Live τώρα    
Έβρος / Οι ευθύνες για τις πλημμύρες έχουν ονοματεπώνυμο
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Έβρος / Οι ευθύνες για τις πλημμύρες έχουν ονοματεπώνυμο

Οι τελευταίες πλημμύρες στον Έβρο, που κόστισαν τη ζωή στον 45χρονο πυροσβέστη και πατέρα τριών παιδιών, δεν είναι οι πρώτες, αλλά, δυστυχώς, δεν θα είναι και οι τελευταίες. Δεν ήταν καν οι πιο εκτεταμένες, αφού η περιοχή σχεδόν κάθε χειμώνα αντιμετωπίζει μεγαλύτερης έκτασης πλημμυρικά φαινόμενα και οι αιτίες είναι πολλές και διαφορετικές.

Όταν η Ν.Δ. ήταν στην αντιπολίτευση, για κάθε φυσική καταστροφή έριχνε την ευθύνη στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Τώρα που είναι κυβέρνηση, τη ρίχνει στην κλιματική αλλαγή, αλλά και στον ΣΥΡΙΖΑ, που μέσα σε μια πενταετία δεν κατάφερε να κάνει σε έργα και υποδομές ό,τι δεν έκαναν όλες οι κυβερνήσεις από σύστασης του ελληνικού κράτους. Έτσι, στις πρόσφατες πλημμύρες στον Έβρο, τα τοπικά φιλοκυβερνητικά μέσα έσπευσαν να απαλλάξουν την κυβέρνηση από τις όποιες ευθύνες της και απέδωσαν την καταστροφή και το θανατικό στα «πρωτοφανή» καιρικά φαινόμενα του τελευταίου εικοσαήμερου. Ελάχιστα ΜΜΕ και κυρίως κάποιες τοπικές εφημερίδες διαφοροποιήθηκαν και ανέδειξαν τις ευθύνες γαλάζιων τοπαρχών και τις ελλείψεις σε αντιπλημμυρικά έργα, υπό κεντρικούς τίτλους, όπως: «Δεν φταίει για όλα η κλιματική αλλαγή».

Σε ημιαστικές περιοχές οι πλημμύρες

Για τα πλημμυρικά φαινόμενα των τελευταίων ημερών δεν φταίει ο ποταμός Έβρος και οι παραπόταμοί του. Η στάθμη τους ανεβαίνει μεν επικίνδυνα σε κάποια σημεία τους, επειδή οι γείτονες Βούλγαροι απελευθέρωσαν από τα φράγματά τους μεγάλες ποσότητες νερού, αλλά, τουλάχιστον μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, τα πράγματα χαρακτηρίζονταν «ελεγχόμενα». Η φονική πλημμύρα της 1ης Φεβρουαρίου έγινε σε ημιαστικές περιοχές της Αλεξανδρούπολης και μετά από ισχυρή βροχόπτωση και όχι σε παραποτάμιες. Το Απαλό, όπου εγκλωβίστηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες στο δημοτικό σχολείο και στήθηκε η επιχείρηση για τη μεταφορά τους σε ασφαλές σημείο, κατά τη διάρκεια της οποίας βρήκε τραγικό θάνατο και ο 45χρονος πυροσβέστης, βρίσκεται κοντά στο αεροδρόμιο, έξω από την Αλεξανδρούπολη. Το ίδιο το αεροδρόμιο, επίσης, μετατράπηκε σε «υδατοδρόμιο» μέσα σε λίγη ώρα και, σύμφωνα με τον αερολιμενάρχη, καταστράφηκε ολοσχερώς το συνεργείο αεροσκαφών, πλημμύρισαν τα μηχανοστάσια και καταστράφηκε μεγάλο τμήμα του τεχνικού, ηλεκτρικού και επισκευαστικού εξοπλισμού. Επίσης πολλά σπίτια και καταστήματα του Δήμου Αλεξανδρούπολης πλημμύρισαν και πολλά συνεχίζουν να είναι βυθισμένα στις λάσπες. Αλλά αυτή τη φορά τα τηλεοπτικά συνεργεία δεν επισκέφθηκαν τους πλημμυροπαθείς για να ακούσουν τον πόνο τους και τα «ανάθεμα» που έχουν να πουν.

Δείχνουν την Περιφέρεια

Στο ερώτημα «ποιος φταίει;» για τις πλημμύρες, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης δεν απαντά πάντως ο «κακός μας ο καιρός». Στη συνάντηση που είχε, μεσοβδόμαδα, με αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής τους Ν. Παππά και Ν. Ζαχαριάδη, έδειξε ως βασικό υπεύθυνο την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, διότι δεν καθάρισε τα ρέματα και δεν προχώρησε τα αντιπλημμυρικά έργα. Η γαλάζια διοίκηση της ΠΑΜΘ, αντίθετα, υποστηρίζει ότι όλα τα έχει κάνει τέλεια και ότι δεν είχαν εγκριθεί μέχρι πρόσφατα κονδύλια για αντιπλημμυρικά έργα. «Μπαλάκι» δηλαδή πάλι οι ευθύνες...

Ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» στην ΠΑΜΘ Κώστας Κατσιμίγας, σε ένα μακροσκελές άρθρο, μιλάει για όλες τις διαχρονικές «κακοδαιμονίες» του Έβρου - και δεν είναι λίγες. Εξηγεί ότι εν πολλοίς τα πλημμυρικά φαινόμενα οφείλονται σε 22 λόγους και αν δεν δοθεί σοβαρή λύση, δεν θα σταματήσουν ποτέ. Ανάμεσά τους αναφέρει τη μη ολοκλήρωση των έργων της HARZA στον Έβρο, τη διαχείριση των φραγμάτων κυρίως του Άρδα, σύμφωνα με τα βουλγαρικά συμφέροντα, τη μη συντήρηση ή την πλημμελή συντήρηση των αναχωμάτων και τον αδόκιμο τρόπο αποκατάστασής τους όταν υπάρχουν θραύσεις, την έλλειψη τακτικών ελέγχων στα αναχώματα, το δαιδαλώδες σύστημα κατανομής αρμοδιοτήτων σε κράτος (υπουργεία), δασαρχεία που ανήκουν στο κράτος, Περιφέρεια και δήμους κ.ά. Για τον ίδιο, είναι αδήριτη η ανάγκη ενός σύγχρονου επαναπροσδιορισμού του τρόπου πραγματοποίησης της αντιπλημμυρικής θωράκισης της Περιφέρειας ΑΜΘ και ολόκληρης της χώρας. «Τα ισχύοντα από το 2018 σχέδια διαχείρισης πλημμυρών αποτελούν μια πάρα πολύ καλή βάση για μια νέα αρχή. Όμως αυτό δεν αρκεί. Είμαστε στο 2020 και τα σχέδια του 2018 παραμένουν διαπιστώσεις, δεν αποτρέπουν τις πλημμύρες» σχολιάζει.

Τριτοκοσμικές καταστάσεις σε χωριά

Βέβαιο είναι ότι, εδώ και 15 ημέρες, σε όλη την περιοχή του Έβρου αντικρίζεις τριτοκοσμικές εικόνες. Χωριά και οικισμοί στο Σουφλί ξέμειναν μέσα στο καταχείμωνο από ηλεκτρικό ρεύμα, νερό και θέρμανση για ημέρες. Και αυτά οι κάτοικοι της περιοχής τα βιώνουν κάθε που πέφτει μια έντονη βροχόπτωση, αφού το απαρχαιωμένο και εν πολλοίς κακοσυντηρημένο δίκτυο της ΔΕΗ καταρρέει. Καταρρέει συχνά σε διάφορα σημεία και το παλιό και κακοσυντηρημένο οδικό δίκτυο, ενώ σχεδόν κάθε χειμώνα πλημμυρίζει και κομμάτι της σιδηροδρομικής γραμμή. Σε κάποια χωριά, τις προηγούμενες ημέρες, οι βρύσες των σπιτιών έβγαζαν λάσπη... Το νερό θόλωσε τόσο πολύ μετά τις βροχοπτώσεις που κρίθηκε μη κατάλληλο για πόση ή για μαγείρεμα. Κάτι λοιπόν δεν πάει καλά όλα τα χρόνια στον Έβρο και δεν φταίνε μόνο τα ακραία καιρικά φαινόμενα για τις καταστροφές. Ο κίνδυνος για νέα πλημμυρικά φαινόμενα τις προσεχείς ημέρες δεν έχει περάσει. Αυτή τη φορά εξαιτίας του «φουσκώματος» των ποταμών Έβρου, Άρδα και Ερυθροποτάμου. Στο Πέταλο Πέπλου το ύψος των υδάτων ξεπέρασε το όριο επιφυλακής, που είναι τα έξι μέτρα, ενώ και στη Γέφυρα Κήπων τα πράγματα δεν είναι καλύτερα, αφού και ο ποταμός Εργίνης έχει «φουσκώσει» επικίνδυνα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL

ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ 2.0