ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΛΙΟΝΑΚΗΣ
Σε κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και της Φ. Γεννηματά αναδεικνύεται η πίεση που προβάλλει για αλλαγή κυβέρνησης από την παρούσα Βουλή και δημιουργία οικουμενικού σχήματος διακυβέρνησης.
Το έκανε απολύτως σαφές χτες όταν προέβαλε ως όρο για να το υπογράψει τη συμπερίληψη αυτής της θέσης ως "αστερίσκου" στο κοινό ανακοινωθέν των πολιτικών κομμάτων για το προσφυγικό. Καθώς δεν έθεσαν κάτι τέτοιο, και μάλιστα στη συγκυρία της σύσκεψης των αρχηγών για το προσφυγικό, ούτε ο Κυρ. Μητσοτάκης ούτε ο Στ. Θεοδωράκης (ο οποίος στηρίζει γενικά την ίδια θέση), η Φ. Γεννηματά και η Δημοκρατική Συμπαράταξη εμφανίστηκαν εν προκειμένω ως "ουρά" του Β. Λεβέντη και της Ένωσης Κεντρώων.
Όταν με την έναρξη του Συμβουλίου ο Β. Λεβέντης έθεσε ζήτημα αποχώρησης του Αλ. Τσίπρα από την πρωθυπουργία και συγκρότηση οικουμενικής κυβέρνησης, συνεργάτες της Φ. Γεννηματά ανέφεραν ότι το ΠΑΣΟΚ (και οι άλλες πολιτικές δυνάμεις) που έχει τη θέση ότι χρειάζεται κυβέρνηση εθνικής ενότητας επισήμανε ότι προέχει η συζήτηση επί του προσφυγικού ενόψει της κρίσιμης Συνόδου της Δευτέρας και όχι το ζήτημα που θέτει ο Β. Λεβέντης. Φαίνεται ότι αυτό έγινε ώστε να μην εμφανιστεί να ταυτίζεται μαζί του. Ωστόσο, όταν η σύσκεψη έφτασε στο σημείο του διαλείμματος για τη σύνταξη του ανακοινωθέντος, η Φ. Γεννηματά ζήτησε μετ' επιτάσεως να συμπεριληφθεί ως αστερίσκος ότι "η εθνική γραμμή για να έχει αποτέλεσμα χρειάζεται μια ισχυρή και ικανή κυβέρνηση να την υλοποιήσει", ότι "η χώρα χρειάζεται μια κυβέρνηση εθνικής συνεννόησης όλων των φιλοευρωπαϊκών δυνάμεων" καθώς, όπως ανέφεραν, "και την προηγούμενη φορά βγήκε ανακοίνωση και η κυβέρνηση δεν την υλοποίησε κατ' ελάχιστον". Η επιμονή της ως προς το θέμα, σύμφωνα με πληροφορίες, προκάλεσε την αντίδραση των υπόλοιπων αρχηγών (όχι του Β. Λεβέντη) που ανέφεραν ότι δεν επρόκειτο να υπογράψουν εάν συμπεριληφθεί ο εν λόγω αστερίσκος.
Πέραν των ερωτημάτων που εγείρει η επιμονή να αναδειχθεί το θέμα της οικουμενικής και μάλιστα στη σύσκεψη των αρχηγών, η πολιτική ήττα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ως προς το πώς χειρίστηκε τη σύσκεψη είναι αυταπόδεικτη: Εν τέλει, η Φ. Γεννηματά -η οποία και είχε θέσει το θέμα της σύγκλησης του Συμβουλίου και θα μπορούσε να κερδίσει έστω και επικοινωνιακά από αυτό- υπέγραψε το ανακοινωθέν, ενώ η θέση που αξίωνε για αλλαγή κυβέρνησης δεν συμπεριλήφθηκε (και ούτε φυσικά θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή από τον πρωθυπουργό), ενώ μπήκε στο τέλος της ημέρας στο ίδιο κάδρο με την επιμονή της Ένωσης Κεντρώων στο αντίστοιχο ζήτημα.
Υπενθυμίζεται ότι το αίτημα για κυβέρνηση εθνικής ενότητας είχε παραμεριστεί από τη Φ. Γεννηματά μετά την εκλογή του Κυρ. Μητσοτάκη -με τον Ευ. Βενιζέλο ωστόσο να μην είχε ποτέ σταματήσει να το επαναλαμβάνει καθημερινά- όμως επανήλθε τις τελευταίες εβδομάδες ως ένας από τους κεντρικούς άξονες των θέσεων της παράταξής της.
Εξερχόμενη από το Προεδρικό Μέγαρο, η Φ. Γεννηματά δήλωσε ότι "ο Μάρτιος του 2016, δεν είναι Ιούλιος του 2015. Δεν δίνουμε λευκή επιταγή" και πως "η διάθεσή μας για εθνική συνεννόηση δεν σημαίνει ανοχή στα λάθη και την αδράνεια". Ανέφερε ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη υποστηρίζει την άμεση μετεγκατάσταση των προσφύγων, την επιστροφή των παράτυπων μεταναστών και την άμεση οικονομική ενίσχυση της χώρας, η οποία θα πρέπει να διαρκέσει όσο διαρκεί η κρίση και οι ροές.
Η Φ. Γεννηματά είπε ότι "η κυβέρνηση έχασε πολύτιμο χρόνο" και πως "αποδεικνύεται ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί αυτή την κατάσταση", επαναλαμβάνοντας ότι "η εθνική γραμμή που διαμορφώθηκε σήμερα, χρειάζεται μια ισχυρή κυβέρνηση εθνικής ενότητας όλων των φιλοευρωπαϊκών δυνάμεων για να αντιμετωπίσει την κρίση".