Live τώρα    
18°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
18 °C
15.1°C19.8°C
3 BF 56%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.7°C17.0°C
1 BF 75%
ΠΑΤΡΑ
Αίθριος καιρός
16 °C
14.8°C17.1°C
3 BF 66%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
14.8°C17.5°C
1 BF 58%
ΛΑΡΙΣΑ
Αίθριος καιρός
14 °C
13.9°C16.9°C
0 BF 62%
Ρεβάνς στην «Α» / Ζούμε στον χωρόχρονο της πολιτικής διαφθοράς
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Ρεβάνς στην «Α» / Ζούμε στον χωρόχρονο της πολιτικής διαφθοράς

ΡΕΒΑΝΣ

Οι Ρεβάνς μάς συστήθηκαν με τον πρώτο τους δίσκο, «Οι κύκλοι των πουλιών», το 2019. Λιγότερο από δύο χρόνια μετά, επέστρεψαν με το «Τσάι στο Παλέρμο», μια πολύ πιο ώριμη, φιλόδοξη, πλούσια ενορχηστρωτικά αλλά και πολιτικοποιημένη, ακόμα και «επιθετική» εργασία. Το δίδυμο που ουσιαστικά τους αποτελεί, ο τραγουδιστής, κιθαρίστας και φυσαρμονικίστας Αστέρης Κωνσταντίνου και ο τραγουδιστής, κλαρινετίστας και πιανίστας Χρήστος Ελ. Παπαδόπουλος, οι οποίοι υπογράφουν τη μουσική και τους στίχους όλων των τραγουδιών, μας μίλησαν για το album και τα κίνητρα της δημιουργίας του.

Τελικά, οι Ρεβάνς είστε μόνον εσείς οι δύο ή απλώς είστε οι κεντρικές φυσιογνωμίες ενός ευρύτερου και πολυμελούς σχήματος;

Ουσιαστικά είμαστε εμείς οι δύο, καθώς γράφουμε τα τραγούδια, κάνουμε τις ενορχηστρώσεις και είχαμε το όραμα της μπάντας από το 2009. Το συγκρότημα, βέβαια, δημιουργήθηκε το 2017 αλλά μέσα στα προηγούμενα χρόνια υπήρξε κοινή μουσική ζύμωση και αναζήτηση.

Ποιες είναι οι κυριότερες διαφορές ανάμεσα στον πρώτο δίσκο σας και τον καινούργιο, πέρα, φυσικά, από τη φυσιολογική ωρίμανσή σας στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν;

Καταρχάς ότι στον πρώτο δίσκο μελοποιήσαμε το έργο της ποιήτριας Μαρίας Συτμαλίδου, ενώ στον δεύτερο γράψαμε εμείς τους στίχους. Δεύτερον, ότι στη νέα δουλειά συστήνουμε την ηχητική μας φαντασίωση με το πάντρεμα του κλαρινέτου, της ηλεκτρικής ατμόσφαιρας και του συμφωνικού ήχου.

Είναι πάντως πολύ περισσότερο πολιτικοποιημένος από εκείνον, έτσι δεν είναι;

Πολύ σωστή παρατήρηση. Η αλήθεια είναι ότι και οι δυό μας ασχολούμαστε με τον κοινωνικό και πολιτικό στίχο στην τραγουδοποιία μας και αυτός ακριβώς ήταν ένας από τους λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία των Ρεβάνς.

Υπάρχει κάποιο πραγματικό γεγονός που λειτούργησε ως πηγή έμπνευσης για το τραγούδι «Η νύχτα πέφτει στο Παλέρμο»; Και γιατί (σχεδόν) κάνατε τον τίτλο του και τίτλο συνολικά του album;

Το κάθε τραγούδι του δίσκου έχει ως πηγή έμπνευσης κάποιο πραγματικό γεγονός. Ζούμε στον χωρόχρονο της πολιτικής διαφθοράς, της αβυσσαλέας κοινωνικής παθογένειας και της εγκληματικής συνενοχής. Το «Τσάι στο Παλέρμο», ως παράφραση του γνωστού παιχνιδιού, συμβολίζει ακριβώς αυτό.

Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης σάς έχει επηρεάσει σε αρκετά μεγάλο βαθμό ή ήταν άλλη η αιτία που σας έκανε να γράψετε το τραγούδι - φόρο τιμής σε εκείνον; Και γιατί προσκαλέσατε τον Σπύρο Γραμμένο να συμμετάσχει ειδικά σε αυτό το τραγούδι;

Προφανώς ο Κηλαηδόνης είναι από τους δημιουργούς που αγαπάμε περισσότερο και σίγουρα μας έχει επηρεάσει. Τον Σπύρο τον φωνάξαμε για να το τραγουδήσουμε παρέα γιατί αφενός τον εκτιμάμε βαθύτατα για την καλλιτεχνική παρουσία του, αφετέρου μοιραζόμαστε την ίδια αγάπη για τον Λουκιανό.

Αντίστοιχα, ποιος ήταν ο λόγος για τον οποίο προσκαλέσατε τη Ρίτα Αντωνοπούλου και τον Αλέξανδρο Κτιστάκη να συμμετάσχουν σε δύο επίσης συγκεκριμένα τραγούδια;

Όταν γράφαμε το «Στον Μαρίνο Αντύπα», νιώσαμε ότι ακούσαμε τη φωνή του Αλέξανδρου να το ερμηνεύει. Το ίδιο συνέβη και με τη φωνή της Ρίτας στο «Μια μάνα». Επίσης αγαπάμε τόσο τον έναν όσο και την άλλη για τις ερμηνείες τους, οι οποίες επιπλέον μας εμπνέουν.

Οι ενορχηστρώσεις σας είναι ασυνήθιστα πλούσιες για τα ελληνικά δεδομένα, ειδικά της εποχής μας, έχετε κάποιες δεδομένες πηγές έμπνευσης γι' αυτές;

Σίγουρα είμαστε μερικώς επηρεασμένοι από τις μουσικές σπουδές μας και διάφορες κατά καιρούς συμμετοχές σε μεγάλα μουσικά σύνολα αλλά θεωρούμε ότι εντέλει οι ενορχηστρώσεις έρχονται ως αποτέλεσμα ενός διαρκούς πειραματισμού και εξερεύνησης του φαντασιακού στοιχείου.

Το κλαρινέτο συμβολίζει για εσάς την ελληνικότητα ή και την ίδια την Ελλάδα ή όχι απαραίτητα;

Υπάρχουν σημεία του δίσκου όπου το κλαρινέτο γίνεται κλαρίνο και έχει μια παραδοσιακή αναφορά. Συμβολίζει κυρίως την εξέλιξη της παράδοσης και όχι την ελληνικότητα καθαυτή. Ουσιαστικά, η ελληνική παράδοση είναι αυτή που κατέχουμε καλύτερα, οπότε την χρησιμοποιούμε ως προς τον ηχητικό συμβολισμό.

Οι συνθήκες και το κλίμα της πανδημίας / καραντίνας επηρέασαν καθόλου τους στίχους αλλά και τη διάθεση του δίσκου ή όχι;

Όλα τα τραγούδια είχαν γραφτεί πριν την περίοδο της πανδημίας, άρα δεν υπήρξε κάποια αντίστοιχη επίδραση. Αυτό ίσως συμβεί στον επόμενο δίσκο μας, καθώς κάποια από τα τραγούδια του γράφτηκαν στην παρούσα συνθήκη.

Πώς βιώσατε, αλήθεια, προσωπικά, ως άνθρωποι και ως μουσικοί, την καραντίνα;

Ήρθαμε αντιμέτωποι με το παράλογο και την απαράδεκτη κρατική διαχείριση αλλά, παράλληλα, σμίξαμε με τον κόσμο της αλληλεγγύης και της δράσης. Από μουσικής άποψης, σίγουρα μας έλειψαν οι ζωντανές εμφανίσεις και μας ανησυχεί ιδιαίτερα η αναγκαστική στροφή των συναυλιών στο Διαδίκτυο.

Πώς κρίνετε τη στάση της κυβέρνησης απέναντι συνολικά στον πολιτισμό και τους ανθρώπους του από την αρχή της πανδημίας μέχρι τώρα;

Όλο αυτό το διάστημα η στάση της κυβέρνησης ήταν από προκλητική ώς εκδικητική. Σίγουρα όχι μόνο στον χώρο του πολιτισμού - αλλά η τέχνη ενεργοποιεί ελευθεριακές δυνάμεις, οπότε δεν θα μπορούσε παρά να θεωρείται εχθρός.

Και τα προσεχή σχέδιά σας, σε σχέση με τον δίσκο αλλά ίσως και με τη συνέχειά του;

Έχουμε προγραμματίσει κάποιες εμφανίσεις τον Αύγουστο στην Ικαρία και από Σεπτέμβριο σκοπεύουμε να κινηθούμε στην ηπειρωτική Ελλάδα. Τέλη του φθινοπώρου, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα κάνουμε τις παρουσιάσεις του δίσκου με όλη την μπάντα και τον χειμώνα θα ξαναμπούμε στο στούντιο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL