Live τώρα    
15°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
15 °C
12.0°C16.5°C
1 BF 69%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
14 °C
11.5°C16.0°C
0 BF 65%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
14 °C
7.0°C15.5°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
14 °C
12.8°C15.8°C
2 BF 80%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
5 °C
4.9°C12.9°C
0 BF 100%
Το κίτρινο λεωφορείο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Το κίτρινο λεωφορείο

κορωνοιος - Χριστουγεννα
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI)

Ποιος παλιός Αθηναίος δεν θυμάται το κίτρινο λεωφορείο της πόλης, που το αποκαλούσαν απλά «κίτρινο»;

Επρόκειτο για λεωφορείο γερμανικής κατασκευής, με βαρύ σκελετό, πετρελαιοκίνητο και με ειδικές θέσεις για τον οδηγό και τον εισπράκτορα.

Τα κίτρινα λεωφορεία ήλθαν στη χώρα προπολεμικά, εξυπηρέτησαν αστικές γραμμές και αποσύρθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

Σήμερα η στήλη περπατάει ανάμεσα στις αναμνήσεις που μας άφησαν οι περασμένες δεκαετίες και επικεντρώνεται σε δύο περιστατικά που αντανακλούν το κλίμα της εποχής του κίτρινου λεωφορείου.

Πρωτοχρονιά του '62, επί Καραμανλικής οκταετίας, κι ένας δεκαεπτάχρονος μαθητής μέσα στο κίτρινο λεωφορείο της γραμμής Σταθμού Λαρίσης - Κουκακίου ψέλνει τα κάλαντα σε δική του διασκευή:

«Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά,

το ρύζι έφτασε εννιά

και η ζάχαρη δεκάξι

κι ο φτωχός θα τα τινάξει»...

Το ρεπορτάζ των εφημερίδων της εποχής έλεγε:

«Ο νεαρός μαθητής συνελήφθη από άνδρες του 4ου παραρτήματος Ασφαλείας με την κατηγορία της αναμόχλευσης των πολιτικών παθών...»

Καραμανλική οκταετία του νόμου και της τάξης...

Δεύτερο περιστατικό. Συνήθης τη δεκαετία του '60 η προβληματική συχνότητα των δρομολογίων, που λειτουργούσε βασανιστικά για τους εργαζόμενους. Μπορούσε η αναμονή στη στάση να φτάσει τα τρία τέταρτα της ώρας. Σας θυμίζει τίποτα αυτό;

Στη στάση της οδού Αγίου Κωνσταντίνου (προς Ομόνοια) γίνεται κυριολεκτικά της τρελής.

Περιμένουμε μισή ώρα και τα κίτρινα λεωφορεία με τους επιβάτες σαρδεληδόν κολλημένους δεν σταματούν καν.

Η αγανάκτηση και η οργή όσων περιμένουν στη στάση είναι φανερή. Μέχρι που ξεσπάει. Το χέρι ενός οικοδόμου, ο οποίος βλέπει το τελευταίο κίτρινο να μην σταματάει, υψώνεται και πέφτει με δύναμη πάνω στο τζάμι της τελευταίας πόρτας του λεωφορείου και το θρυμματίζει. Το κίτρινο λεωφορείο σταματάει, ο οδηγός και ο εισπράκτορας κατεβαίνουν για να δουν τι συμβαίνει. Στο μεταξύ ο «δράστης» έχει φυγαδευτεί από το πλήθος των άλλων επίδοξων επιβατών, που αναμένουν κατάκοποι την έλευση του κίτρινου.

Μια κυρία μάλιστα, απορημένη με τη δύναμη του χεριού που θρυμμάτισε το τζάμι του λεωφορείου, αναρωτιέται «τι χέρι ήταν αυτό;» και παίρνει την απάντηση «ένα εργατικό χέρι, ένα χέρι οικοδόμου, κυρία μου».

Το χέρι του οικοδόμου δεν άλλαξε πολύ την κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Πάντως ο κλάδος της οικοδομής, με τους ταξικούς αγώνες του που ακολούθησαν τη δραματική περίοδο του εξήντα, έβαλε τη σφραγίδα του στην πολυπόθητη δημοκρατική αλλαγή που είχε ανάγκη ο τόπος. Τηρουμένων των αναλογιών...

Καλομελέτα κι έρχεται...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL