Λίγο πριν τις 8 μ.μ. έγινε γνωστό ακόμη ένα νέο που πάγωσε την τοπική κοινωνία. Ο κτηνοτρόφος είχε εντοπιστεί χωρίς τις αισθήσεις του στην περιοχή Μακρυγιαννέικα.

Για πόλεμο μίλησε ξανά ο Μητσοτάκης

Πιστός σε μια ρητορική που παρουσιάζει τη φωτιά ως ένα ανυπέρβλητο φυσικό φαινόμενο, ώστε να μειώσει τις ευθύνες της κυβέρνησής του, ήταν κατά τη δήλωσή του για τον χαμό των δύο πιλότων ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ενώ ταυτόχρονα χαρακτήρισε μεν τα θύματα ήρωες, αποσιωπώντας ωστόσο την άλλη τους ιδιότητα, που είναι του εργαζόμενου. Άρα και τις ευθύνες για τις συνθήκες μέσα στις οποίες δοκιμάζονται οι άνθρωποι στην πυρόσβεση. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός, «η Πολιτεία στέκεται με σεβασμό στο πλευρό των οικογενειών των δύο ηρώων. Είναι δύο παιδιά, δύο αδέλφια όλων μας. Τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψουν το εθνικό πένθος για την απώλειά τους. Σφίγγουμε, λοιπόν, τα δόντια και μετατρέπουμε τη σιωπή μας σε δύναμη. Στη μνήμη τους, συνεχίζουμε τον πόλεμο με τις καταστροφικές δυνάμεις της φύσης».

Σε αντίστοιχο πνεύμα ήταν και το tweet του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, ο οποίος μίλησε για βαθύτατη θλίψη, προσθέτοντας ότι η σκέψη των κυβερνητικών στελεχών βρίσκεται στις οικογένειες και στους συναδέλφους των δύο πιλότων.

Να διερευνηθούν οι συνθήκες ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.

Τον σεβασμό και τα συλλυπητήριά του εξέφρασε στους ανθρώπους των θυμάτων και ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., τονίζοντας ωστόσο ότι πρέπει να διεξαχθεί η απαιτούμενη έρευνα για τις αιτίες που οδήγησαν στο δυστύχημα. «Δύο νέοι άνθρωποι, ο σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, έχασαν τη ζωή τους δίνοντας με αυταπάρνηση τη μάχη με τις φλόγες στις πιο αντίξοες συνθήκες. Τους οφείλουμε τον απέραντο σεβασμό μας» σημείωσε η αξιωματική αντιπολίτευση και πρόσθεσε: «Εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας στους συγγενείς τους και τη συμπαράστασή μας στους συναδέλφους τους που εδώ και ημέρες παλεύουν στα πύρινα μέτωπα».

Το 10ο δυστύχημα με Canadair παλιού τύπου

Δεν είναι η πρώτη φορά που γινόμαστε μάρτυρες πτώσης Canadair, ειδικά παλιού τύπου. Είναι τα παλιότερα αεροπλάνα πυρόσβεσης που χρησιμοποιούνται και ξεκίνησαν να επιχειρούν στην Ελλάδα σχεδόν μισό αιώνα πριν, το 1975. Στα αεροπλάνα εκείνου του στόλου έχουν προστεθεί και κάποια κάπως νεότερα, τα CL-415, τα οποία ξεκίνησαν να πετάνε στη χώρα μας στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Με το δυστύχημα που συνέβη στην Εύβοια, είναι η 10η φορά που καταγράφεται ατύχημα με CL-251 από τη στιγμή που ξεκίνησαν να επιχειρούν. Το πρώτο συνέβη στις 26 Μαΐου του 1977 στα Ίσθμια Κορινθίας και ακολούθησαν τα επόμενα στις 18 Ιουλίου του 1978 (Κρατικός Αερολιμένας Ιωαννίνων), στις 9 Μαρτίου του 1984 (Αεροπορική Βάση Ελευσίνας), στις 10 Σεπτεμβρίου του 1992 (Κεχριές), στις 22 Αυγούστου του 1993 (Άνω Ροδίνη Αχαΐας), στις 15 Ιουλίου του 2000 (Αργαλαστή Μαγνησίας), στις 6 Ιουλίου του 2006 (Νέα Μάκρη), στις 17 Ιουλίου ου 2015 (Νεάπολη Λακωνίας) και στις 26 Ιουνίου του 2016 (Δερβενοχώρια). Ο τραγικός απολογισμός των θυμάτων από τα παραπάνω δυστυχήματα, μαζί με το σημερινό, φτάνει τα 12 άτομα.

Κατά τον πρόεδρο του σωματείου των εργαζομένων στην ΕΑΒ Νίκο Καπίρη, το βασικό πρόβλημα δεν σχετίζεται με την ηλικία των αεροσκαφών ούτε με τη συντήρησή τους, η οποία γίνεται με αυστηρά πρωτόκολλα. Αυστηροί όροι υπάρχουν και σε σχέση με τις ώρες που πετάει το αεροπλάνο, το οποίο δεν μπορεί να ξεπεράσει σε ημερήσια πτήση έναν συγκεκριμένο αριθμό ωρών. Σύμφωνα με όσα τόνισε στην ΑΥΓΗ ο Ν. Καπίρης, τα δυστυχήματα συνιστούν συχνά αποτέλεσμα των πιεστικών συνθηκών μέσα στις οποίες επιχειρούν οι πιλότοι, οι οποίοι λειτουργούν με αυτοθυσία, έχοντας απόλυτη συνείδηση από αέρος τι σημαίνει να περάσει η φωτιά από το ένα σημείο στο άλλο. «Αυτοί οι άνθρωποι είναι αδιαπραγμάτευτα ήρωες» λέει. Από την άλλη, όμως, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς στις αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι πιλότοι, θα έρθουν να προστεθούν πράγματι και προβλήματα συντήρησης.

Οπως είπε, τον περασμένο Μάρτιο, μόλις δύο μήνες πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, η Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.) προχώρησε στην υπογραφή συμβάσεων για τη συντήρηση των ελληνικών πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-415 και CL-215 με τη γαλλική Sabena Technics. Πράγμα που σημαίνει ότι η συντήρηση θα γίνεται εκτός Ελλάδας, από μια εταιρεία η οποία έχει ελεγχθεί στο παρελθόν για τεχνικές αστοχίες, ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνεται ακόμη ένα χτύπημα σε βάρος του ρόλου που έχει σήμερα η ΕΑΒ.

Για το θέμα είχε καταθέσει σχετική ερώτηση και η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., επισημαίνοντας ότι αντί να ενισχύονται τα επιτελεία της ΕΑΒ που έχουν πολυετή πείρα στον τομέα, προωθείται ένας αμφίβολος διαγωνισμός τόσο για τη φύση του όσο και για την επάρκεια του αναδόχου.

Στο μεταξύ, όπως ανέδειξε με μόλις χθεσινό της δημοσίευμα η ιστοσελίδα armyvoice.gr, ελήφθη απόφαση εν μέσω των πυρκαγιών να μετατεθούν δέκα μηχανικοί που υποστηρίζουν τα CL-415 με πρόβλεψη για αντικατάσταση μόλις ενός. Και όλα αυτά ελάχιστες ώρες μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ελευσίνα, όπου μάλιστα έκανε και πλάκα με τα στελέχη λέγοντας ότι «εκεί, στη Δυτική Πελοπόννησο, μονίμως μας βγάζει δουλίτσα»…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL