ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΙΑΜΑΛΗ
Για τα αποτελέσματα των βρετανικών εκλογών, για το δημοψήφισμα και για την Αριστερά συζητήσαμε με τον Άνταμ Ράμσεϊ, αρχισυντάκτη του δικτύου openDemocracy.net. Ο Ράμσεϊ, που εξειδικεύεται σε ζητήματα Οικολογίας και πράσινης πολιτικής, μίλησε στην "Αυγή" για την αποτυχία των Εργατικών να απαντήσουν στους Συντηρητικούς με μια ολοκληρωμένη αφήγηση κατά της λιτότητας και για την ανάγκη δημιουργίας ενός κόμματος στα αριστερά των Εργατικών που θα μπορέσει να εκπροσωπήσει πραγματικά την εργατική τάξη.
* Γιατί οι Βρετανοί ψηφοφόροι ψήφισαν πάλι τον Ντέιβιντ Κάμερον και τους Συντηρητικούς; Δεν είναι αυτός που τους έταξε λιτότητα κι άλλη λιτότητα;
Δύο είναι οι βασικοί λόγοι: Οι Εργατικοί τα τελευταία πέντε χρόνια απέτυχαν οικτρά να επιχειρηματολογήσουν ενάντια στη λιτότητα. Αντίθετα, αποδέχθηκαν την αφήγηση των Συντηρητικών πως η λιτότητα είναι απαραίτητη, λέγοντας απλώς ότι θα την επιβάλουν σε μικρότερο βαθμό. Όταν οι άνθρωποι πειστούν πως χρειάζονται χασάπη, θα ψηφίσουν εκείνον ο οποίος θέλει περισσότερο να παίξει τον ρόλο του χασάπη. Στη Σκωτία, που υπήρχε η εναλλακτική του SNP, που είχε σοβαρές πιθανότητες να κερδίσει και μπήκε στη διαδικασία να εξηγήσει και να επιχειρηματολογήσει ενάντια στη λιτότητα, ο κόσμος το ψήφισε "δαγκωτό" και συμμετείχε μαζικά στη διαδικασία.
Δεύτερον, ο συντηρητικός Τύπος έκανε μια τεράστια καμπάνια ώστε να πείσει τον κόσμο στην Αγγλία πως οι Εργατικοί θα μπορούσαν να κυβερνήσουν μονάχα με την υποστήριξη του SNP, σπέρνοντας παράλληλα τον τρόμο για το SNP, με το επιχείρημα πως "θέλει να διασπάσει τη χώρα". Στοχεύοντας λοιπόν σε ένα μείγμα αγγλικού και βρετανικού εθνικισμού, φαίνεται πως κέρδισαν αρκετές ψήφους.
* Πώς αντιλαμβάνεται ο κόσμος τα δύο μεγάλα κόμματα; Το Εργατικό Κόμμα έχει χάσει την επαφή του με την εργατική τάξη;
Η καμπάνια του Εργατικού Κόμματος δεν είχε σαφές μήνυμα. Ήλπιζαν πως μπορούσαν να νικήσουν βασιζόμενοι στο μίσος του κόσμου για τους Συντηρητικούς, αποδεικνύεται πως δεν μπορούσαν. Φαίνεται πράγματι πως έχουν χάσει πλήρως την επαφή με τη βάση τους. Αξίζει να θυμόμαστε πως το Εργατικό Κόμμα ιδρύθηκε στη Σκωτία και κέρδισε 41 από τις 59 έδρες εκεί το 2010. Στην Σκωτία τώρα έβγαλαν μία μόνο έδρα. Αν ο κόσμος στις άλλες εργατικές περιοχές, είχε την εναλλακτική να ψηφίσει κάποιο κόμμα στα αριστερά των Εργατικών, φαίνεται πως θα το έκανε.
* Εκτιμάτε πως έπαιξαν ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα οι προσωπικότητες των ηγετών αντί για τις θέσεις ή πρόκειται για μιντιακή κατασκευή; Δεν είναι λίγα τα άρθρα που διαβάσαμε που έλεγαν πως ο Μίλιμπαντ είναι αδύναμος ως χαρακτήρας...
Αρέσουν πολύ στα ΜΜΕ αυτές οι προσεγγίσεις και τους αρέσει και να μας τις λένε. Είναι αλήθεια ώς ένα βαθμό, αλλά τα στοιχεία δείχνουν πως ο Εντ Μίλιμπαντ ανέβηκε σε δημοφιλία στη διάρκεια της καμπάνιας του, οπότε δεν είναι σίγουρο κατά πόσο ο χαρακτήρας του έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στο αποτέλεσμα.
* Eίναι καθ' οδόν το δημοψήφισμα; Τι νομίζεις;
Οι Συντηρητικοί υποσχέθηκαν δημοψήφισμα για την παραμονή της χώρας στην Ε.Ε., τώρα που έχουν κερδίσει την πλειοψηφία (με την υποστήριξη του Δημοκρατικού Ενωτικού Κόμματος της Βόρειας Ιρλανδίας) μπορούν να το περάσουν. Οπότε ναι, το Ηνωμένο Βασίλειο θα αποφασίσει μέσω δημοψηφίσματος κατά πόσο θα παραμείνει ή όχι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
* Πως κρίνετε τα αποτελέσματα των Πρασίνων; Βλέπετε συνασπισμό με το SNP;
Oι Πράσινοι χοντρικά τετραπλασίασαν τα ποσοστά τους και είναι πλέον η σαφής αριστερή εναλλακτική στους Εργατικούς. Το Πράσινο Κόμμα επταπλασίασε τα μέλη του τον περασμένο χρόνο και τα περισσότερα μέλη του βλέπουν το κόμμα ως μια προσπάθεια να φτιαχτεί μια βρετανική εκδοχή του ΣΥΡΙΖΑ, για να αντικαταστήσει το αντίστοιχο ΠΑΣΟΚ, δηλαδή τους Εργατικούς. Οι Πράσινοι ιστορικά συνεργάζονται με το SNP τόσο στο Γουέστμινστερ όσο και στο Ευρωκοινοβούλιο και το πιθανότερο είναι πως η συνεργασία θα συνεχιστεί όχι όμως μέσω επίσημου συνασπισμού. Το ίδιο συμβαίνει και με τους Πράσινους της Σκωτίας -οι οποίοι τάσσονται υπέρ της ανεξαρτησίας- που αναμένεται να πάνε πολύ καλά στις εκλογές της Σκωτίας του χρόνου.