ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΝΙΚΟΣ ΛΙΟΝΑΚΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΛΙΓΓΩΝΗΣ
Ανοιχτός και απροκάλυπτος είναι πλέον ο σχεδιασμός εκτροπής και ανατροπής της κυβέρνησης εκ μέρους των κομμάτων και του πολιτικού προσωπικού του "μετώπου του Ναι", με τον Αντ. Σαμαρά να δηλώνει την "προθυμία" του για "κυβέρνηση ειδικού σκοπού" στο πρακτορείο Bloomberg και τον Στ. Θεοδωράκη να προχωρά ένα βήμα παρακάτω, δηλώνοντας ότι "έχει σχεδόν έτοιμη την... κυβέρνηση". Παράλληλα, στον διαγκωνισμό για το "καπέλωμα" της εκστρατείας υπέρ του "Ναι" μπήκε χθες -παρά τις περί του αντιθέτου δημόσιες διαβεβαιώσεις του- και ο πρώην πρωθυπουργός, Κ. Καραμανλής, έπειτα από 6 χρόνια "αφωνίας" και σιωπής για το πώς συνέβαλε στη δημοσιονομική "φούσκα" της χώρας.
Ο σχεδιασμός ανατροπής, ωστόσο, εκδηλώνεται και εκτός συνόρων: Ο πρόεδρος της Ευρωβουλής, Μ. Σουλτς, που πριν από μήνες είχε δηλώσει ανοικτά ότι θα ήθελε το Ποτάμι στην κυβέρνηση, εξέφραζε χθες την ελπίδα του στην "Handelsblatt" να αναλάβει μια "κυβέρνηση τεχνοκρατών" στην Ελλάδα και να δοθεί τέλος στην "εποχή ΣΥΡΙΖΑ". Μια ημέρα νωρίτερα, σύμφωνα με τους "Times" κορυφαίος Γερμανός πολιτικός ανέφερε: "Θέλουμε έναν αξιόπιστο πολιτικό που να κάνει τη δουλειά του".
Έπειτα από τη γραπτή του δήλωση, χθες, ο Κ. Καραμανλής επέλεξε τις "διαγγελματικού" χαρακτήρα τηλεοπτικές δηλώσεις, καλώντας τους πολίτες να πουν Ναι στην "παραμονή της Ελλάδας στην Ευρώπη". Ο πρώην πρωθυπουργός, σε δραματικούς τόνους, ισχυρίστηκε ότι "ένα Όχι θα ερμηνευτεί από όλους σε όλο τον κόσμο ως επιλογή αποχώρησης από την καρδιά της Ευρώπης", ενώ έθεσε και ζήτημα... εθνικής ασφάλειας στην περίπτωση επικράτησης του Όχι. «Όποιος έχει γεννηθεί και μεγαλώσει σε αυτή τη δύσκολη και ασταθή γειτονιά του κόσμου, όπως όλοι εμείς οι Έλληνες, ξέρει από μικρό παιδί ότι η εθνική ασφάλεια πρέπει να είναι το υπέρτατο κριτήριο των αποφάσεών μας», επισήμανε ο Κ. Καραμανλής.
Ο πρώην πρωθυπουργός επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις πως εγγράφεται στο "χρηματιστήριο" των υποψηφίων... αρχηγών του "μετώπου του Ναι", υποστηρίζοντας: «Μοιράζομαι αυτές τις σκέψεις μαζί σας, όχι γιατί έχω οποιαδήποτε προσωπική επιδίωξη. Το τελευταίο που επιθυμώ είναι να εμπλακώ σε κομματικούς ανταγωνισμούς και διαμάχες. Αισθάνομαι όμως την υποχρέωση να σας πω, όπως πάντα, την αλήθεια». Παράλληλα, ο Κ. Καραμανλής προσπάθησε να αποδομήσει και το επιχείρημα της κυβέρνησης πως με το Όχι ενισχύεται η διαπραγματευτική θέση της χώρας λέγοντας: «Εξωθώντας την Ελλάδα εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου εκθέτουμε τη χώρα μας σε κινδύνους. Και αυτό δεν πρέπει να γίνει με κανέναν τρόπο. Όσοι, καλοπροαίρετα, νομίζουν ότι ψηφίζοντας Όχι την Κυριακή ενισχύουν τη διαπραγματευτική θέση της χώρας, σφάλλουν. Και σφάλλουν σοβαρά. Διότι η επικράτηση του Όχι θα ερμηνευθεί από όλους, σε όλον τον κόσμο, ως επιλογή αποχώρησης από την καρδιά της Ευρώπης. Θα είναι το πρώτο βήμα προς την έξοδο».
Διαβεβαιώσεις Σαμαρά στους δανειστές
Εν τω μεταξύ, σχεδιασμό εκτροπής ξεδίπλωσε χθες επισήμως -και σε διεθνές ακροατήριο- και ο Αντ. Σαμαράς, ο οποίος, παράλληλα με την υπεράσπιση του Ναι, δήλωσε πρόθυμος να συμμετάσχει σε "κυβέρνηση εθνικής ενότητας", αν έχει ως στόχο "να κρατήσει την Ελλάδα στο ευρώ". «Αν το σχέδιο είναι να παραμείνει η Ελλάδα στη ζώνη του ευρώ, θα παράσχουμε στήριξη» είπε ο κ. Σαμαράς με δηλώσεις του στο πρακτορείο Bloomberg, προσθέτοντας, μάλιστα, ότι «έξοδος θα σηματοδοτήσει μια ολοκληρωτική καταστροφή».
Μάλιστα, ο Αντ. Σαμαράς, στην ίδια συνέντευξη, έφτασε στο σημείο να αμφισβητήσει διεθνώς τη δέσμευση του πρωθυπουργού να διατηρήσει την Ελλάδα στο ενιαίο νόμισμα, ενώ δεν παρέλειψε να "καθησυχάσει" και τους δανειστές πως... τυχόν έξοδος από το ευρώ δεν θα φέρει μεγάλες επιπτώσεις στο σύνολο των χωρών του ευρώ. «Για την Ευρωζώνη οι δευτερογενείς επιπτώσεις από την αποχώρηση της Ελλάδας από το ευρώ δεν πρόκειται να είναι σήμερα τόσο μεγάλες όσο θα ήταν πριν από τέσσερα χρόνια» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Αντ. Σαμαράς.
"Πιστεύω πως ο Τσίπρας τώρα κάνει την τελευταία απέλπιδα προσπάθεια να σύρει την Ελλάδα έξω από την Ευρωζώνη. Το κάνει συνειδητά, μπερδεύει τους ανθρώπους προσπαθώντας να τους πείσει να πουν Όχι, να απορρίψουν μια πολύ βαριά συμφωνία, που -αν είναι δυνατόν- αυτός ο ίδιος έχει ήδη αποδεχτεί! Ουσιαστικά προσπαθεί να ανατινάξει όλες τις γέφυρες με την υπόλοιπη Ευρώπη και αυτό γιατί είναι ιδεολογικά τυφλός, μη ρεαλιστής και ανεύθυνος", είπε στο Bloomberg ο Αντ. Σαμαράς.
Ναι και από Γ. Σουφλιά
Από την πολιτική απομαχία επανεμφανίστηκε και ο πρώην υπουργός, Γ. Σουφλιάς, ο οποίος με δήλωσή του τάχθηκε υπέρ του Ναι. "Το δημοψήφισμα, ανεξαρτήτως αποτελέσματος, είναι λάθος. Μειώνει τη διαπραγματευτική θέση της χώρας στην Ε.Ε. και όπως διεξάγεται ο διάλογος με ευθύνη κυβέρνησης και αντιπολίτευσης τραυματίζει καίρια την κοινωνική συνοχή", επισήμανε ο κ. Σουφλιάς, εξαπολύοντας βολές και κατά της κυβέρνησης αλλά και κατά της Ν.Δ. "Το Όχι μάλιστα μπορεί να επιφέρει ανυπολόγιστες αρνητικές επιπτώσεις στη χώρα μας", συνέχισε και κατέληξε λέγοντας ότι "το λάθος δημοψήφισμα είναι εθνική ανάγκη να καταλήξει σε σωστό αποτέλεσμα: το Ναι".
Τέλος, "άρωμα ανατροπής" υπάρχει και στη δήλωση του κ. Σουφλιά, αφού αναφέρει πως "κυβέρνηση και αντιπολίτευση με γενναιότητα μετά το δημοψήφισμα, ανεξαρτήτως αποτελέσματος θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες εθνικής συνεννόησης για να βγούμε από το αδιέξοδο".
Γ. Σακελλαρίδης: "Συνωστισμός πρώην πρωθυπουργών υπέρ των δανειστών"
Το "κύμα" δηλώσεων πρώην πρωθυπουργών και άλλων πολιτικών παραγόντων υπέρ του Ναι σχολίασε δηκτικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γαβρ. Σακελλαρίδης, υπογραμμίζοντας:
"Παρακολουθούμε συνωστισμό πρώην πρωθυπουργών και πολιτικού προσωπικού να σπεύδουν να υπερασπιστούν το Ναι στην πρόταση των δανειστών. Δικαίωμά τους. Δικαίωμα, όμως, και του λαού είναι να μην τους ξεχνά. Και να αποφασίζει για την αξιοπρέπεια και τα συμφέροντά του απερίσπαστος από τους εκβιασμούς και από την πρωτοφανή προπαγάνδα".
Παρέμβαση Σημίτη με αιχμές κατά Παπανδρέου
Το "γαϊτανάκι" των παρεμβάσεων των πρώην πρωθυπουργού έπιασε εκ νέου χθες, για δεύτερη φορά από το περασμένο Σάββατο, καλώντας τους πολίτες να ψηφίσουν Ναι στο δημοψήφισμα, επιχειρηματολογώντας ότι, παρά τις πιεστικές πολιτικές της Ευρωζώνης, εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση της οικονομίας και η οικονομική σταθερότητα. "Δεν ψηφίζουμε Όχι", συνέχισε, αναφέροντας ότι αυτό "σημαίνει όχι στην οικονομική σταθεροποίηση, όχι στη χρηματοδότηση της χώρας, όχι σε κανόνες που αποτρέπουν την ύφεση και το χάος". Άφησε ευθεία αιχμή προς τον Γ. Παπανδρέου υπενθυμίζοντας ότι "ισχυρίζονταν ότι 'λεφτά υπάρχουν'" όταν η σημερινή κρίση ξεκίνησε το 2008-2010 γιατί οι τότε ελληνικές κυβερνήσεις είπαν όχι στους κανόνες".
Σε δημόσια στήριξη του Ναι προχώρησε και η Β. Παπανδρέου που βρίσκεται εκτός κεντρικής πολιτικής σκηνής εδώ και μερικά χρόνια. Χαρακτήρισε "καταστροφική" την επιλογή του δημοψηφίσματος , είπε ότι πρέπει να αποφευχθεί, "διαφορετικά λέμε Ναι γνωρίζοντας ότι είναι μονόδρομος με μεγάλες δυσκολίες, για πολλά χρόνια".
Με μια σκληρή δήλωσή της, η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Φ. Γεννηματά κατηγόρησε τον πρωθυπουργό για "ωμά ψέματα" και ισχυρίστηκε ότι "η δική του ανερμάτιστη και αλλοπρόσαλλη διαπραγμάτευση βούλιαξε την οικονομία και με δική του απόφαση έβαλε λουκέτο στις τράπεζες". "Αυτό το Όχι σημαίνει χρεοκοπία και έξοδο από την Ευρώπη και το ευρώ".