Πάνω από 10.000 εργαζόμενοι της Volkswagen στη Γερμανία βγήκαν στους δρόμους σήμερα, δίνοντας το έναυσμα για αυτό που φαίνεται να είναι η πιο εκρηκτική σύγκρουση εργαζομένων-εργοδοσίας στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Με τα εργοστάσια της VW σε βαθιά κρίση και τις διαπραγματεύσεις για τις νέες συλλογικές συμβάσεις να έχουν ξεκινήσει σε κλίμα ανοιχτής αντιπαράθεσης, οι εργαζόμενοι απεργούν σε όλη τη χώρα.
Η διοίκηση σκοπεύει να προχωρήσει σε χιλιάδες απολύσεις προσωπικού αλλά και να μειώσει το μέγεθος και τη δυναμικότητα των υπόλοιπων μονάδων στη χώρα.
Στη χώρα, η Volkswagen μετρά έξι μονάδες παραγωγής αυτοκινήτων και περίπου 300.000 εργαζομένους, εκ των οποίων 120.000 για τη μάρκα VW, που θα πληγεί περισσότερο από το σχέδιο οικονομικής ανάκαμψης.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων υποστηρίζουν ότι τουλάχιστον τρία εργοστάσια Volkswagen κινδυνεύουν να κλείσουν στη Γερμανία και δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας θα καταργηθούν, με τους εναπομείναντες υπαλλήλους να πρέπει να υποστούν μειώσεις μισθών.
Οι στάσεις εργασίας, που πλήττουν εννέα από τις δέκα εγκαταστάσεις της εταιρείας, εκτυλίσσονται σαν μια οργανωμένη πρόβα πολέμου, με τη γραμμή παραγωγής να συνεχίζεται μεν, αλλά το μήνυμα των εργαζομένων να είναι ξεκάθαρο: η υπομονή εξαντλήθηκε.
Στο Βόλφσμπουργκ, οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν μπροστά από το εκτελεστικό συμβούλιο, ζητώντας από τους πλούσιους μετόχους της εταιρείας να βάλουν επιτέλους το χέρι στην τσέπη.
«Η Volkswagen ήταν μηχανή τεράστιου κέρδους.
Τώρα που δυσκολεύεται, οι οικογένειες των ιδιοκτητών πρέπει να κάνουν όσα τους αναλογούν», τόνισε η Ντανιέλα Καβάλο, επικεφαλής του συμβουλίου εργασίας του Ομίλου.
5.000 Nutzis machen ihrem Ärger Luft: Die Kolleginnen und Kollegen bei Volkwagen Nutzfahrzeuge sind heute geschlossen vor das Werkstor getreten. Sie unterstützen damit mit einem außerordentlich starken Einsatz die IG Metall in den harten… https://t.co/ahV2dl4VEX pic.twitter.com/1RdeWVtzC5
— IG Metall Hannover (@IGM_Hannover) December 2, 2024
Αυτή η κρίση, όμως, δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και πολιτική. Η VW, ένα από τα ισχυρότερα σύμβολα της γερμανικής βιομηχανίας, βυθίζεται στις συνέπειες κακοδιαχείρισης και στρατηγικών αστοχιών, ενώ οι εργαζόμενοι καλούνται να πληρώσουν το τίμημα.
Το συνδικάτο IG Metall παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα ένα σχέδιο εξοικονόμησης 1,5 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει αυξήσεις μισθών προς ένα ειδικό ταμείο αντί για άμεσες απολαβές, με αντάλλαγμα τη διασφάλιση θέσεων εργασίας.
Η διοίκηση, ωστόσο, απέρριψε την πρόταση, επιμένοντας στην ανάγκη περικοπών.
«Αυτή θα είναι η πιο σκληρή μάχη συλλογικών διαπραγματεύσεων που έχει δει ποτέ η Volkswagen», προειδοποίησε ο επικεφαλής της IG Metall, Τόρστεν Γκρέγκερ. Και πράγματι, το σκηνικό δείχνει να οδηγείται προς μια σύγκρουση χωρίς προηγούμενο.
Η VW, που «σέβεται το δικαίωμα στην απεργία», δηλώνει ότι ελπίζει σε μια «φιλική λύση». Όμως οι εργαζόμενοι δεν φαίνονται διατεθειμένοι να αρκεστούν σε υποσχέσεις.
Με φόντο τις αδιάκοπες κρίσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι εργαζόμενοι αντιλαμβάνονται ότι αν δεν διεκδικήσουν δυναμικά τώρα, το μέλλον τους θα είναι γεμάτο απολύσεις, εργοστασιακά λουκέτα και περικοπές.
Στις 9 Δεκεμβρίου, όταν οι δύο πλευρές θα ξανασυναντηθούν, η VW θα πρέπει να αποφασίσει όσον αφορά τα σχέδια της.