Live τώρα    
20°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
18.2°C22.0°C
1 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
18 °C
14.7°C21.2°C
2 BF 57%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
17 °C
16.0°C19.4°C
2 BF 63%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.8°C21.5°C
1 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.9°C18.4°C
2 BF 63%
Νικόλας Γιατρομανωλάκης / Προσπαθεί να κάμψει τον αγώνα των καλλιτεχνών εν μέσω συνέλευσης
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Νικόλας Γιατρομανωλάκης / Προσπαθεί να κάμψει τον αγώνα των καλλιτεχνών εν μέσω συνέλευσης

Κινητοποίηση καλλιτεχνών στο κέντρο της Αθήνας
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Να θολώσει τα νερά και να παρουσιάσει του καλλιτέχνες ως εξαπατημένους που δεν έχουν καταλάβει, προσπαθεί εμμέσως πλην σαφώς ο υφυπουργός Πολιτισμού αρμόδιος για θέματα σύγχρονου πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης ο οποίος με ανακοίνωσή του απαντά στη χθεσινή επιστολή των καλλιτεχνών, σχετικά με την γεμάτη κενά και ασάφειες ΚΥΑ που αφορά στα αιτήματα των καλλιτεχνών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο υφυπουργός Πολιτισμού την ώρα μάλιστα που πραγματοποιείται η γενική συνέλευση του ΣΕΗ, επιλέγει να μην πει κουβέντα για τα βασικά ζητήματα που βάζουν οι καλλιτέχνες σε σχέση με τις κινητοποιήσεις τους ενώ για να στηρίξει το επιχείρημά του επικαλείται ανακοίνωση που εξέδωσε το Μέγαρο Μαξίμου, η οποία όπως σημειώνει ο ίδιος δεν διαψεύστηκε. Παράλληλα στοχοποιεί τους εκπροσώπους των καλλιτεχνών με τρόπο διασπαστικό για το κίνημα, καθώς κάνει συρραφή δηλώσεων.

Ο κ. Γιατρομανωλάκης σημειώνει ότι «το αίτημα στη συνάντηση (των καλλιτεχνών με τον πρωθυπουργό) ήταν μισθολογικού χαρακτήρα και η προτεινόμενη ΚΥΑ απαντά ακριβώς σε αυτό, προτείνοντας μισθολογική εξίσωση».

Ωστόσο δεν απαντά στο ζήτημα που βάζουν οι καλλιτέχνες για αθέτηση της δέσμευσης του πρωθυπουργού για «νομοθετική ρύθμιση και όχι ΚΥΑ», καθώς η δεύτερη είναι νομικά ασθενέστερη και υποδεέστερη από νόμο ή το Προεδρικό Διάταγμα, ούτε για την προσπάθεια να βαφτιστεί η εργασία ως «καλλιτεχνικό έργο».

Υπενθυμίζεται ότι χθες οι άνθρωποι του Πολιτισμού ξεκαθάριζαν ότι «η ΚΥΑ αυτή δεν ικανοποιεί ούτε στο ελάχιστο το αίτημα του αγώνα μας που είναι η επιτέλους αναγνώριση των καλλιτεχνικών σπουδών μας, μέσω της διαβάθμισής μας, στην κατηγορία Τ.Ε.».

«Οι κινητοποιήσεις μας εδώ και δύο μήνες, η παραίτηση σύσσωμου του καθηγητικού προσωπικού τριών δραματικών σχολών, οι καταλήψεις και οι απεργίες αφορούν σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από 179 ευρώ, αφορούν στην αξιοπρέπειά μας, στην κατοχύρωση των σπουδών μας και στην ιδιότητά μας ως επαγγελματίες», σημείωναν χθες οι καλλιτέχνες και σήμερα ο κ. Γιατρωμανωλάκης επέλεξε να απαντήσει ουσιαστικά ότι το μισθολογικό ζήτημα είναι το κύριο ζήτημα.

ΠΟΘΑ: Η κυβέρνηση προσπαθεί να μας διχάσει

«Σε μια προσπάθεια να διχάσει, (σ.σ. η κυβέρνηση) απομονώνει φράσεις και προσπαθεί να μας παρασύρει σε μια κουβέντα ότι στο Μέγαρο Μαξίμου ασχοληθήκαμε μόνο με μισθολογικά ζητήματα. Μόνο με μισθολογικά ζητήματα δεν ασχοληθήκαμε στο Μέγαρο Μαξίμου» τονίζει μιλώντας στο Κόκκινο 105,5 και στη Μαρία Θανασούλια, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος, Κώστας Κεχαγιόγλου, μετά την απάντηση του Ν. Γιατρομανωλάκη.

Παράλληλα, ο κ. Κεχαγιόγλου ξεκαθαρίζει για τη συνάντηση των καλλιτεχνών στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό ότι «αυτό που ζητούσαμε είναι αυτό που γράφουν οι ανακοινώσεις μας εδώ και δύο μήνες. Δηλαδή την τροποποίηση ή την απόσυρση Π.Δ. 85 και την κατοχύρωση των πτυχίων μας».

Επιπλέον ο πρόεδρος της ΠΟΘΑ, εκθέτοντας πλήρως την κυβέρνηση τόνισε ότι «η πρόταση για τα μισθολογικά κατατέθηκε στους καθηγητές του εθνικού θεάτρου μία ημέρα πριν παραιτηθούν. Και παραιτήθηκαν ακριβώς για αυτό τον λόγο. Για τον λόγο ότι δεν υπάρχει αναγνώριση των τίτλων σπουδών. Πώς θα μπορούσαμε εμείς, δύο εβδομάδες μετά, να αποδεχθούμε μισθολογική κλίμακα;».

«Η προσπάθεια της κυβέρνησης αυτή τη στιγμή είναι να διχάσει. Ενωμένος σύσσωμος ο κλάδος, όλες οι ειδικότητες θα πορευτούμε, θα συντονίσουμε για να οργανώσουμε τον αγώνα» ξεκαθάρισε ο Κώστας Κεχαγιόγλου ενώ απαντώντας σχετικά με το αρθρο 16 του Συντάγματος ξεκαθάρισε ότι «δεν ζητήσαμε ποτέ, μάλλον ακριβώς το αντίθετο, ζητήσαμε να μην πειραχτεί το αρ. 16 του Συντάγματος. Ζητήσαμε εντός των προβλεπόμενων του αρ. 16 του Συντάγματος, την διαβάθμιση στην τεχνολογική εκπαίδευση των πτυχίων μας».

Αναλυτικά η απάντηση του Ν. Γιατρομανωλάκη στη χθεσινή επιστολή της ΠΟΘΑ:

«Αξιότιμοι,

Σε απάντηση της επιστολής σας με ημερομηνία 20 Φεβρουαρίου 2023, θα θέλαμε να σημειώσουμε τα εξής:

Α. Ως προς το περιεχόμενο της προτεινόμενης ΚΥΑ

  • Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου στις 15 Φεβρουαρίου 2023, η συζήτηση, με πρωτοβουλία του Προέδρου της ΠΟΘΑ, εστίασε επί μακρόν στο μισθολογικό ζήτημα, και στον διάλογο που ακολούθησε συμφωνήθηκε και από τις δύο πλευρές η κυβέρνηση να υποβάλει πρόταση επ’ αυτού.
  • Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από το ότι η ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «Ως το τέλος της εβδομάδας θα κατατεθεί από την κυβέρνηση συγκεκριμένη πρόταση προκειμένου να θεραπευτεί το ζήτημα που προέκυψε το 2017 και αφορά τη διαφοροποίηση μισθολογικά και ως προς τη βαθμολογική εξέλιξη αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού ανεξαρτήτως του έτους αποφοίτησής τους (προ ή μετά του 2003), για την παροχή καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού και συναφούς έργου στο Δημόσιο.»
  • Η ανακοίνωση αυτή δεν διαψεύσθηκε ως ανακριβής από κανέναν συμμετέχοντα στη σύσκεψη.
  • Ο ΓΓ του ΣΕΗ, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό One στις 16 Φεβρουαρίου 2023, αναφερόμενος στη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου δήλωσε: «Σε κάθε περίπτωση μετά το χθεσινό bras de fer είχαμε κάποια σημεία σύγκλισης, (όπως είπατε κι εσείς) που αφορά το πρώτο και το πιο άμεσο την μισθολογική εξίσωση». Επιπλέον, ο Διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος δήλωσε στα ΜΜΕ εξερχόμενος από τη συνάντηση ότι «δόθηκε μια πολύ καλή λύση σε σχέση με τα μισθολογικά».
  • Με αλλά λόγια το αίτημα στη συνάντηση ήταν μισθολογικού χαρακτήρα και η προτεινόμενη ΚΥΑ απαντά ακριβώς σε αυτό, προτείνοντας μισθολογική εξίσωση.

Β. Ως προς τη μισθολογική κλίμακα και τις αμοιβές

  • Η ανακοίνωση του ΣΕΗ στις 20 Φεβρουαρίου 2023 αναφέρει ότι με την ΚΥΑ, «όλοι συλλήβδην οι διπλωματούχοι τριετούς φοίτησης ανώτερων και αναγνωρισμένων από τον νόμο και το Σύνταγμα σχολών, οι απόφοιτοι διετούς φοίτησης ΙΕΚ / ΔΙΕΚ, οι απόφοιτοι Κολεγίων ή ακόμα και εμπειρικοί καλλιτέχνες – χωρίς καν πτυχίο ή δίπλωμα σχετικό με τα καλλιτεχνικά – αν προσληφθούν για έργο (ηθοποιού, σκηνογράφου, κλπ.) θα αμείβονται με τον ίδιο μισθό». Και στη δική σας επιστολή αναφέρετε ότι η ΚΥΑ αφορά «οποιονδήποτε προσληφθεί».
  • Ο τρόπος που συντάχθηκε η ΚΥΑ αντλεί εν πολλοίς την έμπνευσή της από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του ΣΕΗ με το Εθνικό Θέατρο.
  • Η ΣΣΕ του ΣΕΗ δεν κάνει καμία αναφορά σε ακαδημαϊκά προσόντα, ούτε διαφοροποιεί τους ηθοποιούς μισθολογικά βάσει τίτλου σπουδών, τους αντιμετωπίζει δηλαδή «συλλήβδην». Προφανώς υπάρχει λόγος για αυτό: Αφενός τα μέλη του ΣΕΗ πολλές φορές δεν διαθέτουν καν τίτλο σπουδών: Μέλος του ΣΕΗ εγγράφεσαι «με πτυχίο 3ετους φοίτησης υποκριτικής (Ελλάδας ή Εξωτερικού, ανεξάρτητα από το εάν είναι θεωρημένο από το ΥΠΠΟ ή όχι) και 50 ημέρες εργασίας ή χωρίς πτυχίο ή με πτυχίο 2ετους φοίτησης ή πτυχίο ΑΕΙ θεατρικών σπουδών με κατεύθυνση υποκριτικής και 100 ημέρες εργασίας». Αφετέρου, η διαβούλευση με σκηνοθέτες και καλλιτεχνικούς διευθυντές φορέων κατέστησε σαφές ότι δεν επιθυμούν να υπάρξει οποιοσδήποτε ακαδημαϊκός ή άλλος περιορισμός στην πρόσληψη καλλιτεχνών έτσι ώστε να έχουν τη δημιουργική ελευθερία να προσλάβουν τα άτομα που θεωρούν κατάλληλα.

Ανακεφαλαιώνοντας:

  • Η ΚΥΑ απαντά στο μισθολογικό αίτημα που ρητά τέθηκε στη συνάντηση στις 15 Φεβρουαρίου 2023.
  • Οι καλλιτέχνες έχουν ήδη εξαιρεθεί από το ΠΔ85/2022 με το άρθρο 71 του Ν. 5016/2023, ενώ εξαιρούνταν ούτως ή άλλως από τη διαδικασία ΑΣΕΠ (αρ. 2 παρ. 2 περ. η Ν. 4765/2021).
  • Δεν θα προκηρυχθούν θέσεις ΔΕ Ηθοποιών. Οι καλλιτέχνες εξαιρούνται του ΑΣΕΠ.
  • Η ΚΥΑ έρχεται να συγκεκριμενοποιήσει για ποια επαγγέλματα στο Δημόσιο ισχύει αυτή η εξαίρεση και διευκρινίζει το υφιστάμενο πεδίο επαγγελμάτων ώστε να καταλαμβάνει και τα καλλιτεχνοεκπαιδευτικά.
  • Η ΚΥΑ μεριμνά για τη δίκαιη αμοιβή των καλλιτεχνών στο Δημόσιο.
  • Η ΚΥΑ ακολουθεί εν πολλοίς το μισθολογικό μοντέλο της ΣΣΕ του ΣΕΗ με το Εθνικό Θέατρο.
  • Η ΚΥΑ διαχειρίζεται για πρώτη φορά τη μισθολογική ανισότητα μεταξύ αποφοίτων προ και μετά 2003 δίνοντας λύση σε ένα θέμα εικοσαετίας.
  • Η ΚΥΑ δεν αφορά ακαδημαϊκά ζητήματα γιατί ούτε το ΠΔ αφορά ακαδημαϊκά ζητήματα.
  • Οτιδήποτε αναφερόταν στο ΠΔ δεν είχε οποιαδήποτε ακαδημαϊκή ανάκλαση στους τίτλους σπουδών των δραματικών σχολών ή των σχολών χορού. Αλλά σε κάθε περίπτωση πλέον υπάρχει ρητή εξαίρεση των καλλιτεχνών από το ΠΔ δια νόμου, άρα το ΠΔ δεν επηρεάζει τους καλλιτέχνες ούτε επαγγελματικά, ούτε μισθολογικά και εξακολουθεί να μην τους επηρεάζει ακαδημαϊκά.  
  • Πολύ απλά: Καλλιτέχνες που προσλαμβάνονται στο Δημόσιο για καλλιτεχνικό και καλλιτεχνικοεκπαιδευτικό έργο για επαγγέλματα που προβλέπονται στην ΚΥΑ εξαιρούνται του ΑΣΕΠ (και του ΠΔ) ως προς τον τρόπο πρόσληψης και θα αμείβονται βάσει της ΚΥΑ, ανεξαρτήτως έτους αποφοίτησης (με όλες τις εξαιρέσεις που έχουν ζητηθεί και ισχύουν).
  • Τα ακαδημαϊκά ζητήματα έχουν δρομολογηθεί τόσο στο πλαίσιο των Ομάδων Εργασίας όσο και με επιπλέον πρωτοβουλίες που θα αναλάβει το Υπουργείο Παιδείας με τη συνδρομή του Υπουργείου Πολιτισμού για να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημα των αποφοίτων σχολών παραστατικών τεχνών να μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους εφόσον το επιθυμούν, πάντοτε στο πλαίσιο που ορίζει το Σύνταγμα και οι νόμοι.
  • Τα παραπάνω βήματα θεραπεύουν στρεβλώσεις που προϋπήρχαν του ΠΔ για δεκαετίες.
  • Προς αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε και με άλλες θετικές πρωτοβουλίες στο άμεσο διάστημα».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL