Live τώρα    
23°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
23 °C
22.0°C25.2°C
3 BF 51%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
23 °C
20.8°C25.4°C
2 BF 41%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
20 °C
19.9°C21.6°C
4 BF 55%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
21 °C
20.4°C20.8°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
24 °C
23.9°C24.0°C
0 BF 33%
Μιχάλης Κρασάκης στην «Α» / Συλλέκτης είναι αυτός που τρέφει αγνή αγάπη για τους καλλιτέχνες και τα έργα τους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μιχάλης Κρασάκης στην «Α» / Συλλέκτης είναι αυτός που τρέφει αγνή αγάπη για τους καλλιτέχνες και τα έργα τους

Πινακοθήκη Χανίων
Οι συλλέκτες Μιχάλης και Τίνα Κρασάκη μπροστά από το έργο του Νικόλαου Γύζη στη Πινακοθήκη Χανίων

«Όταν ένας άνθρωπος αγαπάει πραγματικά την τέχνη, αγαπάει τα πάντα» λέει στην ΑΥΓΗ ο Μιχάλης Κρασάκης με αφορμή τη σπουδαία έκθεση με έργα της συλλογής, που εγκαινιάστηκε από τη Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, με τον τίτλο «Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση». Ο συλλέκτης και δημοσιογράφος της Deutche Welle έχει συγκεντρώσει έργα τέχνης και αντικείμενα με ελληνοκεντρικό χαρακτήρα μαζί με τη σύζυγο του Τίνα, με την οποία μοιράζονται το ίδιο πάθος, «40 χρόνια, 24 ώρες την ημέρα».

Από τα 1.500 αντικείμενα που διαθέτει παρουσιάζονται 167, τα οποία στο σύνολο τους σκιαγραφούν την αντανάκλαση των πρώτων δεκαετιών του ελληνικού κράτους στην τέχνη. Στη συνέντευξή του ο Μιχάλης Κρασάκης δεν περιορίστηκε στο πλαίσιο της έκθεσης, αλλά μίλησε για τα χαρακτηριστικά του συλλέκτη και πώς αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα στην ελληνική αγορά τέχνης χωρίς περιστροφές.

Συνέντευξη στον Γιάννη Ασδραχά

Υπάρχει κάποιο αγαπημένο σας έργο της συλλογής σας που εκτίθεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων;

Είναι ο πίνακας του Νικόλαου Γύζη που απεικονίζει έναν ηλικιωμένο. Φιλοτεχνήθηκε το 1883 και το συνοδεύει μια μεγάλη ιστορία. Είχε αγοραστεί στην έκθεση της Λειψίας το 1913 από τον Heinemann, έναν Γερμανό γκαλερίστα, τον σπουδαιότερο της Ευρώπης εκείνη την εποχή. Ο Γύζης έκανε μια εξαιρετική ζωγραφική αποτύπωση του γήρατος. Παράλληλα, κατάφερε τεχνοτροπικά να αποδώσει μοναδικά τη γλυκύτητα και τη σαγήνη της έκφρασης του ηλικιωμένου που δίνει την αίσθηση ότι μιλά με κάποιο παιδί, προσκαλώντας το με μια χειρονομία.

Αυτό που με συγκινεί είναι ότι ανακάλυψα τεκμήρια που αφορούν τον πίνακα: αγοράστηκε από την γκαλερί που προανέφερα με το αστρονομικό ποσό, για την εποχή, των 1.600 μάρκων. Ο πίνακας είναι καταγεγραμμένος σε τετράτομο έργο με τα σημαντικότερα έργα ζωγραφικής του 19ου αιώνα κ.ά. Το δαιμόνιο να ανακαλύπτεις πληροφορίες για ένα έργο προσδιορίζει τον συλλέκτη.

Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σας, ο ορισμός του συλλέκτη;

Ο συλλέκτης ξεχωρίζει για τον τρόπο σκέψης του, που δεν μπορούν να αντιληφθούν οι μη συλλέκτες και οι φιλότεχνοι. Ο πραγματικός συλλέκτης δεν κόπτεται πόσο μπορεί να πουλήσει το έργο, πόσο θα εντυπωσιάσει αν εκτεθεί δημόσια.

Είναι όμως αρκετοί που, όπως είπατε, θεωρούν τα έργα τέχνης ως μορφή επένδυσης.

Είναι πολύ μεγάλο λάθος να συνδέεται η επένδυση με την τέχνη. Αυτό αφορά έναν έμπορο. Ο ιδιώτης πρέπει να έχει άλλα κίνητρα και κυρίως την αγάπη γι' αυτό που συγκεντρώνει. Επίσης δεν μπορεί να συλλέγει με κριτήρια που του υπαγορεύουν άλλοι. Αυτό είναι τραγικό λάθος, που έχει γίνει στην Ελλάδα τις προηγούμενες δεκαετίες, προ κρίσης, την εποχή του εύκολου πλούτου.

Τι στρεβλό έγινε;

Ξαφνικά μια ομάδα ατόμων απέκτησε πάρα πολλά χρήματα και ήθελε τα πάντα. Όταν τα κατέκτησε, ανακάλυψε ότι τους λείπει το απαραίτητο image στο να χριστούν άνθρωποι του πολιτισμού και της τέχνης. Για να εκπληρώσουν τον στόχο τους ξεκίνησαν να αγοράζουν έργα σε υψηλές τιμές. Σε αυτό συνέβαλε η ελληνική ιδιομορφία της διαδικασίας των δημοπρασιών, που έσπρωξε κάποιους να σκορπίσουν τεράστια ποσά κυρίως για να επιδειχθούν. Αυτή η πρακτική δεν ισχύει στη Γαλλία και τη Γερμανία, όπου οι δημοπρασίες δεν έχουν τον χαρακτήρα κοινωνικού event. Εκεί οι υποψήφιοι αγοραστές συμμετέχουν φορώντας τζιν, όχι κοστούμια, και οι γυναίκες δεν είναι φορτωμένες χρυσαφικά. Οι πλειοδότες διεκδικούν το αντικείμενο του πόθου τους και αυτό είναι όλο.

Επίσης έχω ακούσει από ανθρώπους που αυτοαποκαλούνται συλλέκτες να λένε: «Ψάχνω να βρω ένα έργο του τάδε εικαστικού που να είναι 83 εκατοστά στο ύψος και 1,12 στο πλάτος για να το τοποθετήσω σε αυτό το σημείο του σπιτιού» ή «αυτό κάνει σήμερα τόσο, αν το πουλήσω αύριο, θα πάρω τόσο», τρελαίνομαι. Υπήρξε, δυστυχώς, στην Ελλάδα μια αλλοιωμένη άποψη για το ποιος είναι συλλέκτης από εφοπλιστές, εργολάβους και μεγαλοεπιχειρηματίες. Συλλέκτης, για μένα, είναι αυτός που τρέφει αγνή και άδολη αγάπη για τους καλλιτέχνες και τα έργα τους και διψάει για μάθηση. Επίσης διαφοροποιεί τους συλλέκτες από τους αγοραστές έργων τέχνης το ότι οι τελευταίοι επιλέγουν εντυπωσιακά έργα που κάνουν αίσθηση.

Αίσθηση κάνει στο κοινό και το έργο του Γύζη;

Ναι, ο κόσμος εντυπωσιάζεται -και δικαίως- με τον Γύζη, αλλά είναι δύσκολο να καταλάβει, για παράδειγμα, τις μικρές υδατογραφίες του Ludwig Kollnberger, που για μένα έχουν πολύ μεγάλη αξία και δεν αναφέρομαι στο εμπορικό κομμάτι, επειδή είναι τεκμήρια της ελληνικής Ιστορίας. Ο Kollnberger ήταν ένας Βαυαρός στρατιωτικός που ακολούθησε τον Όθωνα στην Ελλάδα. Για να κατανοήσεις το έργο του πρέπει να ερευνήσεις γιατί αποφάσισε να ζωγραφίζει επί τόπου βλέποντας μια σκηνή, ένα τοπίο, ένα κτήριο στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1830. Υπάρχει λοιπόν τεράστια αξιολόγηση ενός μικρού έργου που ενδεχομένως σε κάποιους να μην αρέσει επειδή έχει μη ρεαλιστικά στοιχεία και ναΐφ απλότητα.

Γιατί αποφασίσατε να παρουσιάσετε για πρώτη φορά τώρα τη συλλογή σας και μάλιστα στα Χανιά;

Επειδή βρέθηκαν κάποιοι φίλοι όταν φέραμε κάποια έργα στο Ηράκλειο και μου είπαν «είναι εκπληκτικά, με άμεση σχέση με το 1821, πρέπει να τα παρουσιάσετε για να δουν τα έργα παιδιά, νέοι, μαθητές και δάσκαλοι». Αυτό μας έπεισε και όχι να τα δουν οι φιλότεχνοι.

Θα δούμε σύντομα κάποια άλλη έκθεση με έργα της συλλογής σας;

Έγινε κάποια κρούση, αλλά δεν ξέρω αν θα πείσω τον εαυτό μου να δει θετικά κάποιες προτάσεις. Αν γίνει μία συγκεκριμένη, να δείξουμε πτυχές της ευρωπαϊκής ζωγραφικής του 19ου αιώνα, θα ανταποκριθώ.

* Την έκθεση «Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση» επιμελήθηκε ο αντιπρόεδρος και ζωγράφος της Πινακοθήκης Χανίων Δημήτρης Ανδρεαδάκης. Περιλαμβάνει έργα των Ιβάν Αϊβαζόφσκι, Βασίλι Πολένοφ, Πέτερ φον Ες, Χανς Κρίστιαν Χάνσεν, Θεόδωρου Ράλλη και Θεόδωρου Βρυζάκη, Τηλέμαχου Γύζη κ.ά. Επίσης επιτραπέζια ρολόγια, κοσμήματα, όπλα και εκδόσεις. Τμήμα της έκθεσης παρουσιάζεται και στις αίθουσες του Φιλολογικού Συλλόγου «Ο Χρυσόστομος». Συνοδεύεται από έναν άψογο εικονογραφημένο κατάλογο 380 σελίδων. Διάρκεια έως τις 30 Μαρτίου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL