Η Ελλάδα "ξεπερνά τον εαυτό της" προκειμένου να τηρήσει τις υποχρεώσεις της και αναμένει "από όλους να πράξουν το ίδιο", απαντά η ελληνική κυβέρνηση στις επιθέσεις που δέχεται η χώρα για το προσφυγικό, μέσω επίσημης ανακοίνωσης της κυβερνητικής εκπροσώπου Όλγας Γεροβασίλη, επισημαίνοντας ότι "η τακτική της αλληλοεπίρριψης ευθυνών δεν συνιστά αποτελεσματική διαχείριση ενός ιστορικών διαστάσεων προβλήματος".
Επιπλέον, κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι η πίεση έναντι της Ελλάδας διαμορφώνεται από χώρες που "έχουν μεγάλο πολιτικό πρόβλημα με το προσφυγικό στο εσωτερικό τους", αλλά και από μπλοκ χωρών "με ακροδεξιές κυβερνήσεις που θέλουν να εκμεταλλευτούν πολιτικά την κατάσταση". Σημειώνουν επίσης ότι το επιχείρημα της Ελλάδας είναι ότι η χώρα μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο "ως μέρος της λύσης", καθώς, ό,τι και να γίνει στα σύνορα της, "τα προσφυγικά κύματα θα βρουν άλλες διαδρομές".
Αναλυτικά η δήλωση της κυβερνητικής εκπροσώπου:
"Μόλις πριν δύο ημέρες, οι υπουργοί Εσωτερικών της Ε.Ε., κατέληξαν σε απόφαση για ενιαία ευρωπαϊκή λύση στο ζήτημα του μεταναστευτικού.
Κοινός τόπος της απόφασης αυτής είναι ότι το κλειδί της διαχείρισης του προσφυγικού βρίσκεται στην Τουρκία και στην τήρηση, από αυτήν τη χώρα, των συμφωνηθέντων.
Η συμφωνία αυτή μέχρι στιγμής δεν προχωρά, χωρίς η ευθύνη να βαραίνει οποιονδήποτε στη χώρα μας.
Με βάση αυτό το δεδομένο, θεωρούμε μη εποικοδομητικό να επιχειρείται η επικοινωνιακή απομόνωση της Ελλάδας, με αφορμή μια έκτακτη αξιολόγηση του μηχανισμού Σένγκεν που πραγματοποιήθηκε στις 10 Νοεμβρίου, όταν η κατάσταση στο πεδίο ήταν πολύ διαφορετική από ό,τι σήμερα, 2,5 μήνες αργότερα.
Η Ελλάδα έχει ζητήσει επανειλημμένα την ενίσχυση της Frontex σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή, με μερική, ωστόσο, ανταπόκριση.
Το πρόγραμμα μετεγκατάστασης, όπως συμφωνήθηκε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 23ης Σεπτεμβρίου, έχει μείνει μετέωρο: από τους 160.000 πρόσφυγες, μόνο 414 έχουν μετεγκατασταθεί.
Η επανεισδοχή παράτυπων μεταναστών στις χώρες προέλευσης και στην Τουρκία έχει μηδαμινά αποτελέσματα παρά τις διεθνείς συμφωνίες.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και η τακτική της αλληλοεπίρριψης ευθυνών δεν συνιστά αποτελεσματική διαχείριση ενός ιστορικών διαστάσεων προβλήματος, για το οποίο απαιτείται η κοινή δράση των χωρών της Ευρώπης.
Η Ελλάδα ξεπερνά τον εαυτό της προκειμένου να τηρήσει τις υποχρεώσεις της. Αναμένουμε από όλους να πράξουν το ίδιο".
Φ.Κ.