Live τώρα    
32°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
32 °C
30.6°C35.7°C
3 BF 47%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
36 °C
33.6°C37.7°C
4 BF 31%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
31 °C
31.0°C33.8°C
3 BF 58%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Αίθριος καιρός
29 °C
28.8°C30.8°C
2 BF 73%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
36 °C
34.0°C35.9°C
0 BF 24%
Δίκη Λιγνάδη / Ανέβασε τον μισάνθρωπο «Τίμωνα τον Αθηναίο» στη δικαστική αίθουσα
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Δίκη Λιγνάδη / Ανέβασε τον μισάνθρωπο «Τίμωνα τον Αθηναίο» στη δικαστική αίθουσα

Λιγνάδης
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Τίμων ο Αθηναίος υπήρξε, σύμφωνα με όσα μας άφησαν πίσω τους ο Αριστοφάνης, ο Διογένης Λαέρτιος και ο Στράβωνας, ο πιο ξακουστός μισάνθρωπος του αρχαίου κόσμου. Θεωρούσε τους σύγχρονούς του παρηκμασμένους ηθικά και πνευματικά και το έκανε αυτό σαφές τόσο στη ζωή του όσο και με τον θάνατό του. Στη σαιξπηρική εκδοχή του βίου του η μισανθρωπία αυτή οφείλεται στο αίσθημα προδοσίας που ένιωθε ο Τίμων από τους συνανθρώπους του, στους οποίους αυτός πρόσφερε απλόχερα τη φιλία του, εισπράττοντας απεναντίας αχαριστία.

Αυτόν τον σαιξπηρικό Τίμωνα επέλεξε να παραστήσει στη διάρκεια περίπου πέντε ωρών απολογία του ο πάλαι ποτέ διορισμένος από τη Λίνα Μενδώνη καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης, κατηγορούμενος για κατά συρροή βιασμούς τεσσάρων ανδρών. Βέβαια, ο Τίμων ο Αθηναίος στον Σαίξπηρ καταλήγει ολομόναχος, εγκαταλείπει κάθε ιδέα παρηγοριάς και οδηγείται στην απόλυτη εξαφάνιση διαμέσου του θανάτου. Ο Λιγνάδης δεν διατρέχει τέτοιον κίνδυνο. Δεν είναι μόνος του, έχει τον Κούγια. Και η απολογία του ήταν ένα είδος απόπειρας να παρουσιαστεί ως ένας «σοβαρός Κούγιας», στα πρότυπα της «σοβαρής Χρυσής Αυγής» που αναζητούσαν παλιότερα αυτοί που τον διόρισαν στο Εθνικό.

Κυνηγημένος

Βέβαια, τι να έκανε και ο δόλιος ο Λιγνάδης; Κάπως θα έπρεπε να υπερασπιστεί τον εαυτό του απέναντι σ’ αυτή την πελώρια συνωμοσία που εξυφαίνεται εναντίον του. Δεν συμμετέχει σ’ αυτή ολόκληρη η ανθρωπότητα, όπως πίστευε για τον εαυτό του ο πλούσιος αναχωρητής του 5ου αιώνα π.Χ., αλλά περίπου η μισή: δεκάδες δημοσιογράφοι, ολόκληρο το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, άπασα η «φερόμενη ως Αριστερά» (sic) κι ακόμα καμιά δεκαπενταριά άνθρωποι που τους ήρθε στα καλά καθούμενα να τον καταγγείλουν ως κατά συρροή βιαστή.

Τι έπαθαν όλοι αυτοί μαζί του; Ο Λιγνάδης είχε την απάντηση: εκνευρίστηκαν που ονόμασε μια σκηνή στο Ρεξ «Ελένη Παπαδάκη» (ηθοποιός με αμφιλεγόμενη στάση την περίοδο της Κατοχής), που επανάφερε την αρχαία τραγωδία στο θέατρο (sic) και που «φίλησε τον Παρθενώνα στην Επίδαυρο» - εννοώντας προφανώς το γύψινο τουριστικό σουβενίρ που πωλείται στα καταστήματα του Συντάγματος μαζί με αλαβάστρινα τσολιαδάκια, το οποίο επιδείκνυε στο κοινό μετά την παράσταση των «Περσών» το καλοκαίρι του 2019. Α, και γιατί, όπως είπε, χωρίς μάλλον να συνειδητοποιεί την αμετροέπειά του, «εγώ (αυτός) κατάργησα τον μεταμοντερμισμό από την τέχνη». Και βέβαια μπορεί ως ένας από τους επιφανέστερους εκπροσώπους του μεταμοντερνισμού στο ελληνικό θέατρο ο Λιγνάδης να έχει έναν ανθρώπινο λόγο παραπάνω να στρέφεται κατά της φόρμας που απαρνήθηκε, η ιδέα όμως ότι τον «κατάργησε από την τέχνη» συγκρίνεται μόνο με εκείνη του μακαρίτη Κ. Λάσκαρη, που είχε καταργήσει την πάλη των τάξεων.

«Επιπολαιότητα»

Επί της ουσίας, ο Λιγνάδης παραδέχτηκε ότι γνώριζε και διατηρούσε στενές σχέσεις με δύο από τους ανθρώπους που τον καταγγέλλουν, αποδεχόμενος μάλιστα ότι σ’ αυτές περιλαμβανόταν και η φιλοξενία στο σπίτι του - πράγματα που αρνούνταν ο Κούγιας μέχρι πρότινος και μέχρι να αποδειχτούν από τη διαδικασία. Για τον τρίτο ισχυρίστηκε πως τον «είχε ακουστά» ως τον ξάδερφο ενός γνωστού του που «ήθελε να γίνει Ρουβάς». Και, όπως ήταν αναμενόμενο, αρνήθηκε ότι γνώριζε την ύπαρξη του τέταρτου μηνυτή, ο οποίος δεν κατόρθωσε να σταθεί απέναντί του στο δικαστήριο.

Η φιλοξενία στο σπίτι ανήλικων αγοριών ήταν κατά τον Λιγνάδη «επιπολαιότητα».  Ήθελε να τα βοηθήσει, να τα διδάξει και ευχαριστιόταν την παρέα νεαρών αγοριών, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είχε μαζί τους σεξουαλικές σχέσεις. Αυτό άλλωστε που τους συνέδεε ήταν, όπως υποστήριξε, το… χιούμορ, εξ ου και οι ανταλλαγές μηνυμάτων που το περιεχόμενό τους δεν παραπέμπει σε οποιαδήποτε βοήθεια - ακόμα και με τα κριτήρια του Πλάτωνα.

Ο Λιγνάδης υποστήριξε πως άνοιξε την πόρτα του σπιτιού του στον μηνυτή του όταν αυτός του εξομολογήθηκε ότι στο δικό του σπίτι «δεν είχε ρεύμα». «Να έρχεσαι εδώ όποτε θέλεις να διαβάζεις» ισχυρίστηκε πως του απάντησε ο φιλάνθρωπος σκηνοθέτης, χωρίς να μπορέσει να απαντήσει πειστικά στην έδρα γιατί δεν προτίμησε να το πληρώσει το ηλεκτρικό.

Αλαζονικός

Αλαζονικός, αμετροεπής, με απόλυτη έλλειψη ενσυναίσθησης, ο Λιγνάδης προσπαθούσε να πείσει επί πέντε ώρες το δικαστήριο ότι είναι μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική ψυχή και ως εκ τούτου θα έπρεπε οι ιδιοτροπίες του να προστατευτούν από τη μνησικακία των μετρίων και των αχάριστων, ώστε να αφεθεί να ξεδιπλώσει την ιδιοφυΐα του αρίστου. Καθώς απολογούνταν, δημιουργούνταν η αίσθηση ότι ξαφνικά θα παρασυρθεί και θα ομολογήσει με στεντόρεια φωνή τα πάντα, όπως ο Τζακ Νίκολσον ως συνταγματάρχης των πεζοναυτών στο «Ζήτημα τιμής». Τελικά, αρκέστηκε στο να κατηγορεί τους «κακομοίρηδες» και τους «πικραμένους» που τον κατηγορούσαν, χωρίς μια ύστατη περηφάνια και εντιμότητα.

Την Τετάρτη η εισαγγελική αγόρευση θα τοποθετηθεί επί της ενοχής του Λιγνάδη. Περί της λοιπής του υπόστασης τοποθετήθηκε ο ίδιος: δήλωσε άνθρωπος απαλλαγμένος από την ευθύνη τού ήθους και ζήτησε από τους δικαστές να τον αθωώσουν γι’ αυτό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL