Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.5°C20.1°C
0 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
16 °C
13.1°C18.5°C
1 BF 56%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
19 °C
16.0°C20.5°C
2 BF 51%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.3°C21.4°C
5 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
12 °C
11.9°C14.5°C
0 BF 76%
Αρχαιότητες Βενιζέλου / Ξαναγίνεται σύντομο ανέκδοτο το μετρό Θεσσαλονίκης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Αρχαιότητες Βενιζέλου / Ξαναγίνεται σύντομο ανέκδοτο το μετρό Θεσσαλονίκης

ΑΡΧΑΙΑ

Μέσα στο κατακαλόκαιρο θα επιχειρηθεί, όπως όλα δείχνουν, το πολιτιστικό έγκλημα του τεμαχισμού και της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, μετά και την, με οριακή πλειοψηφία, απόφαση του ΣτΕ, που δίνει το πράσινο φως για την τέλεσή του. Οι εκκλήσεις επιφανών Ελλήνων και ξένων επιστημόνων προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη να μην καταστρέψει την αυθεντικότητα ενός μοναδικού μνημείου δείχνουν να πέφτουν στο κενό και τα υπουργεία Μεταφορών και Πολιτισμού μαζί με την Αττικό Μετρό σκοπεύουν με διαδικασίες «φαστ τρακ» να προχωρήσουν στην καταστροφή της βυζαντινής Μέσης Οδού το συντομότερο δυνατόν.

Το έργο τού μετρό στα χέρια της Ν.Δ. έχει εκτροχιαστεί και πάλι... Επιβεβαιώνονται έτσι όσοι το προέβλεπαν, τον Σεπτέμβριο του 2019, που ο πρωθυπουργός αυθαίρετα και χωρίς να έχει στα χέρια του καμία σοβαρή τεχνική και οικονομική μελέτη ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει τον τρόπο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου και θα γίνει απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Μάλιστα διακήρυξε ότι αυτός δεν θα παρέδιδε «κολοβό» μετρό στους Θεσσαλονικείς και κάπως έτσι «σερβίρισε» μια διετή καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου, μεταθέτοντας την παράδοσή του από το τέλος του 2020 - αρχές του 2021 στην άνοιξη του 2023...

Ακόμη μια πενταετία χωρίς μετρό η Θεσσαλονίκη;

Σχεδόν τρία χρόνια μετά από αυτήν την εξαγγελία, δικαιώνονται όσοι από τότε προειδοποιούσαν πως η απόφαση αυτή, πέρα από το τεράστιο πλήγμα στην πολιτιστική κληρονομιά της Θεσσαλονίκης, είναι καταστροφική και για το σύνολο του έργου, διότι η ολοκλήρωσή του θα καθυστερήσει έως και πέντε με έξι χρόνια. Η πρωθυπουργική «προφητεία» ότι η Θεσσαλονίκη θα έχει «μη κολοβό» μετρό το 2023 είναι ένα ακόμη «σύντομο ανέκδοτο» στην πολύπαθη ιστορία του έργου. «Αν η κυβέρνηση της Ν.Δ. συνέχιζε τον σχεδιασμό της προηγούμενης στη Βενιζέλου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα έκοβε πριν από αρκετούς μήνες την κορδέλα της βασικής γραμμής... Προτίμησε όμως να εξυπηρετήσει συμφέροντα, ταυτιζόμενους με στελέχη του που, εξαιτίας της εμπλοκής τους στο παρελθόν με το έργο και τους ατυχέστατους χειρισμούς τους στο θέμα της Βενιζέλου, έχουν εμμονή και θεωρούν το ξήλωμα των αρχαιοτήτων προσωπική του δικαίωση» είπε στην ΑΥΓΗ μέλος της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για τη Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ελάχιστη πρόοδος τα τελευταία χρόνια

Ωστόσο, μηχανικοί που γνωρίζουν την εξέλιξη των εργασιών στο μετρό Θεσσαλονίκης τονίζουν ότι δεν είναι μόνο ο σταθμός της Βενιζέλου που καθυστερεί, καθώς ελάχιστα έχουν προχωρήσει οι εργασίες για την ολοκλήρωση των άλλων 12 σταθμών. «Πάμε με ρυθμούς χελώνας, όταν έπρεπε να τρέχουμε...» είπε χαρακτηριστικά πρόσωπο που σχετίζεται με το έργο, ενώ η προσωπική του εκτίμηση είναι ότι «ακόμη και αν αύριο ξεκινήσουν οι εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου, θα χρειαστούν περί τα τρία με τέσσερα χρόνια για να δοθεί στην κυκλοφορία η βασική γραμμή. Εκτός αν αρχίσουν να το λειτουργούν πιο νωρίς με τερματικό σταθμό τη ΔΕΘ...». Για να μην «αδικούμε», όμως, τη σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό, όλο αυτό το διάστημα έκανε δουλειά στη Βενιζέλου, αποκαλύπτοντας τις αρχαιότητες που είχαν σκεπαστεί με άμμο για να προστατευτούν, προκειμένου να είναι έτοιμες να γίνουν κομμάτια, ενώ βρήκε και τον χώρο που θα τις μεταφέρει και είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, κάπου στο Καλοχώρι. Συγχρόνως επιτίθεται, χωρίς να την κατονομάζει, στην πρόεδρο του ΣΕΑ παρουσιάζοντάς της ως "ακραία και έξαλλη" φωνασκούντα, που διέπεται από "εξωκοινοβουλευτική ιδεοληψία" και "που αυταπατάται πως νομιμοποιείται ενδυόμενη συνδικαλιστικό μανδύα".

«Δεν τελειώσαμε» με τις αρχαιότητες

Η απόφαση του ΣτΕ, που ελήφθη με μία μόλις ψήφο διαφορά, αυτήν της προέδρου του σώματος, η οποία την επομένη της δημοσίευσής της βγήκε στη σύνταξη, για τους αρχαιολόγους και την κοινωνία των πολιτών σημαίνει «ισοπαλία» 12/12, με την πρόεδρο να ορίζει την τύχη των αρχαιοτήτων. Το θέμα, όπως τονίζουν, ήταν και παραμένει πολιτικό και όχι νομικό, ενώ σημειώνουν ότι επί της ουσίας η απόφαση ρίχνει το «μπαλάκι» στην κυβέρνηση, αφού το ΣτΕ διχάστηκε ως προς το θέμα του ξηλώματος των αρχαιοτήτων. Γι’ αυτό συνεχίζουν να καλούν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να αλλάξει τη στάση του στο θέμα, ακούγοντας και τις εκκλήσεις της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας. Τονίζουν ότι «ο αγώνας συνεχίζεται» και προειδοποιούν ότι δεν θα αποσπαστούν οι αρχαιότητες από τον τόπο τους αμαχητί... Μάλιστα η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων έκανε σαφές ότι θα υπάρχουν και άλλες προσφυγές στο ΣτΕ μόλις υπογραφεί η απόφαση της ΥΠΠΟΑ για την απόσπαση και άλλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του σταθμού από απεργίες των αρχαιολόγων. Δεν αποκλείονται και ακτιβίστικες αντιδράσεις. Τόσο ο ΣΕΑ όσο και η Κίνηση Πολιτών και άλλοι φορείς παλεύουν για τη διάσωση της «Μέσης Οδού» και αντιγυρίζουν την κατηγορία που τους αποδίδουν οι υπουργοί της Ν.Δ. και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ότι αυτοί είναι υπεύθυνοι που καθυστερεί η ολοκλήρωση του έργου. «Μόνη υπεύθυνη που η Θεσσαλονίκη δεν έχει ακόμη μετρό είναι η κυβέρνηση Μητσοτάκη» τονίζουν. Ειδικά οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι το μέλλον του σταθμού της Βενιζέλου είναι άδηλο, αφού εάν σηκώσουν από εκεί τις αρχαιότητες, είναι βέβαιο ότι στα πιο χαμηλά στρώματα θα βρεθούν άλλες, της ελληνιστικής περιόδου, και ουδείς γνωρίζει τι σπουδαιότητας θα είναι, αν μπορούν να μετακινηθούν ή όχι...

Σήμερα θα είχαμε μετρό και αρχαία

Αξίζει να σημειωθεί, ως επίλογος, ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε το 2015 ένα έργο βαλτωμένο, το οποίο μέσα σε σχεδόν μια δεκαετία ήταν έτοιμο κατά 35%. Το ξεμπλόκαρε και το παρέδωσε ολοκληρωμένο κατά 75%, ενώ για τον σταθμό Βενιζέλου βρήκε και υλοποιούσε τη λύση της κατασκευής του με την κατά χώραν παραμονή των αρχαιοτήτων. Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων της τότε διοίκησης της Αττικό Μετρό, αλλά και της αναδόχου εταιρείας, το αργότερο στις αρχές του 2021 θα δίνονταν για χρήση οι 12 σταθμοί της βασικής γραμμής, πλην της Βενιζέλου. Ο σταθμός αυτός θα «κούμπωνε» μετά την ολοκλήρωσή του, το 2023, και η σπουδαία «Μέση Οδός» θα έμεινε στη θέση της ακέραια και αυθεντική, να θαμπώνει τους επισκέπτες, ενώ η Θεσσαλονίκη θα αποκτούσε ένα ακόμη σημαντικό τοπόσημο.

ΜΕΤΡΟ

Κοντά 220 εκατ. ευρώ κόστισαν οι καθυστερήσεις που "έγραψαν" οι κυβερνήσεις της Ν.Δ.

Γιάννης Μυλόπουλος, π. πρύτανης ΑΠΘ και τ. πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε.

Κάθε φορά που η Ν.Δ. γίνεται κυβέρνηση, το μετρό καθυστερεί και το Δημόσιο πληρώνει τεράστια ποσά σε αποζημιώσεις στους εργολάβους.

Το 2012 - 2015 οι καθυστερήσεις κόστισαν 200 εκατ. ευρώ και τώρα, για το 2019 - 2021, κόστισαν ήδη για τον πρώτο μόνο χρόνο 19,5 εκατ. ευρώ δημόσιο χρήμα, σε εποχές ύφεσης, φτώχειας και ανεργίας για τους πολλούς. Αντίθετα, το μόνο διάστημα που το έργο προχώρησε χωρίς καθυστερήσεις, προσφυγές και δικαστικές εμπλοκές ήταν το 2015 - 2019, με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Οι πολίτες απαιτούν από την κυβέρνηση να στρωθεί επιτέλους στη δουλειά και να σταματήσει να εξαπατά τους Θεσσαλονικείς και να επιβαρύνει το Δημόσιο. Τα έργα κατασκευάζονται για τον λαό και όχι για να κερδίζουν οι εργολάβοι και θέλουν τεχνογνωσία, σχέδιο και δουλειά. Ούτε λόγια ούτε επικοινωνιακά τεχνάσματα. Η κυβέρνηση να παραδώσει τους 12 από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής μέχρι το τέλος του 2022, διατηρώντας τα αρχαία αμετακίνητα στη Βενιζέλου. Είναι η μόνη λύση που μπορεί να δώσει άμεσα σε λειτουργία το μετρό στη Θεσσαλονίκη, κοστίζει αποδεδειγμένα πια πολύ λιγότερο, καθώς αποφεύγονται οι αποζημιώσεις λόγω καθυστερήσεων, και κυρίως διασώζει έναν σημαντικό αρχαιολογικό θησαυρό, τοπόσημο για την πόλη και πόλο πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης.

Σταθμός και όχι φινάλε του αγώνα μας το ΣτΕ

Δέσποινα Κουτσούμπα, πρόεδρος ΣΕΑ

Για την απόφαση του ΣτΕ εμείς λέμε ότι είμαστε ισοπαλία 12/12 και η ψήφος της προέδρου που έκρινε το αποτέλεσμα. Εξ αρχής είχαμε πει ότι το ΣτΕ δεν είναι ο τελευταίος μας σταθμός στον αγώνα για τη διάσωση των αρχαιοτήτων. Αυτή τη στιγμή η άποψη της μειοψηφίας μάς δικαιώνει, όπως μας δικαιώνει ηθικά και το γεγονός ότι η απόφαση ελήφθη με 13/12 ψήφους. Έχουμε λοιπόν κάθε λόγο να συνεχίσουμε να παλεύουμε. Δεν γίνεται να κριθεί η τύχη των αρχαιοτήτων για τη μία ψήφο. Εμείς έχουμε ήδη εξαγγείλει ότι θα πάμε και ενάντια στην Υπουργική Απόφαση της απόσπασης και ότι θα προσβάλουμε το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Όλα αυτά στα οποία βασίστηκε η απόφαση του ΣτΕ, όπως ότι το μετρό θα τελειώσει το 2023, είναι σαφές ότι καταρρίπτονται εν τοις πράγμασι, άρα καταρρίπτεται και η απόφαση του ΣτΕ. Καλούμε την Αττικό Μετρό να βγει και να πει τα χρονοδιαγράμματα του έργου. Πώς θα τελειώσει το μετρό το ’23, με δύο μήνες ανασκαφή, που λέει ο κ. Ταχιάος; Αυτά είναι εξωφρενικά πράγματα. Αν τα ήξερε αυτά το ΣτΕ. προφανώς η απόφαση δεν θα ήταν 13/12. Αυτά θα τα μάθει τώρα το ΣτΕ. Επίσης έχουμε εξαγγείλει και απεργία. Κανένας δικός μας συνάδελφος δεν θα δουλέψει εδώ πέρα για να αποσπαστούν αυτές οι αρχαιότητες. Αυτές είναι η ζωή μας, είναι η μνήμη μας.

ΑΡΧΑΙΑ

Το μετρό και τα αρχαία της Θεσσαλονίκης σε 10 ερωτήσεις

Ο Γ. Μυλόπουλος, πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε., απαντά σε 10 ερωτήσεις για την ιστορία, την εξέλιξη και την απόφαση του ΣτΕ

1. Γιατί καθυστέρησε το έργο τού μετρό Θεσσαλονίκης;

Το έργο ξεκίνησε το 2006 και μέχρι το 2012, χρονιά συμβατικής παράδοσής του, είχε σωρεύσει ήδη πέντε χρόνια καθυστέρησης. Λάθος εκτιμήσεις, εσφαλμένες αποφάσεις και κακή διοίκηση, σε συνδυασμό με τις συνθήκες της οικονομικής κρίσης που ήδη είχαν αρχίσει να πλήττουν τη χώρα, ευθύνονται για την πρώτη περίοδο σοβαρής καθυστέρησης.

Στο τέλος του 2012 βρέθηκε στη Βενιζέλου το βυζαντινό σταυροδρόμι της Θεσσαλονίκης, η διασταύρωση των κεντρικών οδών Decumanus και Cardo, ένα ολοκληρωμένο πολεοδομικό συγκρότημα του 4ου μ.Χ αιώνα, έκτασης 1,6 στρεμμάτων, η αυθεντικότητα και η ακεραιότητα του οποίου του προσδίδουν μεγάλη προστιθέμενη αξία.

Από εκεί και μετά ξεκίνησε ένας μαραθώνιος καθυστερήσεων που οφείλεται στην εμμονή των τότε κυβερνώντων ότι ο τεμαχισμός, η απόσπαση και η μεταφορά του συμπλέγματος των μνημείων ήταν μονόδρομος.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες και εν μέσω οικονομικής κρίσης, το έργο σταμάτησε το 2014.

2. Τι έγινε στο μετρό της Θεσσαλονίκης το διάστημα 2016 - 2019;

Τα έργα του μετρό της Θεσσαλονίκης μετά τον Μάρτιο του 2016 και μέχρι το καλοκαίρι του 2019 προχώρησαν για πρώτη φορά στην ιστορία του έργου με γρήγορους ρυθμούς και σημείωσαν πρωτόγνωρη πρόοδο.

Συγκεκριμένα, ενώ το 2016 και μετά από δέκα χρόνια κατασκευής είχε ολοκληρωθεί μόλις το 33% του οικονομικού και φυσικού αντικειμένου του έργου (πρόοδος 3,3% ετησίως), τον Σεπτέμβριο του 2019 το έργο είχε φτάσει στο 75% της ολοκλήρωσής του. Με το 100% των σηράγγων και το 95% των κατασκευαστικών έργων ολοκληρωμένο και με τους τέσσερις πρώτους συρμούς ήδη να βρίσκονται στο αμαξοστάσιο.

Σε 3,5 δηλαδή μόλις χρόνια, το έργο προχώρησε με ρυθμό 12% ετησίως, καλύπτοντας το 42% της ολοκλήρωσής του.

Το διάστημα 2016 - 2019 το έργο «έτρεξε» 3,5 φορές πιο γρήγορα από ό,τι την πρώτη δεκαετία της κατασκευής του, κερδίζοντας τον χαμένο χρόνο.

3. Τι συνέβη το καλοκαίρι του 2019 και ποιος ήταν ο σχεδιασμός που ανατράπηκε;

Σύμφωνα με το συμφωνημένο με τον ανάδοχο και εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο υλοποιούνταν μέχρι το καλοκαίρι του 2019, οπότε και ανατράπηκε με πολιτική απόφαση της κυβέρνησης, το έργο επρόκειτο να δοθεί σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2020. Συγκεκριμένα, στο τέλος του 2020 επρόκειτο να ολοκληρωθούν και να δοθούν σε εμπορική λειτουργία οι 12 από τους 13 σταθμούς, με το μετρό να αρχίζει να λειτουργεί σε όλο το μήκος των 9,5 χιλιομέτρων της βασικής γραμμής, από τη Ν. Ελβετία μέχρι τον Ν.Σ. Σταθμό, χωρίς να σταματά στον σταθμό Βενιζέλου.

Ο σταθμός αυτός θα συνέχιζε μέχρι το 2023 να κατασκευάζεται και μάλιστα με μια λύση που επέτρεπε στα αρχαία να παραμείνουν στη θέση τους, διατηρώντας την ακεραιότητα και την αυθεντικότητα του πολεοδομικού συμπλέγματος του κεντρικού σταυροδρομιού της βυζαντινής Μέσης Οδού.

Η απόφαση της κυβέρνησης να αλλάξει ο σχεδιασμός του έργου 15 μήνες πριν την ολοκλήρωση και λειτουργία του ήταν ολέθρια, γιατί ανέκοψε την πρόοδο του έργου και σταμάτησε την πορεία προς την ολοκλήρωσή του.

4. Πώς η κυβέρνηση της Ν.Δ. ανέτρεψε τον προηγούμενο σχεδιασμό;

Το πρόσχημα για την ανατροπή του σχεδιασμού που υλοποιούνταν και θα ολοκληρώνονταν στο τέλος του 2020 ήταν ότι ο σχεδιασμός που προέβλεπε την παραμονή των αρχαιοτήτων στη θέση όπου βρίσκονταν επί 18 αιώνες δήθεν «δεν περπατούσε» και δήθεν θα οδηγούσε σε αδιέξοδο.

Αυτή η απολύτως ατεκμηρίωτη εκτίμηση της κυβέρνησης θεωρήθηκε ικανή για να σταματήσει ο προηγούμενος σχεδιασμός.

Και με μια εξίσου αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη απόφαση εφαρμόστηκε η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, που σήμερα αποδεικνύεται πως, πέραν του ότι καταστρέφει έναν αρχαιολογικό θησαυρό, καθυστερεί σοβαρά το έργο και το επιβαρύνει με εκατομμύρια ευρώ, λόγω αποζημιώσεων στον εργολάβο.

5. Ποιες ήταν οι πραγματικές αιτίες γι’ αυτή την ανατροπή;

Η πραγματική αιτία ήταν οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες της κυβέρνησης της Ν.Δ. να απαξιώσει, έως και να εξαφανίσει, ό,τι έργο είχε εκτελεστεί το προηγούμενο διάστημα, 2015 - 2019.

Αργότερα, βέβαια, αποκαλύφθηκαν και τα οικονομικά συμφέροντα που κρύβονταν πίσω από την απόφαση αυτή, καθώς ο μόνος κερδισμένος από τις καθυστερήσεις αποδεικνύεται ότι είναι ο εργολάβος, ο οποίος εισπράττει ήδη δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ως αποζημιώσεις από τα δημόσια ταμεία.

6. Με τι στοιχεία αμφισβητήθηκε η τεχνική λύση που εφαρμοζόταν στη Βενιζέλου;

Εδώ υπάρχει μια ολόκληρη εκστρατεία μεθοδεύσεων, παραπλάνησης και παραπληροφόρησης, προκειμένου να αμφισβητηθεί η μέχρι το 2019 πορεία του έργου και να «εξαφανιστεί» η τεχνική λύση που επέτρεπε στα αρχαία να παραμείνουν στη θέση τους.

Η προσπάθεια στηρίχθηκε σε ένα συνηθισμένο γεγονός, ότι δηλαδή η Αττικό Μετρό Α.Ε., ακολουθώντας την πάγια τακτική, ανέπεμψε την τελευταία μελέτη που υποβλήθηκε το καλοκαίρι του 2019 με κάποιες παρατηρήσεις, προκειμένου αυτή να υποβληθεί εκ νέου με βελτιώσεις.

Βάφτισαν τη συνήθη αυτή πρακτική της αναπομπής της τελευταίας μελέτης απόρριψη.

Και αυτά συμβαίνουν ενώ όλες οι άλλες μελέτες, 18 τον αριθμό, έχουν ήδη εγκριθεί και πληρωθεί από το Δημόσιο και ήδη υλοποιούνταν.

Η πραγματικότητα όμως τους διαψεύδει, γιατί οι παρατηρήσεις της Αττικό Μετρό Α.Ε. απαντήθηκαν από τον μελετητή, όπως ο ίδιος διαβεβαιώνει, χωρίς όμως να γίνουν ποτέ αποδεκτές από την Αττικό Μετρό. Γιατί εν τω μεταξύ το Δ.Σ. της εταιρείας, με πολιτική του απόφαση, απέρριψε τη μέχρι τότε εφαρμοζόμενη μελέτη και μαζί με αυτήν και την τεχνική λύση που επέτρεπε στα αρχαία να παραμείνουν αμετακίνητα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Αττικό Μετρό δεν βρήκε για να υποστηρίξει τα όσα ισχυρίζεται ούτε έναν ειδικό επιστήμονα ή μελετητή.

Σε αντίθεση με τη δική μας πλευρά, η οποία κατέθεσε σειρά τεχνικών εκθέσεων από ειδικούς επιστήμονες, καθηγητές Πολυτεχνείων και μελετητές μηχανικούς, οι οποίοι τεκμηρίωσαν την επιστημονική αρτιότητα και την τεχνική εφικτότητα της λύσης της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα.

7. Τι συμβαίνει με τα έργα του μετρό στη Θεσσαλονίκη σήμερα;

Τα δύο τελευταία χρόνια, 2019 - 2021, ήταν δύο χαμένα χρόνια για το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Σήμερα τα περισσότερα εργοτάξια είναι ανενεργά και από τους 3.000 εργαζόμενους πριν το 2019, δεν έχουν μείνει στο έργο ούτε οι 140.

Η πρόοδος του έργου από τις εκλογές του 2019, οπότε το έργο είχε φτάσει σε ποσοστό ολοκλήρωσης 75%, μέχρι σήμερα, όπως καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία, βρίσκεται στο 76,69%.

Εν τω μεταξύ, ως αποτέλεσμα της στασιμότητας των έργων, ο εργολάβος διεκδικεί και η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει ξεκινήσει ήδη να του καταβάλλει από τα δημόσια ταμεία εκατομμύρια ευρώ ως αποζημιώσεις.

Χαρακτηριστικό της κυβερνητικής αμηχανίας ενόψει των μεγάλων καθυστερήσεων στο έργο είναι ότι, ενώ αρχικά ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε την παράδοση ολόκληρου του έργου τον Απρίλιο του 2023, σήμερα η Αττικό Μετρό συζητά την παράδοση κάποιων σταθμών στο τέλος του 2023. Εν τω μεταξύ η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αποκάλυψε στη Βουλή ότι η ολοκλήρωση του έργου πήρε παράταση μέχρι το 2025.

Και να σκεφτεί κανείς ότι σήμερα η Θεσσαλονίκη μπορούσε να έχει μετρό σε λειτουργία...

8. Τι σημαίνει η απόφαση του ΣτΕ;

Νομίζουν πολλοί ότι η υπόθεση του μετρό και των αρχαίων της Θεσσαλονίκης έκλεισε οριστικά μετά την απόρριψη από το ΣτΕ των προσφυγών εναντίον της νομιμότητας της λύσης του τεμαχισμού και της απόσπασης του συμπλέγματος των μνημείων.

Όμως η γνωμοδότηση του ΣτΕ αφορά αποκλειστικά στη νομιμότητα της λύσης της απόσπασης, οι προσφυγές εναντίον της οποίας απορρίφθηκαν από το δικαστήριο.

Η απόφαση του ΣτΕ δεν επιβάλλει στην κυβέρνηση ποια λύση θα ακολουθήσει.

Στο εξής η κυβέρνηση οφείλει να αποδείξει γιατί μεταξύ δυο νόμιμων και τεχνικά εφικτών λύσεων επέλεξε τη χειρότερη, εκείνη δηλαδή που:

Α) Καταστρέφει τον εθνικό πλούτο της χώρας και μας εκθέτει διεθνώς.

Β) Καθυστερεί το έργο του μετρό για πολλά χρόνια.

Γ) Κοστίζει πολύ περισσότερο στο Ελληνικό Δημόσιο.

Ο αγώνας λοιπόν για μετρό και αρχαία συνεχίζεται, μέχρι να ανατραπεί μια επιλογή η οποία ζημιώνει τον εθνικό πλούτο, καθυστερεί την ολοκλήρωση ενός μεγάλου κοινωφελούς συγκοινωνιακού έργου, αλλά και επιβαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο με ένα σοβαρό επιπλέον κόστος, το οποίο θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί, αν η λύση της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα είχε αφεθεί να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί.

9. Τελικά το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ανέκδοτο, έγκλημα ή σκάνδαλο;

Είναι και τα τρία: και ανέκδοτο και έγκλημα και σκάνδαλο!

Η καθυστέρηση ενός μεγάλου τεχνικού έργου που ξεκίνησε το 2006 και ακόμη σήμερα, 15 χρόνια μετά, δεν έχει καν ούτε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, έκανε το έργο να αποτελεί το πιο σύντομο... ανέκδοτο της Θεσσαλονίκης.

Η εμμονή των κυβερνήσεων της Ν.Δ. να καταστρέψουν τεμαχίζοντας, αποσπώντας και μεταφέροντας αλλού ένα σημαντικό σύμπλεγμα μνημείων πολιτισμού, ηλικίας 18 αιώνων, έκανε την επιλογή αυτή να ισοδυναμεί με έγκλημα σε βάρος της εθνικής μας κληρονομιάς.

Η αλλαγή σχεδιασμού του έργου το 2019 με πολιτική απόφαση, προκειμένου να επιβληθεί η λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, ενώ το έργο προχωρούσε γρήγορα και επρόκειτο να παραδοθεί και να λειτουργήσει στο τέλος του 2020 και μάλιστα με μια τεχνική λύση που επέτρεπε στα αρχαία να παραμείνουν αμετακίνητα, μια επιλογή που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον για το Δημόσιο για μια καθυστέρηση που η ίδια η κυβέρνηση προκάλεσε, προσέδωσε στο έργο και οσμή σκανδάλου διασπάθισης δημόσιου χρήματος.

10. Υπάρχει πρόταση που μπορεί να «ξεκολλήσει» τα έργα και να σώσει τα αρχαία;

Η μόνη ρεαλιστική και εφικτή πρόταση σήμερα είναι η κυβέρνηση να επιστρέψει στον σχεδιασμό που ακολουθήθηκε το διάστημα 2015 - 2019 στο έργο.

Να παραδώσουν δηλαδή τους 12 από τους 13 σταθμούς του μετρό μέχρι το τέλος του 2022, διατηρώντας τα αρχαία της Βενιζέλου αμετακίνητα.

Είναι η μόνη λύση που μπορεί να δώσει άμεσα σε λειτουργία το μετρό, κοστίζει αποδεδειγμένα πολύ λιγότερο, καθώς αποφεύγονται οι αποζημιώσεις λόγω καθυστερήσεων, και κυρίως διασώζει έναν σημαντικό αρχαιολογικό θησαυρό, τοπόσημο για την πόλη και πόλο πολιτιστικής και οικονομικής ανάπτυξης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL