Live τώρα    
21°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
21 °C
19.7°C22.4°C
2 BF 43%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
18.2°C21.7°C
1 BF 74%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
19 °C
18.8°C20.4°C
1 BF 72%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
17.7°C20.8°C
4 BF 49%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
20 °C
19.1°C19.9°C
3 BF 52%
Η α(χ)ριστεία του υπουργείου Παιδείας ή, αλλιώς, «ο βασιλιάς είναι γυμνός»
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Η α(χ)ριστεία του υπουργείου Παιδείας ή, αλλιώς, «ο βασιλιάς είναι γυμνός»

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
(ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//EUROKINISSI)

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας προβάλλουν επικοινωνιακά μια εικονική πραγματικότητα για τις δήθεν «μεγάλες» κυβερνητικές παρεμβάσεις τους στην εκπαίδευση, ενώ απαξιώνουν μεθοδευμένα το δημόσιο σχολείο σε όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Προσπαθούν να μας πείσουν ότι η εκπαίδευση επιστρέφει στην κανονικότητα, ότι τα σχολεία ανοίγουν με περισσότερους εκπαιδευτικούς και... με πολλές καινοτομίες.

Ποια, όμως, είναι η αλήθεια;

Η νέα σχολική χρονιά αρχίζει σε μια δύσκολη συγκυρία ενεργειακής, οικονομικής και υγειονομικής κρίσης.

Ενα ταξίδι στη γνώση ξεκινάει με αγωνία για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται. Και είναι δύσκολος, παρά τις κυβερνητικές θριαμβολογίες, για τους εξής λόγους:

- Το μηνιαίο εισόδημα δεν καλύπτει φέτος ούτε καν το δεκαπενθήμερο.

- Τα καρτέλ των καυσίμων και της ενέργειας έχουν αυξήσει τα κέρδη τους έως και 500% και καθιστούν ανέφικτη τη δυνατότητα θέρμανσης και στα σχολεία.

- Η ανίκανη και ανάλγητη κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει το θράσος να επαίρεται για τη δήθεν φροντίδα της για τα παιδιά, ενώ απαξιώνει διαρκώς το δημόσιο σχολείο σε όφελος της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

- Η σχολική χρονιά αρχίζει χωρίς υγειονομικά μέτρα θωράκισης των σχολείων απέναντι στην εξάπλωση της πανδημίας.

- Τα τμήματα παραμένουν με πάνω από 25 μαθητές και υπονομεύουν, εκτός από τη μαθησιακή διαδικασία, και την άμυνα απέναντι στην εξάπλωση της πανδημίας!

- Υπάρχουν μεγάλα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία και οι ελαστικά εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί ξεπερνούν το 25% στο σύνολο του πληθυσμού των διδασκόντων.

- Υπάρχουν εκπαιδευτικοί που μετακινούνται όπου και όταν ζητηθεί, σε τρία και περισσότερα σχολεία, και κάνουν ό,τι μάθημα υπάρχει ανάγκη, αρκεί να καλυφθούν τα κενά.

- Για το νέο «διευρυμένο ολοήμερο σχολείο» δεν έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια ούτε η υλικοτεχνική υποδομή και δεν υπάρχει δομημένο παιδαγωγικό πρόγραμμα.

- Γίνονται περικοπές στις σχολικές καθαρίστριες αντί να αυξηθούν, αφού διευρύνεται ο χρόνος λειτουργίας πολλών σχολικών μονάδων.

- Προστίθενται άχρηστες «καινοτόμες» αρμοδιότητες που διχάζουν, διαιρούν και κατηγοριοποιούν τους εκπαιδευτικούς (συντονιστές, μέντορες, όμιλοι).

- Το νέο σύστημα αξιολόγησης έχει δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας και γραφειοκρατίας στο δημόσιο σχολείο, χωρίς κανένα παιδαγωγικό όφελος.

- Η μισθολογική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών είναι δεδομένη, τη στιγμή που διευθυντικά στελέχη σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες αυξάνουν τον ήδη ενισχυμένο μισθό τους (Χατζηγάκης).

- Ο εκπαιδευτικός χρόνος αναλώνεται σε διεκπεραιωτικές διαδικασίες και οι σύλλογοι των εκπαιδευτικών αποδυναμώνονται.

- Εκπαίδευση για λιγότερους, σχολεία πολλών ταχυτήτων, ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

- Εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων στη Γ΄ Λυκείου από τη νέα σχολική χρονιά, πίεση και ανασφάλεια στους μαθητές με την ενίσχυση του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος.

Ανάγκη ουσιαστικών ρυθμίσεων

Τελικά, «ο βασιλιάς είναι γυμνός» και το δημόσιο σχολείο είναι εκτεθειμένο σε πολλαπλούς κινδύνους. Όχι μόνο δεν στέκουν οι θριαμβολογίες, αλλά χρειάζονται ουσιαστικές ρυθμίσεις για:

- Μόνιμους διορισμούς ώστε να καλυφθούν τα κενά, ειδικά στην Περιφέρεια της χώρας και στην Ειδική Αγωγή.

- Επέκταση των παροχών για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης, σχολικούς νοσηλευτές, ΕΒΠ).

- Νέες ειδικότητες στα σχολεία (κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, σχολικοί νοσηλευτές), με ουσιαστική στήριξη για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, που θα ελαφρύνουν στην πράξη τις οικογένειες.

- Εξασφάλιση αιθουσών για την εφαρμογή των καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

- Άρση της ανισότητας των σχολείων της επαρχίας στη διδασκαλία ειδικών μαθημάτων (ξένες γλώσσες, Εικαστικά, Θεατρολογία κ.λπ.).

- Επαρκή χρηματοδότηση των δήμων για τις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες των σχολείων.

- Αναβάθμιση σχολικών κτηρίων και ανέγερση νέων σχολικών μονάδων ώστε να αντιμετωπιστούν οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.

Μπροστά σε όλες αυτές τις αναγκαίες ρυθμίσεις, η κυβέρνηση μιλά για «εκπαιδευτική καινοτομία». Ούτε λόγος για τις μεγάλες αυξήσεις, πάνω από 20%, στα σχολικά είδη, την ώρα που ξεκινά και το μαρτύριο των πληρωμών για αναγκαστικές εξωσχολικές δραστηριότητες.

Ούτε κουβέντα για τα φετινά vouchers της κυβέρνησης που άφησε 1 στα 3 παιδιά με πλήρεις αιτήσεις εκτός βρεφονηπιακών σταθμών, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠΑμεΑ (84.200), αφού ταλαιπώρησε όλο τον Αύγουστο 500.000 γονείς.

Με υπογραφή του κ. Μητσοτάκη και της κ. Κεραμέως το σχολείο γίνεται πιο σκληρό και ανταγωνιστικό. Μια καλοστημένη βιτρίνα που περιλαμβάνει λίγο απ’ όλα.

Στον Νομό Καρδίτσας απέχουμε πολύ από το να πανηγυρίζουμε. Και στο σχολικό εξοπλισμό, και στις υποδομές και σχολικές εγκαταστάσεις συνολικότερα, και στη χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών μονάδων...

Πολλά τα δυσπρόσιτα και απομακρυσμένα σχολεία όπου οι μαθητές θα αντιμετωπίσουν κενά και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα σηκώσουν ένα μεγάλο βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας διανύοντας μακρινές αποστάσεις.

Σοβαρές οι ελλείψεις που θα ταλανίσουν την ειδική εκπαίδευση, ενώ δεκάδες παιδιά και στον νομό μας μένουν εκτός παιδικών/βρεφονηπιακών σταθμών, ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠΑμεΑ.

Για την καλή σχολική χρονιά λοιπόν, εκτός από ευχές, χρειάζονται και πολιτικές που θα διασφαλίζουν μια αναβαθμισμένη σχολική καθημερινότητα για όλους. Αντί για ευχολόγια, οι πολιτικοί και οι αρμόδιοι ας αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράση.

Οι ευχές για καλή σχολική χρονιά ας συνοδεύονται από αγώνες και τη θετική συμβολή όλων μας για να εξελιχθεί η νέα σχολική χρονιά με όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα μέσα σε ένα ισχυρό, δημοκρατικό, δημόσιο σχολείο.

Εύχομαι στα παιδιά μας να έχουν υγεία, πρόοδο και να τους χαμογελά η ζωή!

Στους εκπαιδευτικούς, να έχουν αντοχές για να μπορούν να υπερασπιστούν το δημόσιο σχολείο απέναντι σε μια κυβέρνηση που υπονομεύει τη δημόσια Παιδεία.

Στους γονείς και σε όλους τους εργαζόμενους των σχολικών μονάδων και των υπηρεσιών της εκπαίδευσης εύχομαι δύναμη για να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες και αισιοδοξία!

 

* Η Χρυσούλα Κατσαβριά-Σιωροπούλου είναι τ. βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Νομού Καρδίτσας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL