ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ
Διχογνωμία επικρατεί στους αυτοδιοικητικούς κύκλους για τη μεταφορά ταμιακών διαθεσίμων και αποθεματικών στην Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), όπως προβλέπεται από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) που ψηφίστηκε την Παρασκευή στη Βουλή.
Παρότι οι αιρετοί χαρακτηρίζουν "θετική" την παρέμβαση Τσίπρα, με τον οποίο συναντήθηκαν το Σάββατο, οι μεν περιφερειάρχες δηλώνουν διατεθειμένοι εντός δεκαπενθημέρου να εξετάσουν τα ποσά, που μπορούν να μεταφέρουν χωρίς να εμποδίζεται η λειτουργία των Περιφερειών. Οι δε δήμαρχοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί στην εφαρμογή του μέτρου, έστω και αν πήραν τη διαβεβαίωση από τον πρωθυπουργό, πως η ΠΝΠ έχει προσωρινό χαρακτήρα, προκειμένου τα ποσά αυτά να λειτουργήσουν ως "εργαλείο" στη διαπραγμάτευση με τους εταίρους.
"Τη στιγμή που το μέτρο είναι προσωρινό, αλλάζουν και οι αποφάσεις μας" είπε ο Κ. Αγοραστός, πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), με το πέρας της συνάντησης με τον Αλ. Τσίπρα, και πρόσθεσε: "Ο πρωθυπουργός μας μίλησε πραγματικά και αληθινά και πως χρειάζεται η χώρα το εργαλείο της διαπραγμάτευσης και για αυτό εμείς θα το δώσουμε". Η περιφερειάρχης, Ρ. Δούρου, θα έχει συνάντηση αύριο στη 1 μ.μ. με τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ωστόσο, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) κρατά αντίθετη στάση σε σχέση με την ΕΝΠΕ. Αυτό, άλλωστε, αποτυπώθηκε και στην χθεσινή έκτακτη συνεδρίαση, όπου εκδόθηκε ψήφισμα κατά πλειοψηφία στο οποίο καταγράφεται η άρνηση "να μεταφέρουν οι δήμοι τα ταμιακά τους διαθέσιμα στην ΤτΕ μέχρι να προχωρήσει η νομοθετική τακτοποίηση των δεσμεύσεων του πρωθυπουργού, καθώς και να διασαφηνιστεί ο μηχανισμός με τον οποίο θα γίνεται η διαχείριση των χρημάτων των δήμων μέσω της ΤτΕ, εφόσον αυτά κατατεθούν". Η ΚΕΔΕ δεσμεύεται να καθορίσει τη στάση της στο συνέδριο στις 7 Μαΐου, υπογραμμίζοντας όμως ότι "δηλώνει τη στήριξή της στην εθνική διαπραγματευτική προσπάθεια, με προϋπόθεση την παραμονή της χώρας μας στο ευρώ και την Ευρωζώνη, ισότιμο μέλος της Ε.Ε.".
Η πρόταση αποτελεί συγκερασμό της θέσης της "γαλάζιας" παράταξης Πατούλη και της παράταξης Κοιμήση (ΠΑΣΟΚ), πρόταση με την οποία διαφώνησαν η παράταξη Μπίρμπα (ΣΥΡΙΖΑ) και ψήφισε "κατά" υποστηρίζοντας πως πρέπει "η ΚΕΔΕ στηρίξει τις κόκκινες γραμμές που θέτει η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση". "Λευκό" ψήφισε η παράταξη Ιωακειμίδη (ΔΗΜ.ΑΡ.) διαφωνώντας σε επιμέρους διατυπώσεις.
Στη συζήτηση που προηγήθηκε, ο Γ. Πατούλης εμφανίστηκε "θετικός" στις δεσμεύσεις Τσίπρα για προσωρινότητα της ΠΝΠ και εξαίρεση των ανταποδοτικών τελών από τα ταμιακά διαθέσιμα, αλλά ζήτησε διαβεβαιώσεις από τον διοικητή της ΤτΕ, Γ. Στουρνάρα, παραπέμποντας την οριστική απόφαση της ΚΕΔΕ στο συνέδριο.
Ο Απ. Κοιμήσης κάνοντας λόγο για "πολιτική χειραγώγηση της αυτοδιοίκησης" εξέφρασε ενστάσεις στην εφαρμογή της ΠΝΠ υποστηρίζοντας ότι "δεν έχουν δοθεί οι αναγκαίες διασφαλίσεις για την ομαλή χρηματοδοτική ροή προς τους δήμους, όταν τα ταμιακά διαθέσιμα μεταφερθούν στην ΤτΕ και μετατραπούν σε repos. Επίσης, σημείωσε ότι "δεν έχει εξασφαλιστεί εάν το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει τις ρήτρες όταν διακοπούν οι προθεσμιακές καταθέσεις δήμων στις εμπορικές τράπεζες και θα μεταφερθούν στην ΤτΕ". Επιφυλάξεις εξέφρασε και ο Γ. Καμίνης.
"Έχετε δει ποτέ πρωθυπουργό να ζητά συγγνώμη για τον τρόπο με τον οποίο εκδόθηκε η ΠΝΠ;" ρώτησε τους αιρετούς ο Δημ. Μπίρμπας και τόνισε: "Οφείλει η αυτοδιοίκηση να δείξει το καλό της πρόσωπο". "Η κυβέρνηση χρειάζεται ρευστότητα μέχρι να κλείσει η διαπραγμάτευση" κατέληξε.