Live τώρα    
13°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
13 °C
11.5°C14.6°C
4 BF 62%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σποραδικές νεφώσεις
11 °C
8.7°C13.0°C
4 BF 59%
ΠΑΤΡΑ
Αυξημένες νεφώσεις
14 °C
13.8°C16.0°C
5 BF 60%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
16 °C
15.5°C17.5°C
1 BF 64%
ΛΑΡΙΣΑ
Αυξημένες νεφώσεις
10 °C
9.9°C11.7°C
2 BF 81%
Μιχάλης Κατρίνης / Ενοχοι ενός άθλιου παρακράτους
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Μιχάλης Κατρίνης / Ενοχοι ενός άθλιου παρακράτους

Κατρίνης ΠΑΣΟΚ
(EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ)

Στον απόηχο της συνεδρίασης της Εξεταστικής, ο επικεφαλής της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ. σχολιάζει ότι η συγκυριακή κοινοβουλευτική πλειοψηφία «δεν είναι λημέρι για να κρύβονται πίσω από αυτήν οι ένοχοι ενός άθλιου παρακράτους». Ερωτηθείς αν η προαναγγελία ότι το ΠΑΣΟΚ θα κινηθεί νομικά εναντίον της ΕΥΠ αφορά και άλλους εμπλεκόμενους, όπως τον Γρ. Δημητριάδη, ο Μ. Κατρίνης σημειώνει ότι κανείς δεν πρέπει να έχει την ψευδαίσθηση ότι θα μείνει στο απυρόβλητο. «Ο κ. Μητσοτάκης αποτελεί παράγοντα πολιτικής αστάθειας» τονίζει με αφορμή τα σενάρια αλλαγής του εκλογικού νόμου. Αναφέρει ότι «το ΠΑΣΟΚ ποτέ δεν είχε μπει στη λογική της συνεργασίας ούτε με τη Ν.Δ. ούτε με τον ΣΥΡΙΖΑ» και πως η εντολή είναι για αυτόνομη πορεία. Προσθέτει ότι «η ψήφος των πολιτών, την οποία κάποιοι απαξιώνουν και προεξοφλούν, θα εμπεριέχει και τη λύση στο κυβερνητικό πρόβλημα». Μιλά για τους βασικούς άξονες της προγραμματικής πρότασης του κόμματος ενόψει της ΔΕΘ και σχολιάζει για τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης απέναντι στην ακρίβεια: «Πολύ λίγο, πολύ αργά».

Μετά την κυβερνητική προσπάθεια συγκάλυψης στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας διά της προσχηματικής επίκλησης του «απορρήτου», στην Εξεταστική είδαμε το ίδιο έργο και χειρότερα, αφού η πλειοψηφία αρνήθηκε την κλήση του Κυριάκου Μητσοτάκη και όλων των άλλων εμπλεκομένων. Πώς σχολιάζετε; Πώς θα προχωρήσει το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ.;

Είναι ξεκάθαρο ότι στόχος της Νέας Δημοκρατίας είναι η συγκάλυψη, η συσκότιση, να μην αποκαλυφθεί η αλήθεια γι’ αυτή την πολύ σκοτεινή υπόθεση που εκθέτει τη χώρα διεθνώς. Η Εξεταστική Επιτροπή ευτέλισε τον ρόλο και την αποστολή της από την πρώτη μέρα της λειτουργίας της, με ευθύνη της κυβέρνησης. Μετά το μονοκομματικό προεδρείο, ήρθε να προστεθεί στην εξίσωση ο αποκλεισμός των μαρτύρων που πρότεινε το ΠΑΣΟΚ. Η συγκυριακή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, όμως, δεν είναι λημέρι για να κρύβονται πίσω από αυτήν οι ένοχοι ενός άθλιου παρακράτους. Αν μάλιστα ισχύει το γεγονός ότι έχει καταστραφεί ο φάκελος της παρακολούθησης αλλά και το υλικό παρακολούθησης του Νίκου Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ, τότε είναι ξεκάθαρο ότι η πιο ευαίσθητη υπηρεσία για την εθνική ασφάλεια της χώρας μετατράπηκε σε παρακρατικό μηχανισμό στα χέρια αυτών που παρακολουθούν τους πολιτικούς τους αντιπάλους. Μόνο όσοι νιώθουν ένοχοι καταστρέφουν και εξαφανίζουν στοιχεία. Μόνο όσοι αισθάνονται ένοχοι εμποδίζουν την κλήση μαρτύρων.

Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ. έχει προαναγγείλει ότι θα κινηθεί νομικά εναντίον της ΕΥΠ. Μπορείτε να μας πείτε κάτι περισσότερο γι’ αυτή την πρωτοβουλία; Επιπρόσθετα, αυτό θα μπορούσε να αφορά και τον ανιψιό του κ. Μητσοτάκη, τον τέως γ.γ. του Πρωθυπουργικού Γραφείου Γρηγόρη Δημητριάδη, ο οποίος επίσης δεν διαθέτει πολιτική ασυλία;

Είναι δεδομένο ότι αξιολογούνται όλα τα στοιχεία και οι ευθύνες θα αναζητηθούν. Ας μην έχει κανείς -και αυτό αφορά τους εμφανείς και τους αφανείς πρωταγωνιστές αυτού του σκανδάλου- την ψευδαίσθηση ότι θα μείνει στο απυρόβλητο ή ότι δεν θα έχει επιπτώσεις. Αυτό ισχύει και για όσους θεωρούν ότι καλύπτονται από την ιδιότυπη ασυλία που τους έχει παραχωρήσει η κυβέρνηση. Και αναφέρομαι και στον πρώην διοικητή της ΕΥΠ, σε υπηρεσιακούς παράγοντες, αλλά και σε όσους ενεπλάκησαν στην παρακολούθηση του κινητού τηλεφώνου του Νίκου Ανδρουλάκη.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη για την πρώτη του ΔΕΘ. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του σχεδίου του ΠΑΣΟΚ που θα παρουσιάσει;

Το ΠΑΣΟΚ θα παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη προγραμματική πρόταση που θα δίνει αληθινή ελπίδα και προοπτική σε όλους τους Έλληνες. Και ιδιαίτερα σε αυτούς που για την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη είναι αόρατοι. Αναφέρομαι στους νέους, στους μικρούς και μεσαίους επαγγελματίες, στους ανθρώπους της εργασίας, στο μέσο ελληνικό νοικοκυριό, στους χαμηλοσυνταξιούχους, τους αγρότες και τους ανθρώπους της παραγωγής. Η χώρα χρειάζεται ένα νέο παραγωγικό σχέδιο, ένα πραγματικό εθνικό πρόγραμμα ανασυγκρότησης. Ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, κίνητρα για εργασία, σοβαρή στεγαστική πολιτική, σταθερούς κανόνες και κράτος δικαίου που θα διευκολύνει και θα ενθαρρύνει την οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα και θα δώσει ελπίδα και προοπτική στους νέους να ζήσουν και να δημιουργήσουν στον τόπο τους.

Με τις όποιες παροχές στη ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης θα προσπαθήσει να αλλάξει την ατζέντα. Όμως ήδη ο ίδιος παραδέχεται ότι ο χειμώνας που έρχεται θα είναι από τους δυσκολότερους. Μπορεί να αποφύγει την πτώση του;

Όλες οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του υψηλού ενεργειακού κόστους και της ακρίβειας συνοψίζονται σε τέσσερις λέξεις: πολύ λίγο, πολύ αργά. Η κυβέρνηση προσπαθεί επικοινωνιακά και ευκαιριακά να αμβλύνει τις αντιδράσεις και την απόγνωση των πολιτών. Δεν είναι τυχαίο ότι οι δύο πρώτες παρεμβάσεις της για να αντιμετωπιστεί το ενεργειακό κόστος απέτυχαν. Ξεπεράστηκαν από τις εξελίξεις. Γιατί πολύ απλά η κυβέρνηση δεν θέλει να δυσαρεστήσει τους παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος, να επιβάλει πλαφόν στη λιανική τιμή, να φορολογήσει τα πραγματικά υπερκέρδη τους. Αναποτελεσματική όμως είναι και η αντιμετώπιση της ακρίβειας. Η κυβέρνηση αρνείται να μειώσει τον ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής, αρνείται να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, κάτι που έχουν ήδη κάνει πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Και φυσικά, ούτε λόγος για έλεγχο της αισχροκέρδειας, ειδικά στην αγορά τροφίμων, αφού το τελευταίο πρόστιμο επιβλήθηκε πέντε μήνες πριν.

Τη δεύτερη δόση από το ταμείο ανάκαμψης θα την πάρει η χώρα; Μέσα σε ένα δυσοίωνο 2023 μπορεί η κυβέρνηση να συνεχίσει χωρίς αυτούς τους πόρους ή εκτιμάτε ότι αυτός είναι και ο μόνος λόγος που θα μπορούσε να οδηγήσει τον κ. Μητσοτάκη σε πρόωρες κάλπες;

Οι πόροι του ταμείου ανάκαμψης έπρεπε και πρέπει να αξιοποιηθούν για τη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού προτύπου για τη χώρα. Να αξιοποιηθούν πραγματικά και όχι απλά να απορροφηθούν, όπως επιδιώκει η κυβέρνηση. Η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη έδειξε από την αρχή τις προθέσεις της, προχώρησε μονομερώς και χωρίς κανέναν διάλογο στη διαμόρφωση της πρότασης για την αξιοποίηση των πόρων του ταμείου ανάκαμψης. Στόχος της ήταν να μοιράσει το τελευταίο αυτό αναπτυξιακό πακέτο σε «ημετέρους»’, αδιαφορώντας για τη χώρα και τις ανάγκες της, την εγχώρια προστιθέμενη αξία, την αλλαγή του εμπορικού ισοζυγίου, τις σταθερές και ποιοτικές θέσεις εργασίας. Η χώρα όμως δεν είναι λάφυρο, ούτε προσφέρεται για λεηλασία. Γι’ αυτό και είναι επιτακτική ανάγκη η λογοδοσία, ο δημόσιος έλεγχος και η αξιολόγηση στη διαδικασία διάθεσης και αξιοποίησης των πόρων του ταμείου ανάκαμψης. Ο απολογισμός, έναν χρόνο μετά, είναι πολύ φτωχός. Και αυτό δεν είναι καθόλου καλό για τη χώρα.

Η κυβέρνηση τροφοδοτεί τη συζήτηση για αλλαγή του εκλογικού νόμου με άλλοθι τον κίνδυνο ακυβερνησίας. Μάλιστα την ευθύνη γι’ αυτό την καταλογίζουν στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., δεδομένης της άρνησής σας να συνεργαστείτε με τη Ν.Δ. μετά τις εκλογές. Πώς σχολιάζετε;

Ο κ. Μητσοτάκης, με αυθαίρετο τρόπο, επιχειρεί να ταυτίσει τον εαυτό του με την πολιτική σταθερότητα. Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο, αποτελεί πλέον παράγοντα πολιτικής αστάθειας. Ενδεχόμενη αλλαγή του εκλογικού νόμου θα επιβεβαιώσει ότι ο εμφανιζόμενος ως θεσμικός πρωθυπουργός δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν πολιτικό παλαιάς κοπής, που δεν διστάζει να λέει σήμερα κάτι και αύριο να κάνει το ακριβώς αντίθετο. Να αλλάζει πάντα τους κανόνες του παιχνιδιού ανάλογα με το τι τον συμφέρει, να φθείρει τους θεσμούς, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις. Το ΠΑΣΟΚ ποτέ δεν είχε μπει στη λογική της συνεργασίας ούτε με τη Νέα Δημοκρατία ούτε με τον ΣΥΡΙΖΑ. Η ισχυρή εντολή που έχουμε λάβει ήταν και είναι η αυτόνομη πορεία. Η αίσθηση ότι μπορεί κάποιος να κυβερνά με το 35% ή και λιγότερο και έχοντας αποκλεισμένη και απέναντί του τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών συνιστά απόλυτη στρέβλωση και μια ψευδεπίγραφη αίσθηση δημοκρατικής νομιμοποίησης που σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο δεν υπάρχει.

Κύριε Κατρίνη, έχει γίνει σαφές μετά τις αποκαλύψεις του σκανδάλου της παρακολούθησης Ανδρουλάκη ότι ακόμα κι αν υπήρχε αρχικά περίπτωση μετεκλογικής συνεργασίας με τη Ν.Δ., αυτό πλέον δεν μπορεί να γίνει με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Αλλά και πριν από όλα αυτά, ο κ. Ανδρουλάκης ήδη έχει δηλώσει ότι σε περίπτωση συνεργασίας δεν θα δεχτεί για πρωθυπουργό «ούτε Μητσοτάκη, ούτε Τσίπρα». Με μια Ν.Δ. χωρίς τον κ. Μητσοτάκη στο τιμόνι, θα μπορούσε να υπάρξει μετεκλογική συνεργασία;

Όπως έχω πει πολλές φορές, οι κυβερνητικές συνεργασίες δεν είναι προϊόν συνεννοήσεων σε επίπεδο κορυφής για να μοιραστούν καρέκλες και υπουργεία. Το μεγάλο ζητούμενο είναι το περιεχόμενο που πρέπει να έχει η διακυβέρνηση, σε ποιους θα απευθύνεται, ποιους στόχους θα βάζει για τη χώρα, με ποιες μεγάλες πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές θα συνδεθεί αυτή η διακυβέρνηση. Κάποιοι μπορεί να έχουν προσωπικά πολιτικά αδιέξοδα, η δημοκρατία όμως δεν έχει αδιέξοδα. Η ψήφος των πολιτών, την οποία κάποιοι απαξιώνουν και προεξοφλούν, θα εμπεριέχει και τη λύση στο κυβερνητικό πρόβλημα. Γι’ αυτό και πρέπει να βγει ισχυρό το ΠΑΣΟΚ, για να μετατρέψει τη δύναμη που θα του δώσουν οι πολίτες στις κάλπες σε αναγεννητική δύναμη για τη χώρα και το πολιτικό σύστημα. Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ δοκιμάστηκαν και απέτυχαν. Η χώρα δεν αρχίζει και δεν τελειώνει με αυτούς και ό,τι αντιπροσωπεύουν. Η Ελλάδα είναι πολλά περισσότερα, είναι η Ελλάδα που διψά για αλλαγές, είναι οι νέοι που πρέπει να βγουν μπροστά, είναι οι δημιουργικοί Έλληνες που χρειάζονται στήριξη και βοήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL