ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Για «απροκάλυπτο θατσερισμό» κατηγορούσαν χθες τον Κυριάκο Μητσοτάκη κυβερνητικά στελέχη, ενώ αποτιμούσαν ως απολύτως θετική την παρουσία της κυβέρνησης στην προ ημερησίας διάταξης συζήτηση για το ασφαλιστικό, που είχε προκαλέσει ο πρωθυπουργός.
Όταν, μάλιστα, ο Αλέξης Τσίπρας... ευχαριστούσε τον πολιτικό αντίπαλό του γιατί δεν έκρυψε ότι είναι «ακραία νεοφιλελεύθερος», αποδείχθηκε ότι δεν ήταν υπερβολικός. Το ότι είναι θιασώτης του νεοφιλελευθερισμού δεν δίστασε να το παραδεχθεί ο ίδιος ο Κυρ. Μητσοτάκης σε μια τουλάχιστον φράση της ομιλίας του: «Δεν σας αρέσουν οι αριθμοί. Βλέπετε, εσείς ενδιαφέρεστε μόνο για τους ανθρώπους. Αλλά οι αριθμοί λένε την πραγματικότητα», ήταν το κατά λέξη απόσπασμα της ομιλίας, που θα τον ακολουθεί στο εξής.
Από εκεί και πέρα, όσοι «περίμεναν να ακούσουν επιτέλους τις προτάσεις της Ν.Δ. για το ασφαλιστικό, άκουσαν αντί της κυβερνητικής πρότασης ότι η αξιωματική αντιπολίτευση εισηγείται:
* Την επιβολή ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές, όπως ζητούν οι δανειστές. (Κάτι που ισοδυναμεί με σκληρές περικοπές στις επικουρικές συντάξεις.)
* Την υποκατάσταση της κοινωνικής ασφάλισης από την ιδιωτική. (Αυτό ίσως χρειαστεί να το εξηγήσουν περισσότερο - ή μήπως σκοπίμως απέφυγαν κάτι τέτοιο;)
* Νέες περικοπές στις συντάξεις (με την πρόταση να κοπούν περισσότερο οι κρατικές επιχορηγήσεις στα ταμεία).
* Την παρακράτηση αγροτικών επιδοτήσεων για οφειλές των αγροτών στον ΟΓΑ (και καμία άλλη πρόταση για τους αγρότες).
- Τη μείωση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων (μαζί με κατηγορίες ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να στρέψει τη μία κοινωνική κατηγορία εναντίον της άλλης).
"Αυτές είναι οι προτάσεις της Ν.Δ. για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού;", αναρωτιόντουσαν κυβερνητικοί κύκλοι.
Και προσέθεταν: «Φυσικά ο κ. Μητσοτάκης αρνήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα αν τάσσεται υπέρ της χρηματοδότησης του ασφαλιστικού μέσα από μια λογική αύξηση των εργοδοτικών εισφορών (στην οποία έχουν συμφωνήσει οι εργοδοτικές οργανώσεις) ή υπέρ μιας νέας, 12ης στην σειρά, οριζόντιας μείωσης στις συντάξεις».
Ηγεμονικές οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Την ίδια στιγμή, άνεμος αισιοδοξίας επικρατούσε στο κυβερνητικό στρατόπεδο μετά τη συζήτηση στη Βουλή, εκεί όπου «διαπιστώθηκε η ηγεμονία των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από τις τοποθετήσεις Τσίπρα, Τσακαλώτου, Κατρούγκαλου», σημείωνε κορυφαίος υπουργός σε συνομιλία που είχαμε μαζί του.
Ο μεν Κυρ. Μητσοτάκης «εμφανίστηκε εγκλωβισμένος σε ακραία ιδεολογικά σχήματα, απομονωμένος από τον λαό. Προσπάθησε να εμφανιστεί ότι κάνει τομή σε σχέση με το παρελθόν της Ν.Δ., έκανε όμως τομή προς το... χειρότερο», υπαινισσόμενος, έτσι, τις «ιδέες» Γιαννίτση στο ασφαλιστικό, τις οποίες ασπάστηκε προχθές ο νέος πρόεδρος της Ν.Δ.
Στον αντίποδα, ο Αλ. Τσίπρας παρουσίασε «την τεκμηριωμένη κυβερνητική πρόταση για το ασφαλιστικό, παραθέτοντας στοιχεία». Ζήτησε, ταυτόχρονα, διάλογο σε όλα τα επίπεδα, ενώ επέμεινε συγχρόνως ότι η λύση στο πρόβλημα δεν χωρεί αναβολές, λόγω της εκρηκτικότητάς του. Με δυο λόγια, ο διάλογος θα προηγηθεί, στο τέλος όμως «η κυβέρνηση θα λάβει αποφάσεις και δεν πρόκειται να εγκλωβιστεί σε μικροπολιτικά παιχνίδια».
Πάντως, μέσα από τις τοποθετήσεις των δύο αρχηγών, έλεγε ο συνομιλητής μας, «αναδείχθηκε ένα πολύ ισχυρό δίπολο επί προγραμματικών θέσεων: από τη μια ο ΣΥΡΙΖΑ, που προτείνει ασφαλιστικό σύστημα με αναδιανεμητικό χαρακτήρα, και από την άλλη η Ν.Δ., που προωθεί την ιδιωτική ασφάλιση».
«Εάν η σημερινή ηγεσία της Ν.Δ. κυβερνούσε», εκτίμησε από την πλευρά του ο αν. υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας μιλώντας στον ρ/σ «Στο Κόκκινο», «θα ιδιωτικοποιούσε τα πάντα, ακόμα και την κοινωνική ασφάλιση, καθώς βρίσκεται μακριά από κάθε λογική κοινωνικής προστασίας».
Ενώ ο Σωκράτης Φάμελλος υποστήριξε ότι «ο κ. Μητσοτάκης άνοιξε ευθέως το θέμα της ιδιωτικής ασφάλισης, όταν σήμερα πολλοί συμπολίτες μας αδυνατούν να πληρώσουν ακόμα και τις ασφαλιστικές εισφορές τους. Άνοιξε, επίσης, την παλιά κουβέντα περί μείωσης των μισθών στον δημόσιο τομέα, αφήνοντας ένα ερωτηματικό απολύσεων», σύμφωνα με την προσέγγιση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ.
Ανταπαντώντας το γραφείο Τύπου της ΝΔ έσπευσε να μιλήσει για "γύμνια" του πρωθυπουργού "μετά τη χθεσινή του συντριβή", στην οποία απέδωσε τα κυβερνητικά non paper.