Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.9°C20.7°C
4 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
15.3°C20.7°C
1 BF 67%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
22 °C
20.9°C22.1°C
4 BF 44%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αραιές νεφώσεις
19 °C
17.7°C20.4°C
4 BF 72%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
15.9°C17.3°C
0 BF 67%
Ντοκιμαντέρ για Nickelodeon / «Η σκοτεινή πλευρά της παιδικής τηλεόρασης»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ντοκιμαντέρ για Nickelodeon / «Η σκοτεινή πλευρά της παιδικής τηλεόρασης»

«Quiet on Set:The Dark Side of Kids TV»

Φρικιαστικές αποκαλύψεις για ηθοποιούς παιδιά που γνώρισαν τεράστια φήμη και έγιναν σταρ, πρωταγωνιστώντας σε σειρές της παιδικής τηλεόρασης του Nickelodeon, αποκαλύπτει νέο ντοκιμαντέρ.

Στο ντοκιμαντέρ, «Quiet on Set:The Dark Side of Kids TV», πρώην πρωταγωνιστές περιγράφουν την κακοποίηση και το τοξικό περιβάλλον εργασίας που επέβαλε ο Νταν Σνάιντερ, παραγωγός, σεναριογράφος και υπεύθυνος για τη δημιουργία μερικών από των μεγαλύτερων παιδικών σειρών αλλά και άλλα μέλη των παραγωγών, κατά τη διάρκεια των χρυσών χρόνων του δικτύου του Nickelodeon, στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Το ντοκιμαντέρ έφερε στο φως συγκλονιστικές καταγγελίες για την κατάχρηση εξουσίας, την παραβίαση της νομοθεσίας για την παιδική εργασία, την οικονομική εκμετάλλευση, τη χρήση κακοποιητικής γλώσσας και την σεξουαλική κακοποίηση, που άσκησε ο Νταν Σνάιντερ και άλλα μέλη της σειράς σε ανήλικα παιδιά. Σύμφωνα με την έρευνα, το Nickelodeon έχει συνεργαστεί με πέντε παιδεραστές καθώς και με άλλους δύο κατηγορούμενους για παιδεραστία, σύμφωνα τουλάχιστον με τα δικαστικά αρχεία.

Ακατάλληλα αστεία, πλάνα, διάλογοι

Η συνήθεια του Σνάιντερ να βάζει παιδιά ηθοποιούς σε σεξουαλικά σκετς καθιερώθηκε στην πρώτη του κύρια σειρά Nickelodeon "All that" της οποίας ήταν επικεφαλής συγγραφέας και παραγωγής. Ακατάλληλα αστεία για παιδιά με σεξουαλικούς συνειρμούς, σκηνές που περιλάμβαναν φαλλικά σύμβολα και κοστούμια, νεαρά κορίτσια που χαστουκίζονται από λουκάνικα και θέλουν παίζουν «ξύλο» και πλάνα με κοντινά πλάνα στα πόδια ή στις γλώσσες τους την ώρα που γλείφουν κάτι.  Μέλη του καστ του περιγράφουν επίσης δύσκολες συνθήκες εργασίας, επικίνδυνες τρομακτικές σκηνές που έχουν σχεδιαστεί σύμφωνα με το Fear Factor και ένα γενικότερο τοξικό κλίμα εκφοβισμού και ταπείνωσης.

Στο "Victorious" η Αριάνα Γκράντε, ηθοποιός στο σόου, εμφανίζεται σε σκηνές να βάζει ντομάτες στο σουτιέν της, να ρουφάει τα δάχτυλά της, να κάνει μασάζ σε μια πατάτα και να ρίχνει νερό στον εαυτό της με σεξουαλικά υποβλητικό τρόπο. Ο Bryan Hearne, το μόνο μαύρο παιδί ηθοποιός εκείνη την εποχή, περιγράφει επίσης ένα ρατσιστικό περιβάλλον στο οποίο καλέστηκε να συμμετέχει σε σκηνές που διαιώνιζαν στερεότυπα για τη φυλή του. Αφηγείται ότι καλέστηκε να υποδυθεί ένα έμπορο μπισκότων σε ένα σκετς που μιμούνταν ένα σενάριο διακίνησης ναρκωτικών ενώ σε άλλη περίπτωση ανέφεραν ότι ο τόνος του δέρματός του ήταν σαν «κάρβουνο», όταν του έβαλαν το σχετικό κοστούμι.

Η τάση συνεχίστηκε στη σειρά "Amanda", την επόμενη παραγωγή του Νταν Σνάιντερ στην οποία πρωταγωνιστούσε η Αμάντα Μπάινς, με ακατάλληλες σκηνές και σεξουαλικά υπονοούμενα σε διαλόγους. Πολλοί συνεντευξιαζόμενοι αναφέρουν την έντονα στενή σχέση της Μπάινς και του Σνάιντερ. Κάποια στιγμή μάλιστα, όταν η σχέση της Αμάντα Μπάινς με τους γονείς της αντιμετώπιζε δυσκολίες, ο Σνάιντερ προσπάθησε να αναλάβει την κηδεμονία της. Αξιοσημείωτο είναι δεν ότι η συγκεκριμένη ηθοποιός εγκατάλειψε την υποκριτική κατά τη διάρκεια της κορυφαίας στιγμής της καριέρας της, εξαιτίας ψυχικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει.

Δυο γυναίκες συγγραφείς ισχυρίζονται επίσης ότι μοιραζόντουσαν ένα μισθό και ότι εξαναγκάστηκαν σε μια σεξουαλικά εκμεταλλευτική και μισογυνιστική εργασιακή κουλτούρα της δημιουργίας του Σνάιντερ. Σύμφωνα με τις συγγραφείς, ο Σνάιντερ δήλωσε ανοιχτά ότι οι γυναίκες δεν είναι αστείες, τους έδειχνε πορνογραφία και ζητούσε ακόμη να του κάνουν μασάζ και τα παιδιά αλλά και το προσωπικό, συμπεριφορά για την οποία θα γινόταν γνωστός σε όλα του τα σετ. Οι σεναριογράφοι κατέθεσαν μήνυση κατά του Σνάιντερ και της εταιρείας παραγωγής για διακρίσεις λόγω φύλου, δημιουργία εχθρικού εργασιακού περιβάλλοντος και παρενόχληση, η οποία διευθετήθηκε εξωδικαστικά, αν και οι ισχυρισμοί για τη συμπεριφορά του Σνάιντερ συνεχίζονταν.


Παιδόφιλοι στο σετ

Κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ, πρώην αστέρας του Nickelodeon, Ντρέικ Μπελ, πρωταγωνιστής της σειράς «Drake & Josh» το 2004, αποκάλυψε ότι κακοποιήθηκε σεξουαλικά ως παιδί-ηθοποιός από εργαζόμενο του Nickelodeon όταν ήταν 15 ετών. Ο Μπελ ισχυρίζεται ότι, κατά τη χρυσή εποχή του Nickelodeοn, στις αρχές του 90′ υπήρξε θύμα σεξουαλικής κακοποίησης από τον βοηθό διαλόγων Μπράιν Πεκ, ο οποίος και προσπάθησε να τον αποκόψει από την οικογένειά του, λέγοντάς του ότι ο πατέρας του μπαίνει εμπόδιο στην καριέρα του. Ο πατέρας του, ο οποίος εμφανίζεται στα ντοκιμαντέρ, αναφέρει ότι η σχέση ξεκίνησε με τον Μπράιν Πεκ να προσπαθεί να έχει συνεχώς σωματική επαφή με το γιο του.

Όταν ο πατέρας του Bell εξέφρασε τις ανησυχίες του στους παραγωγούς, κατηγορήθηκε ότι ήταν ομοφοβικός εναντίον του Πεκ και όταν ο ίδιος υπαναχώρησε ως μάνατζέρ του, ο Πεκ έπεισε τη μητέρα του Μπελ, που έγινε ο κύριος κηδεμόνας, ότι ήταν λογικό για τον Μπελ να μείνει στο σπίτι του Πεκ για ευκολότερη πρόσβαση στις οντισιόν. Ο 15χρόνος τότε Μπελ, ξύπνησε από τον Πεκ, 41, επειδή του επιτέθηκε σεξουαλικά, το οποίο συνεχίστηκε για ένα εξάμηνο. Ο Μπελ αναφέρει ότι συνειδητοποίησε ότι ήταν «παγιδευμένος» χωρίς «διέξοδο» και περιγράφει την κακοποίηση ως «εκτεταμένη» και «αρκετά βάναυση». Αργότερα, προσπάθησε να τον πείσει να πάρει την κηδεμονία από την μητέρα του.

Τον Αύγουστο του 2003, ο Πεκ συνελήφθη με περισσότερες από δώδεκα κατηγορίες που αφορούσαν καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση ανήλικης. Τον Μάιο του 2004, δήλωσε ότι δεν αμφισβήτησε την κατηγορία της ασέλγειας με 14χρονο ή 15χρονο και της στοματικής συνουσίας με ανήλικο κάτω των 16 ετών. Παρόλο που καταδικάστηκε σε 16 μήνες φυλάκιση και διατάχθηκε να εγγραφεί ως σεξουαλικός παραβάτης τον Οκτώβριο του 2004, κατέληξε να εργάζεται ξανά σε σειρά της Disney.

Σύμφωνα με τη μητέρα ενός άλλου 9χρονου κοριτσιού, ο Τζέισον Χάντι, βοηθός παραγωγής, ο οποίος αλληλογραφούσε μέσω email με το νεαρό κορίτσι, της έστειλε γυμνή φωτογραφία του, να αυνανίζεται. Το νεαρό κορίτσι την έδειξε στη μητέρα του, και ως αποτέλεσμα, ο ίδιος συνελήφθη το 2003 για ανάρμοστη συμπεριφορά προς τα παιδιά.

Οι αρχές έκαναν έφοδο στο σπίτι του και βρήκαν «πάνω από 10.000 εικόνες παιδιών». Επιπλέον, είχε τσάντες με «σουβενίρ» των παιδιών που γνώριζε, συμπεριλαμβανομένων των εσωρούχων ενός 7χρονου κοριτσιού. Μετά από μαρτυρία που κατηγόρησε τον Χάντι για σεξουαλική δραστηριότητα με ανήλικο, τελικά καταδικάστηκε για δύο κακουργήματα και ένα πλημμέλημα.


Η απάντηση του Σνάιντερ και του Nickelodeon

Το 2017, με το κίνημα #MeToo η Nickelodeon ξεκίνησε άλλη έρευνα για τη συμπεριφορά του Σνάιντερ στο πλατό, οποία κατέληξε στην απόλυση του με αποζημίωση 7 εκατομμυρίων δολαρίων. Η έρευνα δεν βρήκε στοιχεία ακατάλληλης σεξουαλικής συμπεριφοράς ή σχέσεων με παιδιά, αλλά βρήκε «στοιχεία κακοποίησης σε άλλους στον χώρο εργασίας». Σε δήλωση του Σνάιντερ δεν αποδέχεται ότι αυτός ήταν ο λόγος της λήξης συνεργασίας αλλά  παραδέχεται ότι σήμερα, «θα έκανε απολύτως κάποια πράγματα διαφορετικά», προσθέτοντας: «Έμαθα πολλά χρόνια για το πώς να γίνεις καλύτερο αφεντικό».

Στο τέλος του ντοκιμαντέρ αρνείται ότι είχε τον απόλυτο έλεγχο της παραγωγής των εκπομπών του, δηλώνοντας ότι όλα όσα συνέβησαν «εξετάστηκαν προσεκτικά από δεκάδες εμπλεκόμενους ενήλικες». Ο Σνάιντερ υποστηρίζει ότι «όλες οι ιστορίες, οι διάλογοι, τα κοστούμια και το μακιγιάζ εγκρίθηκαν πλήρως από τα στελέχη του δικτύου σε δύο ακτές». Παραμένει επίσης ανένδοτος στο να υποστηρίζει ότι οι γονείς και οι φροντιστές ήταν πάντα στο πλατό, ενώ οι γονείς αναφέρουν το αντίθετο.

Το κανάλι, μετά τις αποκαλύψεις, προχώρησε στην παρακάτω δήλωση:

«Αν και δεν μπορούμε ούτε να επιβεβαιώσουμε ούτε να διαψεύσουμε ισχυρισμούς για συμπεριφορές κατά τη διάρκεια παραγωγών προ δεκαετιών, το Nickelodeon, στο πλαίσιο της πολιτικής του ερευνά κάθε επίσημη καταγγελία στο πλαίσιο της δέσμευσής μας να παρέχουμε ένα ασφαλές και επαγγελματικό περιβάλλον εργασίας, μακριά από παρενοχλήσεις και κάθε είδους ακατάλληλης συμπεριφορές. Η μεγαλύτερή μας προτεραιότητα είναι το καλό όχι μόνο των εργαζομένων μας, αλλά όλων των παιδιών και γι’ αυτό έχουμε υιοθετήσει πολυάριθμα μέτρα ασφαλείας όλα αυτά τα χρόνια για να εξασφαλίσουμε  την υψηλότερη ποιότητα και τις προσδοκίες του κοινού μας».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL