Live τώρα    
16°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
14.9°C17.5°C
3 BF 63%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
13.5°C17.0°C
2 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
13 °C
12.7°C15.9°C
2 BF 83%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.5°C17.1°C
2 BF 68%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
15.7°C15.9°C
0 BF 59%
Κάντε το όπως τα συνδικάτα στην Αμερική
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Κάντε το όπως τα συνδικάτα στην Αμερική

134224722a.jpg

Η είδηση για τις γενναίες αυξήσεις των εργατών αυτοκινήτων στην Αμερική που κατάφεραν τα συνδικάτα δεν προβλήθηκε όσο της άξιζε από τα περισσότερα ελληνικά ΜΜΕ.

Στη χώρα μας, άλλωστε, η απαξίωση των συνδικάτων έχει μεγάλο κύκλο ζωής και σε αυτό συντέλεσαν επί σειρά ετών πολλά «πρόθυμα» ΜΜΕ σύμμαχοι των κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη πλέον επιδιώκει να δώσει τη χαριστική βολή σε αυτά με νόμο που ποινικοποιεί την απεργία των εργαζομένων.

Με την κήρυξη απεργίας οδηγούνται σωματεία στα δικαστήρια για να κριθεί, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, η απεργία παράνομη.

Σε μία από τις μητροπόλεις του καπιταλισμού, την Αμερική, τα συνδικάτα στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας ύστερα από δέκα χρόνια απαξίωσής τους κέρδισαν όσα θεωρούνταν αδύνατον ότι μπορούσαν να κερδίσουν.

Εξι εβδομάδες διήρκεσε ο αγώνας των εργαζομένων σε αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ (Ford, Stellantis, General Motors), που τους οδήγησε σε ιστορική νίκη. Κατάφεραν για την επόμενη τετραετία γενική αύξηση των μισθών κατά 11% συνολικά, κατά 25% την επόμενη τετραετία, ενώ στη συμφωνία με τους εργοδότες προβλέπεται αναπροσαρμογή των αποδοχών ανάλογα με το κόστος ζωής, το δικαίωμα στην απεργία για το κλείσιμο εργοστασίων στη Ford και στη Stellantis και συνδικαλιστικές προστασίες για τους εργαζόμενους στο εργοστάσιο ηλεκτρικών μπαταριών στην General Motors.

Καθοριστική κρίνεται η στρατηγική του συνδικάτου United Auto Workers (UAW). Επέλεξε να μην εξαντλήσει οικονομικά τους απεργούς και το ταμείο τους. Χρειάστηκε να απεργήσουν 50.000 μέλη του από τα συνολικά 150.000. Πώς το κατόρθωσε; Ξεκίνησε παράλληλα τις διαπραγματεύσεις και με τις τρεις εταιρείες και κλιμάκωσε τις απεργίες σταδιακά από εργοστάσιο σε εργοστάσιο.

Οι διοικήσεις των εταιρειών διαπίστωσαν ότι μένουν πίσω στην παραγωγή και να χάνουν δισεκατομμύρια δολάρια. Οπότε δεν είχαν άλλο τρόπο παρά να ανταποκριθούν στα αιτήματα του συνδικάτου.

Στις μέρες μας, οι αντεργατικές διατάξεις νόμων της κυβέρνησης Μητσοτάκη καθώς και η αχαλίνωτη ακρίβεια μαζί με τον πληθωρισμό καθιστούν αναγκαία και πολύτιμη την κινητοποίηση των συνδικάτων.

Ενα σχέδιο δράσης εκ μέρους τους με στρατηγική ικανή να δώσει λύσεις στα ήδη οξυμένα προβλήματα είναι η νέα πρόκληση που καλούνται να αντιμετωπίσουν.

Οι εργαζόμενοι έχουν τον πρωτεύοντα λόγο-ρόλο. Ο δρόμος μακρύς και δύσκολος, αλλά αξίζει να τον περπατήσουν προτού γίνει κανονικότητα η ακόμα βαθύτερη εκμετάλλευσή τους από την εργοδοσία.

Δουλειά τις περισσότερες ώρες της ημέρας, απλήρωτες υπερωρίες, μη ασφαλές εργασιακό περιβάλλον για να καλύπτονται μόνο οι πλέον στοιχειώδεις ανάγκες επιβίωσης τους.

Το εργασιακό πλαίσιο στη χώρα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν τιμά τη δουλειά και τα επαγγέλματα, δεν προωθεί την κοινωνική ηρεμία, πόσο μάλλον την ανάπτυξη της χώρας.

Τα συνδικάτα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας εμπνέουν και διδάσκουν τρόπους αντίστασης των εργαζομένων απέναντι στην απληστία του κεφαλαίου για όλο και περισσότερα κέρδη.

Οι μειωμένες προσδοκίες στην κοινωνία που εξακολουθεί να καλλιεργεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι το φράγμα που πρέπει να σπάσει.

Αυτό αποτελεί το πρώτο βήμα του αγώνα για ένα καλύτερο αύριο όχι μόνο των εργαζομένων, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL