* "Η Ελλάδα διδάσκει ανθρωπιά, διδάσκει στους Ευρωπαίους εταίρους ποιο είναι το πραγματικό πρόσωπο της Ευρώπης. Είναι το πρόσωπο που δείχνει η Μυτιλήνη! Και όχι το πρόσωπο εκείνο στα σύνορα της Ουγγαρίας, όπου κάποιοι βάζουν τρικλοποδιές σε πρόσφυγες που κουβαλάνε μωρά παιδιά προκειμένου να τους φωτογραφίσουν!"
* "Δεν έχουμε σκοπό να αφήσουμε την κ. Μέρκελ να διαπραγματεύεται εκ μέρους της Ευρώπης για την Τουρκία. Εμείς είμαστε οι Ευρωπαίοι γείτονες της Τουρκίας και εμείς πρέπει να είμαστε αυτοί που θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες στη διαδικασία του αναγκαίου διαλόγου με την Τουρκία"
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΣΤΑΣ ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ
"Πόσο κοστολογείτε εσείς μια ανθρώπινη ζωή; Πόσο κοστολογείτε ένα παιδάκι πέντε χρόνων που πνίγεται στις θάλασσες του Αιγαίου και εμείς πρέπει να το πάρουμε για να το σώσουμε; Πόσο κοστολογείτε ένα πιάτο φαΐ, μια αγκαλιά ανθρώπινη, μια κουβέρτα για να ζεστάνει αυτά τα παιδιά;". Τα ερωτήματα του Αλέξη Τσίπρα χθες στη Βουλή χτυπούν κατευθείαν στη συνείδηση του ανθρώπου. Χτυπούν στην συνείδηση του Ευρωπαίου πολίτη για το δράμα των προσφύγων. Ο Έλληνας πρωθυπουργός δεν δίστασε χθες να δηλώσει ότι νιώθει ντροπή, ως μέλος της ευρωπαϊκής ηγεσίας, για το επίπεδο της συζήτησης σε επίπεδο κορυφής, "όπου ο ένας προσπαθεί να πετάξει το μπαλάκι στον άλλον", και για την ανικανότητα της Ευρώπης να αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα αυτό το ανθρωπιστικό δράμα.
Κινούμενος σε διαφορετικό μήκος κύματος και με εμφανή διάθεση για άσκηση κριτικής για μικροκομματικά οφέλη, ο βουλευτής της Ν.Δ. Γιώργος Κουμουτσάκος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ανέλαβε δεσμεύσεις χωρίς να διεκδικήσει οικονομικό όφελος, ενώ η Τουρκία πήρε 3 δισ. χωρίς να αναλάβει δεσμεύσεις. "Απευθύνομαι στους Ευρωπαίους εταίρους, απευθύνομαι σε αυτούς που κουνάνε το δάχτυλο στην Ελλάδα. Η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση, ο ελληνικός λαός είναι ένας φτωχός, αλλά πλούσιος σε αξίες και ανθρωπιά! Δεν διεκδικούμε, λοιπόν, ούτε ένα ευρώ! Ούτε ένα ευρώ για να κάνουμε το καθήκον μας απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους που πεθαίνουν στην αυλή μας. Όποιος από εμάς εδώ είχε ανθρώπους που πέθαιναν στην αυλή του, θα διεκδικούσε να τους δώσει ένα πιάτο φαΐ και να τους σώσει" απάντησε ο Αλ. Τσίπρας.
"Τα κύματα του Αιγαίου ξεβράζουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό"
"Η Ελλάδα διδάσκει ανθρωπιά, διδάσκει στους Ευρωπαίους εταίρους ποιο είναι το πραγματικό πρόσωπο της Ευρώπης. Είναι το πρόσωπο που δείχνει η Μυτιλήνη! Και όχι το πρόσωπο εκείνο στα σύνορα της Ουγγαρίας, όπου κάποιοι βάζουν τρικλοποδιές σε πρόσφυγες που κουβαλάνε μωρά παιδιά προκειμένου να τους φωτογραφίσουν!" τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι "τα κύματα του Αιγαίου δεν ξεβράζουν απλά νεκρούς πρόσφυγες, νεκρά παιδιά, αλλά ξεβράζουν στις ακτές μας τον ίδιο τον ευρωπαϊκό πολιτισμό".
Ο Αλ. Τσίπρας κατά τη χθεσινή Ώρα του πρωθυπουργού στη Βουλή ξεκαθάρισε ότι με την Τουρκία δεν θα διαπραγματεύεται εκ μέρους της Ευρώπης η Μέρκελ. "Δεν έχουμε σκοπό να αφήσουμε την κ. Μέρκελ να διαπραγματεύεται από μέρους της Ευρώπης για την Τουρκία. Εμείς είμαστε οι Ευρωπαίοι γείτονες της Τουρκίας και εμείς πρέπει να είμαστε αυτοί που θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες στη διαδικασία του αναγκαίου διαλόγου με την Τουρκία" υπογράμμισε και επισήμανε ότι "ο ρόλος της Ελλάδας πρέπει να είναι ρόλος ενεργητικός και ισότιμου εταίρου, και πρωταγωνιστή σε όλα τα ζητήματα διαχείρισης των πολλαπλών κρίσεων και όχι ρόλος επαίτη ή φτωχού συγγενή".
Για το θέμα των κοινών περιπολιών με την Τουρκία, ο πρωθυπουργός είπε ότι το ανέδειξε η κυβέρνηση με όλους τους τρόπους και πλέον οι Ευρωπαίοι -μετά από κάποιες λεκτικές αστοχίες- δεν μιλούν για κοινές περιπολίες. Ο Αλ. Τσίπρας υπογράμμισε την υποχρέωση της Τουρκίας να τηρήσει τους κανόνες που ορίζει η ενταξιακή διαδικασία, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα επιδιώκει να ξεκινήσει η διαδικασία, αλλά θα πρέπει και η Τουρκία να τηρήσει τις δεσμεύσεις της για τον εκδημοκρατισμό, τα ανθρώπινα δικαιώματα, το διεθνές δίκαιο, ώστε να τερματιστεί επιτέλους η παράνομη κατοχή της Κύπρου.
"Το ευρωπαϊκό όραμα πεθαίνει όταν υψώνονται συρματοπλέγματα"
Ο Αλ. Τσίπρας υπογράμμισε και τη διαφορετική αντίληψη που έχει για την "Ευρώπη των φρακτών". Ανακοίνωσε ότι θα ζητήσει την καταδίκη αυτής της πρακτικής στις επόμενες συνόδους κορυφής. "Στη δική μου αντίληψη, από μια αριστερή οπτική, το ευρωπαϊκό όραμα γεννήθηκε όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου, που χώριζε τον ίδιο λαό. Και σήμερα αυτό το ευρωπαϊκό όραμα πεθαίνει όταν κάποιες χώρες υψώνουν τείχη και συρματοπλέγματα για να μην περάσουν από τα σύνορά τους οι πρόσφυγες" είπε μέσα σε πυκνά χειροκροτήματα.
Για το θέμα της "πόλης" 50.000 προσφύγων (που ο Γ. Κουμουτσάκος ισχυρίστηκε ότι δεν υπήρξε...), ο πρωθυπουργός αποκάλυψε ότι παρασκηνιακά υπήρξε η πρόταση, η οποία "θα οδηγούσε σε δημιουργία γκέτο, θα ενίσχυε ρατσιστικά αντανακλαστικά και δεν θα βοηθούσε ούτε τους ίδιους τους πρόσφυγες, ούτε όμως την προσπάθεια να τους παρέχουμε τις υπηρεσίες πρώτης βοήθειας". Η Ελλάδα δεσμεύθηκε για αύξηση της χωρητικότητας των κέντρων υποδοχής, δηλαδή για προσωρινές θέσεις τόσο στα πέντε νησιά, με μάξιμουμ παραμονής τριών ημερών, όσο και στα κέντρα φιλοξενίας στην ενδοχώρα, για 20.000 θέσεις για πρόσφυγες που αναμένουν την επίσημη διαδικασία μετεγκατάστασης και των οποίων η παραμονή δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο μήνες. Ως προς την επιδότηση ενοικίου για φιλοξενία προσφύγων, είπε πως δεν υπάρχει υποχρέωση υλοποίησης έως το τέλος του χρόνου.
Οι "φρούραρχοι" της Ευρώπης
Χειροκροτούμενος από τους βουλευτές, ο πρωθυπουργός επαίνεσε το έργο της ελληνικής ακτοφυλακής και ανέφερε ότι στη σύνοδο κάποιοι ηγέτες χωρών δεν ήξεραν να απαντήσουν αν το πρώτιστο καθήκον όταν κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές είναι η απώθηση ή διάσωση των ανθρώπων.
"Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε αποτελεσματικά το πρόβλημα αν επιλέξουμε στάση φοβική, δεν μπορούμε να είμαστε χρήσιμοι αν και εμείς επιλέξουμε, όπως άλλοι κάνουν, να παίξουμε απλώς τον ρόλο του φρούραρχου της Ευρώπης" είπε ο πρωθυπουργός. "Οφείλουμε να υιοθετήσουμε στάση ενεργητική και παρεμβατική, ώστε να εξηγήσουμε το πρόβλημα στην Ευρώπη, αλλά και για να αντιμετωπίσουμε τα ειδικά προβλήματα στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση διασφαλίζει τις θέσεις της Ελλάδας και την ίδια στιγμή καθίσταται από μέρος της κρίσης μέρος της προσπάθειας για μια αποτελεσματική και ανθρώπινη διαχείριση και λύση του προσφυγικού" πρόσθεσε.
Γ. Κουμουτσάκος: Κοστίζει 23% το φροντιστήριο διακυβέρνησης...
Αντιπαράθεση υπήρξε για τη χρήση του όρου "λαθρομετανάστες" από στελέχη της Ν.Δ. Ο Γ. Κουμουτσάκος επεχείρησε να δικαιολογήσει τη στάση των ομογάλακτών του. "Στην ελληνική γλώσσα όποιος διαβάζει χωρίς να του επιτρέπεται λέγεται λαθραναγνώστης, όποιος κυνηγάει παρανόμως λέγεται λαθροκυνηγός. Όποιος επιβαίνει σε ένα μέσο παρανόμως λέγεται λαθρεπιβάτης. Δαιμονοποιείτε έναν όρο, ο οποίος πράγματι στην ελληνική, όταν ταυτίζεται με τον λαθρομετανάστη, μπορεί να δημιουργεί ένα πρόβλημα" είπε. Ο Αλ. Τσίπρας επισήμανε πως τώρα η Ν.Δ. φαίνεται να έχει συνειδητοποιήσει τη διαφορά των προσφυγικών από τις μεταναστευτικές ροές και έχει σταματήσει να επιμένει σε αναφορές που κάνουν κακό και στη Ν.Δ. αλλά και στην πατρίδα μας.
Ο Γ. Κουμουτσάκος αμφισβήτησε τα αποτελέσματα της συνόδου κορυφής, ισχυριζόμενος ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που ανέλαβε και ποσοτικές και χρονικές δεσμεύσεις χωρίς ορατό αντιστάθμισμα. "Κάθε φορά που μιλάτε για επιτυχίες ανησυχούμε. Γιατί άλλα λέτε δημοσίως και άλλα συμφωνείτε. Το κάνατε με το Μνημόνιο και φοβόμαστε ότι το κάνετε και με το προσφυγικό" είπε. Η κυβέρνηση "αναλαμβάνει πράγματα που δεν μπορεί να κάνει η χώρα" υποστήριξε, θεωρώντας ότι δεν θα γίνουν εντός δύο μηνών οι υποδομές που απαιτούνται για 30.000 ανθρώπους. "Στις δημοκρατίες οι κυβερνήσεις κυβερνούν και οι αντιπολιτεύσεις αντιπολιτεύονται. Έτσι είναι τα πράγματα. Δεν γίνεται ανάποδα το πράγμα. Φροντιστήριο δεν μπορούμε να σας κάνουμε και είναι και στο 23% τώρα" ανέφερε.