Με τη δέσμευση ότι “η δημόσια διοίκηση μπορεί να αποτελέσει καρδιά και κινητήρια δύναμη για τη Δημοκρατία και την ανάπτυξη”, η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου παρέλαβε χθες το χαρτοφυλάκιο της απελθούσας υπουργού Όλγας Γεροβασίλη στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Η νέα υπουργός, Μ. Ξενογιαννακοπούλου τόνισε, μάλιστα, ότι αυτό είναι προϋπόθεση, αφού “η χώρα γυρίζει σελίδα μετά από τα χρόνια κρίσης και μνημονιακής πολιτικής”.
Αφού χαρακτήρισε “τιμητική” την πρόταση του πρωθυπουργού να αναλάβει το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο, μετά από έξι χρόνια απουσίας της από την ενεργό πολιτική, η Μ. Ξενογιαννακοπούλου τόνισε πως τα χρόνια της κρίσης και της μνημονιακής πολιτικής “το συγκεκριμένο υπουργείο και συνολικά η δημόσια διοίκηση στοχοποιήθηκε”. “Ήδη από τη δεκαετία του 1990 και με την επικράτηση σταδιακά στην Ευρώπη μιας νεοφιλελεύθερης αντίληψης, που επιδεινώθηκε με την κρίση, στοχοποιήθηκε και η ευρωπαϊκή, αλλά και η δημόσια διοίκηση”, επισήμανε προσθέτοντας: “Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχαν προβλήματα και παθογένειες ή δεν υπάρχει η ανάγκη να προσαρμοστεί η ελληνική δημόσια διοίκηση στα νέα δεδομένα. Όμως άλλο αυτό, άλλο η απαξίωση και η στοχοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Δεν μπορεί να υπάρξει θεσμική λειτουργία, εάν δεν έχουμε μια ανεξάρτητη, αποτελεσματική, δημοκρατική δημόσια διοίκηση”.
“Ώριμη η στιγμή για συστράτευση”
Δίνοντας το πολιτικό της στίγμα η Μ. Ξενογιαννακοπούλου έκανε λόγο για “προοδευτικό πλαίσιο” και σημείωσε: “Η χώρα μας γυρίζει σελίδα μετά από 10 πολύ δύσκολα χρόνια κρίσης και μνημονιακής πολιτικής, τώρα έχει έρθει η στιγμή να προχωρήσουμε μπροστά. Να ανοίξουμε ένα νέο δρόμο για το μέλλον με ένα σχέδιο κοινωνικής, θεσμικής, αναπτυξιακής ανασυγκρότησης της χώρας προς όφελος του λαού μας και των νέων ανθρώπων”. “Νομίζω ότι είναι ακριβώς αυτή η ώριμη στιγμή όλοι εμείς που πιστεύουμε σε κάτι τέτοιο να συστρατευτούμε σε αυτή την προσπάθεια της κυβέρνησης”, υπογράμμισε προσθέτοντας: “Πρόκειται για μια συνολική προσπάθεια, που πιστεύω και οι κοινωνικοί φορείς, αλλά και ένα ευρύτερο κοινωνικό μέτωπο, θα συμβάλει”.
“Πάντα πίστευα και σταθερά υποστήριζα όλα αυτά τα χρόνια την ανάγκη μιας ευρύτερης προοδευτικής σύγκλισης και συνεργασίας”, σημείωσε η Μ. Ξενογιαννακοπούλου για να συμπληρώσει: “Πιστεύω ότι ακόμη πιο πολύ σε αυτή τη φάση που βρισκόμαστε τώρα, που καλούμαστε να υλοποιήσουμε το σχέδιο για την επόμενη ημέρα, είναι σημαντικό τι χαρακτηριστικά θέλουμε να έχει αυτό το σχέδιο”. Υπογράμμισε πως “η μάχη θα συνεχιστεί”, γιατί, όπως παραδέχτηκε, “οι δυσκολίες συνεχίζουν να υπάρχουν”. Ωστόσο, όπως επισήμανε, “θα έχουμε λίγα περιθώρια πολιτικών ελιγμών” και συνεπώς “όσο πιο ισχυρή είναι η στρατηγική μας για τις μάχες που θα δίνουμε στη χώρα μας και στην Ευρώπη, τόσο πιο ξεκάθαρος θα είναι αυτός ο δρόμος για το μέλλον”.
Διεθνής αναβάθμιση του δημόσιου τομέα
Αφήνοντας ως παρακαταθήκη τη διεθνή αναγνώριση της χώρας μας για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης με βάση σχετική έκθεση του ΟΗΕ, η απελθούσα υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ολ. Γεροβασίλη έκανε σύντομη αποτίμηση του έργου λέγοντας πως “διαρκής έγνοια μας ήταν η διαφύλαξη της ισονομίας και της αξιοπρέπειας των συναλλασσόμενων με το Δημόσιο, με ταυτόχρονη αποκατάσταση της εικόνας των ανθρώπων της Δημόσιας Διοίκησης, οι οποίοι είχαν στοχοποιηθεί, καθώς είχε επικρατήσει ο κοινωνικός αυτοματισμός”.
Στοχευμένες μόνιμες προσλήψεις
“Αποκαταστήσαμε από την πρώτη στιγμή την εργασιακή ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και τις αδικίες και στη συνέχεια προχωρήσαμε στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για τη Δημόσια Διοίκηση”, σημείωσε η Ολ. Γεροβασίλη υπενθυμίζοντας ότι παρά τις δυσκολίες και τους δημοσιονομικούς περιορισμούς “κατορθώσαμε να υποστηρίξουμε με στοχευμένες προσλήψεις κρίσιμους τομείς, με έμφαση στο πρώτο διάστημα στην Υγεία”. Αναφέρθηκε, παράλληλα, και στη μονιμοποίηση των 2.200 πυροσβεστών πενταετούς θητείας. “Όλο αυτό το διάστημα προτεραιότητά μας υπήρξαν οι άνθρωποι. Όχι οι αριθμοί”, είπε χαρακτηριστικά η Ολ. Γεροβασίλη. Υπενθύμισε δε ότι “έχουν θεσμοθετηθεί και υλοποιούνται σταδιακά αντικειμενικές και αξιοκρατικές διαφανείς διαδικασίες επιλογής των επιτελικών στελεχών του δημόσιου τομέα”.
Οι υλοποιημένες δράσεις της εθνικής στρατηγικής
Απευθυνόμενη στην Μ. Ξενογιαννακοπούλου η απελθούσα υπουργός τής παρέδωσε την σκυτάλη “ενός μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος, που είναι καταδικασμένο να πετύχει, έχοντας, μέχρι σήμερα, ολοκληρώσει μια σειρά διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων”. “Η ελληνική Δημόσια Διοίκηση διαθέτει πλέον νέα, αντικειμενικά και αξιοκρατικά εργαλεία για την περαιτέρω αναβάθμισή της”, σημείωσε η Ολ. Γεροβασίλη αναφερόμενη στην υλοποίηση των δράσεων της τριετούς «Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019». Έτσι, το Δημόσιο διαθέτει πλέον αξιολόγηση δομών, ψηφιακά οργανογράμματα και περιγράμματα θέσεων εργασίας. Επίσης, διαθέτει ενιαίο σύστημα κινητικότητας και ηλεκτρονικό σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.
Η Ολ. Γεροβασίλη ενημέρωσε ότι έχουν δρομολογηθεί αναβαθμισμένα συστήματα ολιστικής διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού (HRMS), όπως και η αναβάθμιση του συστήματος ΕΡΜΗΣ. Επίσης, έχει δρομολογηθεί σύστημα στοχοθεσίας, απλοποίηση διαδικασιών και η εθνική πύλη για την κωδικοποίηση της ελληνικής νομοθεσίας.
Ενώ, για τη μετάβαση του Δημοσίου στην ψηφιακή εποχή, η Ολ. Γεροβασίλη διαβεβαίωσε ότι “η ελληνική Δημόσια Διοίκηση πλέον ακολουθεί τον παγκόσμιο βηματισμό της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της ενιαίας ψηφιακής αγοράς, των ανοιχτών δεδομένων, με ψηφιακά συστήματα και έργα ψηφιακής υποδομής, που θα δια-λειτουργούν στο εξής μεταξύ τους”.