ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Νίκη της δημοκρατίας στην Ελλάδα και την Ευρώπη συνιστά η χθεσινή ετυμηγορία και, ακόμη, ισχυρή -πανίσχυρη, πιο σωστά- εντολή για συνέχιση και γρήγορη, επιτυχή κατάληξη στη διαπραγμάτευση με τους εταίρους έδωσε χθες βράδυ στην κυβέρνηση ο ελληνικός λαός.
Και ταυτόχρονα: με την επαναβεβαίωση της λαϊκής εντολής της 25ης Ιανουαρίου, οι πολίτες απάντησαν ευθέως στα σενάρια περί αριστερής παρένθεσης. Ενώ, την ίδια στιγμή, έστελναν ισχυρό σήμα προς τρεις κατευθύνσεις: τους δανειστές, το παλαιό πολιτικό σύστημα (που περιλαμβάνει όμως και τους δελφίνους των σημερινών ηγεσιών), καθώς και τα μεγάλα τηλεοπτικά μέσα. Ένα σήμα που κανείς από τους τρεις δεν δικαιούται να αγνοήσει, αφού η επιχείρηση ανατροπής της δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης έπεσε στο κενό.
Από σήμερα κιόλας, η κυβέρνηση θα επιδιώξει μια αξιοπρεπή και αμοιβαία επωφελή συμφωνία, με τις μεγάλες ειδήσεις να παραπέμπονται στη σύνοδο κορυφής της Ευρωζώνης, μεθαύριο, Τρίτη - για τον σκοπό αυτό ο πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας κ. Φρ. Ολάντ και ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας είχαν τηλεφωνική επικοινωνία ενόψει της συνάντησης που θα έχει ο πρώτος με τη Γερμανίδα καγκελάριο Άν. Μέρκελ. Για τον σκοπό αυτό, ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και αν. υπουργός Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων Ευκλείδης Τσακαλώτος μεταβαίνουν σήμερα, προπαρασκευαστικά, στις Βρυξέλλες.
Θα πρέπει ωστόσο να είναι καθαρό ότι «ο ελληνικός λαός έστειλε σαφή εντολή να μη γίνουν δεκτές οι προτάσεις των δανειστών» (Νίκος Παππάς). Επρόκειτο, με δυο λόγια, για «ένα ισχυρό μήνυμα του ελληνικού λαού στην Ευρώπη», σημείωνε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Ράνια Σβίγκου, «ισχυρή εντολή στην κυβέρνηση».
Ένα από τα βασικά πολιτικά συμπεράσματα της χθεσινής ιστορικής ημέρας είναι το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει «ηγεμονεύουσα πολιτική δύναμη», κατά τη διατύπωση του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου Νίκου Φίλη, που θα μείνει, ως φαίνεται, για πολλά ακόμη χρόνια ισχυρή δύναμη. Δεν είναι πάντως, μόνο το σενάριο της αριστερής παρένθεσης που κλείνει πρόωρα, είναι και η διαπίστωση ότι σημαντικό μερίδιο του 60% πιστώνεται στη διεισδυτικότητα των Ανεξάρτητων Ελλήνων στους συντηρητικούς ψηφοφόρους.
Στις δηλώσεις που έγιναν έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, η πρόεδρος της Βουλής Ζωή Κωνσταντοπούλου τόνισε ότι το μήνυμα είναι ηχηρό, έχει φτάσει απ' άκρη σ' άκρη σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο και θέτει προ των ευθυνών τους, όπως είπε, εκείνους που φαντάστηκαν ότι ένας λαός θα λύγιζε υπό το βάρος των σειρήνων της διαπλοκής και του πανικού. Είπε, όμως, και κάτι ακόμη: ότι πρέπει να δοθεί ένα τέλος στην ασυδοσία της διαπλοκής στη χώρα μας, της διαπλοκής που «έβγαλε τα νύχια και τα δόντια της» τις τελευταίες μέρες, αλλά δεν κατάφερε να πληγώσει το δημοκρατικό φρόνημα, την αγωνιστικότητα και το ακμαίο ηθικό του λαού μας.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εσωτερικών Νίκος Βούτσης -που κέρδισε, συν τοις άλλοις, το «στοίχημα» της καθ' όλα άψογης διεξαγωγής του δημοψηφίσματος- έκανε λόγο για «ιστορική μέρα για τον ελληνικό λαό και την Ευρώπη», επέμεινε όμως στην ανάγκη να ξεπεραστούν οι δυσκολίες για τις λαϊκές οικογένειες.
«Δεν νομίζω ότι υπάρχει Έλληνας σήμερα που να μην είναι υπερήφανος, διότι, ανεξάρτητα του τι ψήφισε, έδειξε ότι πρώτα από όλα αυτός ο τόπος σέβεται τη Δημοκρατία» δήλωσε ο υπουργός Εργασίας Πάνος Σκουρλέτης. Και πρόσθεσε: «Και η ίδια η κυβέρνηση πηγαίνει με μια ισχυρή εντολή με ένα διαπραγματευτικό χαρτί για να φέρει μια συμφωνία που θα ανοίξει άλλους δρόμους».
«Νικητής είναι η ελπίδα» σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη. «Προσκυνώ τη χάρη σου, λαέ μου. Κι εγώ είμαι πολύ περήφανος γι' αυτόν τον λαό» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας Παναγιώτης Νικολούδης.
Δίπλα στην κυβέρνηση βρέθηκε από την πρώτη στιγμή η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου, που δήλωσε: «Η ετυμηγορία του ελληνικού λαού ήταν συντριπτική. Συντριπτική τόσο απέναντι στην εσωτερική και εξωτερική προπαγάνδα. Η ετυμηγορία του ελληνικού λαού δηλοί αξιοπρέπεια. Γι' αυτό τον λόγο είναι η ώρα των μεγάλων ευθυνών, της ανάληψης της μεγάλης ευθύνης και της ανάληψης των μεγάλων πρωτοβουλιών».