Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
18.9°C22.8°C
2 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.9°C21.1°C
3 BF 40%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
12.2°C21.0°C
2 BF 56%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
20.0°C23.0°C
2 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Ασθενείς βροχοπτώσεις
17 °C
17.0°C17.0°C
2 BF 63%
Βιβλίο / Γιατί ζωή είναι οι άλλοι
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Βιβλίο / Γιατί ζωή είναι οι άλλοι

«Ο Χειμωνάς ήταν η φωνή από τα έγκατα. Κάθε νέο βιβλίο του ερχόταν να με συνεπάρει σαν φλεγόμενο παραμύθι που μιλούσε σε ό,τι πιο αμίλητο είχα μέσα μου». Μια μικρή, τόσο περιεκτική φράση, από την Τζένη Μαστοράκη, μ' έκανε να σκεφτώ πως όσο μεγαλύτερο είναι το συγγραφικό μέγεθος ενός δημιουργού, τόσο περισσότερο πρέπει κανείς να σωπαίνει. Με άλλα λόγια, τι να πεις για τον Γιώργο Χειμωνά; Γι' αυτή τη συναρπαστική «φωνή από τα έγκατα», που είναι σαν να σκάβει -με τα ίδια του τα χέρια, με ένα σώμα που νοσεί και συμπάσχει- την ύπαρξη, που απευθύνεται στο πιο μύχιο, στο πιο σκοτεινό, στο πιο δυσπρόσιτο κομμάτι του αναγνώστη - συνένοχου - συνοδοιπόρου - συνανθρώπου, δημιουργώντας ένα σύμπαν αινιγματικό, ανοιχτό σε όποιο συναίσθημα, σε όποια ερμηνεία -μάλλον ο ίδιος απεχθάνεται τις ερμηνείες-, σε όποια αυταπάτη.

Όπως σε όλο το έργο του Χειμωνά, έτσι και στο «Αγάπη σαν ακολασία», η χρήση του λόγου γίνεται το όργανο πάνω στο οποίο στηρίζεται ο συγγραφέας για να ταξιδέψει σε όλο το πλάτος και -κυρίως- το βάθος της ανθρώπινης εμπειρίας και, σαν άλλος παραμυθάς, αφηγούμενος όμως «Φλεγόμενα παραμύθια», αλληγορίες που γρήγορα καταλαβαίνεις πως δεν είναι αλληγορίες, αλλά γραφή κυριολεκτική, που με την ένταση και την ποιητικότητά της δημιουργεί δυσβάσταχτα συναισθήματα, να «μιλήσει σε ό,τι πιο αμίλητο έχουμε μέσα μας». Ο Χειμωνάς απευθύνεται στο πιο βουβό κομμάτι του εαυτού, σ’ αυτό το κομμάτι που θέλει να συρρικνωθεί, να γίνει αόρατο.

«Είδα ένα όνειρο που ήταν αγάπη» λέει στον «Πεισίστρατο», και λίγο πιο κάτω «Αγαπούσα την κάθε μορφή χωριστά και μαζί όλες η αγάπη μου ήταν σύννεφο». Ο συγγραφέας, που υπάρχει μόνο επειδή απευθύνεται, μέσω των άλλων, «γιατί ζωή είναι οι άλλοι και ζωή είναι όταν οι άλλοι σ’ ακουμπάν και όταν γυρνούν προς εσένα και τα σώματα των ανθρώπων», ζώντας σε διαρκή σύγκρουση με ό,τι τον περιβάλλει, οραματίζεται έναν νέο συμπαγή κόσμο όπου η αγάπη, ως έννοια αφηρημένη και κυριολεκτική, ως χειρονομία τρυφερότητας και αλληλεγγύης, πρόκειται να αντικαταστήσει ό,τι έχει σαπίσει, «πρόκειται να έρθει ένα νέο είδος των ανθρώπων, ένα άλλο είδος ξαφνικό».

Γραφή σκοτεινή, στοχαστική, πολυσήμαντη, με στοιχεία προφορικότητας, ακριβής με τον τρόπο που μόνο η μεγάλη ποίηση μπορεί να είναι, σπαρακτική, αδιάφορη για τις συμβάσεις και τις κανονικότητες. «Κανονικό» στον κόσμο του Χειμωνά είναι ό,τι μπορεί να συντονιστεί με το «πλήθος που κρεμάστηκε από τη σπάνια κλωστή που έκλωθε εκείνη την ώρα η ψυχή του κι αυτή άντεχε, δεν έσπαζε». Η ψυχή του ποιητή χωράει ένα σύμπαν, χωράει έναν καινούργιο κόσμο μέσα στον οποίο «τα ανθρώπινα συναισθήματα συμβαίνουν», έναν κόσμο που αναγεννάται διαρκώς μέσα από τις ίδιες του τις στάχτες, που συνεχώς παραμένει παιδί, μιας παιδικής ηλικίας όμως που «ήταν αυτό το βουλιαγμένο σπίτι και κάθε φορά ο ήλιος κυλούσε πάνω στη γλυστερή χλόη κι έφευγε».

Η ανθολόγηση από τον ποιητή Αργύρη Παλούκα είναι κι αυτή μια πράξη ύψιστης αγάπης και αφοσίωσης. Ο Παλούκας καταφέρνει, χωρίς πολλά λόγια, να μεταδώσει το βαθύ αίσθημά του για το έργο του Χειμωνά, αλλά και την επίσης βαθιά γνώση που έχει πάνω σε αυτό, γράφοντας την εμπεριστατωμένη, κομψής ακρίβειας εισαγωγή και καταφέρνοντας, δημιουργώντας ένα αυθύπαρκτο νέο έργο, να μας ξαναθυμίσει τη σπουδαιότητα και την απαράμιλλη ομορφιά του έργου του Γιώργου Χειμωνά.

Γιώργος Χειμωνάς, «Αγάπη σαν ακολασία»

Εκδ. Κριτική

Ανθολόγηση: Αργύρης Παλούκας

128 σελ. Τιμή: 10 ευρώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL