Live τώρα    
19°C Αθήνα
ΑΘΗΝΑ
Ελαφρές νεφώσεις
19 °C
18.3°C20.6°C
3 BF 52%
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αίθριος καιρός
17 °C
15.0°C17.8°C
1 BF 88%
ΠΑΤΡΑ
Ελαφρές νεφώσεις
15 °C
11.7°C18.3°C
2 BF 88%
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σποραδικές νεφώσεις
22 °C
21.0°C23.3°C
2 BF 56%
ΛΑΡΙΣΑ
Ελαφρές νεφώσεις
16 °C
14.0°C16.1°C
1 BF 88%
Διώρυγες
  • Μείωση μεγέθους γραμματοσειράς
  • Αύξηση μεγέθους γραμματοσειράς
Εκτύπωση

Διώρυγες

Ever Green στη διώρυγα του Σούεζ
(EPA/MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT)

Αυτή η υπόθεση με τις διώρυγες προκαλεί την κοινή γνώμη να αναλογιστεί από πόσους παράγοντες εξαρτάται η οικονομική εξυπηρέτησή της. Το πλοίο «Ever Green», που προκάλεσε μια απίστευτη συσσώρευση σκαφών καθ’ όλο το μήκος της διώρυγας του Σουέζ, έδειξε πόσο αυτή η «σχισμή» στην επιφάνεια του πλανήτη, μήκους 190 χιλιομέτρων, πλάτους 160-200 μέτρων και βάθους 16-19 μέτρων, είναι τρωτή από διάφορους παράγοντες. Για την Ιστορία αξίζει να πούμε ότι ο Φερδινάνδος Λεσέψ ήταν ο άνθρωπος που έκανε πράξη το όραμα του Ραμσή Β΄ το 1869...

Η άλλη διώρυγα που έγινε επίσης διάσημη ήταν αυτή του Παναμά. Με συνολικό μήκος 77 χιλιομέτρων, πλάτος 45 μέτρων και βάθος 11 μέτρων, πραγματοποίησε την ένωση του Ατλαντικού με τον Ειρηνικό Ωκεανό και μετέφερε τα εμπορεύματα μέσα από μια σειρά ανισοϋψών δεξαμενών. Η διώρυγα του Παναμά άνοιξε το 1914, ύστερα από έναν τιτάνιο αγώνα. Για την κατασκευή της χρειάστηκε να μετατοπιστεί χώμα 240.000 τόνων, που ισοδυναμεί με 63 «μεγάλες» πυραμίδες της Αιγύπτου.

Η τρίτη διώρυγα, η οποία έγινε επίσης για την αποφυγή μιας μεγάλης παράκαμψης των πλοίων και ιδιαίτερα του επικίνδυνου Κάβου Μαλλιά, ήταν αυτή του Ισθμού της Κορίνθου. Βέβαια οι αρχαίοι είχαν έναν τρόπο μετακίνησης των πλοίων μέσω του Ισθμού βασισμένο στην ολίσθηση των πλοίων πάνω σε ξύλα.  Όμως αυτό δεν έφτανε. Από την εποχή του Περίανδρου έως τον Καποδίστρια, το όνειρο της ζεύξης των δύο θαλασσών διακατείχε την κατασκευαστική σκέψη. Το όνειρο τελικά χρειάστηκε να περιμένει μέχρι το 1893, οπότε πραγματοποιήθηκε με τον Ανδρέα Συγγρό ως χρηματοδότη και μελετητές τους  Ίστβαν Τούρ (Ουγγαρία) και Μπέλα Γκέστερ (Σλοβακία). Πρόσφατα η πτώση των πρανών έκανε απαγορευτική τη ναυσιπλοΐα, αλλά αυτό ήταν ένα από τα επεισόδια. Στην αποχώρησή τους από την Ελλάδα οι Γερμανοί ανατίναξαν τη σιδηροδρομική γραμμή και έριξαν βαγόνια της μέσα στον Ισθμό.

Το τελευταίο, αλλά πιο εντυπωσιακό αναφέρεται όχι στον διάπλου μιας διώρυγας, αλλά στην υπέρπτησή της(!) από τον Ούγγρο Πίτερ Μπεσένεϊ. Ειδικευμένος σε αεροπορικές επιδείξεις, ο Μπεσένεϊ πέρασε τα 6.346 μέτρα μήκους της διώρυγας της Κορίνθου επί τα 24,6 μέτρα (ο βυθός 21,3 μέτρα) πλάτος, με άνοιγμα πτερύγων 8 μέτρα!  Έτσι πραγματοποίησε ο ίδιος ένα όνειρο ζωής...

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΓΝΩΜΕΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

EDITORIAL

ΑΝΑΛΥΣΗ

SOCIAL