Υψηλές συγκεντρώσεις αιωρούμενων μικροσωματιδίων, εκτός ορίων προστασίας της δημόσιας υγείας, μετρήθηκαν και φέτος τον χειμώνα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα, επανεμφανίζονται επικίνδυνοι αέριοι ρύποι, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα, σε επίπεδα προ του 2000. Βασικός υπεύθυνος, η στροφή στην καύση βιομάζας για θέρμανση μετά την εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτόν της κίνησης, σε συνδυασμό με την κατάρρευση μισθών και εισοδημάτων, ενώ η μείωση φέτος της τιμής του πετρελαίου δεν απέδωσε και λόγω του ψυχρότερου χειμώνα...
Σύμφωνα με τα στοιχεία συγκριτικής μελέτης για τον τρίτο χρόνο εμφάνισης της αιθαλομίχλης, που παρουσίασε για την Αθήνα ο διευθυντής Ερευνών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών Ευ. Γερασόπουλος, φέτος ο χειμώνας ξεκίνησε πιο νωρίς, με χαμηλότερες θερμοκρασίες κατά 2-2,5 βαθμούς Κελσίου και, παρ' ότι οι χαμηλότερες θερμοκρασίες αύξησαν την ανάγκη για θέρμανση, οι κατά 35% περισσότερες βροχοπτώσεις "έσωσαν" κάπως την κατάσταση, αφού καθάρισαν την ατμόσφαιρα.
Οι τιμές των μικροσωματιδίων, βασικού συστατικού της αιθαλομίχλης, ξεπέρασαν κατά πολύ και φέτος τα όρια. Στο διάστημα Νοεμβρίου - Φεβρουαρίου σημειώθηκαν για τα σωματίδια ΑΣ 2,5 υπερβάσεις των παγκοσμίως αποδεκτών ημερησίων ορίων κατά μέσο όρο στο 39% των ημερών, ποσοστό ίδιο με τον περσινό χειμώνα. Τα σωματίδια ΑΣ 10, μεγαλύτερης διαμέτρου, ξεπέρασαν τη μέση ημερήσια οριακή τιμή που είναι τα 50 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα επί 22 ημέρες, σχεδόν σε διπλάσια συχνότητα με πέρυσι, 18% έναντι 11%.
Οι ωριαίες βραδινές τιμές μετρήθηκαν πάνω από 80 μικρογραμμάρια επί 40 νύχτες στο ίδιο ποσοστό με πέρυσι, ενώ φέτος οι μέγιστες τιμές ήταν χαμηλότερες από τις περσινές. Η καύση βιομάζας συνεισφέρει κατά μέσο όρο περίπου 12 μικρογραμμάρια ανά κυβικό στα σωματίδια και το βράδυ περισσότερο από 50 - 60 και ενίοτε αγγίζει τα 100 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα. Η επεξεργασία μακροχρόνιων στοιχείων σε βάθος δεκαπενταετίας έδειξε επιστροφή στο παρελθόν ως προς τα επίπεδα χειμερινής ρύπανσης για το μονοξείδιο του άνθρακα. Στην ομάδα μελέτης, εκτός του Αστεροσκοπείου, συμμετείχαν το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το ΕΚΕΦΕ "Δημόκριτος".
Αύξηση 20% - 25% στη Θεσσαλονίκη
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε το Εcocity παρουσιάστηκαν στοιχεία και για τη Θεσσαλονίκη, από μελέτη του Εργαστηρίου Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, τα οποία δείχνουν αύξηση των μέσων συγκεντρώσεων των υπέρλεπτων σωματιδίων Π Μ 2,5 από το 2013 στο 2014 κατά 20% με 25%. Τα Σαββατοκύριακα δε του φετινού χειμώνα δείχνουν αυξημένες συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων έναντι του περσινού χειμώνα.
Ο καθηγητής Δ. Ασημακόπουλος, στην παρέμβασή του, χαρακτήρισε ολέθρια την απόφαση αύξησης της τιμής του πετρελαίου, εκτιμώντας πως δύσκολα θα αναστραφεί η στροφή στην καύση βιομάζας, καθώς οι πολίτες έχουν προχωρήσει σε "ατομικές επενδύσεις" ως προς τη θέρμανση.
Πρόβλημα η κατάργηση της πετρελαιοκίνησης
Από την πλευρά της, η καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής του Ecocity Κ. Κατσουγιάννη ανέφερε ότι οφείλουμε να δούμε συνολικά το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και να μην εστιάζουμε στην καύση βιομάζας, αλλά και σε άλλες πηγές. Υποστήριξε πως η επιστροφή στο πετρέλαιο δεν αποτελεί λύση, διότι προ... αιθαλομίχλης το ένα τρίτο των ρύπων προέρχονταν από την καύση πετρελαίου. Στηλίτευσε την κατάργηση της πετρελαιοκίνησης στα Ι.Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 2012, η οποία αθροίζεται με τα πετρελαιοκίνητα ταξί, λεωφορεία, φορτηγά και στρατιωτικά οχήματα, τα οποία δεν ελέγχονται καν. Σημείωσε δε πως στο Παρίσι η δημοτική αρχή αποφάσισε να απαγορεύσει την πετρελαιοκίνηση για δύο χρόνια και στη Βρετανία το Ανώτατο Δικαστήριο απέστειλε ερώτημα στο αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος ζητώντας ενημέρωση για τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα.
Έκκληση προς τις Περιφέρειες και την κυβέρνηση να αντιμετωπίσουν την επικίνδυνη αστική ρύπανση απηύθυνε ο Θ. Ζαφειρόπουλος από το Ecocity, υπογραμμίζοντας ότι δεν τηρούνται ούτε εφαρμόζονται τα αυτονόητα, όπως ο έλεγχος στην εισαγωγή και χρήση βιομάζας, παρ' ότι βρέθηκαν πέλετ από σκουπίδια ή εισαγόμενα που περιείχαν ουράνιο...
Λ. ΣΤΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗ