"Προσπάθησα να συγκεράσω το μεσογειακό νουάρ με το σύγχρονο κοινωνικό μυθιστόρημα" λέει ο Πάνος Ιωαννίδης, για τον "Χορό της Μέλισσας" (εκδ. Κέδρος) το νέο μυθιστόρημά του που θα παρουσιάσουν οι συγγραφείς Φίλιππος Φιλίππου και Βαγγέλης Ραπτόπουλος, αύριο στις 7.30μ.μ. στο βιβλιοπωλείο "Επί Λέξει" (Ακαδημίας 32).
Το έγκλημα στην προκειμένη περίπτωση είναι το όχημα με το οποίο ο συγγραφέας επιχειρεί να ανιχνεύσει την κοινωνικοπολιτική συνθήκη. Υπ' αυτό το πρίσμα ο Πάνος Ιωαννίδης στήνει τον καμβά της αφήγησής του. "Προσπάθησα να αποτυπώσω μια αφηγηματική φωτογραφία της γενιάς του Πολυτεχνείου" λέει. Εκπρόσωπός της ο Αλέξανδρος Χρηστίδης, τη μυστηριώδη δολοφονία του οποίου εξερευνά ο ήρωας του μυθιστορήματος, ιδιωτικός ντετέκτιβ Πέτρος Ριβέρης. Σημαντική περσόνα της κοινωνίας της Θεσσαλονίκης, αγωνιστής με αντιστασιακό παρελθόν και προοδευτική πορεία στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στη δύση της καριέρας του, τη μέρα που γιορτάζει με τους φίλους του το εφάπαξ του, βρίσκεται δολοφονημένος στο κτήμα του, στο Ποσείδι της Χαλκιδικής.
"Μέσα από τη μορφή του Χρηστίδη, ήθελα να μελετήσω το τέλος της Μεταπολίτευσης όπως αυτό ολοκληρώθηκε με την είσοδο της χώρας στην οικονομική κρίση. Ο Αλέξανδρος Χρηστίδης ακολούθησε τους κύκλους της ίδιας της μεταπολίτευσης, αν δεν τους διαμόρφωσε ο ίδιος με τις επιλογές του, δηλαδή από την Αριστερά βρέθηκε στο ΠΑΣΟΚ και με την έναρξη της κρίσης κατάλαβε ότι όφειλε να επιστρέφει εκεί απ' όπου ξεκίνησε υποστηρίζοντας μορφές της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας. Ήθελα να μελετήσω όλη αυτή τη διαδρομή γιατί η αστυνομική λογοτεχνία στο σύνολό της έχει αναμφίβολα κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα και υπό το πρόσχημα του εγκλήματος διερευνά τα στοιχεία που συνθέτουν τις σύγχρονες κοινωνίες" λέει ο Πάνος Ιωαννίδης. Παράλληλα θέλησε να διαπιστώσει "πώς βίωσε την οικονομική κρίση η γενιά των σημερινών τριανταπεντάρηδων, στην οποία ανήκει ο ήρωας, ιδιωτικός ντετέκτιβ, και η παρέα των νέων ανθρώπων, εντελώς διαφορετικών μεταξύ τους, που τον βοηθούν στην εξιχνίαση του φόνου".
Στην αφηγηματική πορεία προς την εξιχνίαση του εγκλήματος ο συγγραφέας διανύει και την προσωπική του διαδρομή διαπιστώσεων. "Μόνο όταν βλέπουμε μέσα από το βλέμμα του άλλου, μέσα από μια κοινωνική ενσυναίσθηση, μπορούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει γύρω μας και να πάμε τις κοινωνίες μας ένα βήμα πιο πέρα" εξηγεί. Έτσι "Ο Χορός της Μέλισσας" συναντά την ελληνική πραγματικότητα και ως εκπρόσωπος του μεσογειακού νουάρ δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στη Θεσσαλονίκη φέροντας την πόλη ως συνδετικό κρίκο με τα τεκταινόμενα στην κοινωνία της.
Πόλυ Κρημνιώτη