TOY KΩΣΤΑ ΜΑΡΟΥΝΤΑ
Κάποια στιγμή, λοιπόν, έρχεται το "πλήρωμα του χρόνου" και είτε κάποιοι αθλητές αποσύρονται είτε ολικά από την ενεργό δράση είτε από τη συμμετοχή τους στο εθνικό αντιπροσωπευτικό συγκρότημα της χώρας τους. Την περασμένη Τρίτη ήταν η σειρά του Νίκου Ζήση να ανακοινώσει την απόσυρσή του από την Εθνική ομάδα μπάσκετ αφήνοντας πια τον Γιάννη Μπουρούση να είναι ο μοναδικός από την ομάδα που το 2005 στέφθηκε πρωταθλήτρια Ευρώπης στο Βελιγράδι που φοράει ακόμα τη φανέλα με το εθνόσημο, αφού κι ο Βασίλης Σπανούλης είχε ανακοινώσει το φινάλε του από την Εθνική πέρσι το καλοκαίρι.
Ο Νίκος Ζήσης, που γεννήθηκε το 1983, αγωνίζεται από το περασμένο καλοκαίρι με τα χρώματα της γερμανικής Μπάμπεργκ. Έχει επίσης αγωνιστεί κατά τη διάρκεια της καριέρας του στη ΧΑΝΘ, στην ΑΕΚ, στην Μπενετόν Τρεβίζο, στην ΤΣΣΚΑ Μόσχας, στη Σιένα, στην Μπιλμπάο, στην Ούνιξ Καζαν και στη Φενέρ. Στην Εθνική Ανδρών έκανε το ντεμπούτο του το φθινόπωρο του 2001, ενώ πιο πριν είχε τιμήσει τη φανέλα των "μικρότερων" εθνικών (Παίδων, Εφήβων, Νέων), σημειώνοντας και ορισμένες μεγάλες διακρίσεις, όπως η κατάκτηση πρώτης, δεύτερης και τρίτης θέσης σε αντίστοιχες διοργανώσεις.
Έδωσε το "παρών" του σε όλες τις σημαντικές επιτυχίες της Εθνικής, όπως το χρυσό μετάλλιο στο Ευρωμπάσκετ του 2005, το αργυρό στο Μουντομπάσκετ της επόμενης χρονιάς (έλειψε από τους τελευταίους αγώνες λόγω τραυματισμού που προκλήθηκε από αντιαθλητικό χτύπημα του Βραζιλιάνου Βαρεχάο) και το χάλκινο στο Ευρωμπάσκετ του 2009. Διετέλεσε αρχηγός της για κάποιο διάστημα, ενώ συμμετείχε και σε δύο Ολυμπιακούς Αγώνες, της Αθήνας (2004) και του Πεκίνου (2008).
Τον Νίκο Ζήση "τίμησε" η ίδια η FIBA με εκτεταμένο αφιέρωμα στην επίσημη ιστοσελίδα της. Σε αυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων πως "πήρε την πιο δύσκολη απόφαση της επαγγελματικής του καριέρας. Έπαιξε για την Ελλάδα 17 σερί καλοκαίρια, επίδοση ρεκόρ για Ευρωπαίο παίκτη", ενώ γίνεται καταγραφή σημαντικών πεπραγμένων του με τη φανέλα της Εθνικής. Σ' αυτό το διάστημα φόρεσε τη φανέλα με το εθνόσημο 273 φορές, από τις οποίες οι 184 με την Εθνική Ανδρών, και σημείωσε 1.455 πόντους (7,7 κατά μέσο όρο).
Ο Ζήσης αποκαλείται στον τίτλο του κειμένου της FIBA "Ironman" εξαιτίας της συνεχούς παρουσίας του σε όλες τις υποχρεώσεις της Εθνικής ομάδας επί τόσα πολλά χρόνια. Επίσης αναδεικνύεται η κεντρική σημασία της αγωνιστικής προσφοράς του στην Εθνική Ελλάδας δίπλα σε κορυφαίους μπασκετμπολίστες όπως ο Δημήτρης Διαμαντίδης, ο Θοδωρής Παπαλουκάς και ο Βασίλης Σπανούλης. Ο Παπαλουκάς, μάλιστα, μιλώντας γι' αυτόν, τον αποκάλεσε ως τον "ιδανικό συμπαίκτη", που κάθε άλλο παρά τυχαία κέρδιζε την εμπιστοσύνη όλων των προπονητών του...
Το μόνο θετικό σε τέτοιες αποσύρσεις είναι πως δεν σβήνονται τα όσα έχει σημειώσει ο κάθε αθλητής στους αγωνιστικούς χώρους. Τα οποία αποτελούν τμήμα της ιστορικής παρακαταθήκης που περνάει από γενιά σε γενιά. Κάτι που επεσήμανε και ο ίδιος ο Νίκος Ζήσης στην ανακοίνωση με την οποία ενημέρωνε για την απόφαση του:
"Ελπίζω, και θα με γεμίσει με ακόμα μεγαλύτερη περηφάνια, να διαπιστώσω στο μέλλον πως η δική μου γενιά μεταλαμπάδευσε και στις επόμενες αυτό το αίσθημα ευθύνης, περηφάνιας και τιμής για την Εθνική ομάδα. Θα είναι χαρά ανυπέρβλητη τα παιδιά που ξεκίνησαν να παίζουν μπάσκετ βλέποντας εμάς στην τηλεόραση και στο γήπεδο να μας ξεπεράσουν και να κάνουν ακόμα πιο 'πλούσια' την παράδοση και την ιστορία της επίσημης αγαπημένης". Για κάθε "μεγάλο", που για οποιονδήποτε λόγο σταματάει, ανοίγει μια θέση για τους διαδόχους του...