Live τώρα    
24°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.2°C25.8°C
2 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
17.6°C23.5°C
0 BF 68%
ΠΑΤΡΑ
Αραιές νεφώσεις
23 °C
21.2°C24.3°C
2 BF 76%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
24 °C
22.8°C24.7°C
5 BF 61%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
22 °C
21.5°C21.9°C
0 BF 53%
Η Ελευσίνα μέσα από τη γλυπτική εγκατάσταση του Ανδρέα Λόλη
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η Ελευσίνα μέσα από τη γλυπτική εγκατάσταση του Ανδρέα Λόλη

ΤΕΧΝΗ

Σχεδόν αθέατη και ενσωματωμένη στο τοπίο και το περιβάλλον, μια γλυπτική εγκατάσταση που μοιάζει να αφηγείται με τον ιδιωματικό τρόπο του δημιουργού Ανδρέα Λόλη την αρχαία και σύγχρονη Ιστορία της Ελευσίνας των Μυστηρίων, της βιομηχανικής ανάπτυξης, παρακμής και εγκατάλειψης, των εσωτερικών μεταναστών, των προσφύγων, αλλά και του τιμήματος σε ανθρώπινες ζωές και απώλειες εργατών, παρουσιάζεται από σήμερα στο Παλαιό Ελαιουργείο.

Σε έναν χώρο που βρίσκεται πίσω από το ανοιχτό θέατρο και χρησιμοποιείται για πρώτη φορά ο Λόλης συνομιλεί με τον τόπο, το τοπίο αλλά και τα ερείπια, σε μια χειρονομία και υπόκλιση στο ασήμαντο της καθημερινότητας αλλά και στη βιωμένη ιστορική διαστρωμάτωση της πόλης.

Με τίτλο «Πίσω από το θέατρο» η γλυπτική εγκατάσταση, που με ελεύθερη είσοδο διαρκεί έως τις 21 Οκτωβρίου, αναπτύσσεται και παραπέμπει σε μια εν εξελίξει ανασκαφή και υμνεί την υλικότητα, όπως εξηγούσε κατά τη χθεσινή ξενάγηση ο εκ των επιμελητών Χριστόφορος Μαρίνος.

Ο εικαστικός επεμβαίνει διακριτικά στα υπάρχοντα χαλάσματα και στο φυσικό τοπίο σχεδιάζοντας και πραγματοποιώντας μια σύντομη αλλά προσεκτικά σχεδιασμένη διαδρομή, που οδηγεί σε 12 επεισόδια που θα μπορούσαν να είναι και σκηνικά, μικρές ή μεγαλύτερες βιωμένες ιστορίες.

Παρουσιάζει μια σειρά γλυπτικές εγκαταστάσεις, ανάμεσα στις οποίες μαρμάρινα γάντια σπαρμένα στη γη, που σηματοδοτούν τη χειρονομία του μάστορα, του τεχνίτη, του δημιουργού και κατ’ επέκταση του βιομηχανικού εργάτη της πόλης. Πρόκειται για τα γάντια του ίδιου του γλύπτη, που αναδεικνύονται ακόμα και σε σύμβολα κραυγής και κοινωνικής έκρηξης. Οι επιμελητές μιλούν για αναφορές στην ιστορία της ζωγραφικής, όπως ο Ντε Κίρικο, στο ονειρικό αλλά και μεταφυσικό στοιχείο.

Ακολουθεί ένα σκάμμα σκεπασμένο με μάρμαρο που παραπέμπει σε ανασκαφή, μια κρεμασμένη ζακέτα ή εργατική μπλούζα μπροστά σε μια άδεια καρέκλα που υποδηλώνει την ανθρώπινη απουσία.

Για μια δημόσια γλυπτική που μετατρέπει το δωμάτιο σε πλατεία και την πλατεία σε δωμάτιο, αναβλύζει οικειότητα αλλά και ψευδαίσθηση, μίλησε ο Χ. Μαρίνος «προκαλώντας ένα ευχάριστο ξάφνιασμα».

«Η ψευδαίσθηση έρχεται μέσα από αλήθεια» εξήγησε ο γλύπτης. «Είναι ένας τρόπος να ψάξω άλλα πράγματα και στοιχεία και να το πάω παραπέρα και σαν φόρμα και σαν λογική» διευκρίνισε.

Μια συγκεκριμένη διαδρομή τροφοδοτεί την εμπειρία της θέασης, πρόσθεσε ο επιμελητής σχολιάζοντας την «αρχαιολογία των αισθήσεων και την εμπειρία των συνόρων».

Η εγκατάσταση λειτουργεί διαφορετικά την ημέρα και διαφορετικά τη νύχτα.

Μια ανασκαφή στον χρόνο και τον χώρο χαρακτηρίζει ο Λόλης την εγκατάσταση και δεν παραλείπει να εξηγήσει πως ο ίδιος προσπαθεί να βρει τη φόρμα και το στοιχείο που τον φέρνει στην εποχή του.

Μια γλυπτική «ανασκαφή» που συνδιαλέγεται με τη συλλογική εμπειρία.

Στη συγκεκριμένη γλυπτική κυριαρχεί το συναίσθημα, κάτι που λείπει από τη σύγχρονη τέχνη. «Οι σιωπηλές επεμβάσεις του αλληλεπιδρούν με τη μυρωδιά της θάλασσας και των φυτών, τους ήχους των πουλιών, των διερχόμενων αυτοκινήτων και του γειτονικού εργοστασίου παραγωγής τσιμέντου» αναφέρει ο Χ. Μαρίνος.

«Το έργο έχει φύγει από μένα και το έχει αναλάβει η φύση» αποκάλυψε ο γλύπτης, που δεν έκρυψε την επιμελή φροντίδα του ποτίζοντας όλο το καλοκαίρι τη γη ώστε να πρασινίσει. «Αυτό που μπορεί να κάνει η φύση δεν υπάρχει καλλιτέχνης να το κάνει» σχολίασε, ενώ δεν δίστασε να παρομοιάσει την Ελευσίνα με ένα νεοκλασικό που έχει φθαρεί και στο οποίο χρειάζεται να τοποθετήσεις αυτό που λείπει σε απόλυτη συνεργασία με αυτό που υπάρχει».

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL