ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ - ΣΠΥΡΟΣ ΡΑΠΑΝΑΚΗΣ
Βροντερό ήταν το Όχι που φώναξαν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι που συγκεντρώθηκαν χθες το απόγευμα στο Σύνταγμα ανταποκρινόμενοι στο διαδικτυακό κάλεσμα που κυκλοφόρησε το βράδυ της Κυριακής. "Στο δημοψήφισμα της 5ης Ιούλη λέμε Όχι στη λιτότητα. Λέμε Όχι στα τελεσίγραφα των δανειστών. Λέμε Όχι στην κατάλυση της Δημοκρατίας" ήταν το μήνυμα της χθεσινής συγκέντρωσης.
"Στον δρόμο προς το ραδιομέγαρο της ΕΡΤ η μεγαλειώδης συγκέντρωση του κόσμου, του περήφανου Όχι στο Σύνταγμα, μάς δίνει δύναμη" ήταν το χαρακτηριστικό tweet του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα λίγο πριν από τη χθεσινοβραδινή του συνέντευξη στην ΕΡΤ.
Μέχρι αργά το βράδυ ο κόσμος "βούλιαξε" τη Λεωφόρο Αμαλίας- όπου είχε στηθεί σκηνή και πραγματοποιήθηκε μεγάλη συναυλία- καθώς και τον Άγνωστο Στρατιώτη. Κλειστοί από το ανθρώπινο ποτάμι ήταν και οι γύρω δρόμοι, ενώ το αδιαχώρητο γινόταν και στην πλατεία Συντάγματος.
"Μέρες 2011" θύμιζε χθες το Σύνταγμα τέσσερα χρόνια μετά
Μέρες Ιουνίου το 2011 θύμιζε η εικόνα στο μετρό, με χιλιάδες άνδρες, γυναίκες, νέους ανθρώπους, συνταξιούχους και όχι μόνο, να ανεβαίνουν τα σκαλιά με συνθήματα, σημαίες, αυτοσχέδια πλακάτ και χειροκροτήματα.
"Όχι, Όχι" ήταν το σύνθημα που ακουγόταν ρυθμικά από τους ανθρώπους που έβγαιναν από τον σταθμό του Συντάγματος, κάτι που ακουγόταν συχνά καλύπτοντας τον ήχο από τα ηχεία που είχαν στηθεί.
"28 και 29 Ιουνίου του 2011 ήμασταν εδώ ενάντια στο Μεσοπρόθεσμο. Τότε μείναμε όρθιοι απέναντι στα ΜΑΤ και στα δακρυγόνα και φωνάζαμε ότι δεν φοβόμαστε. Τώρα που έχουμε ευκαιρία να κερδίσουμε τον αγώνα μας ενάντια στην λιτότητα θα φοβηθούμε; Δεν θα εκβιαστούμε. Το Όχι θα είναι ηχηρό για όλο τον κόσμο" μας είπε χαρακτηριστικά ο Βασίλης, 27 χρόνων, εθελοντής στο ιατρείο της πλατείας τον Ιούνιο του 2011. Άλλωστε αυτές τις μέρες έκλεισαν τέσσερα χρόνια από τον ανυποχώρητο αγώνα του λαού ενάντια στα Μνημόνια.
"Δεν σου κρύβω ότι ήρθα απογοητευμένη και σχεδόν πανικόβλητη μετά τις δηλώσεις της Μέρκελ και του Γιούνκερ. Παίρνω θάρρος όμως από τους χιλιάδες ανθρώπους που βλέπω ξανά εδώ. Όχι και πάλι όχι, χωρίς πάθος και φόβο" λέει η Χριστίνα, συνταξιούχος.
Παρών από υπουργούς και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ - Μαζικό το μπλοκ της Ν. ΣΥΡΙΖΑ
"Όχι σε λιτότητα και φόβο" έγραφε το πολύχρωμο πανό της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ, εμπνευσμένο από την καμπάνια του "Nο" στη Χιλή, που σφράγισε την πτώση της χούντας του Πινοσέτ. "Τίποτα το ίδιο από 'δω και μπρος, τα πιο μεγάλα Όχι τα λέει ο λαός" φώναζαν οι νεολαίοι του ΣΥΡΙΖΑ ανεμίζοντας σημαίες χωρών του ευρωπαϊκού Νότου, όπως η ισπανική, η ιταλική και η πορτογαλική, ενώ δεν έλειψε η σημαία της Ιρλανδίας.
Το "παρών" έδωσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καθώς και υπουργοί, όπως ο Αντρέας Ξανθός, ο Κ. Ήσυχος αλλά και ο Π. Λαφαζάνης, που έκανε λόγο για "κοσμοπλημμύρα ενός πλειοψηφικού Όχι την Κυριακή στο δημοψήφισμα".
"Το δημοψήφισμα ήταν η καλύτερη εξέλιξη που θα μπορούσαμε να φανταστούμε" μας είπαν οι Πηγή και Δήμητρα, 27 και 23 χρόνων αντίστοιχα, εξηγώντας πως "μέχρι σήμερα λέγαμε ότι οι πολιτικοί δεν άκουγαν τον κόσμο, τώρα ήρθε η ώρα μας να μιλήσουμε". Η ανάγκη αυτή προκύπτει πρώτα από τις τωρινές συνθήκες, με την Πηγή στην ανεργία για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια εργασίας και την Δήμητρα να παίρνει "χτυπάει" εννιάωρα για ψίχουλα.
"Κατεβήκαμε να κάνουμε αυτό που αναλογεί στη δύναμή μας" είπε ο Θωμάς, 49 ετών, που είχε κατεβεί με την οικογένειά του. Άλλωστε "κατεβαίναμε και το 2011 που η κατάσταση ήταν πολύ πιο δύσκολη και καθόλου ειρηνική", ενώ μιλώντας για τα παιδιά, το ένα 5 ετών, το άλλο φοιτήτρια, ανέφερε πως "διακυβεύεται το μέλλον τους" και γι' αυτό "έχουμε κλείσει τα αυτιά στις Κασσάνδρες και είμαστε αποφασισμένοι να αγωνιστούμε μαζί με την κυβέρνηση όσο πορεύεται κόντρα στα συμφέροντα".
Δεκάδες οργανώσεις, από το ΕΠΑΜ μέχρι τον αναρχικό χώρο, συνδικαλιστικές συλλογικότητες, με το ΜΕΤΑ να έχει πολύ πυκνά μπλοκ, ενώ δεν έλειψαν οι Αγανακτισμένοι μοτοσικλετιστές. Πολλές ήταν και οι λαϊκές συνελεύσεις από διάφορες γειτονιές της Αθήνας, ενώ δεν έλειψαν η ΑΝΤΑΡΣΥΑ και οργανώσεις της Αριστεράς.
"Ο καναπές βούλιαξε, ήρθε η ώρα να βουλιάξει και το Σύνταγμα" μας είπε ο Στέλιος, 50 ετών. Η συζυγός του Μαίρη κρατούσε χιουμοριστικό πλακάτ το οποίο έγραφε: "Πιο πολύ φοβήθηκαν στο Harry Potter, εκεί είχε δράκο". Αμφότεροι υπογράμμισαν ότι απαραίτητο συστατικό για την πετυχημένη διαπραγμάτευση είναι η παρουσία του κόσμου στους δρόμους. "Σπάμε την ανάθεση, ανάμβάνουμε τις ευθύνες μας" ήταν το μήνυμα που έστειλαν.
Μέχρι αργά το βράδυ μεγάλη συναυλία για το Όχι
Σημειώνεται ότι στη συναυλία που πραγματοποιήθηκε μέχρι το βράδυ συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι Θέμης Ανδρεάδης, Φωτεινή Βελεσιώτου, Καλλιόπη Βέττα, Νίκος Ζούδιαρης, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιάννης Ιωάννου, Λεωνίδας Μαριδάκης, Magic De Spell, Θάνος Μικρούτσικος, Νατάσα Μωυσόγλου, Αλεχάντρο Ντίαζ, "Παράξενες Μέρες", Κωνσταντής Πιστιόλης, Δημήτρης Πουλικάκος, Απόστολος Ρίζος, Βασίλης & Νίκος Σπυρόπουλος, Γιώργος Τζώρτζης, Αγγελική Τουμπανάκη.