Την άμεση διασύνδεση δημοψηφίσματος και συμφωνίας με τους δανειστές -όχι όποια - όποια συμφωνία, αλλά βιώσιμη και με προοπτική- κατέδειξε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στη νέα δήλωσή του προς τον ελληνικό λαό. Δηλώνοντας έτοιμος να ανταποκριθεί αμέσως σε τυχόν θετικό σήμα των δανειστών, διεμήνυσε ότι η κυβέρνηση θα παραμείνει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μέχρι τέλους, θα παραμείνει και τη Δευτέρα, αμέσως δηλαδή μετά το δημοψήφισμα και με καλύτερους όρους για την πατρίδα μας.
Όμως, ο πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να αναφερθεί και στις εικόνες ντροπής που εκτυλίσσονται στη χώρα, εικόνες για τις οποίες ευθύνεται εν πολλοίς η άλλη πλευρά. Η κυβέρνηση, αντιθέτως, αγωνίζεται για το καλό των πολιτών, με τον Αλ. Τσίπρα να απευθύνεται σε καθέναν από τους πολίτες δεσμευόμενος για τους μισθούς, τις συντάξεις, τις καταθέσεις.
Δεν ψηφίζουμε για το νόμισμα
Καθόλου τυχαία, ξεκινώντας τη δήλωσή του, έκλεισε τη φιλομνημονιακή προπαγάνδα, που θέλει το δημοψήφισμα να διεξάγεται για το νόμισμα: «Το δημοψήφισμα της Κυριακής δεν αφορά την παραμονή ή όχι της χώρας μας στην Ευρωζώνη. Αυτή είναι δεδομένη και κανείς δεν μπορεί να την αμφισβητήσει», ξεκαθάρισε, αντιθέτως, «την Κυριακή επιλέγουμε αν θα αποδεχτούμε τη συγκεκριμένη συμφωνία ή θα διεκδικήσουμε άμεσα, και με δεδομένη τη λαϊκή ετυμηγορία, μια βιώσιμη λύση.
Σε κάθε περίπτωση θέλω -συνέχισε- να διαβεβαιώσω τον ελληνικό λαό ότι σταθερή πρόθεση της κυβέρνησης είναι η επίτευξη μιας συμφωνίας με τους εταίρους, με όρους βιωσιμότητας και προοπτικής. Ήδη μετά την απόφασή μας για δημοψήφισμα έπεσαν στο τραπέζι καλύτερες προτάσεις για το χρέος και την αναγκαία αναδιάρθρωσή του από αυτές που είχαμε μέχρι τη Παρασκευή. Δεν τις αφήσαμε να πέσουν κάτω», είπε υπογραμμίζοντας έτσι την επιθυμία της κυβέρνησης για συμφωνία.
«Αμέσως καταθέσαμε τις αντιπροτάσεις μας ζητώντας βιώσιμη λύση και εξ αυτού του λόγου συνεκλήθη εκτάκτως το Eurogroup. Αν υπάρξει θετική κατάληξη, θα ανταποκριθούμε άμεσα. Σε κάθε περίπτωση η ελληνική κυβέρνηση παραμένει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και θα παραμείνει μέχρι τέλους. Και θα είναι εκεί και τη Δευτέρα, αμέσως μετά τo δημοψήφισμα με καλύτερους όρους για την ελληνική πλευρά», προέβλεψε ο πρωθυπουργός.
Ποιος φταίει για τις κλειστές τράπεζες
Μιλώντας στη συνέχεια για τον εκβιασμό που υφίστανται οι πολίτες, ανέφερε ότι «η επικράτηση ακραίων συντηρητικών κύκλων είχε ως συνέπεια την απόφαση να οδηγηθούν οι τράπεζες της χώρας σε ασφυξία. Με προφανή στόχο να περάσουν τον εκβιασμό από την κυβέρνηση σε κάθε πολίτη ξεχωριστά.
Είναι πράγματι απαράδεκτο σε μια Ευρώπη της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμού να έχουμε αυτές τις εικόνες της ντροπής. Να κλείνουν τις τράπεζες, ακριβώς επειδή η κυβέρνηση αποφάσισε να δοθεί ο λόγος στον λαό.
Και να οδηγούν σε ταλαιπωρία χιλιάδες ανθρώπους ηλικιωμένους, που η κυβέρνηση, παρά τη χρηματοδοτική ασφυξία, φρόντισε και εξασφάλισε η σύνταξή τους να καταβληθεί κανονικά στους λογαριασμούς τους».
Όμως! «Απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους οφείλουμε μια εξήγηση. Για να προστατεύσουμε τις δικές σας συντάξεις δίνουμε τη μάχη τόσους μήνες. Για να προστατεύσουμε το δικαίωμά σας σε μια αξιοπρεπή σύνταξη και όχι σε ένα απλό φιλοδώρημα. Οι προτάσεις που μας ζήτησαν εκβιαστικά να υπογράψουμε ήθελαν τη συντριπτική μείωση των συντάξεων. Και γι' αυτό αρνηθήκαμε. Και γι' αυτό σήμερα μας εκδικούνται».
Και αφού διευκρίνισε ότι «το τελεσίγραφο δεν έγινε αποδεκτό», εξήγησε ότι «η αυτονόητη διέξοδος ήταν να απευθυνθούμε στον λαό γιατί η δημοκρατία δεν έχει αδιέξοδα. Και αυτό πράττουμε».
"Σας θέλουν συνένοχους"
Απαντώντας στο όργιο των φημών που καλλιεργούν οι «σειρήνες της καταστροφής», έβαλε κατά της επιλογής του Ναι, λέγοντας: «Σας εκβιάζουν και σας καλούν να ψηφίσετε Ναι σε όλα τα μέτρα που ζητούν οι δανειστές και μάλιστα χωρίς κανένα αντίκρισμα εξόδου από την κρίση. Να πείτε κι εσείς, όπως έλεγαν εκείνες τις κακές μέρες του Κοινοβουλίου, που έχουμε αφήσει πίσω μας, Ναι σε όλα. Να γίνετε και εσείς ένα με αυτούς. Συνένοχοι στη διαιώνιση των Μνημονίων».
Και από την άλλη μεριά, «το Όχι δεν αποτελεί απλώς ένα σύνθημα. Είναι αποφασιστικό βήμα για μια καλύτερη συμφωνία που στοχεύουμε να υπογραφεί αμέσως μετά το αποτέλεσμα της Κυριακής. Αποτελεί την ξεκάθαρη επιλογή του λαού για το πώς θα ζήσει την επόμενη ημέρα. Όχι δεν σημαίνει ρήξη με την Ευρώπη, αλλά επιστροφή στην Ευρώπη των αξιών.
Όχι σημαίνει: ισχυρή πίεση για μια οικονομικά βιώσιμη συμφωνία, που θα δίνει λύση στο χρέος, δεν θα το εκτινάζει, δε θα υπονομεύει στο διηνεκές την προσπάθειά μας για την ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας. Όχι σημαίνει πίεση ισχυρή για μια συμφωνία κοινωνικά δίκαιη, που θα κατανέμει τα βάρη στους 'έχοντες' και όχι στους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
Μια συμφωνία που θα οδηγεί δηλαδή σε σύντομο χρονικό διάστημα τη χώρα ξανά στις διεθνείς χρηματαγορές, ώστε να τερματισθεί η εποπτεία και η επιτροπεία. Μια συμφωνία που θα περιέχει τις μεταρρυθμίσεις εκείνες που θα τιμωρήσουν, μια για πάντα, τους θυλάκους της διαπλοκής που τροφοδότησαν όλα αυτά τα χρόνια το πολιτικό σύστημα. Και θα αντιμετωπίζει ταυτόχρονα την ανθρωπιστική κρίση».
Οι δυσκολίες, προσωρινές
Με τη φράση, «έχω πλήρη επίγνωση των δυσκολιών», τόνισε εν συνεχεία: «Δεσμεύομαι προσωπικά ότι θα κάνω ό,τι περνά από το χέρι μου ώστε αυτές οι δυσκολίες να είναι προσωρινές. Επιμένουν κάποιοι να συνδέουν το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος με την παραμονή της χώρας στο ευρώ. Λένε, μάλιστα, ότι έχω κρυφό σχέδιο, αν ψηφιστεί το Όχι, να βγάλουμε τη χώρα από την Ε.Ε.
Λένε εν γνώση τους ψέματα», τους κατηγόρησε ο Αλ. Τσίπρας. «Όσοι τα λένε προσφέρουν πολύ κακή υπηρεσία και στον λαό και στην Ευρώπη. Άλλωστε γνωρίζετε, ήμουν εγώ ο ίδιος, πριν από ένα χρόνο, υποψήφιος για την προεδρία της Κομισιόν στις ευρωεκλογές», είπε θυμίζοντας τις βασικές θέσεις που είχε αναπτύξει τότε. Λίγους μήνες μετά, τον Ιανουάριο του 2015, ο λαός επισφράγισε τις θέσεις αυτές. «Δυστυχώς ορισμένοι στην Ευρώπη επιμένουν να αρνούνται να το κατανοήσουν, να αρνούνται να το παραδεχτούν. Όσοι θέλουν μια Ευρώπη κολλημένη σε λογικές αυταρχισμού... είναι άτολμοι πολιτικοί, που αδυνατούν να σκεφτούν ως Ευρωπαίοι».
Απάντηση στα σενάρια πολιτικής ανωμαλίας
Αλλά δεν είναι μόνοι: «Κοντά σε αυτούς, από δίπλα, το εγχώριο πολιτικό σύστημα, αφού οδήγησε τη χώρα στη χρεοκοπία, τώρα σχεδιάζει να ρίξει τα βάρη σε εμάς που προσπαθούμε να σταματήσουμε την πορεία της καταστροφής. Και, μάλιστα, ονειρεύονται και την ολική τους επαναφορά», ανέφερε σε μια ευθεία απάντηση των σεναρίων επιστροφής αυτών που ο λαός καταδίκασε με την ψήφο του.
«Τη σχεδίαζαν και τη σχεδιάζουν, είτε αποδεχόμασταν το τελεσίγραφο, αφού ζητούσαν δημόσια δοτό πρωθυπουργό για να την εφαρμόσει, είτε τώρα που δίνουμε το λόγο στον λαό. Μιλούν για πραξικόπημα. Η δημοκρατία όμως δεν είναι πραξικόπημα, οι δοτές κυβερνήσεις είναι πραξικόπημα».
Και ευχαριστώντας «από καρδιάς» τον λαό για τη νηφαλιότητα και την ψυχραιμία που επιδεικνύει «κάθε ώρα αυτής της δύσκολης εβδομάδας», διαβεβαίωσε ότι η κατάσταση αυτή θα είναι πρόσκαιρη. Ειδικότερα, «οι μισθοί και οι συντάξεις δεν θα χαθούν. Οι καταθέσεις των πολιτών που επέλεξαν να μη φυγαδεύσουν τα χρήματά τους στο εξωτερικό δεν θα χαθούν στον βωμό των σκοπιμοτήτων και των εκβιασμών. Εγώ, προσωπικά, αναλαμβάνω την ευθύνη της άμεσης λύσης αμέσως μετά τη δημοκρατική διαδικασία».
Κλείνοντας, κάλεσε τους πολίτες να πουν Όχι στις συνταγές των Μνημονίων που καταστρέφουν την Ευρώπη, κάτι που συνιστά «ευθύνη προς τους γονείς μας, προς τα παιδιά μας, προς τους εαυτούς μας. Είναι το χρέος μας απέναντι στην Ιστορία».
ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ